PDA

View Full Version : Snaarhoogte Stratocaster



strat58
29 december 2006, 18:16
Hoi IK heb 2 Stratocasters een 57 reissue (Sunburst) en een 62 reissue (sunburst) en mijn probleem is het volgende:
Ik krijg mijn snaren niet hoog genoeg afgesteld, de schroefjes zitten al op het einde van de zadeltje. Zou kunnen kunnen zijn dat de hals te recht staat ? ik ok al onder de halspocket gekeken naar een stukje papier of plastic, maar dat is niet het geval. Weten iemand daar mischien wat ik moet doen ? Hals boller zetten (wat gebeurt er dan met je geluid) heb ook al langere schroefjes besteld, maar die zijn ook te kort. Oh ja ik zet meestal de actie op de 12 de fret bas 2,6mm en hoog 2,0 mm.
Alvast bedankt en gelukkig nieuwjaar.
Peace Strat58

G.G.
29 december 2006, 18:24
Misschien is je hals iets te recht, dan moeten je zadeltjes ook hoger om aanlopen te voorkomen. Maar ik zou in eerste instantie als je hals een normale kromming heeft andere opties proberen:

Brug in zijn geheel ietsjes omhoog, en dan de zadeltjes opnieuw stellen. Als dat niet werkt zijn er nog andere opties, maar dan gaat het halve forum protesteren, dus die hou ik nog ff voor me.

Rinze
29 december 2006, 21:32
Kijk anders eens hier (http://www.fender.com/support/setup/stratsetup.php) , daar vind je de gegevens zoals Fender zelf de boel afstelt. Wil dat niet, dan is er iets niet goed. Op mijn eigen site staat ook een pagina (http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.html) over afstellen, kun je ook kijken, is in het Nederlands, misschien makkelijker. De waarden die je noemt kan ik niet beoordelen, ik zet altijd een capo voor de eerste fret om de invloed van de topkam teniet te doen en meet dan bij de 17de fret, daar hou ik dan een beginwaarde van 1.6 mm aan voor alle snaren. Dat is dan bij een relief (kromming) van de hals van 0,3 mm. Dit meet je met die capo erop door de snaar voor de 17de fret in te drukken en dan bij de 7de tot 9de fret te meten. Ik heb deze methode uit de Guitar Player Repair Guide, een boek dat ik iedereen kan aanraden (als je tenminste gitarist bent).

strat58
29 december 2006, 21:49
Kijk anders eens hier (http://www.fender.com/support/setup/stratsetup.php) , daar vind je de gegevens zoals Fender zelf de boel afstelt. Wil dat niet, dan is er iets niet goed. Op mijn eigen site staat ook een pagina (http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.html) over afstellen, kun je ook kijken, is in het Nederlands, misschien makkelijker. De waarden die je noemt kan ik niet beoordelen, ik zet altijd een capo voor de eerste fret om de invloed van de topkam teniet te doen en meet dan bij de 17de fret, daar hou ik dan een beginwaarde van 1.6 mm aan voor alle snaren. Dat is dan bij een relief (kromming) van de hals van 0,3 mm. Dit meet je met die capo erop door de snaar voor de 17de fret in te drukken en dan bij de 7de tot 9de fret te meten. Ik heb deze methode uit de Guitar Player Repair Guide, een boek dat ik iedereen kan aanraden (als je tenminste gitarist bent).

Hoi ja ik ga zeker dat boek eens bekijken want dat is altijd makkelijk en ja ik ook even kijken of mijn hals niet te recht staat want dat zou goed kunnen.
Bedankt vor juliie support.
Peacer Strat58

Gearjunkie
30 december 2006, 00:21
Heb je de brug iets 'gekanteld' afgesteld?
Ik heb, voor jouw geruststelling, een Strat met hetzelfde probleem. De brug zwevend afstellen geeft net die ene fraktie die nodig is, maar ook weer nadelen.

Je kan natuurlijk wat langere boutjes in de zadeltjes draaien, dan is het opgelost!

succes,
Johan

p.s. hals verstellen (voorover) geeft wel een oplossing, maar persoonlijk vind ik het onprettig als de snaren te dicht op de slagplaat zitten

edit: ik lees nu pas dat je al langere boutjes hebt...

Rinze
30 december 2006, 12:37
En anders moet je inderdaad de hoek van de hals iets aanpassen, door er een stukje hardhout tussen te doen.

Gearjunkie
30 december 2006, 13:11
De vraag is eerst nog welk type brug erop zit, een vintage tremolo of een Am. Std met 2 studs.
Die studs kan je gewoon omhoog draaien, maar dan rust de brug niet meer op de body.


Als dat niet werkt zijn er nog andere opties, maar dan gaat het halve forum protesteren, dus die hou ik nog ff voor me.

Wat mij betreft mag je losbranden met dit banale voorstel hoor G.G...
;)

G.G.
30 december 2006, 13:25
De vraag is eerst nog welk type brug erop zit, een vintage tremolo of een Am. Std met 2 studs.
Die studs kan je gewoon omhoog draaien, maar dan rust de brug niet meer op de body.



Wat mij betreft mag je losbranden met dit banale voorstel hoor G.G...
;)

Je zou de nek kunnen kantelen door een stukje papier of hout aan het verre eind van de neckpocket te plaatsen (dus niet aan de kant van het element), maar dat blijf je zien. Je zou ook het blok van de hals een heel klein beetje kunnen afschuren, dat is echt onzichtbaar, maar werkt perfect. je schuurt hem naar het eind toe een paar 10des van een mm af, en dan heeft over de volle lengte een behoorlijk verschil in hoek.

Gearjunkie
30 december 2006, 16:50
Je zou de nek kunnen kantelen door een stukje papier of hout aan het verre eind van de neckpocket te plaatsen (dus niet aan de kant van het element), maar dat blijf je zien. Je zou ook het blok van de hals een heel klein beetje kunnen afschuren, dat is echt onzichtbaar, maar werkt perfect. je schuurt hem naar het eind toe een paar 10des van een mm af, en dan heeft over de volle lengte een behoorlijk verschil in hoek.

Klinkt plausibel.
Ik was al bang dat je met de slijptol de fretten ging verlagen of zo....
:)