PDA

View Full Version : Alternate picking #34613534576573



Mauser
29 december 2006, 22:07
Ik zuig echt in alternate picking, omdat ik alles altijd met downstrokes deed. Nu ik nummers van bands als Deeds of Flesh aan 't leren ben is dat toch een probleem..

Natuurlijk is het een kwestie van oefenen (lijkt mij..?) maar wat zijn de dingen waar ik echt op moet letten?

Gitaristje 18
30 december 2006, 11:20
Nou ja uiteindelijk is het een kwestie van oefenen. Maar 1 ding is wel best belangrijk om te weten. Als je aan alternate picking doet, houdt dat wel je plectrum iets schuin.
Dat de platte kant van de plectrum niet loodrechts staat maar dan zeg maar het randje iets naar voren staat. Dit kan je doen door je plectrum normaal vast te pakken, maar wel met een aanpassing. Je pakt je plectrum bij je wijsvinger niet vast met de platte kant (aan de binnenkant), maar iets meer aan de buiten-zijkant. Als het goed is heb je je plectrum nu iets schuin vast. Doordat je nu tijdens het aanslaan van de snaar met een stukje van het randje van je plectrum langs de snaar gaat, is het aan te raden dat je je plectrum bij shuurt met een licht schuurpapiertje zodat er geen rafeltjes en karteltjes op de randjes zitten. Als je eerst met een gerafelde plectrum speelt en daarna maak je de randjes heel glad, zal je een enorm verschil gaan merken in je toon en je speelbaarheid, das veel soepeler. Vertel maar ff of het lukt zo. Succes :satisfie:

Mauser
30 december 2006, 12:03
Het plectrum een beetje schuin houden doe ik zowieso altijd wel, maar in ieder geval bedankt ;)

johantipker
30 december 2006, 12:15
gewoon heel lanzaam oefenen evt mbv metronoom, en dan heel consequent ... goed kijken naar je rechterhand, zoek het in het langzame en in perfektie ipv snelheid, dat is niet belangrijk...als je gaat voor de perfekte gitaarmotoriek in slowmotion, lukt dat op den duur ook sneller en sneller etc
maar dat kost tijd, gun jezelf die tijd.... hoe relaxter je oefent.. in slowmotion, des te sneller ga je vooruit... staar je dus niet blind op allemaal gitaristen die sneller dan mach1 spelen... jouw tijd komt nog wel...

wat ook een leuke tip is: speel een loopje / lick / scale met alternate picking, keer of 10, speel vervolgens hetzelfde andersom, ipv met "neer" begin je nu met een " op" slag... (je denkt dat je gek wordt :D )

Mauser
30 december 2006, 12:21
Ik merk nu pas dat ik iets vergeten ben.. Normaal alternate picking gaat redelijk, ik heb meer moeite met palm muted alternate picken :P

Gitaristje 18
30 december 2006, 13:01
Bedoel je palm muted losse snaren aanslaan? Opzich zou je dat wel met een toonladder kunnen oefenen. Ik heb meer problemen met het palm muted met up en down stroke aanslaan van 2 snaren van powerchords. Ik krijg dat maar niet soepel.

Gitaro
3 januari 2007, 07:58
Zorg dat alle beweging uit je hand en pols komt en niet uit je elleboog. Voor de rest... metronoom erbij en bikkelen :). Maar dat wist je zelf ook wel.

WICKED
3 januari 2007, 13:53
ja en tip! druk niet je wijsvinger en duim te hard tegen elkaar van je pickinghand.. en speel altijd ontspannen en niet geforceerd om rsi te voorkomen.. erg belangrijk!

enneh verder kan ik je de instructie videos van paul gilbert (vooral intense rock I) aanraden. Staan vast wel wat delen op youtube waar je wat aan hebt. En rock discipline van john petrucci heeft wat goede warming ups en legt goed uit hoe je met een metronoom kan oefenen! EN heel veel spelen en niet opgeven!

suc6!!