PDA

View Full Version : Even voorstellen...



sheena
28 december 2006, 21:28
Mijn naam is Sheena.

Ik ben dit jaar begonnen met gitaarles (akoustisch). In mijn jeugd veel geëxperimenteerd met een electrisch gitaar (Epiphone) maar op een gegeven moment overgestapt op Hammondorgel. En dat heb ik ruim 30 jaar met plezier gedaan incl les. Voordeel van noten kunnen lezen is wel dat ik mij volledig concentreer op de gitaartechniek.

Ik onderdruk vaker een glimlach als iemand van rond de dertig zegt eigenlijk al te oud te zijn om les te nemen. Welnu ik ben 52 en heb toch weer de kriebels gekregen. Gewoon doen! Wat moet je later in het bejaardenhuis hé? Speul'n!

Mijn jeugdgitaartje uit de mottenballen gehaald, goed gekeurd door de leraar, en hûp zit mijn vingers weer te mollen. Dat valt toch wel tegen....echte beginnersfoutjes want druk de snaren veel te hard in en mijn duim zit ongeveer OM de hals héén gevouwen...dat schiet niet op. Herkenbaar?

Heel stiekumpjes denk ik aan de aanschaf van een akoustisch electrische gitaar voor blues en jazz. Epiphone, Ibanez weet ik veel wat er allemaal is....
Maar blues is wel mijn muziek, niet vreemd natuurlijk als hammondorganist.

Oké dit was een eerste kennismaking. Nu weer spele... :gitarist:

Sheena

Han S
28 december 2006, 21:54
Hoi Sheena, welkom hier. Heb je nog een Hammond? en welke stijl speel je daar op?

Niet met elkaar te vergelijken hé, gitaar of toetsen.

Veel plezier gewenst hier.

freekick
29 december 2006, 10:44
hallo sheena!
goed idee om gitaarlessen te nemen.
aardig aan dit forum is ondermeer dat je weer "junior" bent.
net als ik. veel plezier!

verdraaid ! ik zie dat ik member ben en geen junior meer.
jammer het voelde wel goed.

sheena
31 december 2006, 14:45
Bedankt voor jullie reacties luitjes! :)

Van toetsen over op snaren....wennen! Máár....ik merk wel hoe gevarieerd je kunt spelen. Met een toets kan je minder makkelijk expressie en variatie aanbrengen als met een snaar, nageltjes en de plek waar je de vingers neerzet. Mooi hoor!

Op het orgel speel ik eerst het lesstukje en daarna op de gitaar. Dat scheelt want dan heb ik een idee over hoe de melodie zal klinken.

Hammond. Ik zweer bij een toonwiel. Mijn L 122 S met leslie 145 heeft meer expressie dan een kloon. Een toonwiel heeft karaktertrekjes die niet goed zijn te imiteren. Ik had ooit genoeg ruimte voor een A 100 en C 3. Dat is helemaal feest. Maar toen waren er geen bedrijven die Hammonds konden reviseren en afstellen. Die van mij kregen kwalen en dan is dat kassa! Nu heb je Musifix. Wat dat bedrijf voor je kan doen is enorm! En zeer goede service.
Als je niet per sé een toonwiel wilt of kunt hebben dan zijn er zeer mooie alternatieven te koop. Met weer heel andere mogelijkheden als een toonwiel.

Ik ga weer pingelen!

Han S
2 januari 2007, 22:54
Ik heb een H100 met een Leslie 122, dat zal jou genoeg zeggen. De H100 is de opvolger van de A100 en heeft wat meer electronische ongein, maar ook twee drawbars meer als de B3/C3/A100.

96 toonwielen en een woest geluid, ik vind het top!

rocker_71
3 januari 2007, 13:20
Nooit te oud om te leren :hippie:

Wat is er toch gebeurd met al die Hammond orgels. Ik had laatst nog eeen discussie met een kameraad dat er vroeger talloze bands waren met een lekker gierende Hammond orgel, en tegenwoordig helmaal niet meer :sneaky:.
Vind ik wel een gemis.
Natuurlijk, je ziet ze nog wel, maar je moet ze met een lampje zoeken.

Han S
4 januari 2007, 20:50
Nooit te oud om te leren :hippie:

Wat is er toch gebeurd met al die Hammond orgels. Ik had laatst nog eeen discussie met een kameraad dat er vroeger talloze bands waren met een lekker gierende Hammond orgel, en tegenwoordig helmaal niet meer :sneaky:.
Vind ik wel een gemis.
Natuurlijk, je ziet ze nog wel, maar je moet ze met een lampje zoeken.

Heb je er wel eens moeten tillen? Een kleine Hammond weegt al gauw 100 kilo, een grote zomaar 160, dus als je bijna hetzelfde geluid onder je armen kunt meenemen naar optredens is de keus snel gemaakt.

Ik zou wel gaan voor de echte.

sheena
21 januari 2007, 11:18
Ben ik weer....

Heb een Landola J80E met Fender Acoustasonic 30 aangeschaft. Wat een mooie klank zeg! Ik laat hem wel nog iets beter = lichter bespeelbaar afstellen met een iets zwaardere set snaren. Misschien Elixer want die bevallen heel goed op de mandoline.

Máár totaal ander karakter dan mijn Spaanse gitaar en juist daarom heel verfrissend! Speel ik het ene moment een klassiek stukje :B het andere moment een song van Bob Dylan...Peace man....:hippie:

Vwb Hammond.
Door de Hammond vereniging in Nederland en de revival van het instrument wereldwijd bij nogal wat bands en organisten zie je hem steeds meer.
Alleen de toonwielers zijn nog geen decennia terug zo slecht behandeld dat er weinig goede overgebleven zijn. Ik heb een aantal van de sloop gered destijds en voor pakweg 3000 GULDEN had je een B3 mét leslie 122!! Moet je nu om komen. Ze worden weer aangeboden maar er zijn heel veel barrels bij voor vraagprijzen van duizenden euro's. Als je er geen verstand van hebt meld je dan bij de vereniging, ga veel luisteren, informeren en breng een bezoekje aan Musifix in Eindhoven. Wil je een Hammond ervaren en weinig investeren koop dan een goede L 100 of M 100. Of koop gewoon een goede imitatie, die zijn er genoeg en zal voor de meesten, zeker voor op het podium, meer dan genoeg bieden.

Oké ga ff bakkie doen.

Hiddie
21 januari 2007, 12:38
Hoi Sheena, welkom hier. Heb je nog een Hammond? en welke stijl speel je daar op?

Niet met elkaar te vergelijken hé, gitaar of toetsen.

Veel plezier gewenst hier.

Allebei een snaarinstrument :P

Volgens mij was het Blues als je de post goed leest.