PDA

View Full Version : op zoek naar amp



jaspie
31 december 2006, 00:54
Jawel, de zoveelste ik weet nie naar welke amp ik moet zoeken topic hehe.

Nouja ik ben al een tijdje opzoek naar (mijn eerste) buizenamp, aangezien mijn huidige niet meer door de beugel kan. Ik zal proberen een beschrijving te geven van wat ik zoek en mijn ervaringen, en hopelijk kunnen jullie mij goede amps aanraden om te proberen.

Ik bespeel op het moment een strat met tex special elementen. Mijn stijl is pop/rock, blues, funk en wat hardere rock(ala guns n roses als zwaarste). Ik zit zelf te denken aan een amp die me een redelijk cleane clean geeft(licht crunchy mss) en voor de ds van crunch tot een lekkere dikke rock-oversturing(mag ook uit een pedaal komen, als het maar goed klinkt).

Ik ben er al uit op geweest en heb de volgende amps geprobeert(niet met mijn eigen strat maar met een fender mex stratje uit de zaak): Peavey delta blues, Marshall jcm900 dual reverb, Marshall dsl401 en de Fender Hotrod.

De meeste gaven me wel een lekker clean geluid maar vooral met de oversturing vond ik dat het vrij snel nogal trebelig werd, wat ik nie als aangenaam ervaarde als ik wat hoger de hals op ging(van mijn gitaar uiteraard:P). De delta blues beviel het best qua clean en oversturing(wat romiger en voller vond ik), maar op clean overstuurde ie wel vrij snel als ik hem hard zette.

Met clean zit het meestal wel snor maar met de ds ben ik nogal kieskeurig. Wat valt er aan te raden, als ik een amp zoek met een wat dikkere oversturing(2 kanaals graag). Kon het liggen aan de gitaar die gebruikte, of is het aan te raden om dan bijvoorbeeld de oversturing uit een pedaal te halen. Ik ben vrij onervaren met buizenbakken dus alle info is gewaardeerd.

Owja ik prefereer een combo(die ik heb geprobeert waren dat allen), ivm makkelijker vervoer en ruimte op mijn kamer.

Mvg,

Jasper

duchatteau
31 december 2006, 08:31
Hoi Jasper,

Ben afgelopen vrijdag zelf ook even op zoek geweest. Heb uitgebreid getest. Hoewel smaak natuurlijk heel persoonlijk is, zijn er voor mij 2 modellen die er uitspringen (mede gezien de prijs/kwaliteitverhouding). De Brunetti MC2: gave buizenbak. Simpel en overzichtelijk. 3 kanalen. Echt goede sound. Iets minder, maar ook zeer acceptabel vond ik de marshall TSL601 (of de 602 met 2 speakers). Die laatste heeft een zeer goed clean kanaal. Heel mooi warm. De crunch en de lead vond ik iets minder dan bij de Brunetti.
In beide gevallen is het fijn dat je 3 kanalen tot je beschikking hebt.
Tip: neem je eigen gitaar mee en test uitgebreid in de winkel (het liefst ook op volume). Ik heb getest met een Gibson LP custom. Het kan natuurlijk zijn dat jouw gitaar heel anders klinkt over bovengnoemde versterkers.
Succes.
René

almarvk
31 december 2006, 09:29
Peavey Valveking! :cooler:

jaspie
31 december 2006, 12:24
ok dankje voor het advies duchatteau:), ik ga er zeker nog eens op uit met mijn eigen gitaar.

en over de valve king, hoeveel verschilt deze vd delta blues?

tomazz
31 december 2006, 12:34
kan er mij eigenlijk iemand uitleggen hoe dat zit met die texture knop bij die valveking? In een review las ik dat het output volume tot 60procent kan worden teruggeschakeld? Dit zou dan moeten overeenkomen met 3w buizen ofzo las ik. Als dit klopt dan is dit eigenlijk een echt ruim in te zetten versterker die zowel op huiskamerniveau (overstuurd kan worden) als gig niveau te gebruiken valt?

Jorn69
31 december 2006, 16:32
Ik zou ook wel eens willen weten hoe de delta blues van de valveking verschilt.

jaspie
1 januari 2007, 14:59
indd, zijn er nog meer amps aan te raden om te proberne trouwens?

Rormo
1 januari 2007, 18:14
Toen ik het begin van je verhaal las was mijn eerste reactie toch "Marshall". Dat lijkt mij te passen bij wat je omschrijft. Misschien had je wat meer moeten tweaken met de equalizer? Anders zou je natuurlijk een Vox AC30 kunnen proberen. Kijk anders voor een Marshall JTM 2e hands. Die zijn erg lekker. Of een JCM 800, die doen eigenlijk precies wat jij omschrijft.
Een veel ander genoemd merk hier op het forum is Koch. Maar ben daar zelf niet zo in thuis. Zou er zeker eentje proberen.

jaspie
1 januari 2007, 19:03
ok bedankt, koch zal ik zeker nog eens gaan proberen. De jcm800 viel voor me een beetje af omdat hij maar een kanaal heeft en geen fx loop en ik ben bang dat ik dna geen veelzeidige sound kan creeeren. De jtm ken ik niet zo goed, zal ik zeker eens naar rondzoeken. Welk model daarvan is aan te raden?

Rormo
1 januari 2007, 19:29
JTM 30 of 60. Weet niet hoeveel volume je zoekt. De 60 heeft iig aparte equalizers voor clean en distortion, de 30 niet. Deze amps zullen alleen 2e hands te krijgen zijn tegen 300-400 euro ongeveer. Zijn echt goede versterkers. Anders kun je ook nog de Marshall TSL proberen. Is vooral bekend als stack, maar er is ook een combo (TSL601???). Ben zelf geen TSL fan, maar als je de DSL niet lekker vindt, dan zou het zo maar kunnen dat je de TSL wel lekker vindt.

jaspie
1 januari 2007, 20:02
ok top, verschil de TSL qua sound erg?

En over het volume: moet hard genoeg zijn voor oefenruimte en kleine gigs(zie kroeg).

jaspie
10 januari 2007, 15:37
hmm nog ff wat vraagjes ivm mijn amp quest. Ik wil toch naar een jcm800 gaan kijken aangezien ik er veel goede dingen over hoor(http://www.youtube.com/watch?v=I2QGHx8hp9E dit vonk wel een mooi voorbeeld vd sound die ik zoek en het is ook over een soort jcm800 met strat)

Mijn vraag was even, ik wil niet veel effecten gaan gebruiken maar wss een drive en een reverb. Nu de jcm800 geen fxloop heeft, is het mogelijk een reverb te gebruiken voor de pre-amp?

bij voorbaat dank

jaspie
11 januari 2007, 11:57
niemand??plz

peter_heijnen
11 januari 2007, 12:19
Mijn vraag was even, ik wil niet veel effecten gaan gebruiken maar wss een drive en een reverb. Nu de jcm800 geen fxloop heeft, is het mogelijk een reverb te gebruiken voor de pre-amp?
Ja dat kan, maar hoe meer je de preamp gaat vervormen met je gain, des te lelijker zal je reverb gaan klinken.

Reverb vind het niet prettig om door overdrive heen te gaan en moet clean worden uitversterkt, tenzij je op zoek bent naar bepaalde freaksounds.

Als je je amp clean instelt en met je drive pedaal de vervorming gaat maken kun je de reverb voor de pramp zetten, maar reken dan vooral niet op eenzelfde sound als in de video van rchp.

Tristan
11 januari 2007, 13:42
Ach, reverb heb je toch niet nodig, dat is meestal het eerste wat je uitzet tijdens een live optreden, het vertroebelt namelijk je sound en meestal is er op het podium al genoeg "ruimte" zodat het echt alleen maar slechter gaat klinken met reverb, tenzij je Surf of zoiets speelt natuurlijk...

Ik moet trouwens een -1 geven voor het advies van de Brunetti MC2 combo, ik heb er zelf een gehad en een aantal gigs ermee gespeeld, dat ding klinkt thuis harstikke leuk en lekker, maar zo gauw je wat meer volume nodig hebt kakt die amp ineens in als een hoop strontvliegen...
Met afstand de slechtste amp waar ik ooit een optreden mee heb gedaan, begin er alsjeblieft niet aan...

Met een JCM800 of JMP 2203 of 2204 zit je volgens mij wel goed...

jaspie
11 januari 2007, 14:28
hey hardstikke bedankt voor de adviesen, eigen heb ik men reverb lichtjes thuis aan om men sound wat ruimterlijker te maken. Tijdens band oefeningen niet dus het zal wel geen ramp zijn zonder nee(als ik er een topsound terug voor krijg hehe).

ps. mss is dit ene domme vraag, maar wat nou als ik de reverb tussen de amp en het kabinet zou doen?

Tristan
11 januari 2007, 15:40
Dat kan niet, tenminste niet op de manier zoals je bedoelt...
Wat wel kan is de Line out van de JCM800 gebruiken, die naar een digitale (19 inch) delay/reverb te sturen, dat weer naar een poweramp en een aparte speakerkast, maar dan heb je dus wel een extra poweramp en een extra speakerkast nodig...
Veel gesjouw en kost ook een hoop centen...
Als je tijdens de repetities de reverb toch uit hebt dan denk ik dat je hem op het podium helemaal snel uit zal schakelen, het geluid wordt er meestal niet beter op met reverb...

LCH
11 januari 2007, 15:53
En daar komt bij dat je zo'n JCM800 mijnsinziens ook niet koopt voor de goddelijke reverb. Een JCM800 koop je voor dat typische Marshall-gebulder. :D

marc_o
11 januari 2007, 16:03
Klopt.

Kijk, ik heb wel een digitale reverb van Electro Harmonix ( Holy Grail) en die is zonder meer erg goed, maar absoluut alleen als je 'm in de loop gebruikt en anders niet. Live speel ik met rivera's die reverd aan boord hebben, maar die staat zo laag dat ie inderdaad net zo goed uit kan staan en zeker bij het drive-kanaal. Clean wil nog wel leuk zijn met wat reverb hoor, maar je attack en strakke spel heeft er wel wat onder te lijden wanneer je scheurt (en dat doen we toch het liefst natuurlijk!)

Er zijn overigens ook JCM-800's met reverb en ook met 2 kanalen....probeer die ook eens uit, wellicht is dat iets voor je?

Tristan
11 januari 2007, 16:17
Die klinken wel kut hoor, in vergelijk met hun eenkanaalsbroeders...
Ik heb ooit ook een gig moeten doen op zo'n JCM800 50 watt tweekanaals 1x12 combo, maar dat was echt een drama...
De andere tweekanaals JCM800's die ik heb gehoord waren naar mijn idee ook niet echt lekker, klinken meer als een transistoramp...

jaspie
11 januari 2007, 16:23
Van die dual channel jcm800s staan er tig op marktplaats. Ik hoorde dat die meer in de buurt van een jcm900 kwamen, die me wat minder beviel toen ik hem probeerde vanwege zijn schelheid. Maar probere kan geen kwaad uiteraard.

marc_o
11 januari 2007, 20:37
Die klinken wel kut hoor, in vergelijk met hun eenkanaalsbroeders...
Ik heb ooit ook een gig moeten doen op zo'n JCM800 50 watt tweekanaals 1x12 combo, maar dat was echt een drama...
De andere tweekanaals JCM800's die ik heb gehoord waren naar mijn idee ook niet echt lekker, klinken meer als een transistoramp...


Ik hoor dat vaker, maar een maat van me heeft de 100 watt top van zo'n split-channel JCM 800 en ik moet zeggen dat ie erg goed klinkt, wellicht exemplarisch...kan ook.

Tristan
11 januari 2007, 21:02
Bij Marshall weet je het nooit zeker...
Misschien is die amp van je maat wel gemodificeerd, of het is een exemplarisch verschil, dat kan...
De tweekanaals JCM800's waar ik op gespeeld heb waren echt klote naar mijn idee, in vergelijk met een 2203 of 2204 zijn het mijns inziens helemaal belachelijke amps...
Ik heb pas geleden ook eens zo'n DSL 1x12 combo getest maar dat was ook echt te walgelijk voor woorden, wat een dunne scheetsound kwam daar uit op het tweede kanaal zeg...

Chris Winsemius
11 januari 2007, 21:17
Van die dual channel jcm800s staan er tig op marktplaats. Ik hoorde dat die meer in de buurt van een jcm900 kwamen, die me wat minder beviel toen ik hem probeerde vanwege zijn schelheid. Maar probere kan geen kwaad uiteraard.

Praktisch alle JCM800s (en zelfs de meeste post '69 JMPs) zijn aan de schelle kant.
Stock zijn de meeste lead en mastervolume modellen v/d JCM800s iets meer popi bij de meeste mensen.

Tristan
11 januari 2007, 21:42
Ze kunnen inderdaad schel zijn, maar met de juiste eq instellingen hoeven ze dat zeker niet te zijn hoor, gewoon rustig aan met de presence, treble en soms ook met de middle...

marc_o
11 januari 2007, 21:43
Sterker nog, ik vind de 800 zelfs geen partij voor de DSL's, die hebben echt een stuk meer kloten, affijn, mij spreken ze meer aan in ieder geval...

Tristan
11 januari 2007, 21:54
:???:
Sorry, maar daar kan ik het niet mee eens zijn...
Een goede JCM800 heeft misschien wel meer kloten dan welke amp dan ook...
Laatst een DSL combo geprobeerd, maar dat klonk meer naar een scheet dan een gitaargeluid op het tweede kanaal...
Tsja, dat doet je wel denken, het moet dan wel heel exemplarisch zijn...
:confused: :dontgeti: :???:

marc_o
11 januari 2007, 21:58
:???:
Sorry, maar daar kan ik het niet mee eens zijn...
Een goede JCM800 heeft misschien wel meer kloten dan welke amp dan ook...
Laatst een DSL combo geprobeerd, maar dat klonk meer naar een scheet dan een gitaargeluid op het tweede kanaal...
Tsja, dat doet je wel denken, het moet dan wel heel exemplarisch zijn...
:confused: :dontgeti: :???:

Maar Tristan, je hoeft het natuurlijk niet met me eens te zijn. Kan best zijn dat ik nooit op een echt goede 800 heb gespeeld op die van mijn maat na. Ik denk ook niet dat we hetzelfde geluid zoeken....ik ben meer een rocker dan jij bijvoorbeeld, hou van het dikke geluid á la Black crowes en dat gaat, in combinatie met m'n P-90 tele prima met een DSL (al heb ik de combo, ik neem aan de DSL 40? nooit getest)


Ben wellicht ook één van de weinigen die echt goed uit de voeten kan met een TSL, prachtig!

Tristan
11 januari 2007, 22:12
Nee, maar we hebben het nu niet over het geluid maar over de feel...
Ik kan me van geen enkele JCM800 2203/2204 voorstellen dat hij geen ballen heeft, of in ieder geval minder dan een DSL...

De combo die ik heb geprobeerd was inderdaad een DSL40nogwat, staat nu op de lijst van de slechtste amps die ik ooit gehoord heb...

Ik heb bij Les Paul ook nog zo'n DSL20nogwat met een oude Celestion T1221 G12M Blackback erin gehoord en die klonk best lekker...
Niet te vergelijken met zijn Studio 15 hoor, dat niet, en ook niet met een hele goede Silver Jubilee 1x12 combo die hij had staan...

Die Silver Jubilees vind ik normaal ook echt megaruk, dus dat geeft je toch te denken dat het inderdaad heel exemplarisch is...

Ik moet wel toegeven dat ik toch de ouderwetsere amps zoals de JCM800 2203/2204 en de Studio 15 enzo zowiezo lekkerder vind klinken dan de modernere tweekanaals amps...

De Blackcrowes hebben wel een lekkere sound naar mijn idee, erg rootsy, ik denk dat je zo'n sound ook met meer succes uit een wat ouderwetsere amp haalt...

gradje pbc
11 januari 2007, 22:31
Die Silver Jubilees vind ik normaal ook echt megaruk, dus dat geeft je toch te denken dat het inderdaad heel exemplarisch is...


tja, er zijn ook mensen die beweren dat er maar een goede marshall serie
is gemaakt: de silver jubilee...

marc_o
11 januari 2007, 22:45
Nee, maar we hebben het nu niet over het geluid maar over de feel...
Ik kan me van geen enkele JCM800 2203/2204 voorstellen dat hij geen ballen heeft, of in ieder geval minder dan een DSL...

De combo die ik heb geprobeerd was inderdaad een DSL40nogwat, staat nu op de lijst van de slechtste amps die ik ooit gehoord heb...

Ik heb bij Les Paul ook nog zo'n DSL20nogwat met een oude Celestion T1221 G12M Blackback erin gehoord en die klonk best lekker...
Niet te vergelijken met zijn Studio 15 hoor, dat niet, en ook niet met een hele goede Silver Jubilee 1x12 combo die hij had staan...

Die Silver Jubilees vind ik normaal ook echt megaruk, dus dat geeft je toch te denken dat het inderdaad heel exemplarisch is...

Ik moet wel toegeven dat ik toch de ouderwetsere amps zoals de JCM800 2203/2204 en de Studio 15 enzo zowiezo lekkerder vind klinken dan de modernere tweekanaals amps...

De Blackcrowes hebben wel een lekkere sound naar mijn idee, erg rootsy, ik denk dat je zo'n sound ook met meer succes uit een wat ouderwetsere amp haalt...

Laat het nou juist die Silver Jubilee zijn die de eerste 3 of 4 CD's van de Black Crowes hebben volgespeeld. Daarna zijn ze overgestapt op signature matchless. Zo zie je maar, spullen kunnen je verrassen en het is niet te zeggen wat je mooi vindt op voorhand. dezelfde gear in jouw of mijn handen (afgezien van het feit dat jij links, en ik rechts speel) kan totaal anders klinken of een andere feel hebben. laatst met een forumlid wezen shoppen voor een TSL 100 combo, nou, met de bijgeleverde test Les Paul was dit echt een topcombinatie waar ik erg blij van werd....anderen vinden het misschien niks....het is maar wat je zoekt.

Die studio 15 was inderdaad megatof!!

Tristan
11 januari 2007, 22:53
tja, er zijn ook mensen die beweren dat er maar een goede marshall serie
is gemaakt: de silver jubilee...

Tsja, dat is hun probleem...
Zo'n zelfde sound maar dan beter krijg je naar mijn idee ook met een JCM800 2203/2204 i.c.m. een goed overdrive pedaal...

@Marc Odijk:
Ik ken alleen hun nieuwere platen...
Er is wel een heel verschil tussen een sound op een opname of daadwerkelijk de amp bespelen, als je een amp zelf bespeelt dan merk je pas wat de feel van de amp is, dat is ook de achilleshiel van de meeste amps...
De feel van een amp veranderd naar mijn idee niet, het is lekker of het is klote...

marc_o
11 januari 2007, 23:03
http://www.youtube.com/watch?v=lvqFkVNlWs8


Hier een clip van hun beste plaat "Southern Musical and Harmony Company" clipje begint hakkelig, maar dat hoort...let op vette lead-sound, dat vind ik mooi, die CD is opgenomen met de Jubilee, las ik in een interview. Live tourden ze er in ieder geval mee destijds.

Tristan
11 januari 2007, 23:17
Tsja, voor mij geeft dat precies weer waarom de Silver Jubilee zo'n kutamp is...
Luister maar naar de leadsound, heel rafelig, ongedefinieerd, niet open en middig op een lelijke, balloze manier...
De ballen die je hoort komen van de basgitaar, want die klinkt wel goed, houdt de gitaren een beetje bij elkaar en geeft het dikte, anders was het helemaal niet om aan te horen geweest...
Precies wat me ook zo irriteert aan de sound van Gary Moore op Still Got the Blues enzo, Slash is een van de weinigen die met een Silver Jubilee speelt die er minder last van heeft, zijn sound is meestal wel okee...
Ik snap wel dat mensen dat gesatureerde en zingende mooi vinden aan die sound, maar dat kan je dus ook krijgen met een ouderwetse Marshall en eventueel een goed drive pedaal...
Als je dan toch die rafel en dat lelijke alternatieve Rock geluid wil dan kan dat ook door een Fuzz of een Rat of zoiets te gebruiken...
ik kan me echter niet voorstellen dat je zo'n sound altijd en voor iedere rhythmpartij of solo zou willen hebben...

marc_o
11 januari 2007, 23:39
Tsja, voor mij geeft dat precies weer waarom de Silver Jubilee zo'n kutamp is...
Luister maar naar de leadsound, heel rafelig, ongedefinieerd, niet open en middig op een lelijke, balloze manier...
De ballen die je hoort komen van de basgitaar, want die klinkt wel goed, houdt de gitaren een beetje bij elkaar en geeft het dikte, anders was het helemaal niet om aan te horen geweest...
Precies wat me ook zo irriteert aan de sound van Gary Moore op Still Got the Blues enzo, Slash is een van de weinigen die met een Silver Jubilee speelt die er minder last van heeft, zijn sound is meestal wel okee...
Ik snap wel dat mensen dat gesatureerde en zingende mooi vinden aan die sound, maar dat kan je dus ook krijgen met een ouderwetse Marshall en eventueel een goed drive pedaal...
Als je dan toch die rafel en dat lelijke alternatieve Rock geluid wil dan kan dat ook door een Fuzz of een Rat of zoiets te gebruiken...
ik kan me echter niet voorstellen dat je zo'n sound altijd en voor iedere rhythmpartij of solo zou willen hebben...

Voila, het smakenverhaal dus...ik vind het mooi.....een ander niet. En nee, die sound hoef ik niet altijd, sterker nog, ik heb 'm nooit, want ik speel op Rivera, weet je nog?

Still Got the Blues is overigens een Bluesbreaker met een Guv'nor.

Chris Winsemius
11 januari 2007, 23:50
Black Crowes:

Silver Jubs, tweed Fender Twins (2 jaartallen) en wat oude Marshalls qua amps en cabs, Matchless.

gradje pbc
12 januari 2007, 12:31
ik heb een 50 watter als backup amp die ik weleens gebruik met de inputgain op 5 en de leadgain op 8. Verder heb ik er een MI audio blue boy voorstaan.

Ik kan alleen zeggen dat er zeker geen rafelig geluid uit komt en dat het
met een recto cabinet en een prs zelfs erg strak klinkt.

@tristan: De versterker klinkt met een 1 x 12 wel heel anders dan met een 4 x 12, tja misschien heb je je daardoor laten leiden...

Misschien vindt je marshall gewoon een kutgeluid, kan natuurlijk ook...

gérard

Tristan
12 januari 2007, 15:32
Die 1x12 Silver Jubilee combo klonk juist goed en de top met een 4x12 cab was juist ruk...
Ik hou heel erg van het geluid van ouderwetse Marshalls...

Tsja, smaakkwestie misschien, ik begrijp gewoon niet wat mensen mooi vinden aan die zeurderige sound die er uit zo'n Silver Jubilee komt...
Een gitarist klinkt daarmee naar mijn idee als een beginner die denkt dat het een mooi vol en zingend geluid is, maar het gebrek aan ballen en dat afschuwelijke middige fuzzy rafeltje verneuken de sound...
Het zijn dingen die pas in tweede instantie opvallen, maar als het je eenmaal opvalt dan is het heel erg irritant en lelijk...
Bends klinken met zo'n geluid ook vaak irritant en lelijk, gitaristen die met zo'n sound spelen benden vaak de snaren te hoog of gewoon vals en hebben vaak een hele lelijke snelle vibrato...
Echt typisch zo'n "slechte gitarist" Alternative Rock geluid...

Maar ja, then again, het zou kunnen dat het met andere speakers minder erg is, Vintage 30 speakers versterken dit karakter vaak wel heb ik gemerkt...
G12H's en vooral ook G12M's zullen deze karaktereigenschap minder naar voren halen, sommige ouderwetse Marshalls hebben er ook last van hoor, maar niet zo erg als de Silver Jubilee...

jaspie
12 januari 2007, 16:25
dat filmpje van RHCP wat ik poste was ook op een Jubilee.

Tristan
12 januari 2007, 16:42
Ja, dat klopt, die sound klinkt naar mijn idee wel lekkerder dan het andere clipje, ik hoor hier minder rafel, maar naar mijn idee is het nog steeds een beetje ongedefinieerd, soms hoor je die rafel weer wel, vooral als Frusciante hoger op de hals solo's gaat spelen enzo...
Ik moet toegeven dat die sound best wel okee is, zowel de solo als de slagsound, het heeft voor mijn smaak een beetje veel gain, maar klinkt zeker wel okee...
Zo'n soort solosound maar dan met nog wat meer definitie en minder rafel kan je volgens mij ook uit een JCM800 al of niet i.c.m. een goed drive pedaal halen...
Het sologeluid van Frusciante is meestal een stuk minder naar mijn idee, veel scheteriger en rafeliger, zijn ranzige funky clean met een randje slagsound vind ik normaal dan wel weer helemaal te gek, maar zo'n soort sound kan je bijvoorbeeld ook uit de meer ouderwetse Marshalls of Vox amps halen naar mijn idee...

jaspie
12 januari 2007, 21:14
goed om te weten, en indd is zijn solo geluid meestal nie top vind ik ook maar in dat filmpje wel.

Tristan
12 januari 2007, 21:51
Ja, vreemd genoeg klinkt het in dat clipje best lekker, maar dat hoor ik hem niet zo vaak doen... :D

Wizz
12 januari 2007, 22:09
Je moet op een Jube het "scheurkanaal", in feite een ingebouwde Tubescreamer, gewoon negeren. Wat overblijft is de beste Marshall ooit, alleen al vanwege zijn toonregeling. Zet daar een goede overdrive NAAR SMAAK tussen, in mijn geval op 't ogenblik een MI Audio Blues Pro, en voila.
Je moet hem dus gewoon niet op zijn scheurkanaal beoordelen, zoals dat voor alle goede Marshalls geldt : De JCM 900 MK III, de JCM 900 SLX, de JCM 2000 DSL, allemaal collector's items van de toekomst. De JCM 800 2203/2204 werden in hun tijd niet bijster goed verkocht, iedereen ging voor de 2205/2210 channelswitcher...
Ik heb veel Marshalls en de Jubes, inclusief de 2555 Slash, zijn de absolute favorieten.

Wizz

Tristan
12 januari 2007, 22:16
Hmm, daar zit wel wat in, als je het eerste kanaal van die amps opendraait dan is de sound een stuk beter dan bij het scheur kanaal...
Wat ik me dan afvraag is waarom dat tweede kanaal er eigenlijk opzit?
Compleet zinloos dus, ook naar mijn idee...
Daarom ben ik ook juist van mening dat een JCM800 de betere amp is, dat is gewoon een no nonsense amp die lekker klinkt, ik kan me ook niet voorstellen dat een opengedraaide Silver Jubilee op het eerste kanaal lekkerder klinkt dan een opengedraaide JCM800 (ik heb het nooit naast elkaar getest maar weet wel welke sound ik prefereer) en bij de JCM800 heb je ook nog de low input waar je heerlijke clean met een randje sounds uit kan halen...

gradje pbc
12 januari 2007, 23:04
smaken verschillen weer, das duidelijk.

gérard

rinaldo
12 januari 2007, 23:13
tja, ik heb ook een jube, en ik zit de laatste tijd erg te klooien met m,n instellingen. high, of low power, rithem clip aan of uit. rithem clip aan geeft net weer even een beetje meer hoog en scherpte aan het geluid, maar beinvloed ook weer het lead kanaal.

het lead kanaal klinkt volgens mij het beste als hij op low power staat met de rythem clip uit, dan krijg je een lekkere vette oversturing die lekker doorzingt, aleen vind ik dan het cleane kanaal weer wat wollig.

ik vind het jammer dat het lead kanaal de toonregeling ed moet delen met het cleane kanaal, het ene beinvloed altijd het andere

ik zit eigenlijk te denken dat ik hem maar eens ga inruilen voor een vox ac30
daar heb ik een paar keer op gespeelt en dat vind ik toch wel een lekkere versterker.

maar ja wat is wijsheid?

Orpheo
12 januari 2007, 23:39
mijn favo marshall is de jcm800 2203 en de jmp2203. daarna de plexi, en dan pas de dsl.

op mijn cmw zou ik trouwens ook zo het label marshall kunnen plakken. geweldige sound, lekkere vibe, heerlijk organisch. de keuze was 'reserve'jcm800 of de cmw, en t werd de cmw. formaat en prijs speelden mee, maar vooral die SOOUNNNDDDDDD.

Tristan
13 januari 2007, 01:31
tja, ik heb ook een jube, en ik zit de laatste tijd erg te klooien met m,n instellingen. high, of low power, rithem clip aan of uit. rithem clip aan geeft net weer even een beetje meer hoog en scherpte aan het geluid, maar beinvloed ook weer het lead kanaal.

het lead kanaal klinkt volgens mij het beste als hij op low power staat met de rythem clip uit, dan krijg je een lekkere vette oversturing die lekker doorzingt, aleen vind ik dan het cleane kanaal weer wat wollig.

ik vind het jammer dat het lead kanaal de toonregeling ed moet delen met het cleane kanaal, het ene beinvloed altijd het andere

ik zit eigenlijk te denken dat ik hem maar eens ga inruilen voor een vox ac30
daar heb ik een paar keer op gespeelt en dat vind ik toch wel een lekkere versterker.

maar ja wat is wijsheid?

Dat rhythm clip zegt mij niets, wat bedoel je daarmee?
Tsja, ik zou wel weten wat ik zou doen, ik weet echter niet welk model je hebt, voor de top kan je tegenwoordig aardige bedragen krijgen...
Zelfs in de richting van een nieuwe Vox AC30, dus misschien wel boven de 1000 euro zeg maar...

@Orpheo:
Ik hou ook meer van de ouderwetse bakken, maar ja, smaken verschillen kennelijk...
Ik blijf er wel bij dat die oude bakken uiteindelijk veelzijdiger zijn, maar dat heb ik al eens uitgelegd, de meeste mensen geloven me echter niet (rara, hoe kan dat nou?)... :D

rinaldo
13 januari 2007, 11:44
de rhythem clip zit op de input gain knop, die kun je uittrekken waardoor je iets meer hoog aan het geluid toevoegd.
ik heb de 1x12 combo die gaan zo,n beetje voor zo,n 800 euro denk ik.

Tristan
13 januari 2007, 12:33
Ah, okee, ik wist niet eens dat dat er op zat, nooit geprobeerd die rhythm clip eigenlijk... :D
Misschien kan je hem dan ruilen tegen een tweedehandse Vox AC30?
Een nadeel is wel dat die AC30's veel zwaarder zijn dan de Silver Jubilee 1x12 combo volgens mij...

rinaldo
13 januari 2007, 13:20
das idd waar, ik heb ook een laney vc 50 is ong hetzelfde formaat als ac30 niet te tillen, maar de jube moet je ook niet onderschatten qua gewicht, heb het al meerdere malen van in m,n rug gehad.

maar ja, thats rock&roll.

Michael AE
13 januari 2007, 14:51
Mijn Mesa MKIIC combo is ook niet te tillen, en ik heb de speaker er zelfs uit gehaald om het gewicht te verminderen.

Nee, voor mij voorlopig geen combo's meer. Tops zijn veel makkelijker te vervoeren en te tillen, IMO.

gradje pbc
13 januari 2007, 17:27
Ah, okee, ik wist niet eens dat dat er op zat, nooit geprobeerd die rhythm clip eigenlijk... :D


Ok dan, je hebt al 6 post gedaan, waarbij je de versterker nix vindt.
Nu post je dus eigenlijk dat je 'm niet (goed) kent (alleen van opnamen??)....

@rinaldo: Die rithm clip vindt ik persoonlijk niet zo mooi. Beter is die niet te
gebruiken en een TS hiervoor te gebruiken (rauw randje bij het clean).

Ik heb de inputgain (diodegain) ook niet hoger staan dan 4 en de leadgain (buizen) op 8, voor het heavy slaggeluid (met de TS). Verder vindt ik 'm op high power iets "'grootser' klinken.

Het is eigenlijk een een kanaals versterker met wat toeters en bellen
m.b.t. de gain regeling. Het is eigenlijk een jcm800+.
Als je de nieuwe marshall lijn ziet (vintage modern) zie je eigenlijk de zelfde opzet (ik weet niet hoe ie klinkt, dus kan ik er ook niet over oordelen).

grtz,

gradje

Tristan
13 januari 2007, 18:35
Ik ken de amp wel hoor, ik heb alleen die rhythm clip nooit gebruikt, of misschien een keer aangehad en daarna besloten dat de sound met dat ding aan helemaal ruk was of zoiets...
Ik heb zelfs wel een keer een gig met een Silver Jubilee top en een 4x12 kast gedaan, een van de meest walgelijke sounds die ik ooit heb gehad, vreselijk, wat een waardeloze klotezooi was dat...
Volgens mij heb ik toen in de hoop dat het iets beter zou zijn die rhythm clip even aangehad en toen bleek dat het geluid nog erger was heb ik hem maar gelijk weer uitgezet en sindsdien heb ik die knop niet eens meer aangeraakt bij de Silver Jubilees die ik getest heb...

Volgens mij is trouwens de input gain (dat is toch het eerste kanaal?) niet degene met diodes, dat is juist de lead gain (volgens mij het tweede kanaal), misschien dat die rhythm clip wel diodes inschakelt, dat weet ik niet precies...

Baker
13 januari 2007, 19:17
Ach, reverb heb je toch niet nodig, dat is meestal het eerste wat je uitzet tijdens een live optreden, het vertroebelt namelijk je sound en meestal is er op het podium al genoeg "ruimte" zodat het echt alleen maar slechter gaat klinken met reverb, tenzij je Surf of zoiets speelt natuurlijk...



Wat een onzin!
Ik gebruik de reverb altijd! toch wel zo'n 40% open.
Het maakt je tone "dikker" en hoorbaarder, en het klinkt gewoon mooier... en het klinkt echt niet als surf!

Tristan
13 januari 2007, 19:26
Gebruik je de reverb ook op het podium?
In die situatie maakt reverb je geluid meestal juist minder duidelijk hoorbaar...
Het hangt ook van de amp af natuurlijk, sommige amps hebben reverb nodig om een beetje te klinken, maar een JCM800 2203/2204 klinkt beter zonder reverb dan met hoor...
Met die opmerking over Surf bedoelde ik meer dat reverb voor die stijl een vrijwel onmisbaar ingredient is...

rinaldo
13 januari 2007, 19:29
Ok dan, je hebt al 6 post gedaan, waarbij je de versterker nix vindt.
Nu post je dus eigenlijk dat je 'm niet (goed) kent (alleen van opnamen??)....

@rinaldo: Die rithm clip vindt ik persoonlijk niet zo mooi. Beter is die niet te
gebruiken en een TS hiervoor te gebruiken (rauw randje bij het clean).

Ik heb de inputgain (diodegain) ook niet hoger staan dan 4 en de leadgain (buizen) op 8, voor het heavy slaggeluid (met de TS). Verder vindt ik 'm op high power iets "'grootser' klinken.

Het is eigenlijk een een kanaals versterker met wat toeters en bellen
m.b.t. de gain regeling. Het is eigenlijk een jcm800+.
Als je de nieuwe marshall lijn ziet (vintage modern) zie je eigenlijk de zelfde opzet (ik weet niet hoe ie klinkt, dus kan ik er ook niet over oordelen).

grtz,

gradje

ja, die input gain hoeft ook niet verder dan 4 of 5 want hij begint al heel gauw een randje te krijgen, en idd op high power klinkt het idd allemaal een beetje grootser, maar toch krijg ik niet dat geluid wat ik van een topklasse marshall verwacht.

maar mischien ligt het wel aan mij, mischien is toch mijn amp niet en moet ik idd maar eens overstappen naar de vox ac30

maar eigenlijk zou ik hem eens moeten proberen met een 4x12 kast, want een speakertje is eigenlijk wel wat weinig

gradje pbc
13 januari 2007, 19:39
maar eigenlijk zou ik hem eens moeten proberen met een 4x12 kast, want een speakertje is eigenlijk wel wat weinig

zeker proberen, maakt een groot verschil.

Ik heb 'm voornamelijk als backup en variatie. Normaal gebruik
ik een soldano.

gérard

jaspie
14 januari 2007, 19:08
hmm ik heb zon silver jubilee gevonden die ik toch eens ga probere aangezien ik er veel goed over hoor(op tristans mening na:p).

Is het ook aan te raden om een aangeschafte tweedehands amp even te laten checken bij een gitaar boer, of er nieuwe elko's en buize etc in moeten?

LCH
14 januari 2007, 20:28
Is het ook aan te raden om een aangeschafte tweedehands amp even te laten checken bij een gitaar boer, of er nieuwe elko's en buize etc in moeten?
Als je er geen verstand van hebt is dat zeker aan te raden ja. :)

marc_o
15 januari 2007, 12:01
Ik ken de amp wel hoor, ik heb alleen die rhythm clip nooit gebruikt, of misschien een keer aangehad en daarna besloten dat de sound met dat ding aan helemaal ruk was of zoiets...
Ik heb zelfs wel een keer een gig met een Silver Jubilee top en een 4x12 kast gedaan, een van de meest walgelijke sounds die ik ooit heb gehad, vreselijk, wat een waardeloze klotezooi was dat...
Volgens mij heb ik toen in de hoop dat het iets beter zou zijn die rhythm clip even aangehad en toen bleek dat het geluid nog erger was heb ik hem maar gelijk weer uitgezet en sindsdien heb ik die knop niet eens meer aangeraakt bij de Silver Jubilees die ik getest heb...

Volgens mij is trouwens de input gain (dat is toch het eerste kanaal?) niet degene met diodes, dat is juist de lead gain (volgens mij het tweede kanaal), misschien dat die rhythm clip wel diodes inschakelt, dat weet ik niet precies...

Nu weten we het onderhand wel!!!
Jij vindt alles kut op een paar uitzonderingen na!!!!!!!


Jezus man, grow up!!.....
Ik word echt moe van jouw singlechannel kruistocht....en ik ben niet de enige, kan ik je verzekeren.

Ik vind je echt een aardige kerel, maar nu ben ik er wel klaar mee zeg.

guhlenn
15 januari 2007, 12:08
hahaha. +1 (234567...)

Tristan
15 januari 2007, 15:07
Marc, fijn voor je, veel plezier ermee jongen... ;)

1959SLP
15 januari 2007, 17:55
tsjah, objectief testen en adviseren is ook een kunst ;)

marc_o
15 januari 2007, 18:23
Marc, fijn voor je, veel plezier ermee jongen... ;)


Ja, ik geniet dan ook met volle teugen.

Tristan
15 januari 2007, 19:08
@iedereen:
Hmm, kennelijk heb ik het ene topic met het andere verward, want ik dacht op een gegeven moment dat dit het Marshall/JCM800 topic was...
Sorry voor de hele discussie, ik dacht namelijk dat het topic daarvoor bedoeld was...
Als ik niet zo snel overal bovenop gesprongen was dan was er minder discussie geweest en was het voor de topic starter makkelijker geweest de verschillende reacties te lezen en de balans eruit op te maken...
Daarom zal ik proberen me in dit topic wat meer op de achtergrond te houden...

@jaspie:
Veel succes met het testen van die Silver Jubilee, misschien is het wat je zoekt...
Het is niet mijn type amp, maar echt waardeloos is hij nou ook weer niet hoor, ik denk dat er (vooral voor sommige stijlen) best okee geluiden uit te halen zijn...
Die Brunetti MC2 wens ik mijn ergste vijand nog niet toe, zoals ik al zei, voor thuis klinkt hij heel lekker, maar stap er een podium mee op en het is echt huilen met de pet op, deze amp zou ik dan ook echt absoluut helemaal niemand aanraden...

1959SLP
15 januari 2007, 20:01
@iedereen:
Hmm, kennelijk heb ik het ene topic met het andere verward, want ik dacht op een gegeven moment dat dit het Marshall/JCM800 topic was...
Sorry voor de hele discussie, ik dacht namelijk dat het topic daarvoor bedoeld was...
Als ik niet zo snel overal bovenop gesprongen was dan was er minder discussie geweest en was het voor de topic starter makkelijker geweest de verschillende reacties te lezen en de balans eruit op te maken...
Daarom zal ik proberen me in dit topic wat meer op de achtergrond te houden...


Nou kerel, voor mij hoef je je niet meer op de achtergrond te houden mits er ook eens benadrukt wordt wat je met die verschillende amps ook WEL kan. Dat je jouw geluid niet uit bepaalde amps krijgt wil nog niet zeggen dat die amps daarom "ruk" zijn. Dit geldt overigens niet voor jou alleen ;)
Er is kwalitatief gezien plenty goed materiaal op de markt, voor elk wat wils.

jaspie
15 januari 2007, 21:02
hmm tis toch ook de bedoeling dat ik meningen hoor van mensen over amps, zolang het maar geen absurde propaganda wordt. Het feit tristan jubilee's "niet zijn ding" vind, schrikt mij niet af er een te checken. Het is moeilijk helemaal objectief te blijven op zulke momenten denk ik.

btw is 750 een nette prijs voor 1x12" jubilee combo?'

Wizz
15 januari 2007, 21:45
Ach ja, de versterker waar Joe Walsh de solo in Hotel California op inspeelde, die voor Slash zò belangrijk is dat 'ie hem liet kopiëren, waar John Frusciante op speelt, waarvoor ondergetekende naar Berlijn reed om er één te scoren, dat kan alleen maar ruk zijn toch ?

Wizz

Wizz
15 januari 2007, 21:47
btw is 750 een nette prijs voor 1x12" jubilee combo?'

Vertel maar niet waar die staat, dan kon 'ie wel eens voor je neus weggekaapt worden...

Wizz

jaspie
15 januari 2007, 22:24
ik weet genoeg:p

Chris Winsemius
15 januari 2007, 22:34
't Was volgens mij 1 v/d eerste Marshalls die ik zelf probeerde en nog steeds vind ik het meer dan ok-je amps.

Diode-clipping vindt altijd plaats behalve in de clean-mode. Die van Slash schijnen gemod te zijn, ook werd er 'n x in GuitarPlayer melding gemaakt dat ie er 1tje met KT88s gebruikt voor cleanere sounds.

En de toonregeling is lekker effektief.

Tristan
15 januari 2007, 23:08
Als de amps van Slash gemod zijn dan zou dat wel heel wat verklaren, aangezien hij van de gitaristen die met een Silver Jubilee spelen een van de weinigen is waarbij niet dat vreemde en mijns inziens irritante neuzige rafeltje in de sound zit...

Michael AE
15 januari 2007, 23:37
Ach ja, de versterker waar Joe Walsh de solo in Hotel California op inspeelde, die voor Slash zò belangrijk is dat 'ie hem liet kopiëren, waar John Frusciante op speelt, waarvoor ondergetekende naar Berlijn reed om er één te scoren, dat kan alleen maar ruk zijn toch ?

Wizz

Ach, ik heb er een tijd 1 thuis gehad, wat een goed exemplaar scheen te zijn volgens iemand die er meerdere heeft (gehad) en ik vond het helemaal niks.

Dat mensen er gek van worden wanneer iemand als Tristan iets wat hij niet vind afkraakt, dan snap ik niet waarom ze niet net zo gek worden van al die mensen die troep lopen op te hemelen alsof 't het beste ooit is. (Nee, ik heb het hier niet over de jubilee.)

Smake verschillen nu eenmaal, maar je moet er wel tegen kunnen als iemand ander het niets vind. Ik word toch ook niet kwaad wanneer iedereen mijn lieftallige Bogner XTC lopen af te zeiken? :p

Tristan
16 januari 2007, 04:53
@Michael:
Het is okee...
Ik wil in ieder geval wel toegeven dat dit topic niet helemaal de plaats is om uitgebreid te discussieren over (Marshall) amps, maar dat kwam door het misverstand waar ik het al even over had...

@Wizz:
Hotel California, dat is toch opgenomen in de Jaren '70?
Het lijkt me sterk dat die solo dan met een Silver Jubilee is opgenomen, het lijkt me dat die dingen er toen nog helemaal niet waren...
Van de mensen die je opnoemt heeft alleen Frusciante (vooral bij zijn solo's) naar mijn idee echt die typische Silver Jubilee sound, Slash en Joe Walsh klinken naar mijn idee toch anders (lekkerder)...

Rormo
16 januari 2007, 12:59
Als de amps van Slash gemod zijn dan zou dat wel heel wat verklaren, aangezien hij van de gitaristen die met een Silver Jubilee spelen een van de weinigen is waarbij niet dat vreemde en mijns inziens irritante neuzige rafeltje in de sound zit...

Ik vraag me nu toch serieus af hoeveel mensen hier nog volgen waar je het over hebt. Neuzig rafeltje.......? Right... you lost me :)

Tristan
16 januari 2007, 13:24
@Rormo:
Luister naar Frusciante als hij een solo speelt en je begrijpt misschien wat ik bedoel, het lijkt alsof er een soort natte scheet (for lack of a better term) door het gitaargeluid gemengd zit...

jimihattricks
16 januari 2007, 18:09
tja, van crack schijn je winderig te worden, hoewel dit erg ver gaat :)


Wat betreft de zoektocht vd topicstarter, de peavey valveking werd al genoemd, en dat is ook zeker een versterker om s te checken. Nadeel is dat de reeks nog niet zo heel lang uit is en tweedehands dus nog niet heel veel wordt aangeboden. Ik heb hem zelf ook en gebruik hem voor in het oefenhok.. i.c.m. een goed overdrive pedaal haal je hier een heerlijke scheur uit (harder = bij deze versterker beter), en clean kan ie ook meedoen.. zit ook een fx-loop in voor je reverb, maar die heb je niet nodig ;)

succes!

marc_o
16 januari 2007, 20:18
Ach ja, de versterker waar Joe Walsh de solo in Hotel California op inspeelde, die voor Slash zò belangrijk is dat 'ie hem liet kopiëren, waar John Frusciante op speelt, waarvoor ondergetekende naar Berlijn reed om er één te scoren, dat kan alleen maar ruk zijn toch ?

Wizz


Ruk issie ook zeer zeker niet, maar hotel carlifornia was al hééél lang uit voordat deze versterker op de markt kwam......de jubilee komt dacht ik uit 1987. Meer dan 10 jaar later dus..

Tristan
17 januari 2007, 03:36
Nou, mijn laatste post over de Silver Jubilee dan...
Ik geloof niet dat ik de Silver Jubilee ruk heb genoemd, als dat wel zo is dan was dat wel zwaar gesproken...

Iets positiefs over de Jubilee:
Frusciante krijgt er een fantastisch, goor, Funky clean met een randje/rhythmcrunch sound uit waarin dat specifieke rafeltje juist fantastisch klinkt, die sound vind ik echt te gek...
Voor Alternative Rock, vooral voor rhythmcrunch enzo is het volgens mij ook een hele geschikte amp, als je die specifieke sound zoekt/lekker vindt tenminste...

DaveItUp
17 januari 2007, 10:14
Frusciante gebruikt toch ook majors met de voorgenoemde amp? Over monsters gesproken :P

marc_o
17 januari 2007, 10:55
Ik dacht dat hij die voor clean gebruikt. Dat zijn toch die 200 Watt basversterkers?

DaveItUp
17 januari 2007, 11:01
Yep dat zijn ze. Geen idee hoe hij die gebruikt, maar zal idd wel voor clean zijn :D Zijn ook meer als een hifi amp geconstrueerd heb ik begrepen. Totaal anders dan de meeste ouwe marshalls. Maargoed ik begin de offtopic kroon op te eisen op dit board, dus ontopic!

Tristan
19 januari 2007, 22:50
Misschien een tip, als je op zoek bent naar een Marshall achtige amp...
Van De Haar (www.haarguitars.nl) heeft een M&G Rulebreaker top staan, een Vintage Marshall achtige amp met master volume, geen idee of het wat is, de prijs is wel interessant: 950 euro...

jaspie
31 januari 2007, 18:51
het is een tijdje gelede maar ik heb nog even een vraagje over die jubilee:

De input gain bepaald toch de drive vd preamp(en dus de buizen drive) en de lead master bepaalt de volume als je de leadgain(2 kanaal) hebt ingeschakelt die diode gedreven is. Klopt dit, of zijn ze beide diode? Zo ja, kan je dan in de lead gain modus niet de hoeveelheid gain bepalen?

jaspie
1 februari 2007, 14:55
plz zou iemand even snel willen andwoorden want ik zou op er anders een kunnen aanschaffen snel...(ver er een andere koper is:P)

Mvg

Tristan
1 februari 2007, 15:45
Volgens mij is de input gain gewoon de gain knop van het eerste kanaal en dat kanaal is volgens mij diode vrij als je de rhythm clip niet activeert, de lead gain is de gain knop van het tweede kanaal en die heeft zowiezo een diode, dat kanaal klinkt naar mijn idee dan ook absoluut niet lekker...
Ik weet dit echter allemaal niet zeker, ik ben geen expert op het gebied van Jubilee's, dat begrijp je waarschijnlijk wel...

Maar waarom wil je dat weten dan?
Ik bedoel, als je de amp goed vindt klinken en de prijs is goed dan kan je hem toch net zo goed kopen, ook al zou hij diodeclipping hebben?
Als jij het lekker vindt klinken dan tsja...
Het enige wat ik eigenlijk wou zeggen is zorg dat je vergelijkingsmateriaal hebt, dus niet dat je nu denkt wow, zo'n Jubilee klinkt echt te gek en dat je als je daarna een goede JCM800 2203/2204 hoort denkt van kut had ik die maar gekocht want die klinkt toch echt een pak beter...

jaspie
1 februari 2007, 16:16
uiteraard test ik alles uitvoerig, ben al een tijdje bezig met amps zoeke en checken. Ik was gewoon even benieuwd.

Bedankt trouwens