PDA

View Full Version : Pickup defect? Kun je dat meten?



zeppo
31 december 2006, 14:55
Op een van mijn gitaren komt uit een van de single coils geen geluid meer.
Kun je een pickup 'doormeten' om te kijken of de bedrading aan de 'buitenkant' het probleem is, of dat de pickup zelf stuk is?

Orpheo
31 december 2006, 15:17
je kan kijken met me multimeter wat de weerstand is van de spoel. gewoon je electrode aan de plus en min houden, en je MM op ongeveer 20k ohm zetten (2k is te laag, 200 te hoog, bij de mijne dan). als je uberhaupt iets ziet: mooi. dan is t elementniet kapot. zie je niets: jammer. grote kans dat t element kapot is.

DarknessAwaits
31 december 2006, 15:27
Jip, wat Orph zegt. Als je weerstand meet betekend dat de stroom door die lange draad (spoel) van het element loopt. Zodra er een onderbreking in zou zitten loopt er geen stroom meer dus defect.

strat58
31 december 2006, 15:46
je kan kijken met me multimeter wat de weerstand is van de spoel. gewoon je electrode aan de plus en min houden, en je MM op ongeveer 20k ohm zetten (2k is te laag, 200 te hoog, bij de mijne dan). als je uberhaupt iets ziet: mooi. dan is t elementniet kapot. zie je niets: jammer. grote kans dat t element kapot is.

Hoi en bij een P90 pick-up want hij geeft wel geluid maar heel zacht ik heb zolang nu een mighty mite P90 en die heeft een normale output, zou het kunnen zijn dat de magneten verkeerd zitten, wel erg slordig van Gibson.
Peace and gelukkig nieuwjaar allemaal Strat58

Orpheo
31 december 2006, 15:59
Hoi en bij een P90 pick-up want hij geeft wel geluid maar heel zacht ik heb zolang nu een mighty mite P90 en die heeft een normale output, zou het kunnen zijn dat de magneten verkeerd zitten, wel erg slordig van Gibson.
Peace and gelukkig nieuwjaar allemaal Strat58

nee, de magneten maken niks uit. je hoort dan alleen iets anders als je 2 pups tegelijk aan hebt staan. dan heb je een beetje eenuit fase geluid (denk aan peter green's geluid). ik denk dat t dan iets is toch echt, met n draadje dat fout zit.

Rinze
31 december 2006, 16:12
Zeppo: hij deed het dus eerst wel? Als je naar de draadjes kijkt vanaf de spoel naar de aansluitpunten, ziet dat er nog goed uit?

koennie
31 december 2006, 16:37
elementen gaan niet zo snel stuk en zeker niet als hij t niet meer deed van de een op de andere dag. Meten is weten, dus ik zou t wel ff checken. De weerstand van een singlecoil zou tussen de 4 en 10 kOhm moeten zitten.

wietse
31 december 2006, 18:21
Hoi en bij een P90 pick-up want hij geeft wel geluid maar heel zacht ik heb zolang nu een mighty mite P90 en die heeft een normale output, zou het kunnen zijn dat de magneten verkeerd zitten, wel erg slordig van Gibson.
Peace and gelukkig nieuwjaar allemaal Strat58

het element kan ook nog inwendig kortsluiting hebben, dan krijg je ook zoiets,
ik heb een klira met een element die ook dat probleem heeft doet het nog wel maar erg zwak.

zeppo
31 december 2006, 19:01
Nou, ik weet eigenlijk niet wat er stuk kan zijn. Ik dacht eerst de schakelaar, maar de verkoper houdt vol dat de pickup stuk is.
Maar omdat ik me afvraag wat er nu van binnen stuk kan gaan, kwam de vraag bij me op: dat moet toch te meten zijn.
Ik ga m d'r dus maar eens uithalen en nameten.

wietse
31 december 2006, 19:55
je kan ook het element direct aan de jack solderen zo sluit je alle andere electronica uit, effe met een schroevendraaier oid op tikken en je weet het.
heb je geen multimeter nodig, een kapot element is echt zeldzaam.