PDA

View Full Version : Hohner LX90



Lethalis
30 december 2006, 15:12
Hallo!

Ik ben sinds een paar maanden begonnen met gitaarspelen op een oude gitaar van mijn vader, een Hohner LX90. Daarnaast heb ik ook nog een akoestische gitaar (een of andere Eko of iets dergelijks).

Nu vraag ik me af of er mensen zijn die ervaring hebben met de Hohner LX90. De gitaar geeft op zich een goed geluid, maar het is best zwaar om de snaren in te drukken tijdens het spelen. Ik weet dat mijn pa ooit de snaren ervan heeft vervangen (hij heeft er dikkere op gezet).

Wat vinden jullie van de LX90? Zal het echt door de snaren komen dat hij zo zwaar speelt en moet ik ze gaan vervangen (zo ja, wat voor snaren raden jullie mij aan), of heeft het weinig zin en is het beter om een andere gitaar te kopen?

Ik heb namelijk laatst kort op een Fender Squirer Strat mogen spelen en die speelde echt heel soepel. Zelfs barre akkoorden lukten mij daarop vrijwel meteen :)

Wat raden jullie mij aan?

Jesse v.d
30 december 2006, 18:29
Als je het geluid lekker vind breng hem dan gewoon ff naar iemand die hem helemaal afstelt voor je. Waarschijnlijk speelt hij dan wel licht.

Lethalis
30 december 2006, 18:35
Als je het geluid lekker vind breng hem dan gewoon ff naar iemand die hem helemaal afstelt voor je. Waarschijnlijk speelt hij dan wel licht.
Wat moet ik me bij dit afstellen voorstellen?

Kan je bij de LX90 nog meer doen dan de snaren vervangen dan?

Mesjoggah
10 januari 2007, 23:15
Naast het vervangen van de snaren voor een eventueel wat dunnere set, kan ook de actie afgesteld worden (hoogte van de snaren t.o.v. je fretboard)

Lethalis
19 januari 2007, 21:32
Naast het vervangen van de snaren voor een eventueel wat dunnere set, kan ook de actie afgesteld worden (hoogte van de snaren t.o.v. je fretboard)
Maar gaat hij daardoor ook makkelijker spelen op de lage frets?

Hij speelt namelijk juist daar bijzonder zwaar. Daarom vraag ik me ook af wat anderen van deze gitaar vinden :)

Als die compleet ruk is, hoor ik het ook graag hoor. Don't be shy :P

TRC
20 januari 2007, 08:42
Ik ken hem niet maar de mensen op Harmony Central (http://www.harmony-central.com) (een site met goede reviews.)
Geven hem de volgende punten:


Summary
Manufacturer URL http://www.hohnerusa.com/
Features 6.2 (13 responses)
Sound 5.8 (13 responses)
Action, Fit, & Finish 6.8 (8 responses)
Reliability/Durability 6.6 (11 responses)
Customer Support 6.6 (5 responses)
Overall Rating 6.4 (11 responses)


Maar dat maakt helemaal niet uit, als je hem af laat stellen zal hij inderdaad een heel stuk soepeler spelen en kun je er op vooruit! :)

En ja, hij gaat overal lichter bespeelbaar worden, dus ook op de lage frets.
Maar daar staat meer spanning op dus natuurlijk zal het daar altijd moeilijk blijven. Oefenen oefenen oefenen! :)

klikokarma
30 januari 2007, 15:52
Ik ken hem niet maar de mensen op Harmony Central (een site met goede reviews.)

Nou inderdaad, ik kom op Harmony Central over het algemeen reacties tegen van mensen waarvan ik het idee heb dat ze met punten smijten om hun aankoop voor zichzelf te rechtvaardigen.

Maar ja, ik ben dan ook een cynist.

On Topic: Realiseer je wel dat hoewel afstellen echt de moeite waard is, de Hohner waarschijnlijk nooit zo soepel zal spelen als de Squier waar je het over had. Hoeft niet negatief te zijn, krijg je sterke vingers van en dat kan nooit kwaad.

Noid
30 januari 2007, 21:26
Maar gaat hij daardoor ook makkelijker spelen op de lage frets?

Hij speelt namelijk juist daar bijzonder zwaar. Daarom vraag ik me ook af wat anderen van deze gitaar vinden :)

Als die compleet ruk is, hoor ik het ook graag hoor. Don't be shy :P

Wat bedoel je met de lagere frets?
A) De frets dicht bij de kop waar de stemmechanieken zitten? Dan is het zaak dat de topkam verder ingevijld wordt, om de snaarhoogte daar te verlagen.
of
B) De frets aan de bodykant van de gitaar? Dan is het zaak dat de snaarhoogte middels de brug lager afgesteld wordt.