PDA

View Full Version : afstellen hals



Madcow
30 december 2006, 22:43
heej

Ik wil weleens 1 step down of anderhalve doen, maar dan is het moeilijk te stemmen omdat ze slap hangen, is afstellen de oplossing? zoja, Kan ik dit zelf doen met een imbussleuten oid? Owja en welke kant moet ik dan draaien?

Eko
30 december 2006, 23:22
Ja kun je zelf, is een tijdje terug al een topic over geweest inclusief foto`s. Even de zoekfunctie gebruiken.
Met het rechter zetten van de hals zal de spanning niet echt veel groter worden. Probeer eens een snaardikte groter uit. .011 i.p.v. .010 bv.

Gearjunkie
31 december 2006, 21:00
Stemmen staat los van de instelling van de hals in mijn beleving.

Wel wordt hierboven een goede tip gegeven... dikkere snaren als de verlaagde stemming blijvend is. Dan blijft de gitaar enigzins hetzelfde aanvoelen.

Maar, antwoord op jouw vraag is dus: Nee

Rinze
31 december 2006, 21:04
De vuistregel is voor elke halve toon lager een snaarset van een maatje dikker, zeg maar van E naar Es --> .010 naar .011 setje, dan zou je ongeveer dezelfde spanning moeten houden. Heb ik in de Gitarre & Bass gelezen.

vulvasonic
1 januari 2007, 03:39
De vuistregel is voor elke halve toon lager een snaarset van een maatje dikker, zeg maar van E naar Es --> .010 naar .011 setje, dan zou je ongeveer dezelfde spanning moeten houden. Heb ik in de Gitarre & Bass gelezen.

En laat ik dat nou niet geloven!
Zo hoor je ook wel eens dat Stevie Ray Vaughan op hele dikke snaren speelde, MAARRRRRRR dat ie z'n gitaren wel in Eb stemde.
Koop een standaard .009 setje en je ziet dat er voor de B snaar meestal een .011 bij zit. Koop ik een .011 setje, dan draai ik die B in feite naar E. Dat is een reine kwart, geen grote secunde (wat het volgens die theorie zou moeten zijn).

Of zit ik nou heel dom te denken?

Gearjunkie
1 januari 2007, 11:34
De vuistregel is voor elke halve toon lager een snaarset van een maatje dikker, zeg maar van E naar Es --> .010 naar .011 setje, dan zou je ongeveer dezelfde spanning moeten houden. Heb ik in de Gitarre & Bass gelezen.
Met een grote nadruk op 'ongeveer' klopt dit wel lijkt me.

Maar de enige juiste oplossing voor jouw probleem is toch: meer gitaren aanschaffen! ;)

Rinze
1 januari 2007, 13:08
Ik kan het ook niet uit ervaring zeggen, want als ik er .011 op zet stem ik ze gewoon in E, dat vind ik lekker. No pain, no gain :satisfie:
Vulvasonic, zo op het eerste gezicht kan ik niet ontkennen dat er logica in je redenering zit, maar ik denk dat je misschien de andere snaren ook mee moet rekenen qua speelgevoel?

Meer gitaren aanschaffen is zowieso DE oplossing voor alle problemen :rockon: behalve wanneer je te weinig versterkers hebt.

O ja, de spanning wordt natuurlijk ook meebepaald door je mensuur (de afstand van topkam naar brug). Op een gitaar met lange (Fender-) mensuur speelt dezelfde set snaren strakker en zwaarder dan op een gitaar met korte (Gibson-) mensuur. PRS zit daar weer tussenin. Dit is ook de reden dat veel van die down-tuners met een lange of zelfs bariton-mensuur spelen.

Rinze
1 januari 2007, 13:17
Koop een standaard .009 setje en je ziet dat er voor de B snaar meestal een .011 bij zit. Koop ik een .011 setje, dan draai ik die B in feite naar E. Dat is een reine kwart, geen grote secunde (wat het volgens die theorie zou moeten zijn).

Of zit ik nou heel dom te denken?

Ik zie toch een denkfout, geloof ik (beetje ingewikkeld op nieuwjaarsdag): Als je die B naar E draait dan stem je je gitaar dus in E, wat in houdt dat je in DEZELFDE stemming twee maten zwaarder gaat spelen. Volgens de theorie die ik aanhaalde zou het speelgevoel hetzelfde zijn als je die .011 snaar van E naar D stemt. Of ben ik nou gek? Blijkbaar is het een vuistregel die wel naar beneden werkt maar niet naar boven? Want dan zou je de .011 van B naar Cis stemmen? :eek: