PDA

View Full Version : ontstemmen rg1570 na gebruik tremelo



Terence
28 december 2006, 18:38
Mijn ibanez rg1570 is behoorlijk stemvast, behalve na het gebruiken van de tremelo. Ik lees hier vaak dat deze gitaren niet te ontstemmen zijn, dus misschien is het op te lossen.

Het is niet zo dat specifieke snaren ontstemmen. Ze zijn allemaal ongeveer even veel ontstemd, dus lijkt het mij geen probleem met de nut of de zadels. Maar wat is het dan wel?

Ik heb even rondgekeken naar specifieke info hier op het forum en kwam hier en daar wat tegen over het vervangen van de veren. Zou dat het misschien kunnen oplossen?
Mocht het niet zo simpel op te lossen zijn, dan zet ik de brug vast. Maar aangezien de tremelo erop zit zou ik toch graag de optie willen houden om hem te gebruiken.

Orpheo
28 december 2006, 18:57
zit de toplock wel vast?

Terence
28 december 2006, 19:01
Jazeker, die zit goed vast.

Kaïn
29 december 2006, 00:36
Heb je de gitaar nieuw of tweedehands?
Bij oudere tremelo's kunnen de zogenaamde knife edges versleten zijn, wat kan leiden tot ontstemming. Misschien zitten er vreemde veren in die het niet goed in balans houden (ik verzin maar wat, maar het zou kunnen). Als je er echt niet uitkomt zou ik naar een gitaarbouwer gaan. Dit vind vast en zeker het probleem wel, en kan het oplossen.

Tho
29 december 2006, 00:38
Misschien zijn de veren inderdaad lam geworden. Ik zou er even mee naar een gitaar boer gaan. Ruurd van Kees Dee weet alles van Ibanezjes!

iwamoto
29 december 2006, 00:40
dat moet haast wel de veren zijn, hoe anders kan een locking systeem ontstemmen? gewoon idd langs de boer gaan en laten fixen die hap!

b_240
29 december 2006, 09:01
Misschien heb je net nieuwe snaren gestoken?

Terence
29 december 2006, 11:03
Ik heb de gitaar 2e hands gekocht en hij is van 2003 voor zover ik weet. Ik zal eerst eens de veren vervangen/anders plaatsen denk ik, das vrij goedkoop. Weet iemand of er voor ibanez specifieke veren zijn?

@b_240: dat zal het niet zijn. Hij ontstemt met zowel oude als nieuwe snaren en ik gebruik altijd .10 EB op deze gitaar.

ruurd
4 januari 2007, 13:15
Hoi terence,

Ik zou het oorzaak niet zo snel in de veren zoeken.

Je stemmings probleem kan verschillende oorzaken hebben bijv.

De 3 toplocks bij de nut zitten misschien niet meer in de goede volgorde, ivm slijtage.

Zadels op de trem zitten niet goed vast.

De studs zijn misschien wel door de vorige eigenaar onderspanning of door jezelf naar beneden of omhoog gedraaid. als dit het geval is kun je de trem afschrijven.


Een goede afstelbeurt (bij bijv. the american guitar store) doet vaak een hoop goed mits het laatste niet van topassing is

groeten, Ruurd

Azrael
4 januari 2007, 13:16
De studs zijn misschien wel door de vorige eigenaar onderspanning of door jezelf naar beneden of omhoog gedraaid. als dit het geval is kun je de trem afschrijven.

Dat is bij de Ibanez LO-Pro en Edge tremolos NIET het geval. Die kun je onder spanning gewoon omhoog en naarbeneden draaien en dat maakt geen bal uit.

Azrael
4 januari 2007, 13:18
Lees dit ook eens door. Staat zo'n beetje alles in wat je moet weten om zelf goed aan de slag te kunnen met afstellen. Heb je zo'n gitaarboer echt niet voor nodig.
http://www.ibanezrules.com/tech/setup/tuning_stability.htm

AART
4 januari 2007, 13:26
Ik heb een RGT3020 van 2003, ook met edge pro dus, en die bevalt echt perfect, ontstemt niet/nauwelijks.

Nickname
4 januari 2007, 14:04
Ik heb ook een RG1570, maar dan uit 2005, ik heb er totaal geen problemen mee, ik zou em naar een gitaarboer brengen om eens na te laten kijken. Want als die trem het doet, is het een geweldig ding :)

Terence
4 januari 2007, 14:11
Ik heb ook een RG1570, maar dan uit 2005, ik heb er totaal geen problemen mee, ik zou em naar een gitaarboer brengen om eens na te laten kijken. Want als die trem het doet, is het een geweldig ding :)

Ik heb de mijne 2e hands gekocht in 2005 en toen laten afstellen bij de gitaarboer in Enschede. Vind de gitaar echt heerlijk spelen, wordt alleen maar beter als de trem het ook doet idd.
Zit eraan te denken om de orginele elementen te vervangen, maar ik weet het nog niet zeker. De v7 en v8 klinken opzich ook al best lekker, geen idee hoeveel ik erop vooruit zou gaan door een upgrade.

@Azrael: bedankt voor de link, ik heb het al even gauw doorgelezen en zal binnenkort eens proberen of ik het daarmee kan oplossen. Heb tot nu toe nog niks geprobeerd vanwege studie en sociale verplichtingen.

Utreg
4 januari 2007, 14:15
Gewoon een beurtje laten geven bij de al eerder genoemde gitaarboer, niet duur en kan nooit kwaad ;) Ik doe het standaard als ik een nieuwe gitaar heb (klink alsof ik er 10 heb, maar het zijn er maar 3, waaronder 1 Akoestische :P

Azrael
4 januari 2007, 18:25
Gewoon een beurtje laten geven bij de al eerder genoemde gitaarboer, niet duur en kan nooit kwaad ;) Ik doe het standaard als ik een nieuwe gitaar heb (klink alsof ik er 10 heb, maar het zijn er maar 3, waaronder 1 Akoestische :P

Zelf doen is goedkoper en je leert er een hoop van. Met die link die ik boven heb gegeven leert de topic starter een hoop van zijn tremolo en lost hij het probleem waarschijnlijk ook gewoon op.

ventje
4 januari 2007, 19:57
Ik heb een RGT3020 van 2003, ook met edge pro dus, en die bevalt echt perfect, ontstemt niet/nauwelijks.


eeeeeejjj

een mede prestige speler :cooler:

Nickname
5 januari 2007, 01:23
eeeeeejjj

een mede prestige speler :cooler:

Eeej eeej.. de RG1570 is ook prestige he ;)

Azrael
5 januari 2007, 03:32
eeeeeejjj

een mede prestige speler :cooler:

En RG3120 hiero :D