PDA

View Full Version : EL34 in en mesa DC 5



duchatteau
31 december 2006, 08:20
Heeft iemand ervaring met EL34-ers in een mesa boogie DC5 i.p.v. de originele 6L6 buizen van mesa? Deze buizen zijn aan vervanging toe en ik overweeg dus de EL34. Kunnen de buizen er zondermeer in, of moet er nog het e.e.a. aangepast worden? Maakt het merk nog veel uit of kunnen er eventueel EL34-ers in van marshall? Alvast bedankt voor jullie reactie.

jelledevos
31 december 2006, 09:54
Heeft iemand ervaring met EL34-ers in een mesa boogie DC5 i.p.v. de originele 6L6 buizen van mesa? Deze buizen zijn aan vervanging toe en ik overweeg dus de EL34. Kunnen de buizen er zondermeer in, of moet er nog het e.e.a. aangepast worden? Maakt het merk nog veel uit of kunnen er eventueel EL34-ers in van marshall? Alvast bedankt voor jullie reactie.

el34's kunnen niet in een dc5 aangezien die een fixed bias heeft op 6l6's
je kan wel de bias aanpasbaar maken en kan kan het wel eventueel.

marshall maakt zelf geen buizen maar koopt ze in bij de bekende buizenmakers. marshall buizen zijn dus onzin.

Rhythm Machine
31 december 2006, 10:19
el34's kunnen niet in een dc5 aangezien die een fixed bias heeft op 6l6's


Ben je daar zeker van? Ik heb een Mark I reissue, die heeft ook een fixed bias, maar in de handleiding staat wel dat de amp naast de standaard 6L6sen ook EL34's en zelfs 6V6sen accepteert zonder verdere aanpassing. Ik heb het nog nooit geprobeerd, maar ik ga er wel van uit dat het kan als Mesa Boogie het zelf zegt.

RM

future2future
31 december 2006, 12:45
Bij Mijn Mark IV heb ik er nu 2 6l6 in zitten en 2 EL-34 zonder verdere bias mod, maar ik zou het voor die DC-5 toch nog ff checken

Chris Winsemius
31 december 2006, 12:45
Er zijn 'n aantal dingen waar je op moet (laten) letten:

- bedrading eindbuispinnen verschilt
- bias moet anders ingesteld worden
- voedingstrafo moet extra belasting door hogere gloeistroom aankunnen
- vaak moet de schermroosterweerstanden vergroot worden van 470 ohm naar 1k (5 Watt)

duchatteau
31 december 2006, 14:16
Dank voor jullie deskundige commentaar. Lijkt me inderdaad goed om het even te checken bij een deskundige techneut. Weet iemand nog een adresje in de buurt van Deventer??
thnx again.
René

Chris Winsemius
31 december 2006, 14:25
Hoi René

(M'n topografie is minder dan m'n amp-kennis :) )

Van Weelden, Apeldoorn
Big One of Velvet (?) Amps , Zwolle
Marble, Renkum

Succes!

duchatteau
1 januari 2007, 13:51
Oké Chris. Met die topokennis valt het wel mee. Apeldoorn ligt aardig in de buurt. Ga er achteraan. Nogmaals bedankt.

AART
1 januari 2007, 15:36
Van Weelden is een erg goede maar ook erg drukke techneut.

Lees btw ook eens de manual door en kijk wat mesa er over zegt(je kan ze mailen, meestal binnen een werkdag antwoord).

casper innosence
1 januari 2007, 16:20
mesa reageert indd vrij snel,

maar ze konden op mijn vraag: wat is het bouwjaar van mijn 3kanaals mesa triple recto + het serienummer geen goed antwoord geven.

Kwam met t andwoord, "dat moet 92/93 geweest zijn" maar goed, toen waren de 3 kanaals recto's dr nog niet..

Marble/fns amps heb ik goede ervaring mee, versterker op donderdag weg gebracht. "nou dat gaat wel n weekje duren" kreeg ik mee naar huis. Werd ik op vrijdag middag gebeld. "nou hij staat klaar". Niet duur en verstand van zaken.