PDA

View Full Version : Volgende week opnames maken met band, hebben jullie tips ?



Dude
23 december 2002, 13:21
Volgende week gaan we in een studio een demo maken van 3 nummers

3 doors down, kryptonite
Bob marley, stir it up (eigen rock versie)
doe maar, 32 jaar

Mijn probleem is alleen dat ik bijvoorbeeld bij de rock solo van ons bob marley nummer nog al eens wat rommelig ga spelen, De snelheid trek ik wel maar als we terug luisteren zit ik er wel eens naast met wat toontjes, dit is mooi kut natuurlijk want je staat goed voor lul als je je solo verkloot bij zon geluids technicus en hij moet 5 keer over.

bart,

Noctiis
23 december 2002, 13:23
in een beetje fatsoenlijke studio kan je in principe een gitaarsolo noot voor noot opnemen... kwestie van goed knippen en plakken, gebeurd vaker dan je zou denken :smile:

pimmetje
23 december 2002, 13:42
Wat bij veel mensen een probleem is bij opnemen is dat er wat extra spanning in de vingers komt. Daardoor sluipen er extra foutjes in het spel.

Dat is eigenlijk alleen maar op te lossen door het te spelen stuk echt goed in de vingers te hebben en/of een manier te vinden om rustiger te blijven. Ik wil persoonlijk absoluut een biertje (zeker niet te veel) om in bepaalde situaties net ff het nerveuze randje eraf te halen.

Maar het is idd in veruit de meeste studio's geen probleem om stukjes stukjes solo over te spelen en er weer tussen te prikken. Probeer dan overigens voordat je dat doet je foutjes eerst een goed aantal keer te beluisteren (hele solo luisteren). Soms klinkt de solo met foutjes (jij weet 't, maar wie nog meer) eigenlijk lekkerder dan helemaal glad getrokken. Je kan meestal de fout ook weer gewoon terug laten zetten als die versie gewoon fijner klonk.

Vraag van tevoren wel naar deze mogelijkheden. Dan weet je tenminste al waar je aan toe bent. Je kan ook vragen wat voor effecten ze achteraf allemaal op je geluid kunnen zetten. Meestal is dit heel wat, maar soms ook niet. Het effect dat zij er achteraf op zetten is ook waarschijnlijk anders dan 't geluid met dezelfde naam dat jij zelf gebruikt. Al die info kan weer helpen bij 't beslissen van hoe jij je basis-geluid instelt.

Nog een tip: probeer gewoon lekker te gaan spelen. Vooral als je voldoende tijd hebt, kan je ook nog proberen om 't op verschillende manieren op te nemen. Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld allemaal tegelijk, of juist eerst alleen het nummer door bas en drum neer laten zetten om vervolgens de rest erop te bouwen. Je kan ook je opname's wat opleuken door lekker te experimenteren. Neem je zang 'ns op door meerdere mics, waarvan er 1 onder een kussen, of achter een grote leren stoel, of wat dan ook ligt :grin:.

Het hangt dan alleen echt wel af van hoeveel tijd je hebt. Je moet zeker zorgen dat je genoeg geld/tijd overhoudt om ook netjes af te mixen.

Dat afmixen moet je ook een beetje afspraken over maken. Allereerst moet je de droge opname lekker mee naar huis kunnen nemen en enkele keuzes maken. Als je meerdere opnames van 'tzelfde nr hebt, helemaal.

Vervolgens 't afmixen zelf.... laat je dit 100% doen door iemand van de studio? Gaat 1 van jullie die man aanwijzingen geven over hoe jullie 't willen (nadat je 't met elkaar hebt overlegd). Ga je met z'n allen in dat hokje zitten (gezellig, maar meer kans op chaos)? Hebben jullie een bevriende geluidstechnicus die jullie wensen goed kent en voor jullie aanwezig zal zijn?

Dit zal per band verschillend zijn, maar is niet rot om over na te denken. Als je gaat voor de optie van de bevriende geluidstechnicus, dan is 't handig om deze ook al bij de opnames aanwezig te hebben.

Dude
23 december 2002, 16:21
nope, afmixen doen we niks aan, mag die knakker helemaal zelf doen, daar betalen we hem ook voor,

maar goed, ik denk dat ik maar flink aan de prozac ga en lekker relax die solo in ga spelen

Harry
23 december 2002, 16:24
als je iemand anders af laat mixen kun je er niks meer van zeggen, en ik weet zeker dat je commentaar hebt. Ik zou er bij blijven, ik heb daar tot nu toe geen spijt van gehad.
En luister je mix ook af op een normale cd-speler, over normale boxen, in een studio klinkt alles goed.

Nocki
23 december 2002, 21:52
zorgen dat je helemaal tevreden bent over alles wat jij doe en wat de rest doet.
helemaal zeggen wat je wilt.
en als jeklaar bent heb je geen spijt dat het nieyt helemaal naar wens is.

wij wouden ook een beetje op de centen letten en concessies doen en nu hebben we een demo die we maar 3 maanden hebben mooi gevonden. nu vinden we het ook niks meer.

Nocki

Mitch
23 december 2002, 22:36
Prozac is tegen depressies, iamyou, dus bedoel je nou dat je het niet meer ziet zitten met je solo of zocht je eerder iets als valium om rustiger te worden :grin:

Maar serieus: jij woonde toch in Vlaardingen of Rotterdam ? Waar gaan jullie opnemen dan ?

Vraag me ook een beetje af waarom jullie drie covers willen opnemen in een studio.

Dude
24 december 2002, 09:56
prozac lithium valium whatever als ik maar onder invloed ben. Opnemen doen we ergens in leiden, geen idee waar. en 3 covers op een demo cd.... ja lijkt me logisch, je zal jezelf moeten presenteren aan cafe's barretjes ed... kan altijd meer bijkomen, is ook de planning uiteraard maar ons eerste doel is dit.

FNaRK
24 december 2002, 10:42
hebben jullie je eigenlijk wel voorbereidt ? Je klinkt nogal nonchelant over het opnemen.
Ben je in de studio geweest, heb je de apparatuur gezien / gehoord, neem je je eigen versterkers mee, gaan jullie een voor een opnemen en zo ja: hebben jullie dat geoefend ?
En wat is dat nou voor een gelul: de eindmix laten we doen, daar wordt 'ie voor betaald. Zou je niet zorgen dat je bij het mixen aanwezig bent ?
Ik wens jullie veel succes......

Dude
24 december 2002, 13:02
geoefend zeker wel, voorbereid ook zeker wel, en bij de eindmix aanwezig zijn doen we niet omdat we daar geen van allen verstand van hebben, TOTAAL helemaal niet, het moet snaren hebben dan snap ik het en intresseerd het me, het gaat ons erom, en dat weet die knakker ook dat het een degelijke opname is waarmee we voor de dag kunnen komen. zo strak en netjes mogelijk, niks geen wazige effecten erovereen, gewoon goed

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: iamyou op 2002-12-24 13:04 ]</font>

Harry
24 december 2002, 14:22
je hebt toch oren aan je hoofd? dus je kunt ook mixen, die gozer draait wel aan de knopjes, maar zelf weet je het beste hoe je gitaar moet klinken, of de zang of wat dan ook, daar heeft die mixer weer geen verstand van. Die doet wat ie zelf het beste vind, en de kans is groot dat zijn mening niet die van jou en je band is.
Maar je moet het zelf weten natuurlijk....

Rwin
24 december 2002, 14:30
ik ben zelf mixer en gitarist...

het is het moeilijkst om iedereen in een band tevreden te stellen met het geluid.
maak zelf afspraken over wie er gaat meeluisteren met de mixer.
volg dan ook dit stappenplan:

1
maak 1 nummer af qua mix

2
ga ermee terug naar de band.

3
vinden ze het goed
ja --> ga naar 4
nee--> ga naar 1

4
mix de andere nummers ook zo.


oh ja nog een tip...

zorg dat je de nummers tot in de puntjes uit je kop kunt spelen! echt waar... ik heb bands gehad die begonnen tijdens de opnames nog met elkaar over: volgens mij moet je daar een G spelen en niet een D. :grin:

en ook als je later nog overdubbed moet je precies weten hoe en wat je speelde de 1ste keer. (of de andere muzikant)

Rwin

John P
25 december 2002, 20:17
Van te voren een opnametechnicus laten horen, wat je wilt opnemen (dus in de oefenruimte). Je zult er van staan te kijken, wat je nog allemaal verkeerd doet in het arrangement! Vaak heeft zo iemand hele goeie aanwijzingen en ga je het nummer heel anders spelen! Als je in de studio al die veranderingen nog even moet instuderen, ben je heel wat eurootjes verder. En speel geen dingen, die je maar net beheerst!

Mitch
27 december 2002, 11:02
Ik vraag me af of het niet interessanter is voor jullie om geld te investeren in een microffon of wat, een eenvoudige mixer en daarna een keer een computer naar de oefenruimte te slepen. Afhankelijk van je geluidskaart kun je dan vrij behoorlijke opnames maken en bovendien: je kan zo vaak opnemen als je wilt ! Geluidskwaliteit in een studio is natuurlijk nog weer hoger, maar als je het alleen wil gebruiken als demo/promo volstaan eigen digitale opnames uitstekend hoor !
Kijk anders even bij mijn profiel of iets dergelijks, daar staat de site van onze band en daar staan nog een paar oude opnames op. Er is al weer een hoop veranderd, maar het gaat om het idee, niet om de band :wink:

Als je besluit een nummer te veranderen kost je dat hooguit één keer oefenruimte. Nadeel is alleen dat overnieuw inspelen niet erg makkelijk is, maar goed...

Je kan je geld natuurlijk maar één keer uitgeven, dus je kan overwegen meer eigen spullen te kopen.

FNaRK
27 december 2002, 16:23
wij hebben "in den beginne" ook een analoge 8-track gekocht (met van die grote spoelen...geniaal apparaat)
Daar hebben we de eerste 3 demo's mee opgenomen en gemixt. Je leert zo dus hoe je moet opnemen en je leert luisteren naar je mix. Is een goede leerschool geweest en per saldo zeer goedkoop geweest per demo !!

Dude
27 december 2002, 16:29
opnemen kost ons 150 euro voor 8 uur totaal, vriendenprijsje omdat basist al eerder heeft gewerkt met dezer knakker, daar kan je volgens mij geen degelijk opneem apparaat voor kopen, maar goed, dit is onze keuze en we zijn er tevreden mee.

Kitaarhiero
27 december 2002, 18:11
voor 150 euro vind je geen goed opname apparaat voor een band...
alhoewel... op europeanmusician.com is een fostex 4-sporen recorder voor iets van 89 euro.
een hele band ermee opnemen is echter niet zo goed te doen.

Dude
27 december 2002, 19:16
idd, deze knakker heeft VEEL sporen en digitaal

pimmetje
27 december 2002, 20:12
Zijn die 8 uren splitsbaar in bijvoorbeeld 2 dagdelen? Zoals ik en enkelen met mij al aangaven is 't handig om zelf betrokken te zijn bij 't afmixen. Alleen jullie weten immers hoe jullie willen klinken.

De nummers inspelen en direct daarna afmixen (en evt wat dingetjes glad strijken) lijkt me niet de meest ideale manier van werken. Dan heb je helemaal geen tijd om 't gespeelde echt ff op je in te laten werken. De tijd nemen om relaxt doch aandachtig te luisteren komt 't eindresultaat echt ten goede.