PDA

View Full Version : Even een snel vraagje over hals



Samder
31 december 2006, 12:28
Bij de meeste gitaren die ik heb zit het stuk waar je je hals mee kan afstellen bij de kop van de gitaar. Nu heb ik een gitaar waar dat aan de onderkant zit.

Naar welke kant moet ik de trusrod draaien wil ik de Hals rechter krijgen..

De één zegt naar links, de andere zegt naar rechts. Wat is het nou?!

Minda
31 december 2006, 12:39
Je wilt de hals rechter krijgen, maar zegt niet of die hol of bol staat. Normaal gesproken draai je rechtsom (strakker) om de kop naar achter te krijgen (snaren komen dichter bij het fretboard) en linksom (losser) om de kop naar voren (snaren dus verder verder van het fretboard af) te krijgen.

Succes,

Mattia
1 januari 2007, 22:39
Je kan er eigenlijk nooit vanuit gaat dat de truss rod in twee richtingen werkt; komt niet erg vaak voor. Dus als ie bol staat, en de rod zit los, en de snaren erop, ben je een beetje de pineut. Als 'ie te hol staat, niks aan de hand.

Zo moet je 't zien: een truss rod is er om de snaarspanning tegen te werken. Als je dat ding aanspant/vastdraait, trekt het tegen de snaarspanning in, dus trekt de hals minder hol/trekt de hals boller. Zoals bij zo ongeveer ieder moertje geld, normaliter: righty-tighty, lefty-loosey. Dus, rechtsom (met de klok mee) draaien, en je spant 'm aan. Linksom (tegen de klok in), en je draait 'm los/werkt de andere kant op (bij een dual action rod).

koennie
2 januari 2007, 14:20
Je kan er eigenlijk nooit vanuit gaat dat de truss rod in twee richtingen werkt; komt niet erg vaak voor. Dus als ie bol staat, en de rod zit los, en de snaren erop, ben je een beetje de pineut. Als 'ie te hol staat, niks aan de hand.

Zo moet je 't zien: een truss rod is er om de snaarspanning tegen te werken. Als je dat ding aanspant/vastdraait, trekt het tegen de snaarspanning in, dus trekt de hals minder hol/trekt de hals boller. Zoals bij zo ongeveer ieder moertje geld, normaliter: righty-tighty, lefty-loosey. Dus, rechtsom (met de klok mee) draaien, en je spant 'm aan. Linksom (tegen de klok in), en je draait 'm los/werkt de andere kant op (bij een dual action rod).

Ik heb vaak genoeg gehad dat ik de halspen losser moest draaien, omdat de hals bol stond. Door de spanning van de snaren trok de hals vanzelf recht. Als de halspen helemaal los zit en hij staat nog steeds bol moet je andere manieren gaan volgen om de hals weer recht te krijgen (lees: beun methoden :p ). Als je hals getordeerd is ben je pas echt de pineut.

Snaar'n Bennie
2 januari 2007, 15:10
Righty tighty, lefty loosie...

sjoerd5
2 januari 2007, 15:19
http://www.donhofstee.nl/pics/halsstellenacc.jpg
http://www.donhofstee.nl/pics/halsstellenelectr1.jpg

Zo een handig plaatje

Mattia
2 januari 2007, 18:15
Ik heb vaak genoeg gehad dat ik de halspen losser moest draaien, omdat de hals bol stond. Door de spanning van de snaren trok de hals vanzelf recht. Als de halspen helemaal los zit en hij staat nog steeds bol moet je andere manieren gaan volgen om de hals weer recht te krijgen (lees: beun methoden :p ). Als je hals getordeerd is ben je pas echt de pineut.

Eh? Dan heb je een dual action truss rod. Een single action, als ie los zit, oefent geen kracht uit op de hals. Nul. Dus als ie los is, en de snaren trekken de boel niet goed, ben je de pineut.