PDA

View Full Version : Nieuwe amp: mesa boogie.



interessander
29 december 2006, 11:07
Zo, ik heb eindelijk eens een paar (overigens slechte) foto's gemaakt van mn nieuwe amp: een Mesa Boogie Mark III simulclass red stripe head met Eq. en reverb. De kast is een ENGL standard 4x12.
Hij bevalt erg goed, heerlijke distortion en erg strak, hij gaat alleen met high gain vrij snel feedbacken, zijn hier nog Mark III ervaringsdeskundigen die hier ook last van hebben of kan het bijvoorbeeld een microfonisch buisje zijn?

Ik heb de rest van de familie er direct maar even bij gezet, vlnr.: Fernandes vertigo standard, Ibanez iceman, Ibanez RG550, Dean korina flying V

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/markIIIa.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/markIII-2a.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v259/interessander/markIII-3a.jpg

Dude
29 december 2006, 11:13
zozo !!


das een ERG leuk ampje zeg ! gefeliciteerd, en nou zondagavond om 12 uur naar buiten met dat ding op 10 om het volkslied te spelen ok ?



hey die blauwe gitaar... wasda ? gaaf ding zeg !

interessander
29 december 2006, 11:17
Die blauwe is een Fernandes vertigo standard, overigens gekocht van forumlid Amon. Er zit nu een dimarzio superdistortion in die rechtstreeks op de input zit.
Moet nog eens gaan bedenken of ik die neck pickup nog eens aan ga sluiten, of op zn minst een killswitch in ga bouwen.

JacksonBas
29 december 2006, 18:59
gefeliciteerd met je nieuwe amp. hij is vet. heb je v30 in je kast? zo ja bevalt ie?

caliban
29 december 2006, 23:36
Die lijkt hard op de mijne. Hoeveel watt is deze. Ik heb een blue stripe coliseum.

jw009
30 december 2006, 10:58
Mooi setje heb je daar zeg! Erg leuk zo'n old school mark III. Veel plezier erg mee!

Nocki
30 december 2006, 12:01
Hoi,

Mooie amp! heb m zelf nog niet gehad maar wel de IIb en de IV. wel heb ik de quad preamp gehad waar ik inderdaad ook wel gaw last had van feedback. vaak met de juiste instelling en wat minder gain was dat gauw gedaan. even rommelen met andere buizen is altijd verstandig te noemen. vooral in de mark series heeft dat hele leuke effecten. veel plezier met je amp. het is een geweldig beest.

Nocki

interessander
30 december 2006, 12:45
Bedankt allen, ik ben er zeker erg blij mee.

@JacksonBas: nee, V60 speakers, bevallen me beter dan mn oude marshall V30 kast.

@caliban: Deze is schakelbaarvan 60 naar 100 watt, ik heb er 2x el34 en 2x 6l6 in zitten nu.

@Nocki: ik moet er gewoon nog wat langer mee klooien, er valt met die push pull knoppen genoeg af te stellen en vooral de grafische eq is erg bruikbaar en eigenlijk zelfs onmisbaar want die 750 k moet er echt een eind uit voor een bruikbare sound. Iets minder gain heb ik nu geprobeerd en dat gaat prima alleen heb ik dan ook een erg korte sustain.

AART
30 december 2006, 13:17
Mark ervaringsdeskundige meldt zich: Waarschijnlijk is die feedback een slecht voorbuisje, mijn Mark IV doet het nauwelijks, maar toen er slechte busijes inzaten was het wel ee stukkie erger.
Echter, als je de gain op 10 zet heb je idd veel feedback, maar je moet hem ook niet hoger dan 8 zetten, daarboven heeft geen zin.

Snel stukkie instelkunde: Begin met de trebleknop, deze staat voor het lead kanaal waarschijnlijk het best rond de 7/8/8,5.
Zet geen knoppen op 10! Dan hebben de andere knoppen geen invloed meer.
Daarnaast moet je de bas ook niet boven de 3/4 halen. Bas, mid of treble wegahlen of juist toevoegen doe je op het lead kanaal met de GEQ.

En bovenal: Lees de manual 1 of meerdere keren aandachtig door, verkrijgbaar op www.mesaboogie.com.

Veel plezier met deze amp, het zijn echt beesten. En wees niet bang als instellen enkele maanden duurt voor je echt de perfecte sound hebt, het is het waard.

AART
30 december 2006, 13:22
Mooi, je hebt een red stripe, die staat redelijk dicht bij de IIC+ preamp en dus ook bij die van mijn Mark IV A.

Mijn settings, misschien heb je er wat aan:

gain(volume op mk 3?): 8
treble: 8
bass: 2
middle: 4
drive(gain op mk 3?) 8
presence: 4
reverb: 0

Pull Bright
Pull Fat(weet niet welke je hiirvan op de mk 3 hebt, of hoe ze heten(pull shift?), maar daar kom je wel uit denk ik)

EQ:
http://img145.imageshack.us/img145/4319/afbeelding004ay8.jpg

Nocki
30 december 2006, 13:27
Hee Aart,

Verkoop je die mark IV niet?

AART
30 december 2006, 13:33
Hee Aart,

Verkoop je die mark IV niet?

Haha, wil je terug?

Ik verkoop em helaas niet, alhoewel, voor 5600 euro mag je hem hebben, kan ik twee nieuwe erbij kopen. ;)

Nocki
30 december 2006, 13:40
:-) nee twas een geintje. ben best wel happy.
veel plezier ermee!

interessander
30 december 2006, 13:43
Ik heb ongeveer dezelfde instellingen op het moment, de bas kan inderdaad niet boven 2, dan wordt het te gek. Ik heb de manual erbij dus ik kan altijd even nalezen wat misschien handig is om te doen, de eerste keer dat ik hem testte kreeg ik er ook geen goed geluid uit, na het lezen van de handleiding gaat het al een stuk beter. Ik weet niet wat de fat is op de mark III, ik heb een pull shift inderdaad en een pull deep, maar die is bedoeld voor singlecoils.

AART
30 december 2006, 17:24
probeer maar gewoon, en remember dat die handleiding uit '83 komt he...
Pull deep en pull shift moet je gewoon eens proberen of beiden tegelijk aan.

En kijk eens op forum.grailtone.com, dat is een groot M/B forum met veel Mk 3 gebruikers en heel veel tips/settings.

interessander
31 december 2006, 12:35
Ik heb gisteren in de oefenruimte die deep switch eens geprobeerd, dat moet je niet doen als je de master al op 3 hebt staan zeg, maar als je de bas rond de 2 houdt en de bas op de grafische eq niet te veel boost dan kan het ook nog, wat een enorme druk in het laag heb je dan!

caliban
31 december 2006, 13:56
Ik zal mijn settings ook maar eens plaatsen
Volume 1 op 7
Treble ook op 7
Mid staat op 5
Low staat op 2 (anders niet te doen)
Master zet ik bijna nooit boven de 2 (f*cking 150 watt hè)
Lead gain op 7
Lead master tussen 6 en 8 (ik heb vaak het idee dat de versterker vetter klinkt als de lead master hard staat)
Alles pulled
Grafische equaliser in V. Eerst knop aan de bovenste lijn. Tweede knop aan de middenste lijn. Derde knop boven de onderste lijn. Vierde knop middenste lijn. Vijfde knop heel klein beetje onder bovenste lijn. Presence rond de zes, maar ik ben nog niet helemaal eruit hoe ik die best zet. Presence hoog doet de versterker wat opener klinken en lekker duidelijke distortion, maar scherper.
Supervette versterker!!

interessander
31 december 2006, 14:24
Alles pulled en de bas op de grafische EQ omhoog? Heb je dan niet belachelijk te veel bas in je sound?

Ibanez RuleZ
31 december 2006, 16:43
settings op mijn quad kanaaltje 2 (Mark III)

10* 7.6* 5.8* 2.7* 6.5 3.5 8 (volume, treble, bass, mid, master, gain, lead volume)

die eerste 10 zorgt voor een leuke crunch, de lead moet je lekker laag houden en ik heb de fead in (de eerste 10) lekker hoog. gaat mooi samen.

Harrald

caliban
31 december 2006, 17:11
Alles pulled en de bas op de grafische EQ omhoog? Heb je dan niet belachelijk te veel bas in je sound?
De pull deep maakt het wel zeer bassig, maar omdat ik de pull bright ook gebruik krijg ik in de hoge tonen ook wel een boost. De pull op de basknop heeft niet zo veel extra bas in het geluid vind ik, eerder een vettere overdrive.
Een regel bij de mark III is dat als je op leadkanaal speelt en je wil nog zwaarder geluid dat je de rythm 2 moet pullen. Ooit een op het grailtoneforum gelezen.
Ik denk dat je door die te pullen een gainstage extra activeert, de gainstage waardoor rythm 2 meer gain heeft als de rythm 1.

AART
31 december 2006, 18:40
Master zet ik bijna nooit boven de 2 (f*cking 150 watt hè)


Heb je een colliseum? :o

Die dingen ijn echt te erg voor woorden.
En ook heel zeldzaam, zeker als exportversie.

interessander
31 december 2006, 21:21
Heb net soundcheck gedaan met de mark III op twee engl 4x12's en de direct out van de mark III doorgelust op een jmp superlead met twee marshall 4x12's voor een lekkere overkill sound, geen PA meer nodig uiteraard. Ik denk dat ik vanavond maar eens gratis oordopjes uit moet gaan delen....

caliban
31 december 2006, 21:42
Heb je een colliseum? :o

Die dingen ijn echt te erg voor woorden.
En ook heel zeldzaam, zeker als exportversie.
Ja ik denk toch dat het een coliseum is hè
Of bestaan er andere mark III's met zes poweramptubes die simulclass zijn
Er bestaan er bij mijn weten geen honderd van op de wereld
Volgende de volgende site
http://homepage.mac.com/mesaboogie/serials.html
Een berekeningetje
Mark III Series 300: K423 to K500 = 78
Ja die versterker is verschrikkelijk hard

AART
1 januari 2007, 01:26
Damn, vette bak heb je dan in je bezit.
Enige wat jammer is aan (vooral de purple stripe) mark III's is dat ze een beetje te veel gain hebben soms.

interessander
1 januari 2007, 21:33
Wat voor buizen (zowel voor als eind) hebben jullie in de mark zitten? Ik weet niet hoe lang deze er in zitten en misschien wordt het wel eens tijd dat ze vervangen worden, mijn eindbuizen zijn niet origineel mesa zag ik al.

caliban
1 januari 2007, 22:04
Ik heb een blue stripe hè, niet te veel gain vind ik, juist goed, natuurlijk niet volledig opendraaien.
Ik heb laatst mijn preampbuizen veranderd. Eerst zaten er oude tubes in, ik denk van mesa. Nu heb ik een tungsol V1 voor V1, twee gewone tungsols voor V2 V3, een EH 12AT7 voor V4 en een EH 12AX7 balanced voor V5.
De poweramptubes worden normaal volgende week nog vervangen. Daar zitten nu mesatubes in en gaan opnieuw mesatubes in, 4 6L6, 2 EL34. Nieuwe tubes allemaal bij tonefactory gekocht. Van de preamptubes ben ik al zeer content. Poweramptubes zullen ook wel veel doen.
Waarschijnlijk de versterker nog een pak luider maken.
Ik steek de 8ohmuitgang van mijn mark in een 16ohmcabinet en zo is de versterker een beetje underpowered, ik vraag mij af wat het zou geven als ik ooit zonder mismatch speel, waarschijnlijk kan ik hem dan nog op 1 zetten ofzo.

AART
1 januari 2007, 22:07
Ik heb sinds een paar weken Electro Harmonix 12ax7's in de preamp.
Lekker strak en lekker punchy. Niet schel ook, zoals cheap ass chinese buisjes.
Tung sol hoor je ook vaak maar ik prefereer EH.
JJ is ook wel ok, maar ik vind eh strakker en minder wollig.

Eindbuizen zijn JJ 6l6's. Zaten er al in toen ik hem kocht, ongeveer 1 jaar oud, en die klinken echt geweldig. Heel vol en een strak laag, echt een aanrader.

interessander
1 januari 2007, 22:11
Maar hoe zit het nu precies met de fixed bias, moet je per se een biaspot inbouwen om andere buizen te plaatsen?

AART
1 januari 2007, 22:18
Maar hoe zit het nu precies met de fixed bias, moet je per se een biaspot inbouwen om andere buizen te plaatsen?

Nee hoor, je kan gewoon bij eurotubes bestellen en dan krijg je gewoon JJ eindbuizen die in de biasrange van je mesa vallen.

Echter, eurotubes.com heeft alleen JJ, dus andere voorbuizen zul je bijv. bij www.verelec.com of www.banzaieffects.com moeten halen

interessander
1 januari 2007, 22:21
Okee, ik zit er sowieso aan te denken om de V1 te vervangen, dat kan natuurlijk goed de reden zijn dat hij vrij snel feedbackt. Eindbuizen komen later, bedankt voor de tips!

caliban
1 januari 2007, 22:23
Ik vind tungsol aanrader, voor lekker zware sounds

interessander
1 januari 2007, 22:38
Ik zie nu bij tonefactory JJ tone selected buizen,met een mesa kleurcode van soft naar hard, hoe kom ik er achter welke ik nodig zou hebben?

caliban
1 januari 2007, 22:39
Het schijnt dat het weinig uitmaakt. Zolang je per pushpullpaar maar dezelfde kleur neemt denk ik. Je kan ook kijken welke kleur er nu in zit.

interessander
1 januari 2007, 22:42
Dat is dus het probleem, er zitten nu geen mesa buizen in.

caliban
1 januari 2007, 22:44
Neem gewoon een kleur en je zit goed denk ik.

AART
1 januari 2007, 23:00
beste kan je het even laten nameten bij een tech, je moet de bias niet te koud hebben staan.