PDA

View Full Version : plectrum



anoniem
13 november 2001, 21:54
Wie heeft er tips voor me om met een harde plectrum te leren spelen. Ik probeer het nu al bijne een jaar, maar het klinkt nog steeds kut. Dus als iemand wat tips heeft, betreffende armbeweging, beethouden plectrum en oefeningen, dankjewel.

anoniem
13 november 2001, 22:31
Op 2001-11-13 20:54, schreef anoniem:
Wie heeft er tips voor me om met een harde plectrum te leren spelen. Ik probeer het nu al bijne een jaar, maar het klinkt nog steeds kut. Dus als iemand wat tips heeft, betreffende armbeweging, beethouden plectrum en oefeningen, dankjewel.

Rectifier
14 november 2001, 13:53
Waarom speel je uberhaupt op harde plectrums als je ze niet fijn vindt???
Dan kun je toch beter een dunner/zachter plectrum proberen??

anoniem
14 november 2001, 14:30
Ik wil met harde plectrums leren spelen, omdat elke keer als ik iemand met een harde plectrum hoor spelen, vindt ik dat veel beter klinken dan met een zachte. Bovendien wil ik binnenkort op een electrische gitaar gaan spelen. Trouwens voor solo's is een harde ook beter.

JV
14 november 2001, 15:59
mjah, maar je moet oefenen om de top te bereiken, zorg eerst dat je goed wordt en dan dat je retegoed wordt. gewoon eerst op een zachte gaan spelen en als je dat onder de knie hebt een hardere nemen. scheelt nog snaren ook.

als je het niet op een zachte kan zal je het ook nooit kunnen op een harde, net als met solo's; als je niet langzaam begint met de noten doornemen en langzaam speelt zul je het ook nooit snel kunnen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: JV op 2001-11-14 15:00 ]</font>

anoniem
14 november 2001, 20:42
Ik speel nu met een zachte .38 die is echt flinterdun, maar dat gaat wel goed. Alleen zou ik nu dus op een harde kunnen overstappen, ik snap dus echt niet dat ik dat maar niet schijn te kunnen leren.

Rectifier
15 november 2001, 14:06
Je hebt honderden diktes. Je kan toch ook beetje bij beetje doen!
Ik speel al jaren op .73 dunlop. Dat bevalt me het beste. Is niet hard maar ook niet zacht. Maar die wat jij gebruikt is wel erg dun. Maar sound zit em niet in de plectrum hoor.

Anavrin
15 november 2001, 14:12
Vraagje: wat lukt je niet?
Kun je 'm niet in je klauwen houwen? (koop een duimplectrum)
Gaat je gitaarspel erdoor achteruit? (vooral doorgaan... :wink:
Net als dat je aan dikkere snaren gewoon een tijdje moet wennen, moet je ook aan andere plectrums wennen. Waarschijnlijk is het gewoon een kwestie van tijd.

anoniem
15 november 2001, 20:44
Ik kan hem wel beet houden, maar het klinkt gewoon kut.

Outshine
15 november 2001, 22:56
Ik heb speciaal voor mn Artwood een Ibanez 0.60 mm gekocht, moet je ook es proberen, speelt heerlijk en klinkt ook heerlijk.

sickpunk
23 november 2001, 15:59
k vind dat je een accoustic het beste met een 0.60 nylon van dunlop kan spelen of dunner een harde/dikke werkt niet echt goed , het beste is een medium of thin

PeArLjAm
26 november 2001, 13:58
Thin = kut
medium = kut

tenminste dat vind ik, ik kan echt niet met die dunne dingetjes spelen ik speel met jazz III of jim dunlop stubby's. Daarmee speel ik electrisch/acoustisch. Je moet met die dunnetjes veel harder aanslaan.

Outshine
26 november 2001, 23:17
Ik kan wel lekkerder strummen met die dunnetjes. Ik vind t geluid ook wat beschaafder klinken.

anoniem
6 december 2001, 09:49
Ach, plectrums, daar kan ik niet aan beginnen. Volgens mij verhogen die dingen het volume en aangezien ik vanop mijn kamertje met houten vloer nogal makkelijk te horen ben...

axmaster
6 januari 2002, 19:32
Ik speel zelf met D'Andrea classic .46, want deze dikte is het meest vergevingsgezind. Als je mis slaat (gebeurt mij nog wel eens) is dat niet zo duidelijk als het misslaan met een dikker plectrum. Nadeel van een dun plectrum is inderdaad dat geluid van plastic wat tegen een snaar aanslaat (soort raspgeluid). Af en toe pak ik een .71 om er aan te wennen, misschien dat ik me in de toekomst ook met een .71 vertrouwd voel. Net als met alle andere gitaartechnieken: het zal wel een kwestie van heel veel doen zijn (en een goede gitaarleraar natuurlijk).

anoniem
9 januari 2002, 14:22
Nagels laten groeien. Je ziet eruit als een meid, maar je hebt wel meteen (minimaal) 4 plectrums altijd bij je. Ik speel zelf af en toe ook met mijn rechterpink en heb er dus 5

anoniem
10 januari 2002, 14:38
Ach, plectrums, daar kan ik niet aan beginnen. Volgens mij verhogen die dingen het volume en aangezien ik vanop mijn kamertje met houten vloer nogal makkelijk te horen ben...


ehm, dat probleem heb ik ook. ook een houten vloer. maar bij mij zit het hem waarschijnlijk niet in de plectrums, maar in de Marshall stack. sorry hoor, maar dat vinnik echt onzi

Skidrow
10 januari 2002, 15:18
Op 2002-01-10 13:38, schreef anoniem:
[quote]
Ach, plectrums, daar kan ik niet aan beginnen. Volgens mij verhogen die dingen het volume en aangezien ik vanop mijn kamertje met houten vloer nogal makkelijk te horen ben...


ja erg triest............

amazinge
28 augustus 2006, 13:05
Wie heeft er tips voor me om met een harde plectrum te leren spelen. Ik probeer het nu al bijne een jaar, maar het klinkt nog steeds kut. Dus als iemand wat tips heeft, betreffende armbeweging, beethouden plectrum en oefeningen, dankjewel.

ik speel nu zo'n 10 jaar gitaar elektrische. begonnen met zachte plectrum, maar inderdaad; een harde plectrum zorgt voor een voller, strakker geluid.
ik speel nu op een 1.5mm Dunlop en (na 2 jaar flink wennen) wil ik niet meer anders. koop gewoon een paar; leer wel gelijk de goede houding aan; duim gestrekt, wijsvinger helemaal gebogen en haaks op de snaren.
succes

Kim Wilson
28 augustus 2006, 13:14
Ik denk dat hij/zij na 4 en een half jaar wel iets gevonden heeft. ;)

sembo
28 augustus 2006, 17:35
koop gewoon een hoop plectrums en ga testen

die dingen kosten toch 3 scheeten en 1 knikker

sinneD
28 augustus 2006, 18:12
Ik denk dat hij/zij na 4 en een half jaar wel iets gevonden heeft. ;)
tien tekens

Kasper
28 augustus 2006, 18:59
Ik denk dat hij/zij na 4 en een half jaar wel iets gevonden heeft. ;)

Ik eerst die eerste pagina doornemen en al een antwoord klaar hebben, merk ik dat het uit 2001 komt :roll:

LaurentB
28 augustus 2006, 19:31
Ik eerst die eerste pagina doornemen en al een antwoord klaar hebben, merk ik dat het uit 2001 komt :roll:

Hahaha, zoiets is mij al een paar keer bijna gebeurd maar het gebeurt dus ook echt, dat er mensen na vier jaar nog een antwoord krijgen. Hihihi.

Mattia
30 augustus 2006, 09:38
Ik speel of met een Dunlop Nylon .73mm (dun), of een Dunlop Stubby 1mm. Dikker vind ik teveel van het goede, al heb ik er wel een paar (2mm big stubbys). Gewoon oefenen, kijken hoe het allemaal klinkt. Het ene nummer heeft een soort aanslag/plectrum nodig, het andere net iets anders, de volgende gewoon fingerpicking...

kornelius
30 augustus 2006, 16:07
okee dan,.. we gaan gewoon door met antwoorden op anoniempje :)

joanna
30 augustus 2006, 18:03
Owekeeeej. Als jullie hier dan toch allemaal zo graag schrijven kunnen jullie misschien mijn vraag beantwoorden:
Hoe merk je dat een plectrum versleten is?

Ik heb zelf wel al enkele plectrums gehad en meestal worden die na een maand dunner. Is dat dan niet nogal snel als je weet dat ik er gewoon nog steeds wat akkorden mee aansla?

arjan meerhof
30 augustus 2006, 23:19
ik gebruik verschillende plectrums voor verschillende gitaren, op mijn akoestische gitaar gebruik ik ook de dunlop 0.73 maar op mijn electrische gitaar speel ik met de dunlop JazzIII; knetter dik, maar geeft veel controle over je aanslag. Tís trouwens niet verplicht om met een dik plectrum te spelen, als jij liever met een dunne speelt speel jij liever met een dunne. En anders zou ik het inderdaad stapje voor stapje opbouwen

kornelius
31 augustus 2006, 11:11
Owekeeeej. Als jullie hier dan toch allemaal zo graag schrijven kunnen jullie misschien mijn vraag beantwoorden:
Hoe merk je dat een plectrum versleten is?

Ik heb zelf wel al enkele plectrums gehad en meestal worden die na een maand dunner. Is dat dan niet nogal snel als je weet dat ik er gewoon nog steeds wat akkorden mee aansla?

Ik zou zeggen dat ie versleten is als jij hem minder lekker vindt spelen/klinken.
beetje flauw antwoord misschien, misschien valt er nog wat te zeggen over dikte, rafelrandjes etc, maar wat heb je daar uiteindelijk aan?

joanna
31 augustus 2006, 17:49
Ik zou zeggen dat ie versleten is als jij hem minder lekker vindt spelen/klinken.
beetje flauw antwoord misschien, misschien valt er nog wat te zeggen over dikte, rafelrandjes etc, maar wat heb je daar uiteindelijk aan?
Een hoopje zever misschien :p. Nee hoor,sorry, vind het wel intressant. Maar op dit moment heb ik er inderdaad niet veel aan. Maar toch bedankt, ik zie wel wat ik doe, misschien wat duurdere kopen :D.