PDA

View Full Version : Les Paul studio of Standard: advies



arnold31
30 december 2006, 17:04
he ho,

ik heb even jullie advies nodig!!! ik speel punk en speedrock etc, nu heb ik een studio(1995) en die speelt goed, maar wil graag een beter klinkende gitaar, is het dan wijsheid om een standard te kopen(rond € 1600, kleur zwart) want zit daar wel dezelde tecniek in etc om ook zo een vet zwaar geluid te krijgen. ik vind persoonlijk de custom black beauty helemaal tegek ,maar die is niet te betalen, wie oh wie geeft mij goed advies!! houden die studio of kopen een standard.

gr

arnold

jimihattricks
30 december 2006, 17:26
de studio heeft een volledig mahonie body, de standard heeft nog een mooi esdoorn topje daarbovenop..

voor de rest zitten er burstbucker pickups in ipv de 490R / 498T pickups die er in een studio zitten..

de cosmetische puntjes (binding etc.) zullen geen invloed hebben op je geluid, die top en de pickups wsl wel.. of een standard beter klinkt dan jouw studio is subjectief natuurlijk, slechter zal het iig niet zijn lijkt me..

Agent_Smith
30 december 2006, 17:30
de studio heeft een volledig mahonie body, de standard heeft nog een mooi esdoorn topje daarbovenop..


Een Studio heeft ook een maple top.

Jay75
30 december 2006, 17:40
SPAM SPAM SPAM

Ik heb er een te koop ;)

Personal message me maar

Squier4ever
30 december 2006, 18:09
misschien is het handiger om gewoon je pickups te upgraden....
setje SD's erin en gaan met die banaan..
Vind Gibson elementen zeg maar....
niet zo denderend.

De Beer
30 december 2006, 18:17
misschien is het handiger om gewoon je pickups te upgraden....
setje SD's erin en gaan met die banaan..
Vind Gibson elementen zeg maar....
niet zo denderend.+1

Je Studio heeft 100% zeker ook een maple top, wat lak beschadegingen op de mijne kunnen dat bevestigen.

Ik ga er zelf zo goed als zeker ooit ook andere pup's in zetten, maar dat zal niet op korte termijn zijn. De stock pups zijn naar mijn mening iets te vintage qua geluid, geweldig voor rock.
Het geluid word wat dicht gespeerd en mist definitie voor hardere varianten er moet dan iets in met meer attac, punch, en "helderheid". een wat meer open geluid met hogere output(denk ik)

Ik heb er zelf jaren punk op gespeeld en daar vond ik hem prima voor, in de metal trekt hij het net niet.

Niet inruilen...upgraden! Tenzij je witte streepjes rondom wilt natuurlijk.

Orpheo
30 december 2006, 18:29
ik heb mijn studio zwaar geupgrade met air nortons, nieuwe gotoh tuners en binding. heerlijke gitaa. gaat never weg. ik vang er toch niks meer voor denk ik.

oh ja; ik heb er toen 450 euro voor betaald :B

Goldeneye
5 januari 2007, 23:05
De LP Standard....is een veel mooiere gitaar dan de LP Studio!!
De LP Studio heeft geen bindingrand en vaak niet zulke mooie kleuren..ziet er wat goedkoop uit. De LP Standard klinkt beter.

Jay Cal
5 januari 2007, 23:31
De LP Standard....is een veel mooiere gitaar dan de LP Studio!!
De LP Studio heeft geen bindingrand en vaak niet zulke mooie kleuren..ziet er wat goedkoop uit. De LP Standard klinkt beter.

En de objectiviteit hier is?

Anyway, Een standard is leuk maar ik denk persoonlijk dat het weinig wijzigt t.o.v. je huidige gitaar. De verschillen zijn meerendeels cosmetisch en ik kreeg het gevoel uit je vraag dat het jou meer om tone gaat. Als je de standard een lekkerder tone vindt hebben dan is m.i. een pickup-swap de manier om je huidige LP te voorzien van die tone. Een hele nieuwe gitaar (met vrijwel dezelfde specs) eromheen kopen lijkt mij een tikkeltje overdreven.

Misschien ken je iemand met een LP standard en kan je eens vragen om een middagje van pickups te wisselen. Met een heel klein beetje soldeerervaring is dat een fluitje van een cent. Dan kan je daarna kijken wat je het liefste zou doen met je centen.

Gr,

glacius
6 januari 2007, 10:31
misschien is het handiger om gewoon je pickups te upgraden....
setje SD's erin en gaan met die banaan..
Vind Gibson elementen zeg maar....
niet zo denderend.\

helemaal mee eens, gibson pups zijn gauw modderig en niet strak !

voor speedrock zal een seymour duncan sh5 of de sh6 het erg goede doen

ik heb zelf nog een dimarzio rick derringer liggen die ik wil verkopen, die klinkt echt rete strak ! je kunt hem vrijblijvend komen testen als je wil
ik doe hem weg omdat ik in al mijn gitaren dezelfde brug pickup wil hebben om output verschil te voorkomen .. pm me maar

cardinal
6 januari 2007, 20:31
ik emgtjes in mijn les paul standaard geplant, en die klinkt echt super. Zou ik ook eens proberen met die studio. Of een paar dimarzio superdistortions.

Persoonlijk vind ik de standaard mooier als de custom, is wat meer oer zeg maar. De custom kan een tikje kitsch zijn en de studio vind ik weer wat te oer, wat lomp.

Die standaard faded serie is nu erg goedkoop. Ik weet niet hoe die klinken, maar voor 1400/1500 heb je een nieuwe gitaar (bij sacksioni adam o.a.).

RolandT
6 januari 2007, 20:44
Zit juist met hetzelfde "probleem". Ik ga mijn PuPs van mijn LP Studio vervangen door een paar Vintage PAF van Bulldog Pickups (http://www.bulldogpickups.com/). Stuur die mannen eens een email met je vraag, ben zeker dat ze je kunnen helpen.

Dirkdewaard
6 januari 2007, 22:09
Koop een standard, maar voor een goede prijs, nu zijn ze te duur. Je kan ze voor 1300 krijgen in zwart. Kijk ook eens naar een classic.

Als ik een standard zie, denk ik: Wat een vette gitaar, dat heb ik niet bij een studio. Gewoon gevoel, misschien is dat van jou anders natuurlijk.

Agent_Smith
7 januari 2007, 09:51
Koop een standard, maar voor een goede prijs, nu zijn ze te duur. Je kan ze voor 1300 krijgen in zwart. Kijk ook eens naar een classic.

Als ik een standard zie, denk ik: Wat een vette gitaar, dat heb ik niet bij een studio. Gewoon gevoel, misschien is dat van jou anders natuurlijk.

Absoluut! Een Standard/Classic is gewoon veel meer gitaar. Ik heb bijzonder goeie ervaringen met Classics (vroege), maar die zijn ook redelijk duurder.

RolandT
7 januari 2007, 11:55
Absoluut! Een Standard/Classic is gewoon veel meer gitaar. Ik heb bijzonder goeie ervaringen met Classics (vroege), maar die zijn ook redelijk duurder.

Wat heeft een Standard/Classic meer dan een Studio? Ik bedoel objectief niet subjectief.

Wat it weet is dat de studio geen binding heeft, nog iets?

tom123
7 januari 2007, 12:07
Ik heb me laatst een epiphone les paul gekocht.
Maar hij ontstemd vrij snel, bij fender zit er een schroef in die knoppen en als je ze aandraait gaan ze stroever en ontstemmen ze minder snel.
maar bij epiphone zijn ze van plastic en dus zit er geen schoef aan en is er niks om aan te draaien.
Weet iemand misschien hoe je zo iets bij epiphone kan oplossen?

Gr Tom

vulvasonic
7 januari 2007, 14:17
Ik vind de combi punk-speedrock/Gibson altijd een beetje vreemd.
Ik heb zelf de begindagen van de Britse punk meegemaakt en de hele punkperiode daarna. En in die tijd was de Gibson zo'n beetje de top op het gebied van gitaren. Punks hadden geen geld en speelden derhalve doorgaans op ALLES BEHALVE Gibsons.

Tijden zijn veranderd. Maar ik blijf het een vreemd gezicht vinden.

BLOK182
7 januari 2007, 14:23
Met een beetje goed zoeken heb je voor een euro of 16-1800 een tweedehands LP Custom in het zwart....misschien ff afwachten, goed zoeken, en ondertussen klein beetje doorsparen? Jammer om nu een compromis te moeten doen, die ook niet goedkoop is, dan zou ik meteen je droomgitaar proberen te kopen. Verder kan je denk ik wel speedrock met gewone Gibson pups spelen, gewoon amp flink hard en goed vegen op die gitaar, alsof types als Peter Pan Speedrock zitten te zeveren wat voor elementen net wat lekkerder tophoog hebben en welke net wat strakker klinken in het laag...gewoon hard rocken met zo'n plank!!

renier
7 januari 2007, 14:24
De LP Standard....is een veel mooiere gitaar dan de LP Studio!!
De LP Studio heeft geen bindingrand en vaak niet zulke mooie kleuren..ziet er wat goedkoop uit. De LP Standard klinkt beter.

pardon my french maar: wat een gelul.

kleuren en binding is subjectief; ik vind een studio juist mooier. en de kleuren van de standards: een les paul hoort gewoon een plain top, goldtop, zwart of wit te zijn. quilts en tigerstripes zijn voor dameskappers!

niet erg genuanceerd, maar ja, je zette de toon...

RvB
7 januari 2007, 14:30
Ik heb me laatst een epiphone les paul gekocht.
Maar hij ontstemd vrij snel, bij fender zit er een schroef in die knoppen en als je ze aandraait gaan ze stroever en ontstemmen ze minder snel.
maar bij epiphone zijn ze van plastic en dus zit er geen schoef aan en is er niks om aan te draaien.
Weet iemand misschien hoe je zo iets bij epiphone kan oplossen?

Gr Tom

Open ff een nieuw topic. Het heeft ook niks met dit onderwerp te maken.
Je kan ook even de zoekmachine gebruikenen vul dan "stemmechanieken" of "tuners".

Jay75
7 januari 2007, 15:08
Ik vind de combi punk-speedrock/Gibson altijd een beetje vreemd.
Ik heb zelf de begindagen van de Britse punk meegemaakt en de hele punkperiode daarna. En in die tijd was de Gibson zo'n beetje de top op het gebied van gitaren. Punks hadden geen geld en speelden derhalve doorgaans op ALLES BEHALVE Gibsons.

Tijden zijn veranderd. Maar ik blijf het een vreemd gezicht vinden.

one word

PETER PAN SPEEDROCK ;)
ownee da zijn er 3!

Mijn Les Paul Standard is te koop voor 1300! Speciale aanbieding! Ik wil een andere gitaar kopen;)

Jay75
7 januari 2007, 15:13
Hey Glacius! Issie verkocht!! Gefeliciteerd!

De Beer
7 januari 2007, 15:41
one word

PETER PAN SPEEDROCK ;)
ownee da zijn er 3!Maar dat heeft met het verhaal van Vulva weinig te maken, da's meer een authenticiteits verhaal.
Maar dat mag je natuurlijk laten varen, al ga je natuurlijk ook geen jazz spelen op een warlock.

Trouwens Peter speelt tegenwoordig wel in 1e instantie op z'n SG, die klinkt ook wat naarder, in de goeie zin van het woord.

RolandT
7 januari 2007, 16:52
Graag jullie advies, hieronder een aantal zwarte LPs. Mijn Studio links bovenaan.

Ik zou mijn PuPs willen upgraden maar twijfel over:
1) met of zonder covers?
2) gold plated of nikkel "slugs" in de PuPs?
3) zebra of zwart?

http://www.10pont.net/hummers.jpg

Agent_Smith
7 januari 2007, 17:38
Graag jullie advies, hieronder een aantal zwarte LPs. Mijn Studio links bovenaan.

Ik zou mijn PuPs willen upgraden maar twijfel over:
1) met of zonder covers?
2) gold plated of nikkel "slugs" in de PuPs?
3) zebra of zwart?

http://www.10pont.net/hummers.jpg

Heeeeeeee!!!! Mijn zwarte custom zit er twee keer bij! Bovenaan de middelste met de zebra's en de laatste is dezelfde gitaar. Hij is inmiddels alweer enkele jaren helemaal zwart (laatste foto: is een maand of twee oud).

Agent_Smith
7 januari 2007, 17:43
Maar dat is trouwens geen antwoord op je vraag.
Ik vond zelf de zebra is een zwarte LP niet zo mooi. Dus naar helemaal zwart gegaan. Ik overweeg echter een Brian Robertson of Sykes-look (resp. creme of chrome plastics met dezelfde zwarte coils).
Vergulde covers vind ik ook okee, als ze er maar niet zo gloednieuw uitzien. Dan vind ik het een beetje opzichtig.
Anyway, my vote: helemaal zwart of gold covers.

PS: die op één na laatste foto zul je niet gaan redden: dat zijn P90's.

RolandT
7 januari 2007, 17:46
Heeeeeeee!!!! Mijn zwarte custom zit er twee keer bij! Bovenaan de middelste met de zebra's en de laatste is dezelfde gitaar. Hij is inmiddels alweer enkele jaren helemaal zwart (laatste foto: is een maand of twee oud).

Dat kan, ik heb de fotos uit dit forum :satisfie:

Ik vind de zwarte LP best zo zwart mogelijk, voorlopig denk ik aan open PuPs maar wel met gouden slugs. Zebra is kan als je binding hebt, maar mijn Studio heeft dat niet zoals je ziet.