PDA

View Full Version : Hals resoneren LP, leeftijd?



Goldeneye
30 december 2006, 00:09
Hey mensen,

De hals van mn Les Paul resoneert behoorlijk netjes, terwijl de gitaar toch uit de 80's komt en behoorlijk zwaar weegt. Hij is veel bespeeld door de jaren heen....speelt dit mee in het resoneren van de hals?

:gitarist:

Mr.Bluesbreaker
30 december 2006, 00:30
Begrijp ik het goed dat je vraag is:

"Ik heb een LP uit de 80's die nogal zwaar is. De hals voelt best goed aan en speelt prima. (in de zin van aktie, frets, fretbuzz evt. etc?)
Hij is veel bespeeld, resulteert het vele spelen in een goede bespeelbaarheid en klank?"

Ik vat het resoneren-gedeelte niet helemaal bij de rest van je verhaal namelijk.

Goldeneye
30 december 2006, 00:43
Begrijp ik het goed dat je vraag is:

"Ik heb een LP uit de 80's die nogal zwaar is. De hals voelt best goed aan en speelt prima. (in de zin van aktie, frets, fretbuzz evt. etc?)
Hij is veel bespeeld, resulteert het vele spelen in een goede bespeelbaarheid en klank?"

Ik vat het resoneren-gedeelte niet helemaal bij de rest van je verhaal namelijk.


Oke. Ik bedoel te zeggen dat deze gitaar eigenlijk tegen de regels van resoneren in gaat. Een gitaar moet normaal toch wat lichter wegen en 'beter' gebouwd zijn (jaren 80 waren niet de beste jaren van Gibson).....maar deze LP weegt enorm zwaar en toch resoneert de hals tijdens het spelen...een open G aanslaan en de hals trilt van binnen behoorlijk, wat je voelt in je linkerhand...dat bedoel ik met het resoneren...de klank komt hierdoor zeker ten goede!. De LP is veel bespeeld geweest. Komt dit resoneren doordat de gitaar waarschijnlijk veel bespeeld is geweest of komt het doordat hij gewoon goed gebouwd is? Nogmaals: de jaren 80 waar deze gitaar uitstamt, waren niet de beste jaren van Gibson vandaar dat ik betwijfel of deze gitaar dan een 'uitzonderingetje' is binnen de normale 80's LP's....



:gitarist:

vulvasonic
30 december 2006, 00:50
daar kan ik twee dingen op zeggen:
Ten eerste is de hals naar mijn mening een zeer onderschatte factor in het totaalgeluid van een gitaar. Ik denk echt dat een forse hals, of een goed gebouwde hals (ook de verbinding met de body is daarin belangrijk) een positieve invloed heeft op de overall sound van de gitaar.
Ten tweede kan een zware plak hout weldegelijk heel goed resoneren. Dat het anders klinkt is een feit, maar dat het minder klinkt is een kwestie van voorkeur.

Er zijn zelfs periodes geweest dat de stelregel was dat een body juist ZWAAR moest zijn om goed te kunnen klinken. Nu beweert iedereen het tegenovergestelde. De waarheid zal ergens in het midden liggen. Of beter; er is geen waarheid wat dit aangaat. :)

Agent_Smith
30 december 2006, 09:47
daar kan ik twee dingen op zeggen:
Ten eerste is de hals naar mijn mening een zeer onderschatte factor in het totaalgeluid van een gitaar. Ik denk echt dat een forse hals, of een goed gebouwde hals (ook de verbinding met de body is daarin belangrijk) een positieve invloed heeft op de overall sound van de gitaar.
Ten tweede kan een zware plak hout weldegelijk heel goed resoneren. Dat het anders klinkt is een feit, maar dat het minder klinkt is een kwestie van voorkeur.

Er zijn zelfs periodes geweest dat de stelregel was dat een body juist ZWAAR moest zijn om goed te kunnen klinken. Nu beweert iedereen het tegenovergestelde. De waarheid zal ergens in het midden liggen. Of beter; er is geen waarheid wat dit aangaat. :)

+1. Helemaal mee eens.

En wat betreft die slechte periodes: dat zijn hele hardnekkige beweringen meestal gebaseerd op vooroordelen. De één noemt jaren 70 slechtste periode, de ander jaren 80, een derde jaren 90. Het is heel subjectief. Elke periode heeft z'n goede en slechte gitaren; ook de jaren 50. Ik ben zelf niet zo dol op de wat 'jongere' LPs (met name jaren 90), maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dat is gebaseerd op persoonlijke ervaringen. Waarschijnlijk heb ik een aantal van de slechte exemplaren vastgehad, terwijl er zeker te weten ook enorm goede zijn.
Kortom het verschilt altijd van gitaar tot gitaar.

Goldeneye
30 december 2006, 13:08
+1. Helemaal mee eens.

En wat betreft die slechte periodes: dat zijn hele hardnekkige beweringen meestal gebaseerd op vooroordelen. De één noemt jaren 70 slechtste periode, de ander jaren 80, een derde jaren 90. Het is heel subjectief. Elke periode heeft z'n goede en slechte gitaren; ook de jaren 50. Ik ben zelf niet zo dol op de wat 'jongere' LPs (met name jaren 90), maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dat is gebaseerd op persoonlijke ervaringen. Waarschijnlijk heb ik een aantal van de slechte exemplaren vastgehad, terwijl er zeker te weten ook enorm goede zijn.
Kortom het verschilt altijd van gitaar tot gitaar.

Ik heb zelf dus ook andere LP's geprobeerd, waaronder mn andere LP Standard Honeyburst uit 92 (deze weegt iets lichter) en resoneert toch wat minder...mijn voorkeur gaat zeker uit naar mn 80's LP. Denk ook wel dat het wat verschilt van gitaar tot gitaar....en iedere Gibson-liefhebber heeft denk ik wel zijn favoriete LP die hem 't meest aanspreekt wat betreft sound en bespeelbaarheid....


:B

b_240
30 december 2006, 13:27
Het is niet omdat een hals zwaarder is dat die niet resoneerd. Een lichte hals zal wel harder trillen/resoneren omdat er minder energie nodig is om die te doen trillen.

Maar er zijn nog andere factoren die je niet mag vergeten!
Zo is de stijfheid van de hals ook een heel belangrijke factor.
En het gewicht van de snaren mag je ook niet vergeten!

En als je hals een lage resonantiefrequentie heeft zal je dat ook beter voelen dan dat die een hoge resonantiefrequentie heeft! En dat is in het geval van resonantie misschien de belangrijkste factor.

Resonantie frequentie is afhankelijk van gewicht, stijfheid en vorm van je materiaal. Het zit dus wel wat complexer in elkaar.

Agent_Smith
30 december 2006, 14:12
Ik heb zelf dus ook andere LP's geprobeerd, waaronder mn andere LP Standard Honeyburst uit 92 (deze weegt iets lichter) en resoneert toch wat minder...mijn voorkeur gaat zeker uit naar mn 80's LP. Denk ook wel dat het wat verschilt van gitaar tot gitaar....en iedere Gibson-liefhebber heeft denk ik wel zijn favoriete LP die hem 't meest aanspreekt wat betreft sound en bespeelbaarheid....


Zo is het volgens mij precies. Je spiegelt toch elke ander LP af tegen je favouriet.