PDA

View Full Version : Rack bekabelen



rjong999
30 december 2006, 10:41
Ik heb nu alle componenten voor mijn rack bij elkaar en ben bezig met de bekabeling. Daarbij loop ik tegen wat vragen aan:

1. Ik heb een Furmann power conditioner, die heeft 8 220v uitgangen met eurostekker aansluitingen. Aan mijn rackapparatuur zitten (meestal) vaste (en veel te lange) snoeren met gewone stekkers eraan. Wat is wijsheid: 1) alles op maat maken, afknippen en eurostekkers er aan zetten, 2) overal eurostekker-verloopstekkertjes aan zetten, of 3) 1 stekkerblok op de furmann aansluiten en daar de rest gewoon inprikken ?

2. Is het zinvol de 220 bekabeling fysiek te scheiden van de signaalkabels ? Ik dacht zelf aan een klein railtje aan de linker(binnen)kant van mijn rack waar ik alle 220 aan vast maak en een railtje rechts voor alle signaalkabels. Ik zou dan met klitteband alles vast kunnen zetten, dan blijft het nog wat flexibel als er eens een kabel uit moet. De 220 rail zou ik dan met een aluminium kapje af kunnen schermen en dat kapje aarden om evt. brom te minimaliseren. Zinvol of flauwekul ?

3. Is het zinvol speciale signaalbekabeling te gebruiken ? Ik heb nu gewoon 20 patchkabels bij Thomann gekocht, vrolijke kleurtjes enzo, en ik hoor eigenlijk geen verschil met de (erg dure) planet waves patchkabels die ik eens in een opwelling gekocht heb.

4. Uiteindelijk is mijn hele rack (8HE) toch nog behoorlijk zwaar geworden. Een setje wieltjes eronder lijkt een aardig idee. Maar als je wieltjes hebt wil je ook rijden, en nu hoorde ik dat dat erg slecht voor je apparatuur zou zijn. Ik zie echter 'de profs' wel allemaal met kasten op wieltjes. Weet iemand hoe dat zit ? Mijn rack heeft zo'n dempende 'binnenkast', maakt dat veel uit ?

Ik hoop dat er mensen zijn die me een beetje kunnen helpen (door ervaring wordt je ook wijs, maar het duurt langer en kost meer...)

morris
30 december 2006, 13:02
Ik heb nu alle componenten voor mijn rack bij elkaar en ben bezig met de bekabeling. Daarbij loop ik tegen wat vragen aan:

1. Ik heb een Furmann power conditioner, die heeft 8 220v uitgangen met eurostekker aansluitingen. Aan mijn rackapparatuur zitten (meestal) vaste (en veel te lange) snoeren met gewone stekkers eraan. Wat is wijsheid: 1) alles op maat maken, afknippen en eurostekkers er aan zetten, 2) overal eurostekker-verloopstekkertjes aan zetten, of 3) 1 stekkerblok op de furmann aansluiten en daar de rest gewoon inprikken ?

2. Is het zinvol de 220 bekabeling fysiek te scheiden van de signaalkabels ? Ik dacht zelf aan een klein railtje aan de linker(binnen)kant van mijn rack waar ik alle 220 aan vast maak en een railtje rechts voor alle signaalkabels. Ik zou dan met klitteband alles vast kunnen zetten, dan blijft het nog wat flexibel als er eens een kabel uit moet. De 220 rail zou ik dan met een aluminium kapje af kunnen schermen en dat kapje aarden om evt. brom te minimaliseren. Zinvol of flauwekul ?

3. Is het zinvol speciale signaalbekabeling te gebruiken ? Ik heb nu gewoon 20 patchkabels bij Thomann gekocht, vrolijke kleurtjes enzo, en ik hoor eigenlijk geen verschil met de (erg dure) planet waves patchkabels die ik eens in een opwelling gekocht heb.

4. Uiteindelijk is mijn hele rack (8HE) toch nog behoorlijk zwaar geworden. Een setje wieltjes eronder lijkt een aardig idee. Maar als je wieltjes hebt wil je ook rijden, en nu hoorde ik dat dat erg slecht voor je apparatuur zou zijn. Ik zie echter 'de profs' wel allemaal met kasten op wieltjes. Weet iemand hoe dat zit ? Mijn rack heeft zo'n dempende 'binnenkast', maakt dat veel uit ?

Ik hoop dat er mensen zijn die me een beetje kunnen helpen (door ervaring wordt je ook wijs, maar het duurt langer en kost meer...)

Hey.

1) ik knip ze altijd op maat af, OF ik haal het hele snoer er aan de binnenzijde af en zet er dan een nieuw snoer met eurostekker aan. Op deze manier is het apparaat altijd weer in originele staat terug te brengen.
Hoofdregel is i.i.g. om de kabels zo kort mogelijk te houden. Verlooppluggen verhogen alleen maar de kans op uitval.

2) scheiden is zeer zinvol. Als dat niet kan, probeer dan in een hoek van 90 graden te kruisen. Hoofdregel = power links, signaal rechts.
Power nog eens extra afschermen is niet nodig. Ik gebruik tieraps in combinatie met kabelhoudertjes.

3) je kunt het zo gek maken als je wilt. Op line level niveau zal er minder hoorbaar verschil zitten tussen goedkope en dure kabels, maar het verschil is er wel degelijk. Ook hiervoor geldt; niet langer dan nodig en liefst zelf op maat maken. Populaire en goede kabels zijn mogami, belden of monster. Let op dat je niet te zware pluggen gebruikt, dit gaat op den duur ten koste van de chassisdelen met losse contacten tot gevolg. Switchcraft is prima.

4) De beste wielen zijn de zgn. bluewheels, deze hebben al een dempende werking. Echter, ook daar zou ik niet zomaar de keizersgracht mee afrijden ;-) Als je een goede shockmount hebt maakt het allemaal niet uit.

Groetjes,
Morris

AART
30 december 2006, 13:31
Dat rijden is voor binnen in zaaltjes etc, niet voor op de klinkers.

Meeste zaaltjes en oefenkotten hebben mooie linoleum vloertjes waar je lekker kan crossen met je rackie.
Buiten zou ik zelfs met een shockmount niet gaan rijden maar gewoon ff met zijn tweeen tillen(lukt ook met mijn 12he non shockmount).

Candyman
30 december 2006, 18:17
Handig topic, heb zelf de komende week mijn rack thuis voor de jaarlijkse onderhoudsbeurt (schoonmaken, bekabelen etc.). Ik rijd inmiddels twee jaar met mn 22he rack met high end/buizen apparatuur over straat (lees klinkers). Niet echt bevorderlijk, maar tot nu toe gelukkig geen problemen gehad, behalve dan het lostrillen van schroeven/kabels. Kan nu een vrijwel nieuw shockmount PL rack overnemen voor 250,-. Vangt de trillingen iig een stuk beter op, dus binnenkort maar eens werk van maken (Chiel!? ;))... :)

AART
30 december 2006, 19:01
22HE non shockmount, haha, lekker koelkassie is dat.

Candyman
30 december 2006, 23:51
22HE non shockmount, haha, lekker koelkassie is dat.
Hoogte is voor mij geen issue, het rack staat normaal gesproken in de vrachtwagen, dus een paar reserve he kan geen kwaad... ;)

AART
31 december 2006, 00:58
haha, daar heb je ene punt.

Ik vind mijn 12he al behoorlijk groot. :)

Candyman
31 december 2006, 02:36
haha, daar heb je ene punt.

Ik vind mijn 12he al behoorlijk groot. :)
Aan de andere kant, des te meer vrije ruimte, des te verleidelijker het is om extra (lees niet noodzakelijke) apparatuur te kopen... :D

Chiel
31 december 2006, 12:18
... dus binnenkort maar eens werk van maken (Chiel!? ;))... :)

Zal binnenkort ff een station regelen (lees volgend weekend). Ding past niet in een Polo'tje of A3'tje :sneaky:.