PDA

View Full Version : [Squier]Goedkoper = beter hout?



Reb
29 december 2006, 11:10
Ik ben aan het kijken voor een nieuwe Squier. Hierbij is mij opgevallen dat bij de goedkopere "Affinity" serie er "Alder" wordt gebruikt en bij de duurdere "Standard" serie "Agathis". Na wat zoekwerk werd mij duidelijk dat "Alder" beter is dan "Agathis". Alder wordt ook gebruikt bij de meeste Fender gitaren.

Mijn vraag is hoe dit kan en wat misschien het addertje onder het gras is? Hoe kan een goedkopere gitaar van hetzelfde merk gemaakt worden met een betere soort hout terwijl de duurdere modellen gemaakt worden van goedkoper hout? :)

Spitfire
29 december 2006, 11:21
Zelf heb ik de ballen verstand van houtsoorten, maar het is natuurlijk wel zo dat niet alleen het hout de kwaliteit van de gitaar bepaalt.

G.G.
29 december 2006, 12:14
Worden beide series in dezelfde landen gebouwd? Kan zijn dat in een bepaald land een bepaalde houtsoort gemakkelijker / beter voorradig is.

Ook de hardware, personeelskosten etc... bepalen de prijs.

fred dons
29 december 2006, 12:15
er zit weinig verschil in de kosten voor beide houtsoorten alleen is agathis wat beter verkijgbaar in Azie daarom kom je die wat vaker tegen (ook op de duurdere squiers)

G.G.
29 december 2006, 12:20
er zit weinig verschil in de kosten voor beide houtsoorten alleen is agathis wat beter verkijgbaar in Azie daarom kom je die wat vaker tegen (ook op de duurdere squiers)

Dus kan het zijn dat een goedkopere net wat lekkerder klinkt........

fred dons
29 december 2006, 12:25
tuurlijk kan altijd, mijn richwood strat is van elzen en klinkt prima (nadat ik er een diego trem op gezet had, dat weer wel)

G.G.
29 december 2006, 12:28
tuurlijk kan altijd, mijn richwood strat is van elzen en klinkt prima (nadat ik er een diego trem op gezet had, dat weer wel)

Die heb ik ook op 2 (1 hele goedkope chinese squier, die verder volledig geupgrade is) strats zitten en dat scheelt een hoop in klank. Ik vind hem veel helderder klinken.

Sprankelender geluid en beter sustain. Is dat ook jouw ervaring, Fred?

fred dons
29 december 2006, 12:33
inderdaad, het opent echt de gitaar, hij krijgt zijn sprankel weer terug