PDA

View Full Version : Of er goede nederlandse bands zijn?



Han S
28 december 2006, 20:22
Bekende bands dus, daar had ik net een discussie over met mijn zoon en ik kan je geen band opnoemen die ik nou echt helemaal te gek vind, vreemd is dat niet?

Blof? Ik vind Pascal een goede gitarist en laatst zat hij bij de wereld draait door een nummer gewoon zo aan tafel te doen met alleen akoestisch gitaar, dat vond ik dan wel erg goed. Maar die band vind ik drie keer niks, okay, mijn fout hoor.

De Dijk? Ik vind die Huub onuitstaanbaar irritant.

Direct? Vreselijk.

Kane? die maniertjes en dat vreselijke accent van Dinand, krijg ik jeuk van aan m'n krans.

Anouk? zelfde verhaal, geweldige zangeres, maar de uitvoering, is ut net niet.

Acda en de Munnik? Zou met ingang van onmiddelijk verboden moeten worden.

Ilse deLange? kan ook alleen nog maar zo hard mogelijk schreeuwen.

De Kast? Hou op.

Wie helpt me aan een echt goede nederlandse band of act?

piezo
28 december 2006, 20:28
Het stikt in Nederland van de goede bands.

Maar er zijn nu eenmaal geen goede opnamestudioos in Nederland. Ach, ze doen hun best natuurlijk, maar het is het gewoon allemaal nèt niet, weet je?

Han S
28 december 2006, 20:30
Het stikt in Nederland van de goede bands.

Maar er zijn nu eenmaal geen goede opnamestudioos in Nederland. Ach, ze doen hun best natuurlijk, maar het is het gewoon allemaal nèt niet, weet je?

Ja, je bedoelt onbekende bands, die zijn vaak veel beter, net als die onbekende studio's. :D

piezo
28 december 2006, 20:32
:D

1234567890-=

new deep
28 december 2006, 20:35
Bezoek anders eens een concertje van Luie Hond, Kraak en Smaak (de bandversie dan), Textures (of bij nader inzien: zet daar het cdtje maar gewoon van op :) ) en bijvoorbeeld Phantom Four..ook erg leuk.

http://www.thephantomfour.nl/

Axelll
28 december 2006, 20:52
Misschien zou je eens verder moeten zoeken als die comercieele bandjes die je opnoemt Han, je weet best dat die op het grote publiek zijn gericht. En het is echt dikke vette bullshit dat er geen goede bandjes in Nederland zijn.

Philippe
28 december 2006, 21:00
Ik vind Racoon een steengoeie band.
Alle liedjes van Another Day lijken op elkaar, maar dit is ook bij uitstek hun minste album. Hun 2 eerdere albums zijn echt goud waard.
Uitstekende gitarist, uitstekende zanger.

Spitfire
28 december 2006, 22:07
3 woorden: Lefties Soul Connection

Kaboemba
28 december 2006, 22:47
Sjesus Han, sorry hoor maar ilse de lange anouk enz enz. Je krijgt het een beetje in je bol met je studio lijkt het wel en stuk voor stuk hebben ze meer bereikt in de muziek dan jij. Gelukkig is het publiek allemaal doof anders waren ze er nooit gekomen.

Blof ook al niet goed.
Golden Earring ook een stelletje rukkers zeker.
Urban Dance Squad zeker ook al klote.
Normaal doet misschien niet jouw ding maar is zeker ook niet slecht.
Btw Marco Borsato heeft ook altijd een dijk van een band.

Verder zwerven er nog tal van goede bands overal rond alleen door zaken als verscherpte geluidswetten en dat soort shit kom je nergens lekker aan de bak, in welke kroeg komen nog bands.
Gelukkig is het in Deventer nog aardig, elke donderdag avond de beste muzikanten van NL op nog geen meter afstand.

Han S
28 december 2006, 22:51
Tja, ik vraag me ook af waarom ik buitenlandse bands beter vind, 't zal wel een afwijking zijn.

hoofd
28 december 2006, 23:02
Zoek 's naar Alex Roeka, Doe Maar, Skik en Daniël Lohues solo, De Hardheid, De Heideroosjes (die hebben nog in jouw studio opgenomen!), Osdorp Posse, NUHR, Rowwen Heze, Rozen & Motoren.. En dit zijn dan alleen maar de nederlandstalige bands (of een vorm van) die ik zo in een oogopslag om me heen zie liggen in m'n rommelige kamer. Kan je nagaan wat voor goeds er verder nog allemaal daarbuiten ligt.

Je moet er ook wel iets voor doen om de goede bands te vinden.. Als je alleen maar naar de top40 van de VS luistert wordt je ook niet bijster gelukkig van de muzikale originaliteit en kwaliteit die je daar aantreft.


Eerlijk gezegd ben ik 'r gezeik op Nederlandse bands wel een beetje beu.. Het is dan wel typisch Nederlands om overal op de te zeiken, maar kom op, geef 't een kans. Bovendien ben je geen echte Nederlandse band als je alleen in 't Engels zingt. Een beetje Nederlander zingt ook gewoon een lied in 't Nederlands (of een vorm van).

Han S
28 december 2006, 23:43
Het is ook voornamelijk een kwestie van smaak en als ik eerlijk ben moet ik zeggen dat ik geen CD's koop van nederlandse bands op een enkele na. Zo heb ik wel de eerste twee CD's van Ilse gekocht en ik heb Back home van de Earring al een jaar of 35/40. :D

En ik heb 'Blauw' van The Scene.

Maar waarom kan een nummer als 'Outside' van Staind mij wel ontroeren, terwijl geen enkele bekende nederlandse band van nu dat niet voor elkaar krijgt.
En waarom ga ik nog steeds bijna dood van 'The Gates of Delirium' van Yes?

Overigens heb ik met bands opgenomen die vreselijk goed waren maar nooit doorbraken en je kunt je afvragen hoe dat werkt. Ik heb ook opgenomen met een band die nu meer dan een miljoen platen hebben verkocht en die vond ik dan weer niet geweldig, mmmmmm......

Jimwoud
29 december 2006, 00:15
Seven(redelijk nieuwe band)
A Balladeer
Relax
Travoltas
Undeclinable
Furio (althans, nog niet)
Profound
Silent Edge

Fluffy
29 december 2006, 00:26
Ik vind face tomorrow wel een goede band uit NL.
Green lizard heeft ook nog wel wat bereikt.

Pat85
29 december 2006, 10:10
IK heb eigenlijk maar een (bekende) Nederlandse band die ik echt kan waarderen, en das de Golden Earring. Verder zijn er natuurlijk genoeg lokale bandjes die best kunnen spelen!

duckman
29 december 2006, 10:56
@ Han : wat zijn dan "nieuwe" bands uit het buitenland waar je wel kippenvel van krijgt?

Zelf ontdek ik nog steeds echt goede Nederlandse bands, dit zijn in iedergeval bands waar ik o.a. de CD(s) van heb gekocht:
- Blowbeat
- Green Lizzard
- Voicst
- Taxi to the Ocean
- Intwine
- Peter pan speedrock

En dan zie ik nog bands uit Nederland die het goed doen in het buitenland (Epica, Within Temptation, zZz, Diverse DJ's etc.)
Volgens mij is de Nederlandse scene nu juist veel beter geworden dan 15 jaar geleden.Zowel de "commerciele" top, de laag daaronder, het clubcircuit, de kleine kroegen/zaaltjes.

schwalbe
29 december 2006, 12:00
Han, je moet de volgende keer dat je in de platenzaak bent eens wat beluisteren van de groninger band Planet Orange; echt goed!
En zo ken ik wel meer locale bandjes die erg de moeite waard zijn. En dat is dus alleen nog maar Groningen.

Pais
29 december 2006, 12:53
Sinds ik de deur van schouwburgen platloop, heb ik toch hele gave optredens gezien.

Harry Sacksioni, 5 Great guitars, the Rozenberg Trio, binnenkort komt Eric Vaarzon Morel. En de laatste CD van H. Sacksioni (City!) is echt super.

Volksvermaak :cheerup:

Makor1966
29 december 2006, 13:00
Blof vind ik toch wel weer een goeie band de laatste tijd, maar mijn beeld is misschien wat vertekent door Gertdm die ook uit Zeeland kwam...
Je krijgt pas voeling met bepaalde muziek als het voor jou persoonlijk iets betekent, of als het aansluit bij een emotionele periode waar je in zit/doorheen gaat.

Kaboemba
29 december 2006, 13:35
Sinds ik de deur van schouwburgen platloop, heb ik toch hele gave optredens gezien.

Harry Sacksioni, 5 Great guitars, the Rozenberg Trio, binnenkort komt Eric Vaarzon Morel. En de laatste CD van H. Sacksioni (City!) is echt super.

Volksvermaak :cheerup:

Maar ja dat zijn geen echte bands, althans niet zoals Han het bedoelt.
Van Eric ga je genieten, vond het jammer dat hij niet meer bij de Five zat.
Rosenberg trio vind ik zelf weer wat minder, te gladjes.

Pais
29 december 2006, 13:55
Van Eric ga je genieten, vond het jammer dat hij niet meer bij de Five zat.


Ja idd heel zonde. Ik heb ze niet live gezien met Eric maar op de CD van vorig tournee vond ik zijn input heerlijk.



Blof kan ik trouwens ook heel goed waarderen, al is het mijn smaak niet helemaal.

FruscianteFan
29 december 2006, 13:59
Blof? Ik vind Pascal een goede gitarist en laatst zat hij bij de wereld draait door een nummer gewoon zo aan tafel te doen met alleen akoestisch gitaar, dat vond ik dan wel erg goed. Maar die band vind ik drie keer niks, okay, mijn fout hoor.

De Dijk? Ik vind die Huub onuitstaanbaar irritant.

Direct? Vreselijk.

Kane? die maniertjes en dat vreselijke accent van Dinand, krijg ik jeuk van aan m'n krans.

Anouk? zelfde verhaal, geweldige zangeres, maar de uitvoering, is ut net niet.

Acda en de Munnik? Zou met ingang van onmiddelijk verboden moeten worden.

Ilse deLange? kan ook alleen nog maar zo hard mogelijk schreeuwen.

De Kast? Hou op.

Wie helpt me aan een echt goede nederlandse band of act?Hoewel ik geen fan ben van De Kast en De Dijk, kan ík hier slechts uit opmaken dat het aan je smaak ligt. Over smaak valt niet te twisten, dus het kan best zijn dat jij vindt dat de meeste bekendere Nederlandse bands waardeloos zijn.

hoofd
29 december 2006, 14:19
Maar waarom kan een nummer als 'Outside' van Staind mij wel ontroeren, terwijl geen enkele bekende nederlandse band van nu dat niet voor elkaar krijgt.
En waarom ga ik nog steeds bijna dood van 'The Gates of Delirium' van Yes?

Dat je Staind en Yes goed vind zegt mij al genoeg.. :D

Zoek de namen die ik opnoemde nou 's op, als je wilt kan ik wel een cd'tje in elkaar flanzen met van elke artiest een paar nummers, maar sommige artiesten moet je wel kennen.

Han S
29 december 2006, 17:22
Ik heb ongeveer alles van YES op CD en vinyl. Als je een CDtje wil maken om mijn smaak te verfijnen zou ik dat geweldig vinden.

Nellyrocks
29 december 2006, 18:09
Vergeet iedereen nou gewoon Sjako! Imo de beste Nederlandse band ever.

verder:
Green Lizzard
Gotcha
Beatcream
Ro & paradise funk
Eigenlijk alles wat Ro Krom maakt
Relax
Urban Dance Squad

... en nog veel te veel om op te noemen...

sandra-kane
29 december 2006, 19:17
ikzelf ben fan van kane,
ik vind het niet erg dat je hun afkraakt hoor.
maar verder zijn er ook niet egt bands in nl die ik goed vind!
:speed:

hendrix2
29 december 2006, 19:25
Een hele hoop gezeik

Hé, je had wel even de nieuwe hype kunnen vermelden!!!!
Hasselhoff uiteraard!

o1251
29 december 2006, 19:40
The Shavers! Zonde dat ze zijn gestopt. Cock de Jong is echt geweldig!

hoofd
30 december 2006, 13:18
Als je een CDtje wil maken om mijn smaak te verfijnen zou ik dat geweldig vinden.

Het staat op mijn "to do"-lijst voor 't nieuwe jaar ;)
Ik PM je er nog wel over..

En Hendrix, de nieuwe HYPE (http://www.myspace.com/wearehasselhoff) heb ik niet genoemd omdat ze in 't Engels zingen ;)
(http://www.myspace.com/wearehasselhoff)

hendrix2
30 december 2006, 13:41
Het staat op mijn "to do"-lijst voor 't nieuwe jaar ;)
Ik PM je er nog wel over..

En Hendrix, de nieuwe HYPE (http://www.myspace.com/wearehasselhoff) heb ik niet genoemd omdat ze in 't Engels zingen ;)
(http://www.myspace.com/wearehasselhoff)
Maar het ging hem ook niet om nederlandstalige bands, gewoon om nederlandse bands...
want Han noemt in de openingspost zelf anouk, kane... toch ook niet nederlandstalig...
Maar je maakte het gelukkig weer goed door een linkje naar de nieuwe HYPE (http://www.myspace.com/wearehasselhoff)
Ik vind trouwens dat er verdacht weinig mensen meedoen aan de hype...

Han S
30 december 2006, 18:18
The Shavers! Zonde dat ze zijn gestopt. Cock de Jong is echt geweldig!

Met cee ooh cee kaah, wat een kerel is dat niet? Hij kan wel vier accoorden spelen en een lawaai dat die man maakt, niet gewoon meer! :D

mriesenb
31 december 2006, 18:44
Genoeg goeie bands, maar dan meer in het band circuit. Helaas bestaan een aantal hele goeie niet meer, zoals bv. Vitesse en Diesel.

Racoon is genoemd, ben ik het wel mee eens. Powerplay bestaat nog steeds en is een lekker bandje, maar dan met name nog live.

Groeten,

Michael
http://viteffe.hyves.nl - Tour voorjaar 2007 ("Vitesse for effe" - tribute to Vitesse en Herman van Boeyen)
http://michaelriesenbeck.com

mriesenb
31 december 2006, 18:46
Jovink en de Voederbieters vinnik ook wel een strak bandje tegenwoordig, bedenk ik me nu.

Groeten,

Michael

http://viteffe.hyves.nl - Tour voorjaar 2007 ("Vitesse for effe" - tribute to Vitesse en Herman van Boeyen)
http://michaelriesenbeck.com

vulvasonic
2 januari 2007, 00:42
Ik denk dat het met de Nederlandse pop-rock cultuur te maken heeft dat er relatief weinig goeds komt uit Neerlands bodem.

Dat begint al met de hele infrastructuur van Nederland (klinkt dat even dom! - maar denk er maar eens goed over na!). Nederlands relatieve rijkdom speelt een rol. Beleving vanuit ons eigen cultureel erfgoed (slechts weinigen gooien ECHT alles op alles, omdat ze ook nog aan de 'waarschijnlijker' toekomst moeten denken.

En lukt het je om je hieruit te ontworstelen en je HELEMAAL vrij te vechten..., pas DAN zit je op het punt waar een Amerikaanse band allang mee klaar is. Dan moet je de juiste contacten zien te krijgen. En het wereldje is veeeeeeeeeels te klein. Iedere Jan kent de volgende Jan bij z'n korte achternaam en iedereen is meteen op hun pik getrapt als je ze bij hun achternaam noemt.

Ik kan het niet eens in een paar zinnen duidelijk maken. Maar WERKELIJK NIETS deugd in Nederland.

Zelfs het handjevol bands dat boven het Nederlandse maaiveld uitsteekt wordt door het buitenland niet serieus genomen. En worden ze wel serieus genomen, dan kotst Nederland ze wel uit en krijgen ze geen enkele steun om serieus de competitie aan te gaan.

Het is hier KUT. En daarom zal het ook nooit echt wat worden met de Nederlandse pop-rock cultuur.

Gelukkig ben ik een optimistisch mens! :seriousf:

Han S
2 januari 2007, 11:15
Ik heb wel eens iemand horen beweren dat je in Amerika op elke straathoek een betere band vindt dan onze toppers.

Maar een band als Within Temptation scoort dan wel weer goed in het buitenland en heeft nu een Amerikaans contract.

Maar, kijk maar naar de vrienden van Amstel en je weet genoeg over het kliekje en de kliekjes die hier de boventoon voeren. Het ons kent ons gevoel is hier groot en als je de juiste contacten heb bereik je veel, verdom je het om konten te likken bereik je niks.

Uitzonderingen bevestigen de regel.

Anneke van Giersbergen van The Gathering zei dat ze in Zuid Amerika op straat wordt herkend, maar in haar eigen land kan ze rustig naar de supermarkt.

drap
2 januari 2007, 12:53
Ik heb wel eens iemand horen beweren dat je in Amerika op elke straathoek een betere band vindt dan onze toppers.

Maar een band als Within Temptation scoort dan wel weer goed in het buitenland en heeft nu een Amerikaans contract.

Maar, kijk maar naar de vrienden van Amstel en je weet genoeg over het kliekje en de kliekjes die hier de boventoon voeren. Het ons kent ons gevoel is hier groot en als je de juiste contacten heb bereik je veel, verdom je het om konten te likken bereik je niks.

Uitzonderingen bevestigen de regel.

Anneke van Giersbergen van The Gathering zei dat ze in Zuid Amerika op straat wordt herkend, maar in haar eigen land kan ze rustig naar de supermarkt.


De vrienden van Amstel live noem je als het voorbeeld???? Dat is dan ook het voorbeeld van de grootste baggerkliek op muzikaal gebied met alleen maar een commercieel doel wat mij betreft. De goeie, interessante bands hebben vaak zelfs niet eens een normaal platencontract! Wat mij betreft ligt het dan ook niet aan het niveau van de bands in Nederland, maar aan de kans tot slagen hier in Nederland. Er is hier nagenoeg totaal geen voedingsbodem tot doorbreken. Het enige wat me zo te binnenschiet is zoiets als VPRO 3 voor 12.

Urban Dance Squad zijn trouwens ook behoorlijk populair geweest in Amerika en naar ik heb begrepen is Ilse de Lange ook best hot daar. Ach, voor zo'n klein landje. Want dat moeten we niet vergeten, we zijn maar een vlek op de kaart voor Amerika en dergelijke. En waarom noemen we hier altijd Amerika als het toppunt van succes hier in Nederland? We leven in Europa!!! Dat lijkt me een behoorlijke markt.

peter_heijnen
2 januari 2007, 13:25
Nederland heeft idd nauwelijks een band traditie of cultuur. De grote rock industrie heeft hier namelijk nog nooit een serieuze vestiging gebouwd.

Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar generaliserend over vroeger kun je best zeggen: als je onafhankelijk wilde blijven dan kon je alleen terecht bij een klein label dat niet veel voor je kon doen. Wou je de dingen groter aanpakken dan kon je het proberen bij een grote maatschappij, maar dan kwam je als vanzelf terecht bij opgeblazen hooizakken als Henk Jan Smits ed. Zelfs Brood moest er uiteindelijk aan geloven.

Wat betreft die fantastische bands op elke amerikaanse straathoek denk ik dat dat reuze meevalt. Lang geleden alweer, ben ik in de grote VS geweest en ben er in oa DE rockclub van LA bands wezen kijken. Dat viel dus allemaal reuze mee daar, het was er echt nauwelijks beter dan wat we hier gewend waren in die tijd. Het meeste was er net zo saai als het meeste hier.

Wat betreft de top acts kan ik alleen maar beamen dat de buitenlandse altijd maar weer tot grootse nauwelijks te evenaren hoogte lijken te reiken. Ik vrees dat dat uiteindelijk toch ook met budget te maken heeft. Of je nu een heel nauwkeurig op elkaar afgestemde organisatie tot je beschikking hebt of niet, maakt volgens mij echt wel verschil.

Wat betreft goede muzikanten is Nederland best rijk bedeeld, maar een goede band is helaas heel iets anders dan een stel goede muzikanten samen op een podium. Ik heb ooit op tv leden van Krezip afzonderlijk hun instrument horen bespelen en het klonk stuk voor stuk ruk. Even later mocht Krezip als band het podium van Pinkpop op en daar klonken ze, samen, helemaal geweldig. De elektriciteit hing er als het ware in de lucht, heel wonderlijk. Later diezelfde dag speelde ook nog de Dijk, door velen gezien als onze nationale live trots, op datzelfde podium en dat klonk helaas nergens naar.

Ik ben het met Vulva eens dat het hier qua infrastructuur helemaal KUT is. Maar aan de andere kant zou dat toch ook vooral een fantastische voedingsbodem moeten zijn van waaruit je als revolterende groep overal eens goed en hard tegenaan gaat schoppen? Ik zag hier op het forum rond de laatste verkiezingen "rockers" die VVD gingen stemmen. Coincidence? I think not!

Nederland loopt wereldwijd trouwens wel mooi voorop in de dance. Maar dat zal zeker veranderen als de grote industrie daar ook de touwtjes volledig in handen gaat nemen.

Axelll
3 januari 2007, 11:57
Met cee ooh cee kaah, wat een kerel is dat niet? Hij kan wel vier accoorden spelen en een lawaai dat die man maakt, niet gewoon meer! :D

Hahahah wat ben jij een grapjas. Ik daag je uit om een surf nummer te maken dat beter is dan wat Cock de Jong kan en het te posten in Sounds.

El Capitain
5 januari 2007, 01:35
Ik vind overigens Racoon ook een goede, bekende Nederlandse band. Het zijn goede muzikanten die ook bijelkaar goede liedjes kunnen verzinnen en spelen...

Maar een goede wel bekende, maar helaas door veel mensen niet bij naam gekende, band is Coparck. Je weet wel....van die kaasreclame: the world of tomorrow.

flightcase
5 januari 2007, 17:54
Vengeance!
Dat die nooit echt zijn doorgebroken verbaast me.

taylor
6 januari 2007, 11:41
Vengeance!
Dat die nooit echt zijn doorgebroken verbaast me.

ik weet niet wanneer jij geboren bent maar in begin jaren 80 was vengeance echt wel de grote hardrock band in nederland.


jantje zomers, goeie gitarist trouwens hoor je hier ook niet vaak ,heeft ook wat fusion achtige platen gemaakt.

vulvasonic
6 januari 2007, 16:42
ik weet niet wanneer jij geboren bent maar in begin jaren 80 was vengeance echt wel de grote hardrock band in nederland.


jantje zomers, goeie gitarist trouwens hoor je hier ook niet vaak ,heeft ook wat fusion achtige platen gemaakt.

En Arjan Lucassen heeft daarna nog aardige dingen weten te bereiken, naar men zegt.

taylor
7 januari 2007, 11:41
dat klopt met een soort hardrock achtige opera muziek weet zo ff de naam er niet van...

Han S
7 januari 2007, 13:23
Aeryon of zo?

Hiddie
7 januari 2007, 14:31
Han S. Je bent niet de enige die dat vind.

Er bestaat vind ik geen goed Nederlands nummer.

Misschien wel Nederlandse bands die dan Engelse nummers schrijven en spelen. Laatst was er eentje bij de wereld draait door. Die was wel aardig alleen niet super ofzo.

Maar geen Nederlandse nummers.

piezo
7 januari 2007, 14:33
Is het niet juist zo dat muzikanten in Nederland het veel te gemàkkelijk hebben? Sociale uitkeringen, subsidies e.d. Niet echt bevorderlijk voor de vechtlust en competitie, lijkt me.

Hoewel de vergelijking met de VS een beetje mank gaat, gezien de schaal en zo, is er toch nogal een verschil in mentaliteit. Als bij een Nederlander iets niet lukt, ligt het aan de "omstandigheden" die niet goed zijn. In de VS trekken ze dan zelf de conclusie dat ze gewoon harder moeten werken om beter te worden. Alleen de besten en hardste werkers (of gelukkigsten natuurlijk) redden het dan en de rest geeft het op of neemt genoegen met de status van weekend warrior in kroegen in de omgeving.

peter_heijnen
7 januari 2007, 15:13
De rijke nederlandse bands zijn niet rijk genoeg, en de arme bands zijn niet arm genoeg.

FruscianteFan
7 januari 2007, 15:14
Han S. Je bent niet de enige die dat vind.

Er bestaat vind ik geen goed Nederlands nummer.

Misschien wel Nederlandse bands die dan Engelse nummers schrijven en spelen. Laatst was er eentje bij de wereld draait door. Die was wel aardig alleen niet super ofzo.

Maar geen Nederlandse nummers.Tsjah, is een kwestie van smaak. Vooral nu ik Engels eigenlijk net zo goed versta als Nederlands, kan ik Nederlandstalig gewoon waarderen.

Neem nu de zin "als je bij me weggaat, mag ik dan met je mee?" van Acda en De Munnik. Zou dat beter zijn dan "if you leave me, can I leave with you?" of iets in die richting?

gengar
9 januari 2007, 10:16
heel interessante discussie hier. Ik word zelf al sinds dat ik de radio aan kan zetten helemaal debiel van die nederlandse pruts-hits. In tegenstelling tot Han vind ik Racoon heel goed (klinkt zelfs erg amerikaans soms, in dit geval een compliment), Anoek tegenwoordig ook, Blof vind ik goed, maar ik vind er niks aan qua smaak, Jovink heeft wel sterke riffs, Ilse heeft een aantal werkelijk schitterende nummers gemaakt ( I still cry) en zo zijn er nog wel een paar meer.
MAAR DAN... Acda en de munnik werkt rechtstreeks op het gedeelte in mijn hersenpan waar irritatie wordt opgewekt, wat een irritante kutliedjes, K3 voor volwassenen. CD van jou CD van mij, LALALA.
En dan hebben we Marco Borsato. Kan mooi zingen maar laat hem dat ergens anders doen. Elk nummer is hetzelfde, alsof het door dezelfde man verzonnen is, met de zelfde opzet en struktuur erin, zoveel keer een couplet, zoveel keer een refrein en we hebben weer een hit. En waarom komen die schijtnummers van acts als deze ook altijd op de eerste plaats in de hitlijst????? Wie stemt daar dan op.
De Dijk is super voor wat betreft de donkerdere nummers die ze hebben geschreven en een band als the scene en trockener kecks was ook heerlijk zo nu en dan. Ik ben er wel van overtuigd dat er genoeg goeds is op de nederlandse bodem alleen moet je het zoeken.
En stuurbaard bakkebaard is trouwens gaaf!

hoofd
9 januari 2007, 10:41
Wie stemt daar dan op

O.a. mijn zusje.. :(

Vetzak
9 januari 2007, 10:47
- Herman Brood & his wild romance
- Claw Boys Claw
- Burma Shave
- Normaal

Vind ik als Belg uitstekende Nederlandse (ex-)groepen.

Helter Skelter
9 januari 2007, 10:47
En dan hebben we Marco Borsato. Kan mooi zingen maar laat hem dat ergens anders doen. Elk nummer is hetzelfde, alsof het door dezelfde man verzonnen is, met de zelfde opzet en struktuur erin, zoveel keer een couplet, zoveel keer een refrein en we hebben weer een hit

dat is ook zo toch?

Kim Wilson
9 januari 2007, 10:49
En ik. Ik vind Borsato een goeie artiest. Je hoeft er niet van te houden, maar hij heeft wel 10 keer het Gelredome volgespeeld met een grote spektakelshow. En ik hou wel van zijn muziek.

Overigens, wat Gengar over Borsato zegt, heb ik bij de RHCP. Zelfde zanglijntje, zelfde tweede stem, cleane gitaar aan het begin, wordt op een gegeven moment harder en komt drums bij. En elke keer wordt het weer een wereldwijde hit. Terwijl Snow, Californication, Dani California (wat hebben ze toch elke keer met Californië...) allemaal dezelfde opzet hebben. Tja...

Han S
9 januari 2007, 13:18
Er zijn wel degelijk goede nederlandse nummers en dito teksten. Ik denk ff aan Frank Boeien, maar vooral een nummer al 'Pastorale' in de uitvoering van Ramses en La List. Dat is van een grote klasse en schoonheid hoor.

Maar de zanger van de Dijk irriteert me hevig, net als die Acda en de Munnik rechtsreeks op de zenuwen werkt. Het is een kwestie van smaak hoor en iedereen mag het mooi vinden van mij.

Wat ik vaak merk is dat ik met zo'n concert als bijvoorbeeld Marco Borsato in het Gelredome echt zit te genieten, maar dan van de gasten, de band en het orkest, plus die hele toestand er omheen. En dan neem ik Marco op de koop toe, maar die mag van mij ook wegblijven. Heeft ie Andrea Bocelli als gast en die zingt Marco dus helemaal zoek, no problemo.

Dat had ik laatst met een concert van Elton John op de duitse TV, geweldig orkest, een heel groot gospelkoor en dan zit ik echt te genieten, terwijl die zanger achter de piano me zelfs irriteert met zijn gebrul en geschreeuw, maar de rest maakt het dan weer meer dan goed.

drap
9 januari 2007, 17:25
En ik. Ik vind Borsato een goeie artiest. Je hoeft er niet van te houden, maar hij heeft wel 10 keer het Gelredome volgespeeld met een grote spektakelshow. En ik hou wel van zijn muziek.

Overigens, wat Gengar over Borsato zegt, heb ik bij de RHCP. Zelfde zanglijntje, zelfde tweede stem, cleane gitaar aan het begin, wordt op een gegeven moment harder en komt drums bij. En elke keer wordt het weer een wereldwijde hit. Terwijl Snow, Californication, Dani California (wat hebben ze toch elke keer met Californië...) allemaal dezelfde opzet hebben. Tja...

Aaaargh! Weer iemand die alleen oordeelt vanuit de hitjes.... Zo jammer.... Ik wil je best eens wat andere nummers opsturen, kan ik je compleet andere geluiden laten horen van RHCP.

Kim Wilson
9 januari 2007, 21:05
Aaaargh! Weer iemand die alleen oordeelt vanuit de hitjes.... Zo jammer.... Ik wil je best eens wat andere nummers opsturen, kan ik je compleet andere geluiden laten horen van RHCP.
Er werd over Borsato ook alleen gepraat over hits. Ik wou de vergelijking even doortrekken. Ik geloof best dat ze meer in hun mars hebben, maar die hits van ze is echt één pot nat.

drap
9 januari 2007, 21:13
Er werd over Borsato ook alleen gepraat over hits. Ik wou de vergelijking even doortrekken. Ik geloof best dat ze meer in hun mars hebben, maar die hits van ze is echt één pot nat.

Ja, in die zin kan ik je grotendeels wel gelijk geven, een uitzonderingetje hier en daar daargelaten.

JimiDylan
9 januari 2007, 23:04
Er zijn wel degelijk goede nederlandse nummers en dito teksten. Ik denk ff aan Frank Boeien, maar vooral een nummer al 'Pastorale' in de uitvoering van Ramses en La List. Dat is van een grote klasse en schoonheid hoor.

Maar de zanger van de Dijk irriteert me hevig, net als die Acda en de Munnik rechtsreeks op de zenuwen werkt. Het is een kwestie van smaak hoor en iedereen mag het mooi vinden van mij.

Wat ik vaak merk is dat ik met zo'n concert als bijvoorbeeld Marco Borsato in het Gelredome echt zit te genieten, maar dan van de gasten, de band en het orkest, plus die hele toestand er omheen. En dan neem ik Marco op de koop toe, maar die mag van mij ook wegblijven. Heeft ie Andrea Bocelli als gast en die zingt Marco dus helemaal zoek, no problemo.

Dat had ik laatst met een concert van Elton John op de duitse TV, geweldig orkest, een heel groot gospelkoor en dan zit ik echt te genieten, terwijl die zanger achter de piano me zelfs irriteert met zijn gebrul en geschreeuw, maar de rest maakt het dan weer meer dan goed.Wat ik hieruit even heel strak en bruut gezegd kon opmaken is dat je bijna meer geeft om de show dan om de muziek. :sssh: :hippie:

Kim Wilson
10 januari 2007, 09:00
Wat ik hieruit even heel strak en bruut gezegd kon opmaken is dat je bijna meer geeft om de show dan om de muziek. :sssh: :hippie:
Is dat niet met 90% van de toeschouwers? Muziek is entertainment, en daar kan ook een goeie show bij horen. Je kunt best geraakt worden door een show, terwijl je de muziek op dat moment minder vindt. Andersom kan ook. Ik weet zeker dat Han een enorm muziekliefhebber is, maar hij kan óók genieten van een goeie show. Niks raars, toch? :)

Han S
10 januari 2007, 10:45
Wat ik hieruit even heel strak en bruut gezegd kon opmaken is dat je bijna meer geeft om de show dan om de muziek. :sssh: :hippie:

Nee, ik geniet van de muziek, van een goed orkest, een mooie gitaarsolo, fantastische gastoptredens. Ik kijk naar welke microfoons ze gebruiken (vakidioot) en hoe dat klinkt. Ik heb zo'n concert op TV altijd op een fantastisch klinkende 5.1 set staan en ik luister heel goed naar de muziek.

En zo'n Marco Borsato doet er dan niet zoveel meer toe, ik vind het een prima vent hoor, maar als ik die DVD koop dan is het niet omdat Marco Borsato daar op zingt, ik geniet veel meer van het geheel en die Borsato mag van mij ook meedoen. :D

tillens
10 januari 2007, 18:58
Goede, leuke bands; Trockener Kecks, Rosemary's Sons, Danny Vera.

Dat valt me dus op dat niemand die genoemd heeft.

Henk_De_Wombat
10 januari 2007, 20:34
Interessante discussie, ik zat hier laatst zelf ook aan te denken. Het klopt inderdaad dat er nogal een gebrek aan goede bands in Nederland is. Ik denk dat het volgende hier o.a de reden voor is:

1.) Nederland heeft gewoon nooit echt een rock 'n roll cultuur gekend. Amerika en de UK wel. Hierdoor is het moeilijk voor beginnende muzikanten om inspiratie te vinden. Het is een vicieuze circel. Verder geeft de gemiddelde Nederlander geen moer om muziek dat met echte instrumenten is gemaakt. Veel mensen hebben nooit eens van legendes zoals Led Zeppelin, Black Sabbath, etc gehoord! Op TV en radio hoor je ook alleen maar rommel zoals r&b, hiphop, pop, etc. Niet goed.

2.) Veel bands kiezen ervoor om in het Engels te schrijven in de hoop door te breken in het buitenland. De geschiedenis leert ons echter dat die wens bijna nooit uit zal komen. Naar mijn mening kun je als Nederlandse band het beste in het Nederlands (of Fries natuurlijk ;) ) zingen, want in het buitenland doorbreken zal toch niet lukken. Er zijn een paar uitzonderingen, dat wel, maar toch.

Er zijn vast wel meerdere redenen maar ik heb geen zin meer om te typen. Wel moet ik erbij vertellen dat er best wel een paar Nederlandse bands zijn waarvan ik zeg dat ze talent hebben, maar ik luister niet echt naar ze.

Neem bijvoorbeeld Blof, die hebben toch erg mooie teksten... verder hebben ze een goed gevoel voor melodie. Sommige liedjes zijn iets minder maar over het algemeen is het toch wel een goede band!

En dan de Osdorp Posse natuurlijk, die zijn legendarisch. Goede teksten ook, en een prima muziekfilosofie.

Jovink is ook wel vet ja! Beetje AC/DC achtige riffs soms, zoals iemand hier weleens gezegd heeft.

En de Heideroosjes natuurlijk, erg leuk... geven hele energieke liveshows ook trouwens.

En Van Dik Hout heeft volgens mij ook wel talent:

Ze is geen medicijn tegen het tikken van de klok
Geen hoop, geen gids, geen haven in de nacht
Geen bron in de woestijn als je kapot gaat van de dorst
Niet de glimlach op je allerslechtste grap

Ze is geen hitrefrein dat van de steigers klinkt
Niet de allerduurste wijn die je zonder kater drinkt
Geen bloementuin in bloei, niet een uit duizend nachten
Geen uitgestoken hand aan het eind van al m’n wachten

Oh, ik was Spinvis nog vergeten! Mijn favoriete Nederlandse groep. Maar verder is het allemaal Engelse muziek bij mij.

JimiDylan
13 januari 2007, 01:53
Van nederlandse muziek vind ik vooral acda en de munnik en RK De Veulpoepers BV tof

Cris
13 januari 2007, 02:02
Ah, er zijn genoeg goede Nederlandse bands. Het punt is alleen dat ze niet in Nederland bekend zijn.

Davidian
13 januari 2007, 19:53
Goede nederlandse metal is er wel.

Maar elke keer als ik een goed nederlands nummer op de tv hoor kom ik er nooit achter van wie het is.

1 van die nummers had "Kijk om je heeeeen en zie bla bla bla" erin, welk nummer was dat?

JimiDylan
14 januari 2007, 03:22
Goede nederlandse metal is er wel.

Maar elke keer als ik een goed nederlands nummer op de tv hoor kom ik er nooit achter van wie het is.

1 van die nummers had "Kijk om je heeeeen en zie bla bla bla" erin, welk nummer was dat?
dat was IOS

henkr
14 januari 2007, 10:40
Vergeet iedereen nou gewoon Sjako! Imo de beste Nederlandse band ever.

verder:
Green Lizzard
Gotcha
Beatcream
Ro & paradise funk
Eigenlijk alles wat Ro Krom maakt
Relax
Urban Dance Squad

... en nog veel te veel om op te noemen...

Sjako? Je bedoelt de papagaai van Swiebertjes vriend Malle Pietje? Kon die zingen dan? :-) Maar serieus; Sjako, Gotcha, Beatcream, Ro & Co., Ten, Track Addicts, Relax, allemaal Haarlemse bands en, op Relax na die op Pinkpop heeft gestaan, allemaal toch vooral, helaas, wereldberoemd in... tsja, Haarlem.

henkr
14 januari 2007, 10:44
Ik heb wel eens iemand horen beweren dat je in Amerika op elke straathoek een betere band vindt dan onze toppers. Op diezelfde straathoek vind je vermoedelijk betere bands dan de meeste amerikaanse toppers.

henkr
14 januari 2007, 10:52
De grote rock industrie heeft hier namelijk nog nooit een serieuze vestiging gebouwd.
Ehm, ik volg je niet. Wat is een rock industrie vestiging? Hardrock Cafe?

henkr
14 januari 2007, 11:07
- Normaal


Kijk DAT is nou een mooi voorbeeld van oer-nederlandse oer-rock-n-roll. Over geschiedenis of folklore gesproken...

drap
14 januari 2007, 11:17
Sjako? Je bedoelt de papagaai van Swiebertjes vriend Malle Pietje? Kon die zingen dan? :-) Maar serieus; Sjako, Gotcha, Beatcream, Ro & Co., Ten, Track Addicts, Relax, allemaal Haarlemse bands en, op Relax na die op Pinkpop heeft gestaan, allemaal toch vooral, helaas, wereldberoemd in... tsja, Haarlem.

Mwa, Gotcha en Relax zijn landelijk best bekend hoor. Hoewel ik van Gotcha ook al wat jaren niks meer van heb gehoord.

Fumi SG
14 januari 2007, 21:57
Wat ik nou gewoon een goede Nederlandse band vind is Intwine, en dan met name hun eerste album. Op dat eerste album rocken ze echt heel lekker met zeker een eigen sound (vooral dat laatste vind ik belangrijk). Hun nummers zitten technisch ook goed in elkaar en vooral op het eerste album wordt er veelvuldig gebruikt gemaakt van Caraïbisch slagwerk en dergelijke, een erg leuk geheel!

Ook hun tweede album vind ik erg goed. Deze beukt net ff harder dan de eerste maar ook hier weer hun eigen sound en technische, goede nummers. Het laatste album, Phyrric Victory, vind ik niet geweldig. Dat is meer een donkerder album en ik ben hier een beetje hun eigen sound kwijt. Dat vind ik erg jammer. Als laatste nog even, de eerste twee albums van Intwine zijn ook erg goede producties!

Iemand het met mij (on)eens??

Aron Maiden
15 januari 2007, 22:14
C+B

1234567890

flightcase
18 januari 2007, 18:31
ik weet niet wanneer jij geboren bent maar in begin jaren 80 was vengeance echt wel de grote hardrock band in nederland.


jantje zomers, goeie gitarist trouwens hoor je hier ook niet vaak ,heeft ook wat fusion achtige platen gemaakt.

Weet ik wel, ik bedoelde dus wereldwijd Taylor.
Ken de jongens van Vengeance persoonlijk een beetje.
Paul Thissen, drummer tijdens de flight 19 periode was een goede vriend van mij.
Paul was een Oeffeltenaar (14 Januari was het een jaar geleden dat Paultje is overleden).
En bij Jan ben ik nog thuis geweest.
Veel lol gehad als ik met Paul en Vengeance meeging.
Barend Courbois zie ik nog wel eens.
Wereldgast is dat altijd lekker ouwehoeren als ik hem zie.
In Maart komt ie samen met Steve Fister weer in de kroeg hier in Oeffelt spelen :).

Bluesbreaker
18 januari 2007, 20:14
C+B


Zo is het maar net!

http://members.chello.nl/~d.bron/ccoesfeldt/images/cuby_and_the_blizzards_c.jpg

C+B

gengar
19 januari 2007, 10:01
OVER SMAAK VALT NIET TE TWISTEN BEHALVE ALS JE DE PEPPERS NIET GOED VIND, WANT DAN HEB JE GEEN SMAAK EN MAG JE NIET MEE TWISTEN. Er zijn nou eenmaal bands waar je niet omheen kan. De RHCP is zo'n band. Of je er van houdt of niet, het is een superband met een unieke sound, performance, melodieen, elke keer dezelfde tweede stem inderdaad, zoals er in elke ferrari dezelfde motor ligt die harder kan dan de rest!!!! Hoe kan iemand in hemelsnaam beweren dat de chilli peppers onoriginele nummers schrijft die allemaal hetzelfde zijn. Het russische staatscircus is ook zo saai, die gasten doen ook elke show hetzelfde. DUHHHHHHHHH. Omdat dat super is en de rest dat niet kan!!
Als je nou nickelback had genoemd dan had je gelijk gehad. Die hebben op een gegeven moment de gouden formule voor een hitje gevonden en dat hebben ze al twintig keer met een ander tekst opnieuw gedaan, maar dat mag je nooit over de peppers zeggen. Die zijn uit de underground scene opgeklommen door een unieke sound die ze altijd hebben weten te houden.

groeten van een man met smaak

Kim Wilson
19 januari 2007, 10:06
Kwestie van smaak, Gengar. ;)

Ik vind de RHCP best goed, laat daar geen misverstand over bestaan. Maar ik hoef nou niet zo nodig naar een concert van ze. Het is allemaal een kwestie van smaak, ook bij de RHCP. :)

Nellyrocks
19 januari 2007, 12:42
Maar weer een geluk dat de RHCP geen Nederlandse band is. Gaar ging dit topic toch over?

Ik ben het wel met Kim eens dat ook over de Peppers te twisten valt en dat je er niet van kan houden. Dat is het mooie van muziek. Anders zou iedereen van de zelfde muziek houden. Ook saai.

Han S
19 januari 2007, 13:03
Persoonlijk vind ik RHCP een band van niks, maar ik ben uiteraard vreselijk verwend, dat zal het zijn.

On topic: wat vind je van Spinvis?

Mithrandir
19 januari 2007, 13:09
Spinvis is geweldig, ik kan echt genieten van zijn muziek en zijn teksten zijn super.

Bluesbreaker
19 januari 2007, 14:07
Spinvis valt voor mij onder de categorie "grappig", of dat positief of negatief is weet ik eigelijk niet.

Mithrandir
19 januari 2007, 14:13
Dan moet je een keer beter gaan luisteren denk ik, want zijn tekst zijn wellicht absurd maar niet grappig. En zijn muziek vind ik erg goed in elkaar zitten.

hoofd
19 januari 2007, 14:16
Spinvis vind ik echt geen reet aan..

gengar
20 januari 2007, 19:20
ik ben het met jullie eens, het is allemaal een kwestie van smaak. Er bestaat niet zoiets als goed of slecht, want dat licht aan het individu, wat deze goed vind is goed. Nou komt het probleem, we hebben 9 pagina's volgeluld over de vraag waarom er in nederland niet zoveel goede bands zijn, en de conclusie is dat er is in nederland net zoveel goede bands zijn als in wat voor land dan ook.....want het is een kwestie van smaak.
Jammer genoeg vind mijn smaak in Nederland weinig bevrediging.....Kom een keer naar de Ladies Sewing Circle & Terrorist Society kijken, dat is pas echt een mooie band, haha.

robby w
22 januari 2007, 03:43
ik heb nog nooit zoveel b...s.... gelezen als nu ik vind dit ik vind dat .als we allemaal hetzelfde vonden dan zou mijn vriendin het druk hebben :hippie:

luxaflex
22 januari 2007, 17:41
Ik denk veel Nederlandse muziek een eigen sound mist en vaak een beetje achter de trends aanhuppelt. Het gros van de bandjes kopieert gewoon een populaire Amerikaanse of Engelse sound.

Want laten we eerlijk zijn: vrijwel alle moderne muziek is tot stand gekomen in Amerika en/of Engeland, zeker op het vlak van de rockmuziek. Als je rock vergelijkt met bv dance, waarin Nederland historisch een veel grotere rol heeft gespeeld, dan zie je dat namen als Tiesto, Ferry Corsten etc. wereldwijd bekend zijn.

Urban Dance Squad waren er vroeg bij, maar muziekstijlen die echt helemaal in Nederland zijn ontstaan zijn er erg weinig.

Wat misschien ook meespeelt is onze collectieve "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" menatliteit.

henkr
22 januari 2007, 18:15
Urban Dance Squad waren er vroeg bij, maar muziekstijlen die echt helemaal in Nederland zijn ontstaan zijn er erg weinig.


Eentje die direct te binnen schiet:
Gabber house (alhoewel ik het geen verdienste wil noemen).

Kim Wilson
22 januari 2007, 18:38
En de happy hardcore. Ook niet echt iets om trots op te zijn, maar ach...

Volgens mij is de Nederlandse Dance en House wel redelijk populair wereldwijd, of niet?

Spitfire
22 januari 2007, 19:43
En de happy hardcore.
Dat is gabber, wat ze bij ons gabber noemen heet in het buitenland happy hardcore

AntY
22 januari 2007, 21:44
Vengeance!
Dat die nooit echt zijn doorgebroken verbaast me.

en ayreon wel :)

after forever en epica doen het ook niet slecht, ook allebei getourd.

en ook zat kleinere bandjes.... boilersuit bijvoorbeeld vind ik wel leuk. sympathieke gasten ook :)

ook op metalgebied heeft nederland ook wel wat kleine legendes rondlopen die alle fans van extreme metal bijvoorbeeld kennen. pestilence, boltthrower, gorefest....

er is alleen nog geen een nederlandse band ECHT groot geworden, en dat vind ik helemaal niet raar. vind t ook niet erg.

Kim Wilson
22 januari 2007, 21:55
Dat is gabber, wat ze bij ons gabber noemen heet in het buitenland happy hardcore
Neeeeej joh! :o

Noemen ze Charlie Lownoise & Mental Theo gabber? En de Mosselman, en Hakkûhbar? :dontgeti:

AntY
22 januari 2007, 22:01
Is dat niet met 90% van de toeschouwers? Muziek is entertainment, en daar kan ook een goeie show bij horen. Je kunt best geraakt worden door een show, terwijl je de muziek op dat moment minder vindt. Andersom kan ook. Ik weet zeker dat Han een enorm muziekliefhebber is, maar hij kan óók genieten van een goeie show. Niks raars, toch? :)

Muziek is ook kunst

Han S
23 januari 2007, 00:20
Muziek is ook kunst

Veel muziek wel, veel ook weer niet.

Nellyrocks
24 januari 2007, 12:48
Wat is kunst dan?

Kunst kan ook een trukje zijn (een kunstje dus) en dat kom je nog veel meer tegen in de muziek.

guitars and sigarettes
24 januari 2007, 17:41
kunst is ook geen talent hebben en toch nog beroemd worden!

AutoStatic
29 januari 2007, 11:39
In NL moet de subsie regeling afgeschaft worden of omgezet worden naar Zweeds of Canadees model en het NPI opgeheven worden óf zich echt bezig gaan houden met waar het NPI voor opgericht is. Pas dan denk ik dat er een echt gezonde bandjescultuur kan ontstaan. Met de huidige "infrastructuur" wordt middelmatigheid bevorderd en worden programmeurs luie donders.

En er zijn genoeg leuke NL bands die meer aandacht verdienen. Om er een paar op te noemen: We vs Death, Blues Brother Castro, Zoppo, Voicst, Mono (nieuwe plaat (http://zabel.looze.net/wordpress/?p=29) wordt een knaller!), Anderson, At The Close Of Everyday etc. Ben niet zo happig op NL-talig (vind persoonlijk NL een erg lelijke taal om in te zingen, vooral mbt rock), maar als er een NL-talige band is die meer aandacht nodig heeft is het IOS. Zij belichamen voor mij hoe het wel moet. Snoeihard werken, investeren en risico's durven nemen. Als Mojo ons niet in de HMH wil zetten huren we het zelf wel af. Dat is pas DIY, en dan maakt het niet uit of het een hardcore bandje is of een mainstream NL-talige rockband. Het getuigt van doorzettingsvermogen, van het vertrouwen in eigen kunnen, iets wat er bij Amerikaanse en Engelse bands veel meer ingerost zit door het ontbreken van een lui en lafmakend subsidiesysteem. En dat de gitarist op een SG Pro speelt is natuurlijk een grote plus ;)

hubert
30 januari 2007, 14:18
Aan AutoStatic de uitdaging om te benoemen wat hij precies bedoeld in de eerste alinea. Waar is de NPI voor bedoeld en in hoeverre doen ze dat niet? Wat is een gezonde bandjescultuur? En welke infrastructuur bedoel je?
Ik vind het namelijk te makkelijk om op de NPI, infratructuur en mentaliteit van programmeurs af te geven.

Daarbij vind ik dat veel bands vooral kunnen zeuren, zeiken en afwachten totdat iemand op hun afstapt. Dat zou je ook lui kunnen noemen. Iets wat vooral Amerikaanse bands heel goed begrijpen (en wat in hun genen lijkt te zitten) is dat je inderdaad zelf hard moet werken. Mijn inziens komt die luiheid niet door het subsidieklimaat van Nederland, maar door de calvinistische inslag van nederland. Amerika is groot geworden door het naleven van de droom. Dat doen die bands dus ook en is daar veel meer maatschappelijk geaccepteerd. Over Engeland hoeven we het niet te hebben, want dat is een en al hype. En in Nederland moet je je kop niet boven het maaiveld uitsteken. Dat heeft er voor gezorgd dat er nu een cultuur van zeuren is onstaan, want het is namelijk veilig om er over te miepen in plaats van aktie te ondernemen.

Ben het over het 2e gedeelte voor een groot stuk met AutoStatic eens. Alleen vanuit een andere invalshoek.

en nog even over het eeuwige dilemma kunst:
Kunst is in mijn ogen alles wat puur en helemaal vanuit je ziel komt. Als je vanuit daar iets wil overbrengen in welke vorm dat ook, is het voor mij kunst.
Uiteraard heb je goede en slecht kunst. Alleen is dat voor iedereen weer anders. Want met het ene heb je kwa smaak meer mee dan met iets anders. Dus in zijn objectieviteit bestaat goed en slecht niet.

AutoStatic
30 januari 2007, 16:56
Aan AutoStatic de uitdaging om te benoemen wat hij precies bedoeld in de eerste alinea. Waar is de NPI voor bedoeld en in hoeverre doen ze dat niet? Wat is een gezonde bandjescultuur? En welke infrastructuur bedoel je?
Ik vind het namelijk te makkelijk om op de NPI, infratructuur en mentaliteit van programmeurs af te geven.

Is inderdaad makkelijk, er is nog veel te halen door de bands zelf. Ik zie als taak voor de NPI het promoten van de Nederlandse popmuziek in de breedste zin van het woord. Dit doe je niet door zoiets als een Unsigned project, internet stemmingen, het subsidiëren van zalen of het uitbrengen van een journalistiek weinig verantwoord blad als de Fret.
Een voorbeeld van wat ik als goeie promotie zie zou zijn het afdwingen van een 60/40 regeling op de NL publieke radio net zoals bijv. in Frankrijk. Het is toch van de zotte dat de enige zender van een beetje formaat die nog een beetje aandacht besteed aan NL product min of meer een hobbyclubje van een commerciële zender is (ik doel hier op KinkFM)? En ze mogen ook wel pleiten voor meer NL product op TV, en dan niet als iedereen al ligt te maffen.
Een gezonde bandjescultuur ligt voor een heel groot deel bij de bands zelf ja. Het lijkt wel of er een soort aversie heerst tegen het nader tot elkaar komen als bandjes zijnde, een soort eilandjes idee. Ieder bandje of klein cluppie zit op z'n eilandje en doet daar z'n ding. Misschien kan de NPI daar een positieve rol in spelen, een rol die nu naar mijn idee voor een groot deel wordt vervuld door de lokale afdelingen van VPRO's 3voor12. En dat zijn vrijwilligers nota bene.
Infrastructuur werd al eerder genoemd in deze draad, daarom haal ik het zo aan. Ik zie het als het clubcircuit, de tentjes waar je kunt spelen, de podia, allerlei andere voorzieningen. Er zijn veel toffe plekken hoor, maar ik vind dat als er toch subsidiegeld gaat naar zalen dat deze zalen best wat meer aandacht mogen besteden aan wat minder bekende acts en niet de acts laten spelen van de MOJO mailing die binnen hun budget vallen. Ik ken weinig programmeurs die er echt bovenop zitten en het echt doen omdat ze het leuk werk vinden, mijn ervaring is toch van bandje X, ken ik niet, stuur maar een demo. Demo? We hebben geen demo, wel 4 volwaardige studio albums, welke wil je hebben? M'n eigen band is in deze een slecht voorbeeld, maar ik noem een Feverdream, godnondeju, wat hebben die eraan getrokken om verder te komen. Maar als een Feverdream dan naar de Fenix in Sittard (ik noem maar wat hoor) belt en de programmeur heeft nog nooit van Feverdream gehoord dan groeit de negatieve beeldvorming hoor. Er wordt zonder lef geprogrammeerd, het is allemaal zo behouden. Ja ik begrijp ook wel dat er centjes in de kas moeten komen maar als je een toffe avond organiseert en het goed promoot dan komt er echt wel volk. Ik noem als voorbeelden DB's in Utrecht, of de Bakkerij in Castricum, of de Vera Downstage. Die zitten er bovenop, die weten wat er gaande is, niet de programmeur van een Fenix. Al zegt ie nou, sorry, vind jullie tof maar kan jullie niet neerzetten, trekt te weinig volk, alla, maar om te vragen of ze een demo'tje op kunnen sturen getuigt toch van weinig kennis van zaken.


Daarbij vind ik dat veel bands vooral kunnen zeuren, zeiken en afwachten totdat iemand op hun afstapt. Dat zou je ook lui kunnen noemen. Iets wat vooral Amerikaanse bands heel goed begrijpen (en wat in hun genen lijkt te zitten) is dat je inderdaad zelf hard moet werken. Mijn inziens komt die luiheid niet door het subsidieklimaat van Nederland, maar door de calvinistische inslag van nederland. Amerika is groot geworden door het naleven van de droom. Dat doen die bands dus ook en is daar veel meer maatschappelijk geaccepteerd. Over Engeland hoeven we het niet te hebben, want dat is een en al hype. En in Nederland moet je je kop niet boven het maaiveld uitsteken. Dat heeft er voor gezorgd dat er nu een cultuur van zeuren is onstaan, want het is namelijk veilig om er over te miepen in plaats van aktie te ondernemen.

True, true, doe maar normaal dan doe je al gek genoeg. Maar er zijn best bands die hun nek uitsteken, hard werken en er weinig voor terugkrijgen op eigen bodem. Feverdream is groter in Italië dan hier, Mist is big in Spanje, hier draaien ze af en toe 's wat bij Club 3voor12, en dan alleen als ze iets nieuws uithebben, We vs Death stroopt de hele wereld af maar vraag me af of ze ooit op een Noorderslag of Lowlands hebben gespeeld. Helaas heb ik niks op met Excelsior, ok daar zitten wel wat voorbeelden van bands die wel wat meer aandacht krijgen. En Oil (RIP) of Face Tomorrow hebben het ook niet slecht gedaan. Maar toch proef ik nog een beetje een negatief beeld van NL product, en ook daar zie ik een taak weggelegd voor het NPI. Ervoor zorgen dat NL product meer gewaardeerd wordt, dat de komende plaat van Mono (Populism, komt half maart uit) de lof krijgt die bijv. een Trail Of Dead ook krijgt en dat het niet wordt weggezet als "onnederlands goed".

Nou, een heel epos ;) Niet erg samenhangend maar naar mijn idee kan er nog wel het nodige verbeterd worden in NL en kan het NPI daar een positieve rol in spelen. En persoonlijk denk ik dat onze calvinistische inborst icm de huidige subsidieregelingen niet werkt zoals het hoort. Trouwens, de American Dream valt voor een groot deel te herleiden naar deze zelfde calvinistische inslag ;)

robzilla
30 januari 2007, 17:51
En iets als Opgezwolle? De Nederlandse hiphop scene is ook best groot binnen Nederland. Zelf houd ik er erg van..

Opgezwolle, Jawat, Typhoon, Kubus etc.

hubert
30 januari 2007, 20:52
Is inderdaad makkelijk, er is nog veel te halen door de bands zelf. Ik zie als taak voor de NPI het promoten van de Nederlandse popmuziek in de breedste zin van het woord. Dit doe je niet door zoiets als een Unsigned project, internet stemmingen, het subsidiëren van zalen of het uitbrengen van een journalistiek weinig verantwoord blad als de Fret.
Een voorbeeld van wat ik als goeie promotie zie zou zijn het afdwingen van een 60/40 regeling op de NL publieke radio net zoals bijv. in Frankrijk. Het is toch van de zotte dat de enige zender van een beetje formaat die nog een beetje aandacht besteed aan NL product min of meer een hobbyclubje van een commerciële zender is (ik doel hier op KinkFM)? En ze mogen ook wel pleiten voor meer NL product op TV, en dan niet als iedereen al ligt te maffen.
Een gezonde bandjescultuur ligt voor een heel groot deel bij de bands zelf ja. Het lijkt wel of er een soort aversie heerst tegen het nader tot elkaar komen als bandjes zijnde, een soort eilandjes idee. Ieder bandje of klein cluppie zit op z'n eilandje en doet daar z'n ding. Misschien kan de NPI daar een positieve rol in spelen, een rol die nu naar mijn idee voor een groot deel wordt vervuld door de lokale afdelingen van VPRO's 3voor12. En dat zijn vrijwilligers nota bene.
Infrastructuur werd al eerder genoemd in deze draad, daarom haal ik het zo aan. Ik zie het als het clubcircuit, de tentjes waar je kunt spelen, de podia, allerlei andere voorzieningen. Er zijn veel toffe plekken hoor, maar ik vind dat als er toch subsidiegeld gaat naar zalen dat deze zalen best wat meer aandacht mogen besteden aan wat minder bekende acts en niet de acts laten spelen van de MOJO mailing die binnen hun budget vallen. Ik ken weinig programmeurs die er echt bovenop zitten en het echt doen omdat ze het leuk werk vinden, mijn ervaring is toch van bandje X, ken ik niet, stuur maar een demo. Demo? We hebben geen demo, wel 4 volwaardige studio albums, welke wil je hebben? M'n eigen band is in deze een slecht voorbeeld, maar ik noem een Feverdream, godnondeju, wat hebben die eraan getrokken om verder te komen. Maar als een Feverdream dan naar de Fenix in Sittard (ik noem maar wat hoor) belt en de programmeur heeft nog nooit van Feverdream gehoord dan groeit de negatieve beeldvorming hoor. Er wordt zonder lef geprogrammeerd, het is allemaal zo behouden. Ja ik begrijp ook wel dat er centjes in de kas moeten komen maar als je een toffe avond organiseert en het goed promoot dan komt er echt wel volk. Ik noem als voorbeelden DB's in Utrecht, of de Bakkerij in Castricum, of de Vera Downstage. Die zitten er bovenop, die weten wat er gaande is, niet de programmeur van een Fenix. Al zegt ie nou, sorry, vind jullie tof maar kan jullie niet neerzetten, trekt te weinig volk, alla, maar om te vragen of ze een demo'tje op kunnen sturen getuigt toch van weinig kennis van zaken.


True, true, doe maar normaal dan doe je al gek genoeg. Maar er zijn best bands die hun nek uitsteken, hard werken en er weinig voor terugkrijgen op eigen bodem. Feverdream is groter in Italië dan hier, Mist is big in Spanje, hier draaien ze af en toe 's wat bij Club 3voor12, en dan alleen als ze iets nieuws uithebben, We vs Death stroopt de hele wereld af maar vraag me af of ze ooit op een Noorderslag of Lowlands hebben gespeeld. Helaas heb ik niks op met Excelsior, ok daar zitten wel wat voorbeelden van bands die wel wat meer aandacht krijgen. En Oil (RIP) of Face Tomorrow hebben het ook niet slecht gedaan. Maar toch proef ik nog een beetje een negatief beeld van NL product, en ook daar zie ik een taak weggelegd voor het NPI. Ervoor zorgen dat NL product meer gewaardeerd wordt, dat de komende plaat van Mono (Populism, komt half maart uit) de lof krijgt die bijv. een Trail Of Dead ook krijgt en dat het niet wordt weggezet als "onnederlands goed".

Nou, een heel epos ;) Niet erg samenhangend maar naar mijn idee kan er nog wel het nodige verbeterd worden in NL en kan het NPI daar een positieve rol in spelen. En persoonlijk denk ik dat onze calvinistische inborst icm de huidige subsidieregelingen niet werkt zoals het hoort. Trouwens, de American Dream valt voor een groot deel te herleiden naar deze zelfde calvinistische inslag ;)

Je zegt hier een heleboel waar ik me deels in kan vinden en deels niet. Ik ga proberen er iets zinnigs over te zeggen, hoewel het eigenlijk iets is om te bespreken in de kroeg en op het eind van de avond te besluiten dat we een band gaan oprichten die het gaat lukken en wel snapt hoe het werkt. :satisfie:

Wat de NPI betreft. ze doen veel meer dan wat jij zegt. Ik weet dat Feverdream en Mono ooit dankzij NPI in schotland zijn geweest want ik was daar toen met mijn band ook. Dankzij de NPI. Ze doen dus veel met het Nederlandse product promoten in het buitenland. Ze zorgen er ook voor dat bands op SXSW, dat ding in New York, Berlijn en wat al dan niet meer spelen. Geven tour suports. Wat radio betreft. Ik vraag me af of dat niet een taak voor Conamus is.
En qua radio heb je 3voor12 en kinkFM inderdaad. Hoewel 3FM op de minder populaire uren ook nog wat wil doen (weet ik uit eigen ervaring).

Wat zalen betreft. Ik denk dat heel veel zalen de bands die op de MOJO mailing staan niet kunnen betalen. De zalen die het wel kunnen zijn inderdaad de grotere zalen die niet snel een 'klein' bandje gaan boeken. Dat de programmeur van Fenix Feverdream niet kent is triest. En ik denk inderdaad dat veel programeurs zo zijn. Of hij hun moet boeken is een andere vraag.
Een hele hele goede vriend van mij is de programeur van Tivoli. Dankzij hem weet ik ook hoe de andere kant werkt. Hij houdt heel goed bij welke bands er zijn. Hij zet ook altijd een Utrechtse band als support neer. Dat lukt alleen niet als de hofdact zelf support meeneemt. Hij kan alleen niet Feverdream en Mono boeken. Ook niet als packagedeal. Ook al zou hij het graag willen. Kost hem heel veel geld (want onkosten zijn niet alleen de gages van de bands). Mag hij 3 keer doen en dan mag hij iets anders gaan zoeken (bij wijze van spreken).

En dan komt hier het probleem (volgens mij). Grotere zalen (maar ook de hele pers) luisteren naar de promotiemannetjes van platenlabels. In Nederland is die wereld een echte ons-kent-ons wereld. De mensen die het echt voor het zeggen hebben zijn op 2 handen te tellen. Als kleine band moet je dus netwerken en de juiste personen kennen. Iets anders telt (helaas) niet.

De zalen die jij noemt zijn te gek! daar gebeurd het ook. En daar zijn er best veel van....Mijn conclusie: Bands moeten netwerken, minder miepen en gewoon muziek gaan maken.

Als laatste...Ik heb wel de laatste 2 jaren heel sterk het idee dat het middenkader van bands weer heel erg groeit en zich steeds minder aantrekt van de 'gevestigde orde'. En dat vind ik erg positief.

Heel veel geschreven en ook weer niet alles kunnen zeggen...Ja soms is een kroeg handig. :)

welke band speel je in?

AutoStatic
31 januari 2007, 17:12
Je zegt hier een heleboel waar ik me deels in kan vinden en deels niet. Ik ga proberen er iets zinnigs over te zeggen, hoewel het eigenlijk iets is om te bespreken in de kroeg en op het eind van de avond te besluiten dat we een band gaan oprichten die het gaat lukken en wel snapt hoe het werkt. :satisfie:

Ja een kroeg zou beter zijn, forum is leuk maar het komt er niet altijd uit zoals je het bedoelt. Maar misschien moeten we dat inderdaad gewoon een keer doen, kan zo wel weer een heel epos inkloppen :)

Embryoyo
1 februari 2007, 18:31
Rompeprop!

Embryoyo
1 februari 2007, 18:34
Rotterdam Terror Corps
Neophyte

:D

fullorder
1 februari 2007, 21:11
Afgelopen zaterdag naar C-mon & Kypski geweest. Geniale band, live helemaal!
Voorprogramma was About, ook erg cool en schone dame op gitaar :satisfie:

Dus nou en of dat er goede Nederlandse bands zijn!

AutoStatic
2 februari 2007, 10:30
Is Marg van wijlen Seedling.
About is niet echt mijn ding, te hoog Zea/Persil gehalte, wordt al snel zo plat.

Brammibal
5 februari 2007, 15:14
Heeft er hier iemand al Beans geroepen?
De beste punk band van Nederland naar mijn idee.