PDA

View Full Version : Up-date



Ron Valeri
30 december 2006, 07:52
**********

Buzz
30 december 2006, 08:56
Vrees niet, Ron.

Dat komt echt in orde. Het is niet zo moeilijk een afgebroken schroef netjes te verwijderen.
Het pleit echter niet voor de kwaliteit van de schroef. Kennelijk geen schroef uit één stuk gedraaid, maar eentje met een bevestigde kop.

De O-32 is wel een beest van een gitaar!! Gefeliciteerd er mee!

Enra
30 december 2006, 08:57
Hé Ron, waarschijnlijk pakken ze de slijptol en...

Picker
30 december 2006, 10:13
Maak je geen zorgen Ron, het is een simpele ingreep om dat schroefje te repareren.

Ze nemen gewoon een puntlasser en lassen het er weer aan.

Natuurlijk hou je dan wel wat kleine schroeiplekjes over, maar dat wordt keurig netjes vewijderd met schuurpapier. Als het hout erg verkoold is, moeten ze soms een beetje diep wegschuren, maar dat kun je makkelijk opvullen met polystyreenschuim. Dat heeft bijna dezelfde kleur als hout. Daarna een kwastje vernis erover, en je ziet er niets meer van.

Kortom: relax! :)

Jedeel
31 december 2006, 11:03
Ik denk dat wij het over verschillende schroefjes hebben Picker :-) Het achter gebleven tapje kan vrij eenvoudig verwijderd worden...eventueel een drupje houtlijm of een staafje hout in het gaatje en dan een nieuw schroefje erin...

Ik heb het over het schroefje dat bij het stemmechanieke achter op de kop zit.

Ik denk dat Picker jou "op-de-kast-probeerde-te-krijgen" :-)
En volgens mij is dat nog gelukt ook. :-)

Allemaal een goede jaarwisseling én....
voorzichtig met de vingers!!!!

Makor1966
31 december 2006, 11:25
Net als bij een splinter uit je vinger verwijderen moeten ze dat gat misschien een beetje groter maken om er goed bij te kunnen. Komt vast helemaal goed.

Buzz
31 december 2006, 12:50
Hoeft dus echt niet!

Ik moet in mijn werk wel kleinere afgebroken schroefjes verwijderen, soms zelfs stalen, uit een zachter materiaal.

Eerst restmateriaal vlak maken, dan met een centerpons een putje maken, schroef inboren met een boortje van 0,3 tot 0,5 mm en dan steeds wat groter. Het omringende materiaal wordt dan niet eens geraakt en kun je erna gewoon weer dezelfde maat schroef gebruiken.
Als er nog wat van de afgebroken schroef uitsteekt( en dat is bij jouw gitaar waarschijnlijk het geval, omdat het stemmechaniek nog verwijderd moet worden) heb je daar speciale klemmetjes voor om het restant in te klemmen en los te draaien.

grayfink
1 januari 2007, 15:01
Ze pakken gewoon een dikke beitel en kappen net zo veel weg als nodig is, tot het schroefje weg is. Daarna een plakje triplex er op spijkeren en klaar is Kees. Ik ben ook amateurluthier, ik doe het zo voor je. No problem.

Enra
1 januari 2007, 15:11
En als het allemaal niet lukt, kun je ook een nieuwe gitaar kopen. Dat is een 'super-oplossing' volgens 'Watzlawick'; help het probleem om zeep door het probleem te omzeilen!!!

Makor1966
1 januari 2007, 19:07
In ieder geval veel speelplezier als je 'm weer terug hebt :)

SBloke
1 januari 2007, 20:01
...hele stemmechaniekje eraf halen. Uitstekende stukje restschroef met een goede tang (of ander gereedschap) vastpakken en heel rustig eruit draaien...

En de boel weer terugmonteren met een vers schroefje... Don't worry ;)