PDA

View Full Version : upgrade epiphone les paul plus



larsje
30 december 2006, 12:05
hi,
ik heb als backup naast mijn strat een epi les paul honeyburst gekocht. twijfelde bij de eerste tonen al of er niet mijn 'eerste' gitaar van ga maken, maar goed...

ik ga de pu's waarschijnlijk vervangen voor GFS '59, ik zag echter dat ze ook allerlei andere hardware en electronica verkochten. Is het slim om bijvoorbeeld nieuwe potmeters er in te zetten, een nieuwe schakelaar, een nieuwe stoptail, etc.

kan iemand mij adviseren?

G.G.
30 december 2006, 12:11
Potmeters en schakelaar zou ik lekker laten zitten als die niet kraken. Stoptail zou ik ook niet vervangen.

Misschien zou ik wel betere tuners kopen indien nodig en zeker een betere topkam.

Lucluc
30 december 2006, 12:11
twijfelde bij de eerste tonen al of er niet mijn 'eerste' gitaar van ga maken, maar goed...

Ik denk dat ik dit niet begrijp.

Upgraden is volgens mij niet nodig. Goed afstellen wel. Ik vind die epi's prima gitaren, mits goed afgesteld.

Veekeren
30 december 2006, 12:19
Ik denk dat ik dit niet begrijp.

Upgraden is volgens mij niet nodig. Goed afstellen wel. Ik vind die epi's prima gitaren, mits goed afgesteld.

Ben geen Epi expert, maar als je de mogelijkheid hebt die elementen te upgraden zou ik het toch echt niet laten hoor. De Epi die ik heb gehad verdiende dat iig wel. En ik kan GG in de rest van zn voorstellen ook nog wel volgen.

larsje
30 december 2006, 13:42
dank voor jullie antwoorden, ik dacht ergens gelezen te hebben dat met het vervangen van de potmeters van (met name) je volumeknoppen, de volumeregeling beter werkt. Dat je het volume daarmee meer evenredig naar beneden zou gaan. of heb ik het mis?

iemand ervaring met die GFS pu's (met name de vintage pafs '59)

grayfink
30 december 2006, 16:01
Ik heb ook een Epi LP gehad. Prima gitaar, maar de elementen konden inderdaad beter. Tuners hoef je echt niet te vervangen op een nieuwe LP. Epiphone zet er gewoon netjes Grovers op, die zijn perfect. Frekie van dit forum heeft ook de GFS PAF's . Is er erg te spreken over, ook al vind hij de dure Seymour Duncan tegenhanger iets beter. Dus zeker een aanrader. Franc (ook van dit forum) had dezelfde ervaring met GFS, en volgens mij nog een paar. Gebruik de zoekfunctie maar eens zou ik zeggen. Als je beurs het toelaat zou ik trouwens wel voor Seynour Duncan/DiMarzio of zo gaan. Die 100€ extra ben je zo weer vergeten, maar een perfecte gitaar heb je vele jaren plezier van.

Punt
30 december 2006, 16:04
Tuners zou ik niet vervangen.
Electronica alleen als het niet amerikaans is.
Als het tailpiece niet van lichtmetaal is, is een aluminium tailpiece te overwegen, heeft meestal een positief effect op de toon (meer open). Gibson is dat een paar jaar geleden ook gaan doen.

larsje
30 december 2006, 21:10
Dank voor je reactie. hoe kan ik zien of de electronica niet amerikaans is?

Orpheo
30 december 2006, 22:42
ik zou in de epi hooguit nieuwe elementen doen en nieuwe tuners. de rest is vaak ok. mijn epi bevalt me uitstekend.

Gitaristje 18
30 december 2006, 23:44
Ik heb ook een Epi LP gehad. Prima gitaar, maar de elementen konden inderdaad beter. Tuners hoef je echt niet te vervangen op een nieuwe LP. Epiphone zet er gewoon netjes Grovers op, die zijn perfect. Frekie van dit forum heeft ook de GFS PAF's . Is er erg te spreken over, ook al vind hij de dure Seymour Duncan tegenhanger iets beter. Dus zeker een aanrader. Franc (ook van dit forum) had dezelfde ervaring met GFS, en volgens mij nog een paar. Gebruik de zoekfunctie maar eens zou ik zeggen. Als je beurs het toelaat zou ik trouwens wel voor Seynour Duncan/DiMarzio of zo gaan. Die 100€ extra ben je zo weer vergeten, maar een perfecte gitaar heb je vele jaren plezier van.

Hoe duur zijn Seymour Duncan eigenlijk? Ik zelf wil waarschijnlijk Seymour Duncans '59 humbuckers in de brug en de nek positie laten zetten. Hoeveel ben je dan kwijt voor de humbuckers. Hoeveel kost het erin laten zetten eigenlijk?

Orpheo
30 december 2006, 23:54
Hoe duur zijn Seymour Duncan eigenlijk? Ik zelf wil waarschijnlijk Seymour Duncans '59 humbuckers in de brug en de nek positie laten zetten. Hoeveel ben je dan kwijt voor de humbuckers. Hoeveel kost het erin laten zetten eigenlijk?

erin laten zetten? 10 euro. plus 15 voor benzine; ik zet t er nl voor 10 euro in. kom op, tis 4 draadjes solderen. als je dat al niet kunt.

en hoeveel ze kosten? gemiddeld 60 euro op ebay. voor dat geld koop ik echter liever weer een setje dimarzio's dan seymour duncans maar ok...

grayfink
31 december 2006, 00:02
Hoe duur zijn Seymour Duncan eigenlijk? Ik zelf wil waarschijnlijk Seymour Duncans '59 humbuckers in de brug en de nek positie laten zetten. Hoeveel ben je dan kwijt voor de humbuckers. Hoeveel kost het erin laten zetten eigenlijk?

Valt best mee:

http://www.thomann.de/thoiw7_seymour_duncan_ssh59_set_vintage_blues_bk_p rodinfo.html

DarknessAwaits
31 december 2006, 00:21
Als je de spullen uit Duitsland haalt valt het inderdaad best mee, ik bestel in ieder geval niets meer in Nederland. Zo'n setje is nog het allergoedkoopst geloof ik, jammer dat ze er niet veel verschillende van hebben.

Gitaristje 18
31 december 2006, 00:37
erin laten zetten? 10 euro. plus 15 voor benzine; ik zet t er nl voor 10 euro in. kom op, tis 4 draadjes solderen. als je dat al niet kunt.

en hoeveel ze kosten? gemiddeld 60 euro op ebay. voor dat geld koop ik echter liever weer een setje dimarzio's dan seymour duncans maar ok...

Maar moet je die humbuckers niet afstellen dan ofzo? Daarnaast heeft mijn gitaar een coil splitter voor bij de brug, dus dat zal ook wel anders aansluiten worden.

DarknessAwaits
31 december 2006, 01:13
Ja, je zal ze even op de goede hoogte moeten draaien. Dat is bijna zo goed als geen werk. En de coiltap is ook eitje, daarom zitten er 4 draadjes aan.

d'oh
31 december 2006, 11:19
ik zou de potjes vervangen voor ctspotjes, en een switchcraft-schakelaartje als je dan toch al bezig bent met de pickups

tuners zijn op de nieuwe epi's inerdaad zeer ok!

Gitaristje 18
31 december 2006, 12:11
Is dat zo'n verbetering dan? Ik ben maar een arme student;)

Orpheo
31 december 2006, 12:15
Maar moet je die humbuckers niet afstellen dan ofzo? Daarnaast heeft mijn gitaar een coil splitter voor bij de brug, dus dat zal ook wel anders aansluiten worden.

afstellen is een kwestie van smaak. hoe hoog je de pup hebt. niks bijzonders.


coiltap wiren is wel soms tricky, maar eigenlijk ook peanuts. de schema's staan op de site van seymour duncan.

en ja; nieuwe pots en switch maakt veel uit voor je tone :)