PDA

View Full Version : zelfbouw buizenversterker



Henk F.
31 december 2006, 10:18
Hallo allemaal,

Zijn er ook hobbyisten die mij aan een schema kunnen helpen van een zelf te bouwen buizenversterker? Uiteraard worden de kosten vergoed. Mijn 2 x 12" cabinet is bijna klaar (binnenkort zal ik een foto uploaden). Er zitten in: één Fane Classic 12/100 D en één Celestion G12H/85. Een zelf te bouwen versterker moet dus aansluiten bij de speakers.

Prettige jaarwisseling,

Henk

Wilco
31 december 2006, 10:51
Aan wat voor versterker had je gedacht? Dan kan men wat gerichter antwoorden, er zijn namelijk schema's genoeg (gratis) te downloaden.
Je kunt vast eens kijken op:
www.18watt.com
www.ax84.com

LostHighway
31 december 2006, 11:02
www.schematicheaven.com is ook altijd een goeie om eens te checken.
Of voor degenen met minder ervaring zijn de schema's + layout in combi met de support van hun forum daarginds de kitjes van Ted Weber ook altijd leuk.

Chris Winsemius
31 december 2006, 12:16
Hoeveel ohm zijn de speakers?

hugo
31 december 2006, 12:28
Je kan ook een standaard kit kopen zie bijvoorbeeld Madamp.biz en tedweber.com voor wat goedkopere of ceriatone.com voor betere kits.

Henk F.
31 december 2006, 14:07
De speakers zijn 8 Ohm.

Henk

Chris Winsemius
31 december 2006, 14:39
De speakers zijn 8 Ohm.

Henk

Hoi Henk

Dan heb je in ieder geval 'n amp nodig waar (ook) 'n 4 ohms uitgang op zit.

Welke sound en mogelijkheden zoek je?

Als eerste amp zou ik niet met 'n hele moeilijke beginnen.

Henk F.
31 december 2006, 15:04
Hoi Chris,

Ik wil graag een vette, transparante Telecaster en Stratocaster-sound voor Rock and Roll (sixties) en Country. Ingebouwde effecten zoals tremolo enz. hoeft niet, die heb ik wel "los". Heb je hier iets aan voor een advies?

Mvg

Henk

Chris Winsemius
31 december 2006, 15:17
Ok, kun je ook aangeven wat voor vermogen (of beter nog: in welke situatie wil je de versterker gaan gebruiken) je nodig hebt?

Henk F.
31 december 2006, 21:07
Chris,

Ja, dat had ik ook moeten doorgeven natuurlijk.
Het is de bedoeling om hem voor het podiumwerk te gebruiken, dus vanaf pakweg 50 Watt voor kleine en iets grotere zalen. Ik herinner mij de VOX AC 30 nog uit de sixties en die hadden over het algemeen genoeg power voor zaalgebruik. In hele grote zalen en feessttenten gebruiken we toch de PA met een microfoon voor de speaker. Ik moet er uiteraard rekening mee houden dat de Celestion speaker 85 Watt is; dus ik moet daar wel onder blijven. De Fane is 100 Watt. Onze website: www.flyingarrows.nl

Hey, hele fijne jaarwisseling en een muzikaal en gezond 2007.

Henk

Chris Winsemius
31 december 2006, 21:41
Hoi Henk

Misschien 'n AC30 maar dan alleen met het zgn topboost-kanaal.
Veelzijdig, blues en country kunnen zeker en zeer 60s natuurlijk.

Email me anders even op info@cmwamps.com en ik zal kijken hoe ik je kan helpen.

'n Hele fijne jaarwisseling en alvast 'n gezond en goed klinkend 2007!

AART
1 januari 2007, 01:31
Chris,

Ja, dat had ik ook moeten doorgeven natuurlijk.
Het is de bedoeling om hem voor het podiumwerk te gebruiken, dus vanaf pakweg 50 Watt voor kleine en iets grotere zalen. Ik herinner mij de VOX AC 30 nog uit de sixties en die hadden over het algemeen genoeg power voor zaalgebruik. In hele grote zalen en feessttenten gebruiken we toch de PA met een microfoon voor de speaker. Ik moet er uiteraard rekening mee houden dat de Celestion speaker 85 Watt is; dus ik moet daar wel onder blijven. De Fane is 100 Watt. Onze website: www.flyingarrows.nl

Hey, hele fijne jaarwisseling en een muzikaal en gezond 2007.

Henk

De belastbaarheid van die twee speakers mag je optellen, je moet onder de 185 W blijven dus....

Anders moest je met een 4x12 Greenback kast onder de 25 W blijven, en volgens mij doet zo'n mooi Superlead ding dat niet.