PDA

View Full Version : Fender Pro Reverb



provisus
29 december 2006, 19:32
Ik heb een klein vraagje, iemand wilt zijn Fender pro reverb uit 1965 Orginele blackface versterker ruilen tegen mijn T-rex Bigtone T-45 +cab, zou dit een eerlijke deal zijn?
En hoeveel zou zo'n verschrikkelijk oude fender nog waard zijn?
alvast bedankt!!

matto
29 december 2006, 19:38
Tja, ze zijn al beide tweedehands :roll::D
Maar zonder gekheid een blackface pro reverb in goede staat zal rond de tweeduizend euro zitten .
Ik heb geen idee wat een T rex waard is.

Tristan
29 december 2006, 20:10
Ik zou het zeker doen in ieder geval...
Zo'n Blackface Pro Reverb in goede originele staat kost je al gauw 2000 euro of meer, laatst zag ik er eentje aangeboden op marktplaats voor 2500 euro en daarna voor 2250 euro...

Het stomme is wel dat het qua sound voor mijn gevoel redelijk vergelijkbare amps zijn, beide erg clean en hebben beide zo'n Fender Blackface sound...

p604p603
29 december 2006, 20:10
Een Pro Reverb Blackface uit 1965 is tussen $ 1.900 en $ 2.100 waard volgens The Official Vintage Price Quide 2007. Dit is ongeveer 1.525 euro

Punt
29 december 2006, 21:10
Een Pro Reverb Blackface uit 1965 is tussen $ 1.900 en $ 2.100 waard volgens The Official Vintage Price Quide 2007. Dit is ongeveer 1.525 euro

In Amerika, de prijzen liggen hier hoger

jacky
29 december 2006, 23:28
Het stomme is wel dat het qua sound voor mijn gevoel redelijk vergelijkbare amps zijn, beide erg clean en hebben beide zo'n Fender Blackface sound...

Niets is te vergelijken met een blackface fender.
Veel hebben geprobeerd de sound te evenaren of te kopieren maar niemand is het gelukt.(daar staat PUNT)

Mr.Jay
30 december 2006, 00:14
Een Pro Reverb Blackface uit 1965 is tussen $ 1.900 en $ 2.100 waard volgens The Official Vintage Price Quide 2007. Dit is ongeveer 1.525 euro

elke officiele prijsgids voor vintagespul is natuurlijk onzin. Prijs is gewoon vraag en aanbod van een moment.

JaY

Lucluc
30 december 2006, 00:21
En het aanbod is in Nederland vrij klein, vergeleken met de VS.

En ik zou een Pro Reverb niet als clean omschrijven :stop: Wel erg lekker. :satisfie:

mesadude
30 december 2006, 10:04
Die T-rex is natuurlijk wel een zéér zeldzaam geval en kom je véél minder vaak tegen dan die oude Fenders..
Ik zou zo'n ruil nooit doen..
pro-reverbs genoeg..
't is dan ook ng een '65.. mss wel Blackface, maar wel CBS, niet dat dat slecht is, maar naar collectors toe toch een enorm verschil..

Ik zou een uniek stuk als die BigTone nooit wegdoen, maar doorsparen om een pro reverb bij te kopen :)

jacky
30 december 2006, 11:37
Een nieuwe amp met een nieuwe sound kan je overal op de hoek kopen. Zon blackface amp en dan uit 1965 (de juiste periode voor blackface amps) is onverslaanbaar .Recent nog een vervent bogner gebruiker volledig in de war gemaakt met een gewone 1963 bassman top van 50 w en een eenvoudig cabinetje met een celestion en een eminence speaker.
Bogner staat te koop .....
Die oude fendertjes kunnen magisch klinken en die open sound vind ik verder in geen ene amp (sorry dus ook niet in M amps ook de oudjes niet).

Lucluc
30 december 2006, 12:07
Het is ook grappig hoeveel er gestrooid wordt met termen als 'blackface' sound en hoe weinig dat dan wordt waargemaakt!

Mr.Jay
30 december 2006, 15:02
't is dan ook ng een '65.. mss wel Blackface, maar wel CBS, niet dat dat slecht is, maar naar collectors toe toch een enorm verschil..


Een '65 kan nog best een pre-CBS zijn.

JaY

matto
30 december 2006, 16:10
Misschien is een BF Fender pro niet geschikt voor jouw manier van spelen.
Ik zelf zou geen seconde twijfelen omdat echte Bf pro reverbs niet vaak worden aangeboden.

LostHighway
30 december 2006, 18:23
Als het je sound is zou ik toch ook voor de Pro kiezen, kunnen enkel nog meer waard worden, als je ziet wat er met de SFjes aan het gebeuren is..

Lucluc
30 december 2006, 18:33
Voor een handelaar een prima argument, maar als je erop wilt spelen natuurlijk onzin. Je koopt een versterker om lekker mee te kunnen spelen en als het niets voor je is, dan hoef je hem niet te houden omdat ie meer waard wordt.

Tristan
30 december 2006, 18:49
Ik bedoelde verder ook niet dat de T-rex amp identiek is aan Fender amps hoor, ik heb ze ook niet naast elkaar gehoord, maar de klank die er uit kwam deed mij een beetje denken aan een cleane sound uit een Fender Blackface amp, rond, soepel en open...
Die T-rex kreeg ik ook bijna niet aan het crunchen, eigenlijk had ik moeten zeggen dat die T-rex heel erg lijkt op die Tony Bruno amps, vooral ook op die Underground, die heeft ook zo'n hele ronde, soepele en open cleane toon waar weinig crunch uit te halen valt, lekker hoor, maar wel heel erg beperkt, mijn type amp is het niet...

renevanveen
30 december 2006, 19:34
Het stomme is wel dat het qua sound voor mijn gevoel redelijk vergelijkbare amps zijn, beide erg clean en hebben beide zo'n Fender Blackface sound...

PFFFF...Dat eeuwige misverstand over blackface Fenders!
Deze amps zijn juist helemaal NIET clean en rocken op 8 als de neten.
Met humbuckers breken ze al op rond de 2,5.

Tristan
30 december 2006, 19:44
PFFFF...Dat eeuwige misverstand over blackface Fenders!
Deze amps zijn juist helemaal NIET clean en rocken op 8 als de neten.
Met humbuckers breken ze al op rond de 2,5.

Niet allemaal toch?
Een Twin niet volgens mij en een Pro Reverb zou ook wat cleaner moeten zijn dan een Deluxe of een Vibrolux...
Natuurlijk kunnen die Blackface Fenders ook rocken, maar dan gaan ze behoorlijk hard hoor, die T-rex en Bruno rocken/crunchen bijna helemaal niet, vandaar dat ik deze ook wat minder veelzijdig vindt...
Ik doelde meer op de cleane sound van een Blackface Fender, of in ieder geval wat ik daarmee associeer, ik had het een beetje onhandig geformuleerd, maar het doet er verder ook niet toe...

LostHighway
30 december 2006, 20:17
Voor een handelaar een prima argument, maar als je erop wilt spelen natuurlijk onzin. Je koopt een versterker om lekker mee te kunnen spelen en als het niets voor je is, dan hoef je hem niet te houden omdat ie meer waard wordt.
Jammer dat de TS net naar de waarde vraagt, let ook op mijn 'als het je sound is'.

renevanveen
30 december 2006, 20:18
Ik doelde meer op de cleane sound van een Blackface Fender, of in ieder geval wat ik daarmee associeer, ik had het een beetje onhandig geformuleerd, maar het doet er verder ook niet toe...

Ook een blackface Twin ( Zelfs de 85 watt reissue! ) rockt als het moet.
En verder vind ik dat het er wel toe doet... Het moet maar eens uit zijn met dit wijdverbreide misverstand!!! (Smiley)
Mijn blonde blackface bandmasters rocken net zo hard als mijn reissue Plexi.

provisus
30 december 2006, 20:28
Ik ga de ruil niet doen, misschien klinkt het gek, maar ik bied mijn t-rex setje voor 1300 euro op marktplaats aan en die man bied een fender blackface pro reverb uit 1965 aan die voor zeg maar pak weg 1900 euro kan verkopen als hij in goede staat is, dus waarom zou iemand 600 euro verlies lopen? Dus ik heb tegen de meneer gezegt dat hij hem beter kan verkopen op marktplaats en dan mijn versterker kan kopen dan is hij beter af en ik, want eigenlijk ben ik aan het sparen voor een bogner duende, omdat de T-rex versterker niet zo veel zijdig is (maar wel een super geluid!!) en ik speel de laatste tijd 90% van de tijd in mijn slaapkamer dus heb ik niet zoveel vermogen nodig en leek me dus een duende ideaal! (met het beseffen dat wattage niet veel uitmaakt want hij kan ook gigantisch luid zijn)
Maar in iedergeval bedankt voor jullie reacties!! het had me wel hebberig gemaakt maar heb uit logisch verstand het niet gedaan (wat voor sommige misschien niet logisch lijkt *knip oog*)

Joey Handsome
30 december 2006, 20:36
Ook een blackface Twin ( Zelfs de 85 watt reissue! ) rockt als het moet.
En verder vind ik dat het er wel toe doet... Het moet maar eens uit zijn met dit wijdverbreide misverstand!!! (Smiley)
Mijn blonde blackface bandmasters rocken net zo hard als mijn reissue Plexi.

Mijn '65 Twin RI rockt inderdaad behoorlijk als je hem wat openschroeft. Ook al mag ik dit hier niet zeggen, want het is vloeken in de kerk. Als je de speakers bij dat ding verwisseld voor een paar die wel klinken dan heb je er een prima versterker aan.

matto
30 december 2006, 20:39
Ik doelde meer op de cleane sound van een Blackface Fender, of in ieder geval wat ik daarmee associeer, ik had het een beetje onhandig geformuleerd, maar het doet er verder ook niet toe...

Is het niet zo dat er op dit moment erg veel gitaristen zijn die de blackface en ander klassieke sounds alleen nog maar kennen uit de modeling versterkers van Line 6 en anderen?
Volgens mij heb je dan inderdaad wel een vermoeden hoe een "echte" zou kunnen klinken maar mis je de dynamiek en de aanslaggevoeligheid (ja,ja, guitarplayers talk like keyboarders :satisfie:) van de voorbeelden.
Maar helaas worden de klassiekers steeds moeilijker te verkrijgen tegen steeds hogere prijzen.
Als je de kans krijgt om een "ECHTE" te testen of te kopen pak die dan.

renevanveen
30 december 2006, 20:44
Is het niet zo dat er op dit moment erg veel gitaristen zijn die de blackface en ander klassieke sounds alleen nog maar kennen uit de modeling versterkers van Line 6 en anderen?
.

Zo is het maar net. Krijg sterk de indruk dat er erg veel meningen worden
verkondigd zonder dat men zelf ooit op desbetreffende versterkers heeft gespeeld.

provisus
30 december 2006, 20:45
Ik heb zelf geen verstand van oude fenders, dus ik weet niet waar ik naar moet kijken en weet ook niet hoe ze daadwerkelijk klinken, dadelijk is het grote troep en ruil ik mijn splinter nieuwe t-rex voor troep dus die kans is voor mij te groot vooral door het prijs verschil. Anders had ik het natuurlijk ook gedaan.

Lucluc
30 december 2006, 21:10
Provius, als ik jou was dan zou ik toch iets met die man afspreken en eens gaan luisteren.

Renevanveen, je bent een man naar mijn hart!!! Ik heb ook een 'blonde' bf bandmaster en o wat rockt dat ding. Nog niet zoals mijn Tremolux, ja die is weliswaar brown, maar toch ook heel erg Fender.

Om nog even op die Fender=clean discussie terug te komen. Ik heb eens met een duo optreden iemand een verschrikkelijke avond bezorgt door mijn Tremolux aan hem uit te lenen. Hij dacht dat ie geen amp hoefde mee te nemen, want Fender=clean.... Volgens mij had hij superdistortions op zijn gitaar zitten, want mijn tremolux begon al bij 2,5 op te breken.

Ik wil trouwens sowieso dat tremolux topje wel eens vergelijken naast een Plexie, welke meer gain heeft. :cooler:

Toaster
30 december 2006, 22:17
Ik heb ook een 'blonde' bf bandmaster en o wat rockt dat ding. Nog niet zoals mijn Tremolux, ja die is weliswaar brown, maar toch ook heel erg Fender.




He Lucluc ik heb ook een blonde bandmaster maar als ik deze laat oversturen ( op de treble of op het volume) dan is het echt hard en niet altijd plezant om naar te luisteren...

Hoe staan jouw knoppen????

Het is trouwens geen blackie maar een brownie dus als het goed is is het enige verschil (qua knoppen dan!!!) een presence regelaar.

Groeten Niels

Tristan
30 december 2006, 22:42
Is het niet zo dat er op dit moment erg veel gitaristen zijn die de blackface en ander klassieke sounds alleen nog maar kennen uit de modeling versterkers van Line 6 en anderen?
Volgens mij heb je dan inderdaad wel een vermoeden hoe een "echte" zou kunnen klinken maar mis je de dynamiek en de aanslaggevoeligheid (ja,ja, guitarplayers talk like keyboarders :satisfie:) van de voorbeelden.
Maar helaas worden de klassiekers steeds moeilijker te verkrijgen tegen steeds hogere prijzen.
Als je de kans krijgt om een "ECHTE" te testen of te kopen pak die dan.

Ja hoor, ik speel alleen Line 6... :p :angry:
Nogmaals dan maar, ik had het onhandig neergezet...
Voor mij zijn de prototype lekkere cleane sounds nog steeds Fender Blackface en Vox AC30 amps, en ja, ik heb op een aantal gespeeld...
Dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat die amps niet zeer geschikt zijn voor andere sounds, maar zij zijn wat mij betreft de benchmarks voor een cleane sound, ik ken weinig andere amps met zoveel karakter in het cleane geluid...
Die dynamiek en aanslaggevoeligheid was met name ook wat ik bedoelde, de T-rex en Bruno amps hebben voor mij ook een beetje die feel, met een lekkere losse soepele onderkant en die "floep" zeg maar, daarnaast toch heel open en breed, alleen zijn deze dus, in tegenstelling tot sommige of de meeste Fender amps, echt lastig aan het crunchen te krijgen, alhoewel sommige van die Fender amps naar mijn idee toch behoorlijk hard gaan als je ze laat crunchen, dat kan niet op ieder podium...

Chris Winsemius
30 december 2006, 22:44
Het is trouwens geen blackie maar een brownie dus als het goed is is het enige verschil (qua knoppen dan!!!) een presence regelaar.

Nope :)
Ander circuit en trafo's. De brownfaces klinken warmer en oversturen anders, rauwer dan de bf Bandmasters.

Fijne jaarwisseling!

Lucluc
30 december 2006, 22:45
Het is trouwens geen blackie maar een brownie dus als het goed is is het enige verschil (qua knoppen dan!!!) een presence regelaar.

Volgens mij zijn er qua circuit wel degelijk de nodige verschillen! Er zijn mensen die daar het precieze van weten, maar helaas zijn die van dit forum verdwenen. Als jij je amp van iemand uit Nijmegen hebt gekocht, dan weet ik wel van wie. :cooler:

Maar goed, de stand van mijn knoppen varieert nogal per gitaar, hummies of singels, etc. In ieder geval heb ik altijd de bright switch aan (heeft de brownie niet) en gebruik ik het vibrato kanaal (heeft de brownie wel, maar dan een totaal ander circuit) en de vibrato is niet losgekoppeld. Volume in de band meestal 3 a 4 en met een eigengebouwde tubescreamer of SHO kan ik wat meer gain krijgen. Maar als ik het volume op 8 zet, dan wordt er echt gerockt en klinkt het lekker hoor!

Lucluc
30 december 2006, 22:53
... sommige of de meeste Fender amps, echt lastig aan het crunchen te krijgen, alhoewel sommige van die Fender amps naar mijn idee toch behoorlijk hard gaan als je ze laat crunchen, dat kan niet op ieder podium...

Niet lastig aan het crunchen te krijgen: champ, princeton (rev.), deluxe rev, vibrolux (rev.) en ga het rijtje nog maar af. Wordt wel steeds groter, dus gaat harder.

Ik heb wel eens op de Pro Reverb van PeeVee gespeeld, een silverface met 5U4, dus een tikje anders dan de blackface, maar oioi, amper clean te bespelen.

Tristan
31 december 2006, 00:01
Ik heb ook wel gehoord van zwaardere Fender amps (Twin Reverb, Pro Reverb) die bij het volume op twee a drie al beginnen te crunchen met gewone, non-overwound humbuckers, maar dat is wel exemplarisch volgens mij...
Tsja, die dingen verschillen onderling ook nogal natuurlijk...
Een 5U4 schijnt wat minder de spanning te kunnen verwerken, dus dat de amp dan eerder gaat crunchen vind ik niet helemaal vreemd...
De overige buizen en de bias instelling maken ook behoorlijk wat verschil...

Overigens ging mijn opmerking over het moeilijk laten crunchen juist over de T-rex en Bruno amps, de Fenders gaan gewoon behoorlijk hard als je ze wil laten crunchen, maar doen het wel...
Een Deluxe is denk ik perfect om te laten crunchen voor de meeste clubjes en kroegjes waar je je amp wel lekker een beetje open mag en kan draaien...

Mr.Jay
31 december 2006, 00:10
He Lucluc ik heb ook een blonde bandmaster maar als ik deze laat oversturen ( op de treble of op het volume) dan is het echt hard en niet altijd plezant om naar te luisteren...
Hoe staan jouw knoppen????
Het is trouwens geen blackie maar een brownie dus als het goed is is het enige verschil (qua knoppen dan!!!) een presence regelaar.


blackie = brownie, hoe staan de knoppen..........
Wat een lariekoek weer es, om moe van te worden. Zoveelste discussie over steeds hetzelfde onderwerp.
Al die periodes Fender verschillen wel degelijk van elkaar en de stand van knoppen vergelijken slaat nergens op. Er zitten in die amps de meest uiteenlopende type (lees andere werking) potmeters, dus dat zegt niks.

Heb een Twin gehad die op 4 crunchte en een Bf-BMST die op 8 nog steeds clean was en pas op 10 de crunch inging. beiden gingen dan net zo hard voor het oor.
Moet je jouw blonde BMST es aan een kleiner speakertje hangen, cruncht ie ook eerder en gaat echt niet hard, misschien zelfs veel te zacht voor het publiek. Ik bedoel hiermee , het ligt ook aan de speakers, dus echt niet aan de stand van de knoppen.

JaY

renevanveen
31 december 2006, 00:12
de Fenders gaan gewoon behoorlijk hard als je ze wil laten crunchen, maar doen het wel...


Dat is bij non-master volume marshall's (b.v. jtm45, superlead ) toch niet anders? Deze amps klinken op laag volume ook heel clean! Echt niet te gebruiken in kroegen als je de oversturing van deze amps wilt gebruiken, veel te luid. Daarom zijn genoemde fenders zo ideaal.

Mr.Jay
31 december 2006, 00:13
Een Deluxe is denk ik perfect om te laten crunchen voor de meeste clubjes en kroegjes waar je je amp wel lekker een beetje open mag en kan draaien...

Ik denk dat ie niet hard genoeg gaat voor clubs waar behoorlijk wat publiek aanwezig is. Als je voor lege tenten speelt, tja, ander verhaal.
je mist dan sowieso ballen met zo'n amp. Moet je er al 2 gebruiken, prima optie trouwens.

JaY

Mr.Jay
31 december 2006, 00:15
Dat is bij non-master volume marshall's (b.v. jtm45, superlead ) toch niet anders? Deze amps klinken op laag volume ook heel clean! Echt niet te gebruiken in kroegen als je de oversturing van deze amps wilt gebruiken, veel te luid. Daarom zijn genoemde fenders zo ideaal.

Weer +1
Echter zijn fenderspelers eerder geneigd een passend formaat amp bij hun doel te zoeken en Marshall-spelers merk ik gaan eerder over tot het gebruik van powersoaks.

JaY

Tristan
31 december 2006, 00:39
Dat is bij non-master volume marshall's (b.v. jtm45, superlead ) toch niet anders? Deze amps klinken op laag volume ook heel clean! Echt niet te gebruiken in kroegen als je de oversturing van deze amps wilt gebruiken, veel te luid. Daarom zijn genoemde fenders zo ideaal.

Daar heb je inderdaad gelijk in, eigenlijk zijn dat voor veel situaties zinloze amps, vaak wordt er een master volume ingezet om de amp wat te temperen, maar echt hetzelfde klinkt het niet, ik vind het over het algemeen wel beter klinken dan met een powersoak...
Zelf heb ik een 2061X, dus zo'n 20 watt Marshall handwired reissue topje, die gaat ook nog behoorlijk hard...
Laatst kwam ik in een redelijke club maar tot halverwege en met mijn Stratje was het geluid dan nog overwegend clean met misschien een klein randje als ik echt hard aansloeg...
De drummer ging dan ook niet helemaal voluit en ik had ook niet het gevoel dat we echt hard aan het spelen waren, gewoon, een nette balans...

@Mr. Jay:
Ik bedoelde dan met name wel de kroegjes en de middelgrote clubjes...
Tsja ballen heeft 'ie wat minder, maar dat is ook wel een beetje het karakter van de amp, wat dat betreft vind ik een Marshall wel lekkerder, maar het crunchgeluid van zo'n Deluxe is wel lekker dik en zingt ook wel lekker, voor sommige dingen echt helemaal te gek...
Publiek dempt ook, dat is zeker waar... :D
Ongelofelijk wat dat toch altijd met het geluid doet, maakt het veel minder hard en schel...

Toaster
31 december 2006, 00:41
blackie = brownie, hoe staan de knoppen..........
Wat een lariekoek weer es, om moe van te worden. Zoveelste discussie over steeds hetzelfde onderwerp.
Al die periodes Fender verschillen wel degelijk van elkaar en de stand van knoppen vergelijken slaat nergens op. Er zitten in die amps de meest uiteenlopende type (lees andere werking) potmeters, dus dat zegt niks.

JaY

Ja sorry was al bang toen ik typte. Ik weet ook wel dat een bruine blonde verschilt van een zwarte blonde van binnen. Ik heb die van mij van binnen gezien en de foto's van een zwarte blonde. (zo vaak zie je blonde amps nou ook weer niet.)

Ik bedoelde dat op een brownie de knoppen er hetzelfde uitzien en m.u.v. de presence regelaar en dat alles van binnen wel anders is.

Of was dat niet duidelijk genoeg????? Sorry dat je moe bent geworden.

Maar goed.

En wat betreft het laatste deel van de quote: bedankt voor de info. Daar vroeg ik tussen de regels min of meer ook naar.

Toaster
31 december 2006, 00:46
Volgens mij zijn er qua circuit wel degelijk de nodige verschillen! Er zijn mensen die daar het precieze van weten, maar helaas zijn die van dit forum verdwenen.

Helaas wel ja.




Als jij je amp van iemand uit Nijmegen hebt gekocht, dan weet ik wel van wie. :cooler:

Yup! uit Nijmegen. Hij vertelde al dat een maat van hem ook een blonde (blackface!) bandmaster had. Vroeg toen ook wat de verschillen in klank waren maar hij had ze nooit naast elkaar gehoord.

Trouwens echt een super coole amp!

P.S. Mist ie zijn ampje al ;)

Toaster
31 december 2006, 00:51
Moet je jouw blonde BMST es aan een kleiner speakertje hangen, cruncht ie ook eerder en gaat echt niet hard, misschien zelfs veel te zacht voor het publiek. Ik bedoel hiermee , het ligt ook aan de speakers, dus echt niet aan de stand van de knoppen.

JaY


Er zit nu twee keer 50 watt in. 1x weber alnico 1 x weber ceramisch.

Perfect voor het cleane werk. Voor het scheuren misschien wat minder.

Ik snap heus wel wat je zegt hoor. Zie het zo, ik ben niet voor niks bij een blonde amp terecht gekomen. Anders had ik wel gewoon een transistor nOOb amp gekocht.

Ik weet alleen zeker dat ik minder amps en speakers en kabels merken en wat dan ook (+ in combinatie) heb gehoord dan jij. Maar daarom stelde ik die vraag hier ook.

provisus
31 december 2006, 01:01
hmm wel jammer, deze topic was eigenlijk niet als discussie bedoelt. Meer als advies wat ik moet doen en waar ik op moest letten of het wel een originele is, ik kon wel er wat tussen uithalen maar niet voldoende, maar ik doe het uiteindelijk niet. In iedergeval bedankt voor ieders moeite.

Toaster
31 december 2006, 01:06
hmm wel jammer, deze topic was eigenlijk niet als discussie bedoelt. Meer als advies wat ik moet doen en waar ik op moest letten of het wel een originele is, ik kon wel er wat tussen uithalen maar niet voldoende, maar ik doe het uiteindelijk niet. In iedergeval bedankt voor ieders moeite.


Even als handelaar denkend. Een pro reverb is meer waard dan een T-Rex. (mits ie het goed doet en alles origineel is)

Toaster
31 december 2006, 01:07
Ik heb zelf geen verstand van oude fenders, dus ik weet niet waar ik naar moet kijken en weet ook niet hoe ze daadwerkelijk klinken, dadelijk is het grote troep en ruil ik mijn splinter nieuwe t-rex voor troep dus die kans is voor mij te groot vooral door het prijs verschil. Anders had ik het natuurlijk ook gedaan.


Post anders wat foto's hier van de binnenkant. Er hangen hier nog een paar mensen rond die weten hoe zo'n ding eruit moet zien.

Lucluc
31 december 2006, 01:29
Yup! uit Nijmegen. ..... P.S. Mist ie zijn ampje al ;)

Nee, volgens mij niet. Hij is meer van grote gesloten speakerkasten en el34's. Speelt nu op een hiwatt en gebruikt veel gain en distortion van pedalen. Het is maar wat je speelstijl is. Ik zou niet met hem willen ruilen, maar wel met jou. 8-)

LostHighway
31 december 2006, 11:16
Oh yeah, ik heb een blonde Bassman 6G6, en man, schreeuwen kan die, blijft lekker clean (met dat lekkere randje te bereiken door je aanslag) tot +-standje 4 en van daar is het gewoon crunchen tot en met.
Genoeg aan de knopjes draaien is idd wel belangrijk want ze kunnen nogal eens té schreeuwerig zijn die blondjes :)

Mr.Jay
31 december 2006, 15:16
@Mr. Jay:
Ik bedoelde dan met name wel de kroegjes en de middelgrote clubjes...
Tsja ballen heeft 'ie wat minder, maar dat is ook wel een beetje het karakter van de amp, wat dat betreft vind ik een Marshall wel lekkerder, maar het crunchgeluid van zo'n Deluxe is wel lekker dik en zingt ook wel lekker, voor sommige dingen echt helemaal te gek...
Publiek dempt ook, dat is zeker waar... :D
Ongelofelijk wat dat toch altijd met het geluid doet, maakt het veel minder hard en schel...

De Faktor "aantal en hoe rumoerig is het publiek" maakt enorm veel verschil uit(grootte/wattage/aantal speakers etc.) in welke amp je bij je zou moeten hebben. Daarbij de faktor speel je met PA in een klein kroegje of uitsluitend op je backline i.c.m. een zanginstallatie

JaY

Mr.Jay
31 december 2006, 15:21
Helaas wel ja.
Yup! uit Nijmegen. Hij vertelde al dat een maat van hem ook een blonde (blackface!) bandmaster had. Vroeg toen ook wat de verschillen in klank waren maar hij had ze nooit naast elkaar gehoord.
Trouwens echt een super coole amp!
P.S. Mist ie zijn ampje al ;)

Effe om wat duidelijker te maken: een blonde BMSTmet een bruine of zwarte frontplaat BLIJFT een "brownface" circuit. Een "blackface" circuit is echt anders.
Blonde bassmans zijn de 6G6's, maar hebben zowel bruine als zwarte frontplaten gehad en zijn géén "Blackface" amps.
Lekker verwarrend maar het is nu eenmaal zo dat de term "blackface" amps gekoppeld wordt aan de AB-*** circuits en NIET direct aan het uiterlijk van de faceplate.

JaY

Mr.Jay
31 december 2006, 15:29
Oh yeah, ik heb een blonde Bassman 6G6, en man, schreeuwen kan die, blijft lekker clean (met dat lekkere randje te bereiken door je aanslag) tot +-standje 4 en van daar is het gewoon crunchen tot en met.
Genoeg aan de knopjes draaien is idd wel belangrijk want ze kunnen nogal eens té schreeuwerig zijn die blondjes :)

De 6G6 is een prachtige rocky-klinkende amp met véél onderkant. Ik heb er ook de ervaring mee gehad dat ie wat teveel kan schreeuwen. Oplossing is een MID-pot inbouwen i.p.v. de vaste weerstand, dan kun je het MID wat temperen. Ligt ook aan de speakers die je gebruikt. Maar met zo'n potje kun je dat wat beter instellen. Ook zijn er enkele 6G6's die een .05 Midcap hebben, als je daar een .022 zet heb je ook wat voller MID wat het minder schreeuwerig maakt.
Ook mag ie soms een brightcapje hebben om wat frisser te klinken, die hebben ze stock niet.
Probeer voor de gein ook het volgende es : zet de box op zijn zijkant en luister es goed hoe dat klinkt t.o.v. de box normaal plat op de grond.
Zet em liever niet op de zijsteunen want dan haal je al je laag uit die box. Die moet in contact met de grond staan, maar met de lange zijde is het laag wat te overheersend aanwezig. En psychisch klinken 2x12" NAAST elkaar minder muzikaal dan 2x12" BOVEN elkaar. Probleem wat je met de 4x12kasten natuurlijk niet hebt.

JaY

Tristan
31 december 2006, 17:20
De Faktor "aantal en hoe rumoerig is het publiek" maakt enorm veel verschil uit(grootte/wattage/aantal speakers etc.) in welke amp je bij je zou moeten hebben. Daarbij de faktor speel je met PA in een klein kroegje of uitsluitend op je backline i.c.m. een zanginstallatie

JaY

Ja, daar heb je ook gelijk in...
Bij Blues muziek bijvoorbeeld zit er vaak wel wat rumoeriger publiek is mijn ervaring...
Laatst heb ik State Of Monc (geen Blues) gezien in Zeezicht, een klein cafetje in Breda en de mensen waren op zo'n ontzettend debiel geluidsniveau met elkaar aan het praten dat de muziek bijna niet meer te volgen was, belachelijk, die gasten stonden me een partij goed te spelen...

Die gig van laatst waar ik het over had hebben ze me volgens mij van de PA afgegooid en alleen zang via de PA gezet en ik stond nota bene pas op halverwege met een 20 watt ampje en een overdrive/distortion met wat boost ervoor...
Die tent was wel heel erg galmend, doet ook een hoop met het geluid, dan kan je al gauw minder voluit spelen omdat je de andere muzikanten dan niet meer hoort en het geluid een grote brei wordt...

Mr.Jay
31 december 2006, 18:57
pro-reverbs genoeg..
't is dan ook ng een '65.. mss wel Blackface, maar wel CBS, niet dat dat slecht is, maar naar collectors toe toch een enorm verschil..

Just for the record : heb hier een Superreverb staan uit week 14-'65 ( chassis stempel ). FEI faceplate, '64 trafo's en pots > pre-CBS dus, en evengoed uit 1965.

JaY

chefdaniel
11 januari 2007, 11:39
ik heb zelf een pro amp blackface uit waarschijnlijk 63, dus zonder reverb en met 15 inch speaker. geweldige sound met enorme punch. iemand enig idee wat die dan waard zou zijn?