PDA

View Full Version : Ashdown style bias aflezing



LostHighway
28 december 2006, 22:36
Ik had het idee om bij mijn komende zelfbouw gewoon een ingebouwd metertje te plaatsen waarop je meteen de biasinstellingen kan aflezen, hoofdzakelijk als gimmick, zo eentje dus:
http://www.tubetown.de/ttstore/images/product_images/popup_images/992_0.jpg
Ik zou zeggen dat het geen drol invloed heeft, maar voor de zekerheid nog eens horen, het kan dus geen kwaad zo eentje te installeren?
Thanks

BeKaaW
29 december 2006, 00:08
Ik denk dat het geen kwaad kan. De vraag is heeft het nut want je stelt je bias voor een nieuw setje buizen eenmalig af toch? Verder denk ik ook dat zo'n meter (zie je plaatje) niet accuraat genoeg is om de afstelling precies te kunnen aflezen. Misschien dat iemand als Chris Winsemius er wel een echt antwoord op heeft kwa pro's en con's. Puur als gimmick vind ik het wel een aardig idee trouwens.

LostHighway
29 december 2006, 10:52
Nut heeft het idd niet echt, maar het is dan ook hoofdzakelijk als gimmick.
Qua nauwkeurigheid, tsjah, het is maar hoe je zelf biassed, ik bias vooral op gehoor, je kijkt naar je grenzen uiteraard, ongeveer berekenen wat je wil krijgen, en vandaar ga je maar luisteren en binnen dat gebied zien, dus zo heeft het ook wel een beetje zijn nut.
Daarnaast zal je op een metertje van 100mA zeker nauwkeurig genoeg kunnen aflezen imo.
Het is eigenlijk een beetje inspelen op de zelf bias rage ;)

Frits van Mourik
30 december 2006, 02:07
Ga je voor iedere eindbuis een metertje plaatsen? :satisfie:
Zelf zou ik geen milliamp- metertje gebruiken,
want je moet dan toch lange bedrading van anode of kathode naar het metertje brengen,
met allerlei ellende vandien.
Bovendien introduceer je een onbedoelde zelfinductie in je circuit.
Beter kun je de 1 ohm- weerstandtruc met een millivoltmetertje gebruiken:
1 ohm/1%- weerstand tussen elke kathode en aarde; dan daarover de spanning meten.
De bedrading (en de zelfinductie) heeft dan vrijwel geen invloed op je amp.
Volgens Ohm : I = U/R. R is in dit geval 1; dus I = U.
Kun je met een (draai)schakelaar de stroom door iedere buis monitoren.

LostHighway
30 december 2006, 11:20
Thanks, dus toch invloed met een amperemetertje..
Zo zie je maar, dacht het is maar een stomme vraag..
En tussen de plate en massa?

matto
30 december 2006, 19:31
:stop: Een amperemeter tussen anode (plate) en massa zal eerst je metertje oproken en als je mazzel hebt dan blijft je uitgangstrafo intact omdat het metertje waarschijnlijk net zo snel de verbinding zal verbreken als een zekering.
Een voltmeterje over een 1 Ohm weerstand die tussen kathode en massa zit is denk ik inderdaad de betere oplossing8-)

Negative K3 fan
30 december 2006, 19:37
bij tube town kun je van die metertjes kopen in verschillende soorten... ik zou net als frits een millivolt metertje nemen en dan via de 1 ohm weerstand de stroom bepalen.

LostHighway
30 december 2006, 20:06
Het zijn die van Tube Town, maar ik bedoel een voltmeter over de plate en massa, je biassed toch op vermogen, niet op stroom op zich, als je nu met het millivoltmetertje de kathodestroom bepaalt ben je nog steeds weinig verder als je niet weet welke spanning over de plate staat.. (wat ik uiteraard niet met een amperemeter ging proberen)

matto
30 december 2006, 20:41
Op de plates staat toch al gauw zo'n 350 Volt DC hoor !

Chris Winsemius
30 december 2006, 21:30
Het zijn die van Tube Town, maar ik bedoel een voltmeter over de plate en massa, je biassed toch op vermogen, niet op stroom op zich, als je nu met het millivoltmetertje de kathodestroom bepaalt ben je nog steeds weinig verder als je niet weet welke spanning over de plate staat.. (wat ik uiteraard niet met een amperemeter ging proberen)

Je haalt hier 'n goed punt aan!
Biasing gaat inderdaad om het plaat-vermogen in rust, en vermogen = spanning x stroom.

Maak hier wekelijks vragen mee omtrent biasing en men heeft het vaak alléén maar over mAs zonder de anode-spanning te weten.....

Chris Winsemius
30 december 2006, 21:47
Ik denk dat het geen kwaad kan. De vraag is heeft het nut want je stelt je bias voor een nieuw setje buizen eenmalig af toch? Verder denk ik ook dat zo'n meter (zie je plaatje) niet accuraat genoeg is om de afstelling precies te kunnen aflezen. Misschien dat iemand als Chris Winsemius er wel een echt antwoord op heeft kwa pro's en con's. Puur als gimmick vind ik het wel een aardig idee trouwens.

Ik zal m'n best doen :)

Zo'n meter ziet er natuurlijk heel cool uit MAAR;

- meter ziet er niet bijzonder accuraaat uit (maar wel cool :) )
- lastig (zie andere posts) te gebruiken qua layout/bedrading
- hogere kosten
- bij biasing moet je gwoon en spanning EN stroom meten
- meest DIYers en technici hebben 'n multimeter en (zouden) kunnen biasen
- bias verloopt wat na tig brand-uren maar valt te overzien
- kosten biasen verschillen, meestal wat goedkoper icm met aanschaf buizen bij 'n tech/bedrijf; je kan natuurlijk ook 'n dubbele hoeveelheid buizen met dezelfde ratings aanschaffen op dat moment zodat je de "reserve-set" er zonder afregelen in kunt zetten

Frits van Mourik
30 december 2006, 22:31
Je zou de eerder genoemde draaischakelaar uit kunnen breiden met 'n stand, waarbij je -met de juiste serieweerstand- ook de hoogspanning kunt meten.

LostHighway
31 december 2006, 10:59
Je zou de eerder genoemde draaischakelaar uit kunnen breiden met 'n stand, waarbij je -met de juiste serieweerstand- ook de hoogspanning kunt meten.
Aha, das wel een leuke, alleen betwijfel ik de realiseerbaarheid, het metertje heeft een bereik van pakweg 100mV ofte 0.1V, bij de spanningsverschillen op zo'n hoge voltages zou hij wel eens snel overbelast kunnen worden..
Voor de anderen nogmaals, dit is een gimmick, gewoon voor de show, en ok, je hebt er een goeie 10EUR extra kosten aan, maar ik ben hobbyist, zo'n shit is mijn lange leven :D
Ik weet ook wel dat mijn multimeter een pak nauwkeuriger is, maar waar het me om gaat is dat ik het leuk vind, hoewel ik er geen nadelen van wil horen in mijn amp, de bruikbaarheid zal me worst wezen :)
Alvast bedankt voor de tips!