PDA

View Full Version : Single Coil in gitaar..



Chroxy
29 december 2006, 15:17
Ik heb hier al tijden een helemaal afgebeukte spaanse gitaar staan..

Nu raakte ik wat geinspireerd door het verbouwen van GG's oude gitaar door Glacius..

Ik wil dus mijn gitaar ook gaan refinishen etc, zodat hij er weer mooi uitziet.

Daarnaast kwam ik op het 'wilde' idee om een overgebleven single coil die ik hier heb liggen erin te duwen. Ik hoop hiermee een lekker maf klinkend gitaartje te krijgen.

Mijn vraag is dus, kan dit..? Aangezien er dus nylon snaren op liggen en ik me afvraag of dat wel werkt emt een element voor een electrische gitaar?

Timmy-rock
29 december 2006, 15:22
Volgens mij niet omdat een stalen snaar een "magnetish" veld afgeefd wat die coil op vangt en volgens mij doed een nylon snaal dat niet.

Ik weet niks 100% zeker van wat ik gezegd heb!

Rutger
29 december 2006, 15:22
nee, dat werkt niet. stalen snaren verstoren bij trillen het magnetisch veld van de element-polen. daardoor ontstaat een spanningsverschil die in een stroompje wordt omgezet. nylonsnaren zullen geen storing in het magnetisch veld brengen. misschien de bovenste drie vanwege de windingen, maar meer niet

no 1 hops
29 december 2006, 17:33
daarbij komt dat de grotere snaarspanning van metalen snaren je hals waarschijnlijk hol trekt en anders misschien de brug eraf trekt/bovenblad omhoog komt en je alleen slide kunt spelen, wat op zich natuurlijk niet verkeerd is

b_240
29 december 2006, 18:37
enige oplossing is een piezo pickup, dat werkt wel.

Maarja, veel meerwaarde gaat dat niet geven.

Chroxy
29 december 2006, 21:15
ah, dit dacht ik al..

Het is inderdaad geen optie om op de spaanse gitaar stalen snaren te gaan leggen, dat trekt hij niet (het is een vrij gammel ding)..

een piezo is het me niet waard, ik had nog wat (zelfbouw) singlecoils liggen en leek me als experiment leuk om te doen.. maar helaas! :)