PDA

View Full Version : EMG-pickup keuze



Me_bigboy
29 december 2006, 17:09
dag lieve mensen,

Ik ben op zoek naar EMG pickups. Deze voor (natuurlijk) metal te spelen.
Vooral het geluid van rammstein spreekt me erg aan. Na wat research heb ik ontdekt dat Richard altijd twee 81's gebruikt. Na nog wat onderzoek kwam ik teweten dat die niet altijd goed klinken, vooral niet op laag volume?:s

Ondertussen dacht ik aan een 85 in de neck en 81 in de bridge, dit ook voor de veelzijdigheid.
of is er een betere setup om toch een goede attack te hebben met een heel strakke sound?
ik raak er zelf niet wijs uit...

(heb al andere topics afgezocht en zeg niet: "ga ze eens testen" want daar heb ik de kans niet voor)

vriendelijke groeten


edit: gitaar is een Maverick chaos 1(superstrat, klinkt op zijn eigen al redelijk bassig door de body)

Orpheo
29 december 2006, 17:23
evolutions zijn ook knetterstrak, en imo veelzijdiger dan emg's, en vooral: meer karakter!

anders nailbombs van bareknuckle.

of JB in brug en hals (ook heeeel lekker en lekker strak)

maar emg's zijn gewoon klote. ze klinken in een bezemsteel nog hetzelfde als dat je ze in een les paul gooit.

PeterX
29 december 2006, 17:31
De EMG 60 is een emg met een mooie clean, die vaak wordt gebruikt in de neck, samen met een andere emg in de brug. (bv door Hetfield)

De 89 is hetzelfde als de 85, maar is ook splitsbaar naar single coil, dus ook wat veelzijdiger.

Me_bigboy
29 december 2006, 18:10
ok, dan wordt het al waarschijnlijk een 60 in de neck(single coil is niet nodig, daarvoor heb ik men strat)
maar wat moet ik dan in de brug zetten? Ofwel een 85 ofwel een 81.

Ik denk mss een 81 omdat de 60 al redelijk bassig klinkt...juist of niet?
iemand andere sugesties?

Het laag moet wel allesinds heel strak blijven(luister naar het album mutter van rammstein om te horen wat ik bedoel)

Danny Drug
29 december 2006, 18:53
het laag is altijd strak bij emg's.. hell ALLES is strak bij emg's.. daarom houd ik ook zo van ze...

ik heb een 81 in me brug.. en ik moet zeggen dat dat super klinkt.. heerlijk schel, vol open... iets dicht draaien ne je hebt hem zo getemd.. absoluut tof elementje... al is de 60 mijn favoriet..

Me_bigboy
29 december 2006, 18:59
het laag is altijd strak bij emg's.. hell ALLES is strak bij emg's.. daarom houd ik ook zo van ze...

ik heb een 81 in me brug.. en ik moet zeggen dat dat super klinkt.. heerlijk schel, vol open... iets dicht draaien ne je hebt hem zo getemd.. absoluut tof elementje... al is de 60 mijn favoriet..

ok, en klinkt die 81 ook 'vol'? of eerder dun?

De 60 komt al zeker in de nek positie:)
en als ik het zo hoor zal het de 81 worden die in de brug komt...tot nu toe..

PeterX
29 december 2006, 19:09
De 81 zit bij 'metal' gitaristen bijna standard in de brug; rammstein, metallica, slayer, zakk wylde, allemaal een 81 in de brug, dus dat zit wel goed denk ik ;)

Me_bigboy
29 december 2006, 19:15
ok, heel veel bedankt;)

mijn keuze is dan gemaakt, ik ga de 60 voor in de nek en de 81 voor in de brug bestellen.

Ik laat hier nog iets weten hoe ze mij bevallen:)

Nog eens bedankt!

Goldeneye
29 december 2006, 20:03
ok, heel veel bedankt;)

mijn keuze is dan gemaakt, ik ga de 60 voor in de nek en de 81 voor in de brug bestellen.

Ik laat hier nog iets weten hoe ze mij bevallen:)

Nog eens bedankt!


EMG's klinken wel lekker, heb zelf EMG 85 in de hals en de brug van mn LP. Ik vind alleen dat ze teveel een eigen toon hebben en dat hierdoor niet echt de originele toon van je gitaar naar boven komt. Vandaar dat ik overga op Duncan's, passieve elementen. JB in de brug, '59 PAF in de hals.



:gitarist:

Azrael
29 december 2006, 20:36
Ik schaf binnenkort de EMG 81 en de 89. De 89 is namelijk schakelbaar tussen single coil en humbucker (en bevat ook echt een single coil). In de brug gaat dus fijn een 81. Ik hou namelijk van vreselijke strakke EMG geluid. Ik heb vanalles geluisterd maar het enige wat ik standaard goed vind klinken zijn EMG pickups. Ik heb ook vette soundfiles gehoord van Miracle Man van BNP maar ik ga toch voor de EMGs. Dat hele actieve gedoe staat mij wel aan.

Me_bigboy
29 december 2006, 21:30
idd, het is vooral dat strakke dat me ook aanspreekt.
Heb ik nog niet gehoord met een passief element. Net daarom die EMG's.

RedBuell
29 december 2006, 22:57
Denk eens aan de 60 in de brug, is een tip die ik kreeg van een gitaarbouwer (de brug in monnickendam) en 89 in de nek.

Gitaro
30 december 2006, 02:46
60 in de brug heb ik nog nooit gehoord, ben benieuwd hoe dat klinkt. Zelf heb ik 81 in de brug in mijn explorer en daar ben ik erg tevreden over, in de mix komt mijn herrie er altijd goed klinkend en strak uit.

DarknessAwaits
30 december 2006, 02:52
Ik heb het overal al gezegd, emg's zijn erg lekker maar je moet er wel van houden.

Als je elementen eenmaal binnen hebt is het super makkelijk wisselen onderling door de quick-connect. Eventjes snaren eraf, humbuckers los -> omwisselen en alles er weer op. Niks geen solderen meer.

Jammer dat dat niet op meerdere elementen wordt toegepast, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat dat niet strookt met het gedachtengoed van de 'vintage' gitarist...

a darker shade of grey
30 december 2006, 10:39
Ik heb hier laatst ook een paar vragen over gesteld, met als resultaat dat een 85 in de brug warmer en volle rklinkt dan een 81. Ik heb zelf een 81 in de brug en een 85 in de neck, die 85 in de neck is erg lekker, maar clean red je nooit zo mooi al smet normale passieve elementen. De 81 in de brug is erg strak, harmonics vliegen er uit bij de geringste aanslag en de palmmutes gaan dwars door je lichaam heen (ook op laag volume!!!).

Dus als je een rammstein geluid wil bereiken zou ik gaan voor een 85 in de brug, een wat voller geluid, of een 81 in de brug en dan je versterker midscoopen.

De neck moet je zelf weten, als je wat lekkere solo's wilt spelen, maar je clean niet nodig vindt, zou ik zeker voor een 85 gaan, scheurt nog lekker hard voor een neckpickup. Voor meer veelzijdigheid en wat lagere output pak je de 60 in de neck.

RedBuell
1 januari 2007, 13:38
Ik heb ooit een LTD EC 400(81,60) en een LTD EC 400 AT(SD JB,59) naast elkaar geprobeerd. Wat mij opviel was dat de 81 erg schel was en de JB veel ballen had en nog redelijk clean kon klinken. OPen akkoorden met od klonken echter veel beter op EMG, iedere noot hoor je met open akkoorden terwijl het met die Duncans meer een brei werd.

a darker shade of grey
1 januari 2007, 14:40
Ik heb ooit een LTD EC 400(81,60) en een LTD EC 400 AT(SD JB,59) naast elkaar geprobeerd. Wat mij opviel was dat de 81 erg schel was en de JB veel ballen had en nog redelijk clean kon klinken. OPen akkoorden met od klonken echter veel beter op EMG, iedere noot hoor je met open akkoorden terwijl het met die Duncans meer een brei werd.

Jah, maar open akkoorden heb je niet echt nodig bij rammstein he ;)

Terence
1 januari 2007, 14:58
Hij heeft het over het geluid van Rammstein, niet persee het spelen van nummers van Rammstein ;)

Ik heb zelf een gitaar met 85 in de brug en 89 in de nek. Iel klinkt dat iig niet en die opstelling is redelijk veelzijdig doordat die 89 te splitten is.
Het klinkt best lekker, alleen zou ik zelf niet emg's in m'n gitaar willen hebben als het m'n enige gitaar was.

Azrael
1 januari 2007, 15:00
Hij heeft het over het geluid van Rammstein, niet persee het spelen van nummers van Rammstein ;)

Ik heb zelf een gitaar met 85 in de brug en 89 in de nek. Iel klinkt dat iig niet en die opstelling is redelijk veelzijdig doordat die 89 te splitten is.
Het klinkt best lekker, alleen zou ik zelf niet emg's in m'n gitaar willen hebben als het m'n enige gitaar was.

Hoe klinkt die 89 t.o.v een echte single?

Terence
1 januari 2007, 15:36
Hoe klinkt die 89 t.o.v een echte single?

Ik moet zeggen dat ik vrij weinig vergelijkingsmateriaal heb, maar het klinkt in ieder geval wel alsof je een single in de nek hebt. Persoonlijk vind ik de clean erg mooi van de gesplitte 89.

Met distortion klinkt het tussenstandje op de gitaar ook lekker trouwens (89 gesplit en ongesplit beide), net wat zwaarder, maar niet te. Alleen haal je er dan helaas wat lastiger pinches uit.

Danny Drug
1 januari 2007, 15:52
god wat heb ik een moeite met het zoeken naar pups voor me gibson explorer.. ik wil het emg geluid maar ik dacht,, kom.. ik ga eens op zoek naar andere met hetzelfde soort attack en scherpte....

nou.. mooi niets kunnen vinden.. worden dus weer emg's voor mij :)

DarknessAwaits
1 januari 2007, 20:00
Hoe klinkt die 89 t.o.v een echte single?

De 89 ís een echte single. Tevens is het een humbucker. Het is beiden in 1 behuizing, en waarschijnlijk daarom ook het duurste element van EMG. De singlecoil stand klinkt exact als een emg sa, en de humbucker is feitelijk de 85.

Me_bigboy
4 januari 2007, 01:27
ik heb nog een vraagje:

Is het nodig om de 5-standen schakelaar te vervangen?
Op de emg site staat dat dat niet aan te raden is omdat je de cones van de speakers kunt beschadiging en nog zo van die dingen.
Pickups zijn 81 in de brug en 60 in de nek.

Maar ik heb zitten denken, Als ik nu zo doe:

op eerste stand: brug
2de stand: brug
3de stand: brug + nek
4de stand: nek
5de stand: nek

Dit zou eventueel handig kunnen zijn omdat ik soms tegen de switch bots als deze in de nek stand staat.Is dit mogelijk?


Heb btw nog geen bericht ontvangen van musicstore dat de bestelling verzonden is, maar wel dat de betaling ontvangen is(was dinsdag). Hoelang duurt het over het algemeen dat die verstuurd worden?(ja ik weet het ik ben ongeduldig:p)

vriendelijke groeten

DarknessAwaits
4 januari 2007, 02:32
Is het dan niet veel makkelijker om gewoon een 3-standenswitch te nemen? Dan heb je 1:brug, 2:brug +hals en 3:hals. Lijkt me een stuk makkelijker.

Denk dat je bevestiging morgen of overmorgen komt. Eerste keer duurde het bij mij wat langer en ging het contact ook een beetje asynchroon maar de tweede keer liep het allemaal soepeltjes en binnen een weekje in totaal was alles binnen.

Thundermane
11 februari 2008, 15:47
Zover ik weet zitten bij EMG pickups alle zooi er al bij, dat weet ik natuurlijk niet zeker, want ik heb een LTD EC 1000 BLK waar de EMG 60 en EMG 81 al in zaten natuurlijk.
Overigens is 81 in de brug en 60 bij de nek inderdaad het beste.
Het is sowieso het strakste en veelzijdig genoeg.
Zover ik weet zijn emg pickups de enige pickups waarbij je wat hebt aan de volume en toonregeling.
Maarja de meeste veelzijdigheid moet je vooral halen uit je versterker en effecten, daarvoor zorg je gewoon dat je een vette gitaar hebt met goede pickups.
Het hangt ervan af wat voor metal je wilt maken trouwens, voor metal zoals Lamb of God ga ik toch liever voor mijn Ibanez met dimarzio Blaze en Evolution7 pickups.
Maar bij veruit de meeste metal is emg 81 bridge en emg 60 neck het beste.
En het is trouwens onzin om te denken dat emg 60 het beste is voor rythm gitaar, de emg 60 heeft de vetste harmonics van alle emgtjes.

Jellyfish00
11 februari 2008, 15:53
Dikke bump? maarja.. Ik vind nog steeds SD Blackout's vetter dan EMG 81..

LP_CL
11 februari 2008, 15:56
Dikke bump? maarja.. Ik vind nog steeds SD Blackout's vetter dan EMG 81..
+1 en tien tekens

Iceman
11 februari 2008, 16:17
Dikke bump? maarja.. Ik vind nog steeds SD Blackout's vetter dan EMG 81..

Ik heb de Blackouts een paar dagen geleden geinstalleerd en ik moet zeggen, bij mij komen er geen EMG's meer in.

Blackouts zijn zoveel vetter dan een 81 of een 85. En veel meer dynamics, veel meer dan een 81/85/89 op 18 Volt.

Ik kan niet snappen dat mensen na het uitkomen van de Blackouts nog aan EMG's beginnen. Ik wacht op het antwoord van EMG op de Blackouts.

Overigens kunnnen de mensen die emg's in hun gitaar hebben met de quick-connect aansluiting, de Blackouts uitwisselen zonder te solderen. De Blackouts hebben dezelfde aansluiting/potmeters/9Volt.

Bloodline
21 april 2008, 11:38
Ik heb de Blackouts een paar dagen geleden geinstalleerd en ik moet zeggen, bij mij komen er geen EMG's meer in.

Blackouts zijn zoveel vetter dan een 81 of een 85. En veel meer dynamics, veel meer dan een 81/85/89 op 18 Volt.

Ik kan niet snappen dat mensen na het uitkomen van de Blackouts nog aan EMG's beginnen. Ik wacht op het antwoord van EMG op de Blackouts.

Overigens kunnnen de mensen die emg's in hun gitaar hebben met de quick-connect aansluiting, de Blackouts uitwisselen zonder te solderen. De Blackouts hebben dezelfde aansluiting/potmeters/9Volt.


Wat ik me dan afvraag, want ik heb net me nieuwe gitaar gekocht ( schechter blackjack c-1 left).

Daarbij zitten 2 seymour duncan pickups en die klinken een beetje muddy bij het palm muten. dit had ik hetzelfde in mijn jackson, zitten nu ook emgs in (81/85).

Maar zijn die (blackout)seymour duncans dan ook niet wat muddy ? Of heb je ook zo'n strakke attack. Het lekkere van de emg 81 in de bridge is dat hij niet echt supper bassy klinkt. En dan die distorstion erover heen, dat klinkt echt geniaal. Dan brult die distorsion er goed doorheen. Daarmee gooi ik binnenkort die seymour duncans er ook uit.

Maar wat is dan het echte verschil tussen die blackouts en de emg's ?
Ze kosten zowat hetzelfde. En aan de ene kant denk ik hetfield, kerry king en zakk wylde hebben nog steeds hun emg's er lekker in.

Maar Mick van Clitsnot...uuh.. Slipknot heeft gezegd flikker mijn emg's eruit en doe er blackouts in. zelfde geld voor Dino van Divine heresy (Ex member van... je weet wel..... ;) ...aah vooruit fear factory!)

Mijn voorkeur voor in mijn Blackjack is op het moment de EMG 81brug en emg60neck combo. Omdat ik lekker die 81 met de distorsion wil, en voor de solo's de neck 60 die lekker vet is.

Wie kan mij overtuigen om toch blackout te doen :D

Luke-wannabe
21 april 2008, 12:15
Wat ik me dan afvraag, want ik heb net me nieuwe gitaar gekocht ( schechter blackjack c-1 left).

Daarbij zitten 2 seymour duncan pickups en die klinken een beetje muddy bij het palm muten. dit had ik hetzelfde in mijn jackson, zitten nu ook emgs in (81/85).

Maar zijn die (blackout)seymour duncans dan ook niet wat muddy ? Of heb je ook zo'n strakke attack. Het lekkere van de emg 81 in de bridge is dat hij niet echt supper bassy klinkt. En dan die distorstion erover heen, dat klinkt echt geniaal. Dan brult die distorsion er goed doorheen. Daarmee gooi ik binnenkort die seymour duncans er ook uit.

Maar wat is dan het echte verschil tussen die blackouts en de emg's ?
Ze kosten zowat hetzelfde. En aan de ene kant denk ik hetfield, kerry king en zakk wylde hebben nog steeds hun emg's er lekker in.

Maar Mick van Clitsnot...uuh.. Slipknot heeft gezegd flikker mijn emg's eruit en doe er blackouts in. zelfde geld voor Dino van Divine heresy (Ex member van... je weet wel..... ;) ...aah vooruit fear factory!)

Mijn voorkeur voor in mijn Blackjack is op het moment de EMG 81brug en emg60neck combo. Omdat ik lekker die 81 met de distorsion wil, en voor de solo's de neck 60 die lekker vet is.

Wie kan mij overtuigen om toch blackout te doen :D
Dan heb je weer eens wat anders? Anders heb je 2 'dezelfde' gitaren.

Orpheo
21 april 2008, 12:33
@bloodline: de blackouts zijn niet mushy of muddy. ze zijn veel strakker en dynamischer dan emg's. volgens mij hebben zelfs de grootste emg-fanaten op dit forum dat bevestigd :)

Orpheo
21 april 2008, 12:36
Wat ik me dan afvraag, want ik heb net me nieuwe gitaar gekocht ( schechter blackjack c-1 left).

Daarbij zitten 2 seymour duncan pickups en die klinken een beetje muddy bij het palm muten. dit had ik hetzelfde in mijn jackson, zitten nu ook emgs in (81/85).

Maar zijn die (blackout)seymour duncans dan ook niet wat muddy ? Of heb je ook zo'n strakke attack. Het lekkere van de emg 81 in de bridge is dat hij niet echt supper bassy klinkt. En dan die distorstion erover heen, dat klinkt echt geniaal. Dan brult die distorsion er goed doorheen. Daarmee gooi ik binnenkort die seymour duncans er ook uit.

Maar wat is dan het echte verschil tussen die blackouts en de emg's ?
Ze kosten zowat hetzelfde. En aan de ene kant denk ik hetfield, kerry king en zakk wylde hebben nog steeds hun emg's er lekker in.

Maar Mick van Clitsnot...uuh.. Slipknot heeft gezegd flikker mijn emg's eruit en doe er blackouts in. zelfde geld voor Dino van Divine heresy (Ex member van... je weet wel..... ;) ...aah vooruit fear factory!)

Mijn voorkeur voor in mijn Blackjack is op het moment de EMG 81brug en emg60neck combo. Omdat ik lekker die 81 met de distorsion wil, en voor de solo's de neck 60 die lekker vet is.

Wie kan mij overtuigen om toch blackout te doen :D

hetfield speelt op alles, niet alleen emg's.

wylde en king 'moeten' op emg's spelen vanwege endorsements. wellicht hebben ze wel stiekem blackouts in hun gear. net zoals zakk wylde on stage tig marshall stacks heeft staan, en eigenlijk alleen op een dsl 410 combootje speelt...

Bloodline
21 april 2008, 13:09
@bloodline: de blackouts zijn niet mushy of muddy. ze zijn veel strakker en dynamischer dan emg's. volgens mij hebben zelfs de grootste emg-fanaten op dit forum dat bevestigd :)

Maar wat bedoel je dan precies met veel strakker en dynamischer ?
Kun je een voorbeeldje geven ?

Ik wil natuurlijk het beste voor mijn Schecter gitaar, of het me kind is hahaha!!

Ik speel zelf melodische thrash metal ( www.myspace.com/escadronmetal )
En houd dus idd van zo'n gelikte harde metal sound.
En wat ik al zei, die seymour duncans zijn clean opzich wel ok, maar met distorsion en riffs speen niet mijn ding.

De reden dat ik het vaak vraag is omdat het een keuze is en niet snel kan wissen. het is het een of het ander. Heeft iemand hier mischien een soundclipje van zijn blackouts ? eventueel door pod hah.

Orpheo
21 april 2008, 13:20
dynamischer: probeer eens blues of jazz te spelen met emg's. is zo kil en koud als antarctica. blackouts zijn veel muzikaler.

strakker: emg's kunnen bij sommige amps heel gruizig en gritterig worden. blackouts hebben dat veel minder. veel meer punch, veel meer 'stuwkracht'.

http://nl.youtube.com/watch?v=9lqAnzIBPvU


en nog veeeel meer op youtube. kijk, zie 't zo: probeer die blackouts is 't niks, verkoop je ze zonder problemen door, en neem ej alsnog emg's.

Bloodline
21 april 2008, 16:07
Ik = overtuigd.

maak nu een filmpje met me seymou rduncans, en over een paar ween met de blackouts.

Laatste vraag: stel ik doe nu blackouts, kan ik dan even makkelijk emg's eraan sluite. Omdat als je eerst emgs doet, je makkelijk blackouts kunt op aanluisten omdat het dezelfde aansluiting is.

nevyn292
21 april 2008, 16:21
zou wel zo logisch zijn als het dan andersom ook kan he!

EMG zal ook vast wel op SD kunnen, alleen aangezien die EMG's al vrij 'oud' zijn en in heel veel gitaren zitten, is de stap van SD naar EMG logischer, maar moet andersom ook kunnen in principe

Sinner1980
21 april 2008, 20:27
hetfield speelt op alles, niet alleen emg's.

wylde en king 'moeten' op emg's spelen vanwege endorsements. wellicht hebben ze wel stiekem blackouts in hun gear. net zoals zakk wylde on stage tig marshall stacks heeft staan, en eigenlijk alleen op een dsl 410 combootje speelt...

Correctie: dsl 401 combo ;)

Orpheo
21 april 2008, 20:28
Correctie: dsl 401 combo ;)

ja typfoutje :)

Sinner1980
21 april 2008, 20:31
ja typfoutje :)

Maakt niet uit man, is dat trouwens wat, zo'n DSL401 combo?

Orpheo
21 april 2008, 20:31
Maakt niet uit man, is dat trouwens wat, zo'n DSL401 combo?

ik vind ze leuk, maar de JVM leuker ;)

Sinner1980
21 april 2008, 20:35
ik vind ze leuk, maar de JVM leuker ;)

Haha, en duurder. Maar idd, zo'n JVM410 is sick. Ben druk aan t kijken voor een beetje een knappe amp in die richting, zodoende (en je weet dat ik Zakk top vind dus vandaar de vraag, wist het nl niet :satisfie: )

Bloodline
21 april 2008, 21:15
Ff serieus, speelt zakk live nou echt over een combotje, nee toch man.
Doen ze die mics dan voor de lol voor die cabs ?

Bloodline
21 april 2008, 21:22
Ff serieus, speelt zakk live nou echt over een combotje, nee toch man.
Doen ze die mics dan voor de lol voor die cabs ?

Sinner1980
21 april 2008, 21:32
Ff serieus, speelt zakk live nou echt over een combotje, nee toch man.
Doen ze die mics dan voor de lol voor die cabs ?

Mag toch hopen van niet man :satisfie:

Hij speelt over een JCM Stack, zekers te weten

Marc Oblivian
22 april 2008, 08:14
Ik heb de Blackouts een paar dagen geleden geinstalleerd en ik moet zeggen, bij mij komen er geen EMG's meer in.

Blackouts zijn zoveel vetter dan een 81 of een 85. En veel meer dynamics, veel meer dan een 81/85/89 op 18 Volt.

Ik kan niet snappen dat mensen na het uitkomen van de Blackouts nog aan EMG's beginnen. Ik wacht op het antwoord van EMG op de Blackouts.

Overigens kunnnen de mensen die emg's in hun gitaar hebben met de quick-connect aansluiting, de Blackouts uitwisselen zonder te solderen. De Blackouts hebben dezelfde aansluiting/potmeters/9Volt.

Vraagje: hoe klinken die Blackouts ten opzichte van de Dimarzio Superdistortions die je in je Iceman hebt?
Ben wel benieuwd hoe Blackouts zullen klinken in mijn Dean V en daar zitten momenteel Superdistortions in, vandaar.....
grt,

Marc

Orpheo
22 april 2008, 10:57
Vraagje: hoe klinken die Blackouts ten opzichte van de Dimarzio Superdistortions die je in je Iceman hebt?
Ben wel benieuwd hoe Blackouts zullen klinken in mijn Dean V en daar zitten momenteel Superdistortions in, vandaar.....
grt,

Marc

Blackouts lijken totaal niet op superdistortions. Ze zijn veel meer 'hifi' zeg maar. strakker, meer dynamiek, betere harmonics, mooiere/egalere balans tussen hoog laag en mid. Een superD heeft een heel agressief laag en mid, een blackout kan agressief zijn over de hele linie.

Ik heb zakk 3 keer live gezien, en ik van die 3 keer stond ik 2 keer helemaal vooraan, en ik heb toen gezien dat ze een dsl combootje naar achteren reden, en de stacks vooraan gewoon niet aan zetten. mics werden er gewoon voor neergekwakt zonder uitlijning. die combo werd aangezet, en de dude die de soundcheck deed liep heen en weer om die amp bij te draaien.

Bloodline
22 april 2008, 13:49
Blackouts lijken totaal niet op superdistortions. Ze zijn veel meer 'hifi' zeg maar. strakker, meer dynamiek, betere harmonics, mooiere/egalere balans tussen hoog laag en mid. Een superD heeft een heel agressief laag en mid, een blackout kan agressief zijn over de hele linie.

Ik heb zakk 3 keer live gezien, en ik van die 3 keer stond ik 2 keer helemaal vooraan, en ik heb toen gezien dat ze een dsl combootje naar achteren reden, en de stacks vooraan gewoon niet aan zetten. mics werden er gewoon voor neergekwakt zonder uitlijning. die combo werd aangezet, en de dude die de soundcheck deed liep heen en weer om die amp bij te draaien.

Lol, daar gaat je marshall ego droom hahaha!
Ik ga binnenkort hetzelfde doen met de aankomende textures release show haha. Allemaal stacks en ondertussen gewoon door de pod spelen rechtstreeks in het mengpaneel.

Ik heb ff goed nagedacht en ga toch maar voor de emg's. Ik ben ontzettend blij hoe ze klinken, kan later nog altijd blackouts doen.

Luke-wannabe
22 april 2008, 14:13
Lol, daar gaat je marshall ego droom hahaha!
Ik ga binnenkort hetzelfde doen met de aankomende textures release show haha. Allemaal stacks en ondertussen gewoon door de pod spelen rechtstreeks in het mengpaneel.

Ik heb ff goed nagedacht en ga toch maar voor de emg's. Ik ben ontzettend blij hoe ze klinken, kan later nog altijd blackouts doen.
Moet je daar spelen??

Gothra
22 april 2008, 16:03
Ik heb de Blackouts een paar dagen geleden geinstalleerd en ik moet zeggen, bij mij komen er geen EMG's meer in.

Hoe klinkt de ahb1 in neck positie? zit nog te twijfelen tussen de blackouts of een JB

Bloodline
23 april 2008, 09:30
Moet je daar spelen??

Aankomende vrijdag idd, in Groningen Simplon.
Wordt volgens mij een harde show, ook i.v.m met die nieuwe textures plaat.

SWWAAAANNDDIIVVEEE!!! hehehe, heb er nu al zin in.

Luke-wannabe
23 april 2008, 10:13
Aankomende vrijdag idd, in Groningen Simplon.
Wordt volgens mij een harde show, ook i.v.m met die nieuwe textures plaat.

SWWAAAANNDDIIVVEEE!!! hehehe, heb er nu al zin in.
I know die nieuwe plaat van hun is echt mega dik!

Bloodline
23 april 2008, 12:36
I know die nieuwe plaat van hun is echt mega dik!


Wat, mega dik ? Super vet man !! :P flauw.

Iceman
23 april 2008, 13:15
Vraagje: hoe klinken die Blackouts ten opzichte van de Dimarzio Superdistortions die je in je Iceman hebt?
Ben wel benieuwd hoe Blackouts zullen klinken in mijn Dean V en daar zitten momenteel Superdistortions in, vandaar.....
grt,

Marc

Ten opzichte van Superdistortions zullen Blackouts wat helderder en opener klinken. Als je van strakke palmmuten houdt zou ik voor de Blackouts gaan, de SuperD's zullen wat romiger en meer compressed in het hoog en laag klinken. Als je met een tubescreamer- of overdrivepedaal werkt om een strakke palmmute te fabriceren, heb je kans dat je die weg kunt laten met Blackouts.

Dus Blackouts ten opzichte van Superdistortions: helderder en opener, strakker in het laag.

Luke-wannabe
23 april 2008, 13:25
Wat, mega dik ? Super vet man !! :P flauw.
Ja dat jah ;)

MadSteven
23 april 2008, 22:27
Stiekem heb ik ook onderhand over mijn 'ultimate' (betaalbare) metalgitaar na te denken...

En de Seymour Duncan Black-outs staan aan het begin daarvan. Of die dan in een Les Paul, RG, S, strat of - hoe onmogelijk wil je het hebben - tele gaan tot daaraan toe.

Black-outs. :rockon:

Dus.

Niet eens dat ik zoveel metal speel, hoor. Maar voor punkrock, rock, classic rock en classic metal kan je ook metal-gitaren gebruiken. Vandaar.

the_arod
23 april 2008, 22:55
topic starter heeft inmiddels een keuze gemaakt. Ikzelf twijfel ook, maar vind het overdreven daar nou weer een heel topic voor te openen.

Ik speel metal op een LTD F-50. Momenteel staat de gitaar in drop-C (Machine Head, Children of Bodom, Chimaira, en een aantal anderen). Research naar wat de bands als pick-ups hebben leidt tot EMG 81+85/60 en SD Blackouts.

DE LTD heeft een Basswood body maple neck en rosewood fingerboard, ook van belang kan zijn de vaste brug. Ik ben me ervan bewust dat het een budget gitaar is, en het nooit zo gaat zijn als een betere gitaar met pick-up upgrade, maar toch wil ik graag zo;n upgarde doen. Ik kan later tenslotte de gitaar met originele pu's nog weg doen en de pu's die ik er in zet houden voor een andere gitaar.

Ik hou van een sound die erg strakke palm-mutes geeft, maar als het power chords zijn moeten ze wel brullen. Zoals in dit filmpje: http://nl.youtube.com/watch?v=IwXwB9cY9Zo
de palm-mutes zoals op 1 minuut 21 en 1 minuut 29 vind ik erg lekker klinken.

Wat raden jullie aan??

Iceman
23 april 2008, 23:50
Blackouts.

Maar goed, er zijn altijd gitaristen die EMG's hun geluid vinden.
Totdat ze het steeds gaver vinden om met minder gain te gaan palmmuten. Dan komen ze de beperkingen van EMG's tegen en stappen ze over op.....