PDA

View Full Version : Conservatorium



tjas
30 december 2006, 12:01
hello,
ik zit nu in mn laatste jaar grieks-wiskunde en ik speel zo'n 4 jaar op mijn eigen gitaar (vooral akkoorden). Ik zit ook in mijn laatste jaar saxofoon in de muziekacademie. In het begin van het schooljaar dacht ik er plots aan om muziek verder te studeren. Wel wat te laat, want ik zou voor gitaar (jazz/lichte muziek) willen gaan, aangezien dit mijn veel meer interesseert. Ik zou dit echt heel graag doen, en ben daarom begonnen met lessen in de muziekschool voor gitaar en AMT (algemene muziektheorie, theorie over akkoorden enzo), en ook privéles in Piens bij iemand die ook les gegeven geeft in het conservatorium van Gent. Ik heb heel wat in te halen, dat weet ik best!
Maar heeft iemand ervaring met zo'n situatie? en hoe groot (/klein?) schat je de kans in dat ik in augustus slaag voor het ingangsexamen? Als ik in augustus niet slaag, zou ik nog een jaar oefenen en eens opnieuw proberen.. of lijkt dit u een slecht idee?

Groetjes,
Matthias

-=JEROEN=-
30 december 2006, 12:12
gewoon proberen, en als 't nie lukt, volgend jaar weer proberen, als dit echt is wat je wilt, lukt het je!

mocht het uiteindelijk toch niet lukken, volg dan een ander pad dat tot hetzelfde doel leidt: (Wel wat te laat, want ik zou voor gitaar (jazz/lichte muziek) willen gaan, aangezien dit mijn veel meer interesseert.)

je bent nooit te oud om te leren

tjas
30 december 2006, 14:01
pff, hoe meer ik rondsurf over het ingangsexamen, hoe ongeruster ik word :s

tjas
30 december 2006, 14:11
en je vindt niet dat ik beter een universitaire riching doe met mijn capaciteiten? want kdoe nu grieks-wiskunde é...
mja, kdenk dak moe toch wat ik echt wil é, toch?

-=JEROEN=-
30 december 2006, 14:16
doe wat jij wil matthias en laat je niet afschrikken door de grote boze wereld

zo boos is die wereld helemaal niet, sterker nog, het is je beste vriend als je dat wilt

zorg er voor dat je duidelijk weet wat je wilt, en vraag er om (in je hoofd), dan komt het antwoord vanzelf

conservatorium is slechts één weg die je kan bewandelen, maar er zijn vele wegen die leiden naar rome

Rude Perception
30 december 2006, 14:44
Ik zit zelf met een beetje hetzelfde probleem, vooral dat gedeelte grieks/wiskunde.

Ik zit nu in 5 vwo en zonder dat ik veel doe gaat het me redelijk makkelijk af. Vooral natuur- en wiskunde.

Ik wil zelf ook verder met muziek en m'n gitaarleraar zegt dat het wel zou kunnen als ik echt wil.

Maar aan de andere kant heb ik ook de capaciteiten voor andere dingen waarbij ik een veel zekerdere toekomst tegemoet ga. Vooral m'n moeder vindt dat. Ik speel ook pas een paar jaar gitaar, maar ben ook met bijna niets anders meer bezig.

Zelf zou ik het liefst het allebei naast elkaar doen. Maar dat lijkt me onmogelijk, of niet?

-=JEROEN=-
30 december 2006, 14:59
niets is onmogelijk

ik weet nog goed, de drummer van mijn band wilde zo graag conservatorium doen, maar zn moeder wou dat ie zn studie afmaakte zodat hij later iig een baan kon vinden

conservatorium was te hoog gegrepen op dat moment, hij twijfelde te veel en studeerde daarom niet hard genoeg

zn studie maakte hij wel af, heeft nu een goede baan, en speelt nog steeds drums, op semi-prof nivo, dat wel

ik heb wel eens een blow zitten roken met een prof.muzikant en die zei: "als je prof.muzikant wil worden, moet je er voor gaan, er echt voor kiezen, anders zal je altijd een amateur blijven"

of dit nu echt zo is, ik weet het ook niet, ik ben er zelf nooit echt voor gegaan, ik rommel maar wat aan, maar heb daar wel plezier in, al wil ik wel graag meer, maar dan moet ik er ook meer voor doen

ik heb iig heel wat amateur bands gezien, die langzaam in 't slop raakte omdat ze een baan kregen, of een gezin

een mens kan zich duidelijk maar op één ding concentreren, om er echt in te exelleren

en een echt risico vind ik het niet, probeer het gewoon, wat heb je nou te verliezen, als het je niet lukt, dan is er altijd nog de mogelijkheid om een ander vak te leren

het leven draait niet om geld, deze maatschappij wil je graag laten geloven van wel, maar dat is alleen maar omdat de economie zichzelf staande probeert te houden, zonder economie zou de wereld er echt niet beter of slechter uit zien, anders, dat wel

dus volg je hart!

-=JEROEN=-
30 december 2006, 15:03
ik was trouwens verschrikkelijk goed in scheikunde en biologie

toch ben ik gekapt met mn studie, en ben ik muziek gaan maken

en ook al verdien ik er niet mn brood mee, ik heb een dak boven mn hoofd, iedere dag te eten, en via het internet kan ik veel van mn eieren kwijt, ik heb het naar mn zin, en daar gaat het voor mij om, succes is maar een relatief begrip, succes garandeert echt geen plezierig leven, plezier in 't leven hebben wel!

Negative K3 fan
30 december 2006, 15:06
er zijn een paar afwegingen die je moet maken...

als je conservatorium gaat doen dan heeft dat verregaande consequenties voor je toekomst, je moet namelijk op een professionele manier met muziek bezig gaan, misschien dat je daar al goed over hebt nagedacht, maar het is nogal wat. Leven van muziek is tenzij je echt de top bent absoluut geen vetpot en je hebt niet 1-2-3 een baan...

je zegt dat je capaciteiten hebt (wiskunde grieks ofzo?), waarom zou je dan niet een universitaire studie doen die je aanspreekt en je daarnaast op een hobbymatige manier met muziek bezighouden, of desnoods in de avonduren het conservatorium gaan doen.

over die toelating; het lijkt erop dat de motivatie er is en dat is eigenlijk al het belangrijkste en als je je toelating in augustus niet haalt, dan kun je altijd nog een jaar 'ertussenuit', de periode tussen je middelbare school en het hoger onderwijs is een prima tijd om bijvoorbeeld te reizen, te werken of je met muziek bezig te houden. Een andere optie is een vooropleiding van het conservatorium...

jeroen heeft trouwens gelijk, als je het echt wil moet je er 100% voor gaan en niet te veel twijfelen, maar gewoon doen.

Negative K3 fan
30 december 2006, 15:10
en trouwens, je moet niet gaan studeren met als motivatie dat je de capaciteiten hebt, zorg ervoor dat als je naar de universiteit gaat, dat je dan ook een opleiding doet die jou helemaal aanspreekt op een universiteit die jou aanspreekt. Ik ben zelf ook fluitend door het VWO gerold, daarna een compleet verkeerde studie gekozen waar ik mee ben gestopt en nu doe ik HBO en daar ben ik prima tevreden mee, met het bachelor/master stelsel van tegenwoordig heb je via het HBO net zo makkelijk een universitair diploma alleen het duurt op papier minstens een jaar langer, maar als je kijkt hoelang een gemiddelde student over z'n studie doet......

tjas
30 december 2006, 16:34
wow,
wijze informatie danku :)
Het is idd zo dak ik heel makkelijk door het middelbaar graak, ik moet bijna niets studeren.. Studeren is eigenlijk ook niets voor mij.. En ik zou niet weten welke universitaire richting mij interesseert, om maar te zwijgen over het blokken! Van je hobby je beroep maken lijkt mij heerlijk.. het artiestenleven ook... Maar ik hoor wel dat het echt zwaar is... Anderzijds, veel geld verdienen en er niet veel voor moeten doen lijkt me ook wel zalig.. maarja... gitaar is zowat mn leven nu.. zeker nu ik in een bandje speel, maar die onzekere toekomst schrikt me wat af

M.COM
30 december 2006, 17:24
Hey dude!

Kijk, ik wil je niet nodeloos zenuwachtig of ongerust maken ofzo dat is zeker mijn bedoeling niet. Laat ik dat al even duidelijk maken ...

Maar bij mij in de gitaarles (zit nu in m'n laatste jaar -> 9 jaar muziekschool) zat vorig jaar iemand die toegangsproef conservatorium jazz/lichte muziek heeft gedaan en hij was er niet door (hij haalde 90 op z'n eindexamen en hij was écht goed). Hij doet nu een voorbereidend jaar om alle technieken e.d onder de knie te krijgen, dus ik weet niet of jij met je weinige gitaarervaring de mogelijkheden bezit om toegelaten te worden. Het heeft me zelf ook afgeschrikt dus ja ...

Vergeet ook niet dat muziek dan ook echt je werk zal worden. Een vriend van een vriend studeert Jazzstudio en hij klaagt er nu vaak over dat muziek echt een wérk is geworden. Vroeger pakte hij zijn gitaar vast om eens lekker te jammen, nu voelt het als een verplichting...

Het zijn allemaal zaken waardoor ik zelf ook serieus ben beginnen twijfelen. Ik zou zeggen: onderschat het vooral niet...

Succes nog met je keuze!

tjas
30 december 2006, 18:59
mjaaa.. moeilijk moeilijk :(

maar er zijn er hier toch veel die conservatorium gedaan hebben hé? zijn er hier mense die er spijt van hebben?

hendrix2
30 december 2006, 22:09
Hey Tjas,
ik ben zelf ook van gent (weet eigenlijk niet of jij van gent bent, maar vermoedde het gewoon). Ik deed in het 6de jaar Wetenschappen-wiskunde6. Mijn grote droom was ook om naar het conservatorium te gaan. Ik wou dolgraag gitaar doen maar daar kreeg ik nogal veel kritiek op uit m'n omgeving, in de aard van: je gaat daar niets kunnen mee doen later. Dus koos ik maar om voor muziek-productie te gaan. Ik was niet geslaagd, ik was er niet echt gemotiveerd voor. Ben uiteindelijk naar het unief gegaan, en dat bevalt me ook reuze.
Maar mocht ik alles opnieuw mogen doen, dan zou ik ongetwijfeld voor gitaar aan het conservatorium proberen binnen te raken. Had ik twee jaar geleden het ingangsexamen voor gitaar gedaan, was de kans zeer reeel geweest dat ik er bij zou zijn geweest.
Ik probeer alleen maar te zeggen dat als je er echt van droomt om dit te doen, doe het dan gewoon...
Lukt het nu niet, doe dan een jaartje kunstonderwijs ofzo, hier in gent kan je daar een optie muziek nemen. Een vriend van me was niet geslaagd voor het conservatorium en heeft dan een jaar zich uitsluitend met muziek bezig gehouden om het toch opnieuw te kunnen proberen.
Als ik jou was, dan zou ik ervoor gaan.
Ik wens je alvast veel succes!!!!

tjas
31 december 2006, 10:26
dankuwel :)

gorgasm
1 januari 2007, 23:02
tja ik ga al 7j werken, en het interesseert me enorm om die studie's te doen.
volgens ouders te laat enzo. But I don't care, nu heb ik er de kennis nog nie voor maar er komt een dag dat ik daar n ingangsexamen ga doen.
Ben ik er door, dan zien we het dan wel.

peter_heijnen
2 januari 2007, 08:31
Van je hobby je beroep maken lijkt mij heerlijk.. het artiestenleven ook... Maar ik hoor wel dat het echt zwaar is... Anderzijds, veel geld verdienen en er niet veel voor moeten doen lijkt me ook wel zalig..
Van je hobby je werk maken betekent dat je een hobby minder hebt, het artiestenleven is even heerlijk als ieder ander bestaan, veel geld verdienen in het vak is uitzonderlijk, en weinig daarvoor hoeven doen gaat ook al niet op.

Als je muziek wilt maken: muziekstudie.
Als je geld wil verdienen: andere studie!

tjas
2 januari 2007, 19:28
da bedoelde ik nie oor.. veel geld verdiene zonder veel te moete doen sloeg nie op muziek, ma op een andere studie.. de pa van een maat bv heeft burgerlijk gedaan, en is massaal veel thuis en verdient veel. kwou dus gewoon aantone dat moeilijke keuze is :) maarja, kzou heel graag muziek doen, dus kdenk wel dak et ga doen..

Shift
4 januari 2007, 14:46
Ik zou Nederlands studeren zo aan je post te zien. :hippie: j/k

Pais
4 januari 2007, 22:05
Ik heb een tijdje geleden voor een gelijksoortige keuze gestaan - ik blonk uit in natuurwetenschappen maar mn passie lag bij paarden. Zo erg als dat muziek een passie kan zijn, presies zo ligt dit ook bij paarden. Het werd bijna een obsessie om zo goed mogelijk te zijn, grenzen te verleggen en te 'scoren' zowel in de punten als in de persoonlijke relatie die je opbouwt tussen mens en dier.
Een baan in de paardensector leek me het einde, maar net als in de muziek is de werkgelegenheid en het salaris slecht.

Ik kon een parttime baan krijgen om paarden te trainen voor een prof.ruiter. Daar was ik super blij mee, zo kon ik er wat aan proeven.
Ineens vond ik er geen ruk meer aan. De passie was eruit, het werd een verplichting ipv een hobby waarin ik al mn emotie en gevoel ik kwijt kon.

Inmiddels ben ik gestopt met het hele paardengebeuren. Mn paard is verkocht wegens financiele zaken en ik doe een studie in de wetenschappelijke hoek.
Terwijl voorheen overal in mn kamer boeken rondslingerden over paarden(training), zo staan er nu een stel gitaren in de hoek. Maar ik weet zeker dat ik daar nooit mn geld mee wil en zal verdienen. Ik ben geschikt voor een stressvolle baan waarna ik savonds kan afkoelen. Door paarden, door muziek, hopelijk later weer door allebei :)

bert k
4 januari 2007, 22:46
Stel jezelf de juiste vraag: Welk beroep wil ik leren? Met conservatorium wordt dat ik veel gevallen muziekleraar, en maar af en toe een vaste baan in een orkest. Je eigen muziek komt er al helemaal niet aan te pas, dat moet je gewoon als hobby blijven doen.

Dat is prima als je muziekleraar wilt worden (ik ben het zelf ook jaren geweest) maar als je passie gitaarspelen is, en je droomt alleen van optreden en je eigen ding doen, dan lukt dat niet met het conservatoriom. Verder is het een hele leuke opleiding, ik heb er een prima tijd gehad en veel geleerd, dat zeker.

-Steven-
5 januari 2007, 10:39
Ik zit beetje met zelfde "probleem" als de topicstarter. Ik zit nu in 5VWO, en ga waarschijnlijk Geneeskunde doen. Maar het liefst zou ik het Conservatorium gewoon erbij doen, omdat ik het leuk vind dus, niet om er later mijn brood mee te verdienen. Ik neem aan dat als je gitaar op het Conservatorium studeert, je natuurlijk heel veel moet oefenen; en dat is vrijwel onmogelijk als je het als 2e studie wil doen. Maar hoe zit dat met opleidingen als Directie of Compositie op het Conservatorium? Deze leken me interessant, omdat je dan vooral theoretisch bezig kunt zijn.

Weet iemand daar iets van?

peter_heijnen
5 januari 2007, 11:17
Ik zit beetje met zelfde "probleem" als de topicstarter......
.........Deze leken me interessant, omdat je dan vooral theoretisch bezig kunt zijn.

Weet iemand daar iets van?
Directie en compositie zijn loodzware studies die m.i. meer tijd zullen opeisen dan een instrumentaal hoofdvak. Oefenen kost idd tijd, maar wanneer je een muziekstudie begint, zul je daarnaast ook een rooster krijgen en op school aanwezig moeten zijn.

Als gitaar voor de leuk is, kun je wellicht beter geneeskunde doen en daarnaast prive gitaarles nemen. Mss is het voor jou zinnig te proberen les te nemen bij een hogerejaars conservatoriumstudent. Deze zal je genoeg over zowel je spel als ook de voor jou essentiele of gewenste theorie kunnen bijbrengen in een tempo dat je helemaal zelf bepaalt.

tjas
5 januari 2007, 13:27
pfff, twordt moeilijker en moeilijker...
tzou dus mss beter zijn een andere richting te kiezen en gitaar als hobby te houden? even afzien en studeren, en daarna veel centjes verdienen.. en me uitleven met mn gitaar?
Maar kzou echt niet weten wat te kiezen.. geen enkel vak op school interesseert mij :s pff klote :(

-Steven-
5 januari 2007, 13:28
Directie en compositie zijn loodzware studies die m.i. meer tijd zullen opeisen dan een instrumentaal hoofdvak. Oefenen kost idd tijd, maar wanneer je een muziekstudie begint, zul je daarnaast ook een rooster krijgen en op school aanwezig moeten zijn.

Als gitaar voor de leuk is, kun je wellicht beter geneeskunde doen en daarnaast prive gitaarles nemen. Mss is het voor jou zinnig te proberen les te nemen bij een hogerejaars conservatoriumstudent. Deze zal je genoeg over zowel je spel als ook de voor jou essentiele of gewenste theorie kunnen bijbrengen in een tempo dat je helemaal zelf bepaalt.
Bedankt voor je reactie, altijd fijn om iets te horen van iemand die zelf Conservatorium heeft afgerond. Ik heb op dit moment ook les (bij 2 verschillende leraren zelfs) maar ik ben over geen van beiden echt tevreden. Maar bij gebrek aan beter.... Een man is een bluesgitarist die leuk kan spelen, het ook goed kan overbrengen, maar theoretisch kan hij het me allemaal niet echt uitleggen. De tweede leraar is een oudere man (64) die Jazz aan het conservatorium gedaan heeft. Kan zeer goed spelen, maar theorie kan hij niet meer uitleggen, is ie allemaal vergeten ofzo (dementerend? Denk het wel).

Maar goed, ik ga in ieder geval eens een meeloopdag doen op het conservatorium (Compositie, directie en gitaar ook wel, hoewel ik daar waarschijnlijk toch niet aangenomen voor word.).

Peter, weet jij of er geld te verdienen is als componist tegenwoordig?


pfff, twordt moeilijker en moeilijker...
tzou dus mss beter zijn een andere richting te kiezen en gitaar als hobby te houden? even afzien en studeren, en daarna veel centjes verdienen.. en me uitleven met mn gitaar?
Maar kzou echt niet weten wat te kiezen.. geen enkel vak op school interesseert mij :s pff klote
Hm, als je echt niks boeiend vind zou ik gewoon voor gitaar gaan. Probleem bij mij is dat ik Geneeskunde wel interessant vind, maar er een beetje tegenop zie om nog een keer bijna 12 jaar te moeten studeren.

peter_heijnen
5 januari 2007, 13:55
Peter, weet jij of er geld te verdienen is als componist tegenwoordig?
Kun je goed verkopen? Naast componist zul je namelijk vooral een goede verkoper moeten zijn.

Je zult in eerste instantie goed moeten netwerken. Daar is het trouwens het conservatorium, tijdens je studie dus al, een hele goede plek voor zijn. Of het uiteindelijk ook gaat lukken zal van vele faktoren afhangen.

peter_heijnen
5 januari 2007, 13:59
Kan zeer goed spelen, maar theorie kan hij niet meer uitleggen, is ie allemaal vergeten ofzo (dementerend? Denk het wel).
Tja alcohol en drugs.....:)

Ik zou toch naar een leraar op zoek gaan die het allemaal voor je kan betekenen: er lopen op het conservatorium genoeg jongens rond die ondanks dat ze jazz studeren een behoorlijk potje kunnen scheuren. En de theorie zit er dan nog vers in.