PDA

View Full Version : welke jazz achtige gitaar voor beginner



juweeltje
29 december 2006, 10:50
hallo iedereen,

ik ben nieuw hier o het forum;

ik heb sinds 1 maand de gitaarmicrobe te pakken gekregen en ik moet zeggen, ik vind het geweldig leuk.Het is allemaal begonnen toen ik op zolder nog een akoestische gitaar gevonden had van mijn schoonzus.ik heb dan (zelf) de snaren vernieuwd en een boek (gitaar voor dummie's +cd) aangeschaft.
Ik leer alleen via dat boek en via het internet, ik vind het best leuk alleen.....

voor echte lessen heb ik geen tijd (zelfstandig werk) maar ik heb wel gevoel voor muziek.Vroeger speelde ik synthesizer, kon toen ook geen noten lezen (nog ook nog niet echt) maar ik had wel gevoel....

ik denk dat het nog leuker moet zijn om electrisch te spelen.Ook vooral omdat ik enkel 's avonds kan spelen, en akoestisch is me te luid (ik heb al 2 (kleine)kinderen en die slapen al om 19u30). zachtjes tokkelen op een akoestische gitaar gaat gewoon nie.Met een electrische en koptelefoon moet dat beter lukken.

Mijn stijl is vooral: blues, jazz achtig muziek, ik hoor ook graag solo's en bv "Dire Straits , santana stijl.... geen harde metal of harde rock....ik ben daar "niet jong" genoeg voor...

qua looks bevalt mij de jazz gitaren wel, maar ik vraag me af welk merk/model voor een beginner.Ik dacht zo aan ibanez AF75 omwille van zijn prijs/kwaliteit.

of zijn er betere beginnergitaren op de markt (rekening houdend met mijn stijl).Mijn buget mag niet over de 350 voor de gitaar....

wie heeft hier kennis van en kan mij behelpen.....

thanks, :)
Steve

juweeltje
29 december 2006, 15:26
echt niemand.... :satisfie:

fred dons
29 december 2006, 15:29
begin anders gewoon met een goedkope strat van bijvoorbeeld richwood en koop er een V-amp van Behringer bij, dan kun je met je koptelefoon op spelen en het maakt (nog) minder lawaai als die Ibanez (is namelijk bijna zo luid als een akoustische)

juweeltje
29 december 2006, 15:41
inderdaad nog niet echt aan gedacht dat een holly ook nog geluid maakt zonder versterker.....hmmm

zeg en een les paul copy?...




begin anders gewoon met een goedkope strat van bijvoorbeeld richwood en koop er een V-amp van Behringer bij, dan kun je met je koptelefoon op spelen en het maakt (nog) minder lawaai als die Ibanez (is namelijk bijna zo luid als een akoustische)

fred dons
29 december 2006, 15:49
zou ook kunnen (met die humbuckers kom je ook wat dichter bij een jazz sound, hoewel Eric Johnson het met een strat ook aardig doet)
alleen wordt het dan wat moeilijker binnen je budget te blijven, de richwood les pauls zijn niet meer overal verkrijgbaar maar mocht het je lukken er zo 1 te kopen dan moet het te doen zijn (die V-amps doen 2ehands zo eur 75) een rw Lp rond de eur 190-200

vulvasonic
29 december 2006, 15:54
inderdaad nog niet echt aan gedacht dat een holly ook nog geluid maakt zonder versterker.....hmmm

zeg en een les paul copy?...

Neen. Niet zonder versterker.
Zelfs de semi-acoustische gitaren zijn niet luid genoeg om zonder versterker mee te spelen.

Ik denk (in jouw geval) dat het nog beter is om een staalsnarige acoustische gitaar aan te schaffen.

Maar ik lees dat het ook niet te hard mag.....
Dan is de door jouw genoemde AF nogwat van Ibanez denk ik niet zo'n heel beroerde keus. :)

juweeltje
29 december 2006, 16:27
Neen. Niet zonder versterker.
Zelfs de semi-acoustische gitaren zijn niet luid genoeg om zonder versterker mee te spelen.

Ik denk (in jouw geval) dat het nog beter is om een staalsnarige acoustische gitaar aan te schaffen.

Maar ik lees dat het ook niet te hard mag.....
Dan is de door jouw genoemde AF nogwat van Ibanez denk ik niet zo'n heel beroerde keus. :)

dus u zegt dat hij niet luid speeld (om gestoord te worden) met koptelefoon in de versterker??

fred dons
29 december 2006, 16:46
die AF is nog redelijk hard hoor, weliswaar niet zo hard als een volledig akoestische maar ik moet het niet in mijn hoofd halen om er op te gaan pingelen tijdens GTST ;)

LaurentB
29 december 2006, 16:52
dus u zegt dat hij niet luid speeld (om gestoord te worden) met koptelefoon in de versterker??

Nou, in een andere kamer zul je geen last van hebben van een hollow body, niet meer dan van een TV die aan staat of zo. Maar als iemand erbij zit (of slaapt) in dezelfde ruimte is het wel te hard,

b_240
29 december 2006, 17:05
Mijn stijl is vooral: blues, jazz achtig muziek, ik hoor ook graag solo's en bv "Dire Straits , santana stijl.... geen harde metal of harde rock....ik ben daar "niet jong" genoeg voor...

Zowieso een stratocaster. Jimi Hendrikx, Mark Knopfler, SRV, Eric Clapton,... spelen er niet voor niets op.
De meeste humbuckers werken alleen met genoeg distortion, vooral de goedkope. Maar daar zijn natuurlijk uitzonderingen op (bv. gibson LP).
Een goede voor een laag budget? Zoek dan een tweedehands japanese squier.

Maar hierover zijn de meningen nogal verdeeld :) (dit was mijn mening)

vulvasonic
29 december 2006, 17:31
dus u zegt dat hij niet luid speeld (om gestoord te worden) met koptelefoon in de versterker??

U?
Iedereen noemt me hier gewoon 'Vulva', hoor! :D

Maar ja, ik denk inderdaad dat het wel meevalt met het volume. De vrouw van Fred heeft er wel last van tijdens GTST, maar ik vind persoonlijk dat de vrouw van Fred dan maar een koptelefoon moet opzetten. Want je moet echt redelijk goed je best doen om boven de tv uit te komen. :p

guitartub
29 december 2006, 18:17
Ik denk dat een Hollow Body (jazz)gitaar luid genoeg is om akoestisch te bespelen en zacht genoeg om niemand te storen. De solids (bijv: les paul, stratocaster) moet je wel versterken om een beetje te kunnen oefenen en dat geldt mi ook voor de semi akoestische (bijv: es 335 of Guild/DeArmond Starfire) modellen.
Met jouw budget zou je kunnen kijken naar idd Ibanez Artcore (bijv AF75, AK85) Washburn HB of J series, Richwood(hollow Bodies). Deze bieden redelijke kwaliteit aan een relatief lage prijs.

Succes,
Bert.

juweeltje
30 december 2006, 10:04
Ik denk dat een Hollow Body (jazz)gitaar luid genoeg is om akoestisch te bespelen en zacht genoeg om niemand te storen. De solids (bijv: les paul, stratocaster) moet je wel versterken om een beetje te kunnen oefenen en dat geldt mi ook voor de semi akoestische (bijv: es 335 of Guild/DeArmond Starfire) modellen.
Met jouw budget zou je kunnen kijken naar idd Ibanez Artcore (bijv AF75, AK85) Washburn HB of J series, Richwood(hollow Bodies). Deze bieden redelijke kwaliteit aan een relatief lage prijs.

Succes,
Bert.

ik vraag me af of die ibanez AF75 , zonder versterking even luid speeld als een akoestische?.indien ja sta, ik weer evenver en ga ik dan toch jammergenoeg naar een stratocaster moeten zoeken. Een les paul kopie lijkt me ook leuk maar nieuw kosten de goeie (epiphone) ook al een slordige 500 a 600 euro....en ik moet nog een versterker kopen....in occasie vind je ze ook moeilijk aan een leuke prijs.......

guitartub
30 december 2006, 14:07
Tsja. je zal dan toch uit moeten gaan proberen. Maak zeker voor wat betreft de Hollow bodies zoveel mogelijk gebruik van demo cabines, gewoon in de winkel vervliegt je geluid en dan weet je nog niet hoe hard het eigenlijk is. Als je toch voor een solid gaat, raad ik je eigenlijk een stratocaster af. Die klinken te ielig voor jazz.

juweeltje
30 december 2006, 14:28
Tsja. je zal dan toch uit moeten gaan proberen. Maak zeker voor wat betreft de Hollow bodies zoveel mogelijk gebruik van demo cabines, gewoon in de winkel vervliegt je geluid en dan weet je nog niet hoe hard het eigenlijk is. Als je toch voor een solid gaat, raad ik je eigenlijk een stratocaster af. Die klinken te ielig voor jazz.

stel dat inderdaad een hollow te luid gaat en ik moet kiezen voor een solid, welke zou jij me aanbevelen voor een beginner, moet wel een (rock)blues/jazz tintje geven, ik ben geen metalica fan als je me begrijpt.... :hippie:

zopas die solo gehoord van 'the loner' , vind ik wreed goe...

guitartub
30 december 2006, 14:48
Heb je al geluisterd naar het demootje van VOIDHEAD? (Bij Sounds).
Hij speelt dat over een Gibson Les Paul Special met P90's. Persoonlijk vind ik dat een te gek jazzgeluid voor een solid. Maar voor een Gibs LP special zul je toch (ook op de 2e hands markt) aardig in je beurs moeten tasten. Ik speel zelf wel eens jazz/blues(rock) over een Gretsch Pro Jet (€399,- bij Feedback)
en dat klinkt ook zeer acceptabel en is wat veelzijdiger dan een pure jazzgitaar. Misschien is dat wat voor je. En zoals ik al zei: Mijn stratocaster (American+ equipped met Lace sensors) gebruik ik nooit voor jazz, maar voor pop en funk.

juweeltje
30 december 2006, 14:59
Heb je al geluisterd naar het demootje van VOIDHEAD? (Bij Sounds).
Hij speelt dat over een Gibson Les Paul Special met P90's. Persoonlijk vind ik dat een te gek jazzgeluid voor een solid. Maar voor een Gibs LP special zul je toch (ook op de 2e hands markt) aardig in je beurs moeten tasten. Ik speel zelf wel eens jazz/blues(rock) over een Gretsch Pro Jet (€399,- bij Feedback)
en dat klinkt ook zeer acceptabel en is wat veelzijdiger dan een pure jazzgitaar. Misschien is dat wat voor je. En zoals ik al zei: Mijn stratocaster (American+ equipped met Lace sensors) gebruik ik nooit voor jazz, maar voor pop en funk.

dat liedje van voidhead speelt bij mij niet af, al de rest wel..... :satisfie:
wat die gretsch bereft lijkt me ook een leuke (solid) gitaar.....zal eens moeten gaan testen..hmmm

guitartub
30 december 2006, 15:19
Jammer van dat demootje, had je gehoord wat ik bedoel!
Maarrr... TESTEN IS LEUK!!!!

juweeltje
30 december 2006, 16:02
Jammer van dat demootje, had je gehoord wat ik bedoel!
Maarrr... TESTEN IS LEUK!!!!

vind weinig terug over gretsch Belgie.....dealers???

LaurentB
30 december 2006, 16:05
ik vraag me af of die ibanez AF75 , zonder versterking even luid speeld als een akoestische?.indien ja sta, ik weer evenver en ga ik dan toch jammergenoeg naar een stratocaster moeten zoeken. Een les paul kopie lijkt me ook leuk maar nieuw kosten de goeie (epiphone) ook al een slordige 500 a 600 euro....en ik moet nog een versterker kopen....in occasie vind je ze ook moeilijk aan een leuke prijs.......

Nee, een hollow body die bedoeld is om electrisch versterkt te spelen klinkt duidelijk zachter dan een gewone akoestische, maar wel harder dan een hollowbody.

Versterkt kun je mijn Aria hollow body hier horen: http://www.em11.nl/aria.htm
(klik op de gitaar)

Een tussenweg zijn de semi-hollow bodies natuurlijk (het model van een Gibson ES 335, die hebben een blok hout in het midden tegen het bovenblad en zijn hol aan de zijkanten). Je hebt b.v. de Epiphone Sheraton.

juweeltje
30 december 2006, 16:13
Nee, een hollow body die bedoeld is om electrisch versterkt te spelen klinkt duidelijk zachter dan een gewone akoestische, maar wel harder dan een hollowbody.

Versterkt kun je mijn Aria hollow body hier horen: http://www.em11.nl/aria.htm
(klik op de gitaar)

Een tussenweg zijn de semi-hollow bodies natuurlijk (het model van een Gibson ES 335, die hebben een blok hout in het midden tegen het bovenblad en zijn hol aan de zijkanten). Je hebt b.v. de Epiphone Sheraton.


laurent,
ik heb ook eens naar je web gesmurft en op "gitaar van de dag" geklikt. met welk type krijg je dat geluid?

Punt
30 december 2006, 16:14
Een dunne hollowbody lijkt me wel wat in dit geval. Een ES335 type,
De Epiphone dot is een hele leuke wat betreft prijs/kwaliteit.

frekie
30 december 2006, 16:19
Als je echt bebop jazz wil gaan spelen moet je een dikke hollowbody kopen, Ibanez Artcore of Richwood RE450, en daar een 012 setje flatwounds op zetten. Met lichtere snaren krijg je het bovenblad niet in beweging, klinkt gewoon niet.
Voor wat meer variatie jazz/blues/pop/rock een ES335 model kopen. Richwood RE400, weer Ibbie Artcore, Washburn HB30/35, Epi Dot/Sheraton. Als het wat meer mag kosten, Yamaha SA2000/2200.
Hoort helaas ook nog een goede versterker bij met genoeg power voor een goed clean geluid. Nieuwe Roland cube 60. Ouwe Yamaha B212, Lab L5.

juweeltje
30 december 2006, 17:04
wie zou me deze aanraden, een gibson kopie van stagg....?ik hoor hier op het forum niets veel goed over dat merk.....

http://www.kapaza.be/detail/3676955/

Punt
30 december 2006, 17:11
wie zou me deze aanraden, een gibson kopie van stagg....?

http://www.kapaza.be/detail/3676955/

Niet aan beginnen, spaar een beetje door voor iets beters.

LaurentB
30 december 2006, 17:37
laurent,
ik heb ook eens naar je web gesmurft en op "gitaar van de dag" geklikt. met welk type krijg je dat geluid?

Dat is een heel typisch Stratocaster geluid (met een chorus effect erbij). Het Geluid van de Dag wordt altijd gespeeld met de gitaar waarvan de afbeelding getoond wordt.

guitartub
30 december 2006, 17:44
vind weinig terug over gretsch Belgie.....dealers???

Ik denk Key Music. Ik heb m tenmiste ook al eens bij Rockpalace hier in Den Haag gezien.

juweeltje
5 januari 2007, 10:51
kogel is door de kerk
ik ben naar key music geweest en daar een beginner gekocht,

en yamaha pacifica
en een micro cube roland versterkertje, klein en compact maar met veel effecten en toch behoorlijk luid....

en nu maar oefenen......

is wel geen jazzie geluid, maar dat wordt misschien mijn volgende as ik het volhou en beter begin te spelen....

bedankt voor de reactie's

toon-
5 januari 2007, 14:20
Jammer van die micro cube, ik heb er zelf ook zo een gehad en ik was er helemaal niet tevreden over. Een cube 15 van roland kost in vele winkels zelfs minder dan de micro cube en die is toch wel een stuk beter dan die micro cube.

juweeltje
5 januari 2007, 15:54
Jammer van die micro cube, ik heb er zelf ook zo een gehad en ik was er helemaal niet tevreden over. Een cube 15 van roland kost in vele winkels zelfs minder dan de micro cube en die is toch wel een stuk beter dan die micro cube.

ja maar ik vind het gemakkelijk voor verplaatsen, en pakt nie veel plaats in (de living)....natuurlijk zijn er beter versterkers op de markt.De verkoper wilde me een andere (welliswaar betere klank en mogelijkheden) verkopen, alleen was dat ding naar mijn mening te groot voor in een living.
Ik ben geen jonge gast ne meer, die dat op zijn kamer of kot kan zetten, een vrouw hebben ...........allez,ge kent da wel ........

Punt
5 januari 2007, 16:10
Ik ben geen jonge gast ne meer, die dat op zijn kamer of kot kan zetten, een vrouw hebben ...........allez,ge kent da wel ........

Kom op zeg, ik wed dat ik ouder ben dan jij en ik heb een Bogner Shiva met een 2 x 12 kast en een Koch Studiotone daarboven op in de living staan. En dan nog 1 meter van de muur andfers klinkt het niet :)

guitartub
5 januari 2007, 17:00
Tsja, over tillen gesproken, hoort erbij als je met een paar bandjes speelt. En ook ik ben niet de jongste (En ik denk zelf ook wel wat ouder dan jij TS bent). Maar in de muziek kom je daar niet onderuit, anders moet je lekker gaan dammen of schaken.
Overigens gefeli met je Pacifica, dat is iig een goede keuze. De microcube ken ik verder niet dus daar ga ik niet over oordelen.
Veel plezier met je aankopen!

juweeltje
5 januari 2007, 18:16
Kom op zeg, ik wed dat ik ouder ben dan jij en ik heb een Bogner Shiva met een 2 x 12 kast en een Koch Studiotone daarboven op in de living staan. En dan nog 1 meter van de muur andfers klinkt het niet :)

en mijn vrouw doet in designmeubel en decoratie, hoor je ze al afkomen.....? :hippie: hihihi

ik zal nog wel een andere versterker zoeken voor beneden (in mijn atelier) enige tips voor een goeie keus?

Punt
5 januari 2007, 18:30
ik zal nog wel een andere versterker zoeken voor beneden (in mijn atelier) enige tips voor een goeie keus?

Die Koch Studiotone daar ben ik zeer tevreden mee voor thuis, is maar 20 watt maar wel volledig buizen.

toon-
6 januari 2007, 11:51
Als je een versterker zoekt waarmee je veel stijlen kan spelen, dan is de roland cube 30 of 60 zeker niet mis.

guitartub
6 januari 2007, 12:07
Als je een versterker zoekt waarmee je veel stijlen kan spelen, dan is de roland cube 30 of 60 zeker niet mis.

Kijk eens naar de Vox AD serie, of lees de revues hierover.