PDA

View Full Version : Sovtek Mig 100



Jimwoud
28 december 2006, 23:34
Hey,

Heb vandaag op een Sovtek Mig 100 gespeeld over een randall 4x12 met celestion 70/80's(onderschatte kast/ speakers trouwens).

Wat een super vette sound zeg!! Mooi clean, en vette distortion(zowel rock als metal). Hij lijkt echt veel strakker dan een JCM800. helaas is clean of distortion wel of/of, want het is één kanaals amp.

Wat me opviel is dat er echt enorm veel gain in zat, klopt dat wel, of is het een gemodificeerde bak. De buitenkant was in ieder geval wel aangepast. en er zaten 3(!!!) travo's in. Ik dacht meestal dat er 2 in zaten. Waardoor hij dus echt loeizwaar was, en meer naar één kant hing.

Tevens waren de buizen echt oranje van keur met aan de bovenkant een paarsig streepje. Klopt dit?

Ik hoop dat iemand me kan helpen met mijn bevindingen/ twijfels.

gr Jim

Unicron
28 december 2006, 23:47
Er zijn meerdere 100 watt versies, de Mig-100, Mig-100H, en Bassov Blues Boy.

Ik weet niet of je op een latere Mig-100h (met metalen inputs, en 4/8/16 ohm outputs, in plaats van 2x4ohm en 1x8ohm ouputs) hebt gespeeld, want die ken ik niet.

De gewone mig-100 die ik ken (met dus plastic inputs, en geen 16 ohm output) heeft wel een flinke gain, maar geen mesa/boogie of Engl high gain. De gain daarop is wel een tandje meer dan een Marshall 2203 denk ik, maar dat hangt ook van de gebruikte voorbuizen af. De maximale gain zou ongeveer zoveel moeten zijn dat het voor Motorhead genoeg is, maar voor extremere metal nét tekort komt, waarbij dus een TS-9 hem precies genoeg drive geeft.

Overigens is het modden van de gain in bijvoorbeeld een JCM800 zo een simpele klus dat het nauwelijks een ingrijpende verandering is, kost 10 minuutjes om ongedaan te maken.

Succes!

Jimwoud
29 december 2006, 12:49
Bedankt voor je reactie.

Ik il hem misschien gaan kopen, maar wat is een goede prijs voor zo'n top? En kloppen die drie travo's?

Het is een oudere versie denk ik want hij had inderdaad 2x4 ohm of 1x8 ohm uitgangen. Of de inputs van plastic waren weet ik niet, de power en standby waren wel van plastic.

qua gain ging hij wel richting high gain, maar inderdaad niet zover als engl of mesa. Ik vond hem ver genoeg gaan, ietsje minder dan vol open was voor mij voldoende gain voor gewoon metal. Voor echt het hele moderne zal het inderdaad niet werken, hoewel met wat mids eruit hij wel lekker ranzig klonk.

interessander
29 december 2006, 14:22
Ik heb een mig-100 gehad, (dezelfde waar Unicron het over heeft want die is nog van mij geweest) en vond dat deze te weinig gain had voor metal, zeker om het strak te houden was een tubescreamer geen overbodige luxe. Ik meen me te herinneren dat die van mij ook niet helemaal in balans was, dat van die drie trafo's lijkt me erg vreemd, weet je zeker dat het een trafo is? Het enige dat ik me kan voorstellen is dat het een amerikaans model is met een extra trafo om hem in europa te kunnen gebruiken maar dat lijkt me sterk. Rond de 400-500 euro lijkt me een goede prijs voor een mig 100. Ik heb de mijne ooit nieuw gekocht voor 800 gulden, bij dezelfde zaak waar laatst een grote veiling van was, daar zijn ook enkele mig's verkocht, ik weet niet voor welke prijs.

hugo
29 december 2006, 14:33
Is die derde trafo niet gewoon de choke? Ik heb een MIG-60 gehad, en die had niet veel gain, gebruikte er een TS808 bij. Heb de versterker alleen nooit op flink volume getest, misschien dat die dan meer vervormd, ze zijn vrij gemakkelijk te modden dus de kans dat versterker waar je over speelde niet helemaal origineel zou goed kunnen.

Chris Winsemius
29 december 2006, 14:39
Net wat Hugo zei: 1tje zou de choke kunnen/moeten zijn.

Volgens het schema zijn er twee traFo's en 1 choke (spoel).

Wat meer gain dan 'n 2203 of 2204. Laatste helft 2e ECC83 is als gainstage gedaan. Dus 1 gaintrap meer dan 'n 2203 maar de gain is niet super hoog ingesteld bij de laatste trap.