PDA

View Full Version : Stratocaster Tremelo Probleempje



Dweezman
28 december 2006, 20:51
De tremelo van mijn Tokai Silver Star stond op de body vastgedraaid, maar ik wil deze graag weer kunnen gebruiken. Ik zit met het volgende probleem: hoe vind ik de balans tussen de trekkracht van de snaren en die van de veren?

Het lukt me maar niet om de tremelo op hetzelfde punt te laten terugkomen. Is hier een truuk voor?

Ik heb een setje .10 -.46 snaren erop, en 3 veren. Ik heb evt. een losse 4e veer.

Graag jullie input!

thnx!

Dweezman

Orpheo
28 december 2006, 21:03
gewoon langzaam aan de veren losser draaien (dat plaatje losser draaien) en dan stemmen, en kijken hoe/of het bevalt.

Dweezman
28 december 2006, 21:34
Dat heb ik uiteraard gedaan, maar het probleem is dat ik de balans niet kan vinden. Er blijft een middenstand die te 'ruim' is. De gitaar komt bij 'dive' niet terug op spanning, of juist bij 'lift' niet terug in positie.

(diven is een groot woord in dezen.. ;-) )

Orpheo
28 december 2006, 21:49
hm dan weet ik t ook niet. sorry!

Dweezman
28 december 2006, 22:05
no prob. Maar iemand anders?

Mijn usa heeft 3 veren, ik heb o.a. precies dezelfde afstelling geprobeerd, zonder succes...

Realeigo
28 december 2006, 22:13
veertje 4 erbij doen en dan je veren ietsje terug laten zakken?

Dweezman
28 december 2006, 22:59
Nog geen succes. De tremelo beweging gaat erg zwaar, veel zwaarder dan m'n usa strat.

Zou ik iets moeten doen met die 6 schroeven, waarmee de tremelo op die body geschroefd is?

DarknessAwaits
28 december 2006, 23:31
Die schroeven moet je lekker laten zitten, tenzij ze te ver zijn aangedraaid. Maar dan staat heel je brug waarschijnlijk al onder een hoek van 30 graden.

Misschien dat je veren uitgerekt zijn doordat ze al die tijd zo strak hebben gestaan?

Dweezman
28 december 2006, 23:34
Je bedoelt dat ze niet de kracht hebben om de spanning er op te houden? Dat zou best wel eens kunnen.

Ik zal morgen eens testen met de veren van mijn andere strat.

G.G.
29 december 2006, 10:50
Veren vervangen, kijken of het scharnierpunt (de 6 schroeven en de 6 gaatjes) mooi strak zijn, en de topkam checken.

Dweezman
29 december 2006, 14:11
En hoppa!

De 6 schroeven op de body stonden idd te tight. Met de snaren los en de veren eraf, bleef de tremelo vrij zwaar bewegen: de schroeven dus. De hoge E en B stonden met name te strak ff terugdraaien en jawel!

Bedankt voor de hulp!