PDA

View Full Version : Wie wil me helpen?



Pais
29 december 2006, 21:43
Voor mn lessen heb ik een leuke opdracht meegekregen. Ik moet verder borduren op de volgende akoorden:
1 - D
2 - Dmaj7
3 - Gmaj7
2 - Dmaj7

Ik speel nog niet zo lang en heb weinig kaas gegeten van akoordenprogressies. In de maj7 akoorden vind ik niet waar ik naar op zoek ben.

Mijn vraag aan jullie :): welke akoorden kunnen hier aansluiting bij vinden?

-=JEROEN=-
30 december 2006, 02:09
een korte uitleg:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=85297

met deze uitleg kan je zelf de Dmaj7 en Gmaj7 progressies uitwerken / opzoeken



trouwens, je hebt 2 keer Dmaj7 gezet (op 2 en wat 4 moest zijn)

Pais
31 december 2006, 13:27
Okidoki hardstikke bedankt! Ik ga me er volgend jaar in verdiepen :)

peter_heijnen
31 december 2006, 13:48
Voor mn lessen heb ik een leuke opdracht meegekregen. Ik moet verder borduren op de volgende akoorden:
1 - D
2 - Dmaj7
3 - Gmaj7
2 - Dmaj7
Ik weet niet wat je bedoelt met verder borduren, maar als het betekent "met deze akkoorden meespelen", dan kun je het best simpel beginnen en vandaar steeds verder uitwijden.

Begin met de toonladder van D majeur goed te bestuderen. Alle noten hierin kun je gebruiken als je het schema met bovenstaande akkoorden speelt. Studeren houdt natuurlijk in dat je de juiste noten leert, maar probeer daarbij vooral ook de klank van die noten in de ladder goed in je op te nemen.

Om verder te borduren: studeer die D majeur ladder opnieuw, maar dan nu niet van D tot D, maar van G tot G. Als je nu luistert en/of kijkt zie je dat deze nieuwe ladder vanuit G ook majeur is (want de terts/derde stap is majeur/groot), maar dat er iets aan de hand is met de vierde stap/toon/trap in deze ladder. In de ladder van D majeur is de vierde trap een zogenaamde reine kwart. In de nieuwe majeurladder die we net vanuit G hebben gespeeld is deze 4e trap een halve toon hoger en derhalve een een overmatige kwart. Deze majeurladder op G, maar dan met een overmatige 4 ipv een reine 4 heet G Lydisch. De lydische ladder/reeks hoort bij de 4e trap in majeur.

De 4e trap in D majeur is Gmaj7, dus daarvoor studeer je G lydisch.