PDA

View Full Version : VHT Ultra-lead VS Engl Powerball



Jan-Willem
28 december 2006, 18:32
Ik ben van plan om 2x12 kast met een buizentop aan te schaffen, voor thuis gebruik en voor op het podium.
Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan en het een en ander uitgeprobeerd waaronder ook deze twee versterkers VHT pittbull Ultra-lead en de Engl Powerball.

Maar ik vroeg me af of iemand hier enige ervaring heeft met deze twee versterkers? en zo jah wat vinden we er dan van?

Alvast bedankt

Jan-Willem

Riffcrusher
29 december 2006, 16:07
Wat de Powerball betreft: ik heb die zelf nog niet bespeeld, maar ik hoor langs alle kanten dat die héél erg goeie gain (distortion) heeft.

De VHT Ultralead... Die wordt wel eens 'droog' genoemd en eigenlijk is dat wel een goede beschrijving. Niet dat deze amp distortion te kort heeft, maar met een Tubescreamer(-achtig) pedaaltje ervoor, krijg je de saturatie die je maar wil... Met drie kanalen heb je nogal wat mogelijkheden. En als je de versie met de ingebouwde 6-bands-equalizer neemt...

Oh, probeer ook de Bogner Uberschall. Als je budget je een VHT Ultralead toelaat, moet een Uberschall ook lukken ! Heeft een heel rond, vol geluid. Bijna 3-dimensioneel. EN saturatie en gain in overvloed !

De Uberschall is trouwens mijn (huidige, hehe...) favoriet... Hoewel de VHT een brede geluidsspectrum aankan...

Hope this helps !
Enneuh... Vooral (nog eens) proberen die handel !

Cheers !

Hell's Engl
29 december 2006, 20:24
Heb zelf 'n Powerball gehad nadat mijn 5150 was gejat...
Vind 't op zich wel 'n goede amp, maar 't is is gewoon niet mijn ding... iets te "metal"... Heb 'm daarom maar ook weggedaan..

Maar ik raad je aan om naar Jukebox in Boekel te gaan en ze beide te testen.
Dan kom je er 't snelst achter...
Maar als je budget 'n VHT toelaat, zou ik ook zeker de rest van de amp collectie 'ns testen... Verwacht dat je de Powerball snel links laat liggen.. Maar dat is mijn mening...

Succes!

andy
30 december 2006, 02:16
Het is weer een beetje het verhaal: Welke muziek wil je maken en wat weet je zelf uit een amp te halen. De Powerball is idd een echte metal bak. Maar je kunt er natuurlijk meer mee als je met de knoppen weet om te gaan.

Maar zoals mijn voorganger al zei. Met dat budget heb je heel veel keuze. Dus ik zou me niet vast bijten op die twee amps.

caliban
30 december 2006, 09:38
Zeker de Überschall proberen en andere ENGLs zoals de Savage 120 en de SE

Jan-Willem
30 december 2006, 19:37
gheghe budget is een relatief begrip ;), ik wil gewoon een versterker hebben die ik super goed vind.

Ik speel op het moment in een progressieve happy metalband (wat dat ook mag zijn) :soul: en ik speel vooral snel, sneller en snelst maar naast het racewerk doe ik ook veel cleane stukken en af en toe een solootje.

Dus zoek ik een amp met ballen maar ook een mooie clean is een must.

Ik ben dus inderdaad al naar boekel geweest en heb daar de VHT, Engl powertone, 2 Diezels, Koch en Mesa boogie geprobeerd.

VHT vond ik het beste vanwege de clean en de ultralead (mooi ronde distortion die niet schel wordt) maar ik weet wel dat de VHT meer een mid/hoog geluid heeft.

De Engl vond ik goed vanwege het volle geluid, deze versterker heeft veel meer laag en is ook strakker dan de VHT (en een stuk goedkoper :P).

Ik wilde ook erg graag de Uberschall proberen maar die was er niet, dus die hoop ik binnenkort nog een keer te pakken te krijgen net als wat andere Engl versterkers.

Ik ben me op dit moment nog aan het oriënteren (tot dat ik het budget heb), maar het is moeilijk om veel versterkers naast elkaar te zetten omdat veel gitaarwinkels vrij weinig hebben staan (op de Juxebox in Boekel na dan)

Sidesmile
30 december 2006, 21:19
uitstapje naar een duitse gigawinkel is dan wel een aanrader...

Nocki
30 december 2006, 22:30
Toeallig gisteren nog naar Boekel geweest en naast de VHT ook de ENGL invader geprobeerd. ik was zeker te spreken over de VHT en vond m een stuk beter dan de ENGL powerball en savage 120 maar de op van die dag was voor mij de ENGL invader. wauw! wat een amp. was er wel helemaal mee in mn nopjes. we gingen gelukkig niet voor mij kijken want ik heb nu eenmaal een andere fetish maar de invader had alles wat ik zoek in een amp maar dan met een heel eigen karakter!

BLOK182
31 december 2006, 00:36
Ik heb 1.5 jaar een Powerball gehad, erg goed bevallen. Ben ook erg enthousiast over de classic lead serie van VHT, een van mijn favo multichannel amps:-) Over de Powerball (bijna) niets dan lof, prima highgainamp voor een leuke prijs! "Nadeel" voor ik de overdosis gain, op 9 uur had je al meer dan genoeg gain, zodat sommige settings te gecomprimeerd werden of te fizzy, had wat minder gemogen.

Jan-Willem
31 december 2006, 17:17
Welke giga winkels zijn aan te raden, toen ik op zoek was naar mijn LTD MH-1000 heb ik ook gekeken naar een aantal gigawinkels ben ze alleen vergeten ;) of nou jah de duitse dan ;).

Op het moment kan ik me alleen nog Piens herinderen, kent iemand deze winkel?

Wat ik me trouwens zat af te vragen die Engl SE is dat een soort modulator amp, met zeg maar alle sounds uit alle ander amps van Engl? Maar ik was nog wel van plan om die Invader eens te gaan tekkelen :soul:

Wat ik trouwens wel het nadeel van die VHT vond was dat je vrij weinig hebt aan het crunch kanaal. Dus dan zou ik een boost moeten hebben voor tijdens solo's

Riffcrusher
1 januari 2007, 12:26
Je vindt maar weinig aan het crunch kanaal bij de VHT ? Hmmm... Natuurlijk, als je gesatureerde distortion wil, dan is dat zo... Maar het is wel een bruikbaar kanaal voor héél veel andere genres dan loeiharde metal. (Ik moet toch een beetje mijn amp verdedigen ook hé... Hehe...)
(Maar toch kunnen we met recht en reden zeggen dat de Ultralead een echte metalbak is. Als je echt jazz en blues wil spelen, doe je dat niet op zo'n amp natuurlijk...)

Anyway...Ik was vorige week nog eens in Key Music in Sint-Niklaas in België. Daar hadden (hebben) ze van Engl de Fireball, de Powerball, de Blackmore (dacht ik), de SE, EN de Invader...

Ik heb er enkel de SE bespeeld (niet de Invader, hoewel ik er ook razend benieuwd naar ben...). Ongelooflijke amp (de SE.)

Check it out zou ik zeggen...

Good luck en... have fun in de 'queeste' !

Cheers !

Jan-Willem
1 januari 2007, 16:39
Oh maar je hoeft de VHT echt niet te verdedingen ;) want hij staat op het moment op nummer 1 (waarschijnlijk als je nog even door gaat wordt ik jaloers) en ik verwacht ook dat ik het crunch kanaal wel ergens voor kan gebruiken, aangezien ik van veel verschillende muziek hou.

Ik woon in Rotterdam, waar we sinds kort ook een Key-music hebben maar die stelt nogal terleur net al de meeste andere muziek winkels in Rotterdam (Feedback bijvoorbeeld) maar ik ga morgen eens kijk bij peter verspuij en daar eens aan de Invader, powerbal en de SE trekken

Riffcrusher
1 januari 2007, 18:52
Zeker doen, die Engls uitproberen ! Have fun ! (En mocht je uiteindelijk alsnog voor de VHT gaan: zoals ik al zei: een Tubescreamer-achtige pedaal ervoor is super !)
Hehe...

Cheers !

caliban
1 januari 2007, 22:17
Anyway...Ik was vorige week nog eens in Key Music in Sint-Niklaas in België. Daar hadden (hebben) ze van Engl de Fireball, de Powerball, de Blackmore (dacht ik), de SE, EN de Invader...

Ik heb er enkel de SE bespeeld (niet de Invader, hoewel ik er ook razend benieuwd naar ben...). Ongelooflijke amp (de SE.)

Kan je me zeggen hoe de SE is in vergelijking met de powerball en misschien ook in vergelijking met andere ENGL amp

gerrekat
2 januari 2007, 08:25
De VHT is meer dan 2 keer zo duur als de ENGL, toch klinkt de ENGL heel wat smoother en verzadigder dan de UL. Beide zijn vette amps voor wat ze zijn. De vergelijking UL-SE zou eerlijker zijn. De UL kan snel droog en solid state achtig klinken maar si wel monsterachtig strak, de Powerball is overigens ook zo straks als wat.

BLOK182
2 januari 2007, 10:07
Kleine tip voor de Powerball: experimenteer met de mid-open/mid-focussed functie, kan nogal een wereld van verschil zijn:p Zelf 1.5 jaar veel met de Engl gespeeld en gerecord, enkel op midfocussed omdat ik het gescoopte weer helemaal niks vond. Met veel mid vond ik het weer te gek:-)

Hell's Engl
2 januari 2007, 11:09
Op de site van rocksolideamps.com staan sound samples van wat Engl amps..
Misschien heb je er wat aan...

gerrekat
2 januari 2007, 17:58
soundclips zijn maar soundclips he, ik vind lang niet alle clips op de RSA site gaaf terwijl ik de Powerball toch een van de vetste (metal) amps op de markt vind in de € 1500-1800 klasse.

Jan-Willem
2 januari 2007, 18:46
Nou vandaag ben ik even bij Peter verspuij geweest, een heel avontuur (om daar te komen). Zie hadden niet zo gek veel staan (eigenlijk best weinig) dus heb ik de Engl Invader, Engl SE en een Mesa Boogie Deuce Stilleto uitgeprobeert.

De Engl Invader vond ik wel tegenvallen vooral omdat ik terug dacht aan de vette sound van de Powerball, maar toen toch maar even een 4x12 cab gevraagd klonk ie al een stuk beter (1x12 kan ik afraden) alleen heb ik mijn twijfels of is wel net (voor mij dan) net zo goed is al de Powerball.
Maar ik ben ook niet zo bedreven als Daan bij de Juxebox in Boekel
Ik vond van de Invader clean erg teleurstellend en soms wat te wollig, ik er ook niet echt een goede heldere zware distortion uit krijgen.

De SE was stukken beter op veel fronten, de clean was veel mooier en de distortions veelzijdig en ik hoorde er op sommige moment ook mooie distortions uit komen en daarnaast zit er ook reverb op dus dat is handig.

Maar voor beide Engl geld dat ze niet erg mooi blijven bij de hoge noten.

En de Stilleto zal ik kort over zijn, niks bijzonders.

@riffcrusher: Wat voor een geluid krijg je dan als je een Tubescreamer voor een VHT zet?

@gerrekat: Jah ik weet dat de VHT ruim 2x zo duur is al de Powerbal, maar de VHT heeft echt een super clean en het ultralead kanaal heeft een mooie distortion die zijn geluid behoud naarmate je de hoge noten gaat beklimmen. Ik wil nog wel zeker de SE en de UL naast elkaar zetten met de PB er bij en dan kijken wat er uit komt

BLOK182
2 januari 2007, 18:53
De tubescreamertruuk is wel aan te raden. Laatst zoiets gedaan voor mijn Budda superdrive, en van hardrock meteen door naar uber-dropC-metal met niet eens veel ruis als ik niet speelde, erg leuk om mee te experimenteren.

Jan-Willem
2 januari 2007, 19:06
Zijn er nog tubescreamers aan te raden? (dat wordt feedback weer lastig vallen net als bij mijn distortionpedaal :satisfie:)

BLOK182
3 januari 2007, 00:28
Ik denk dat je met een standaard tubescreamer iig het idee al snapt. Als je het dan wel wat vindt, zou je eens meerdere tubescreamers en ts-achtige pedaaltjes kunnen proberen. Voor de eerste indruk kan je gewoon een TS pakken met volume vol open en gain heel laag.

Riffcrusher
8 januari 2007, 17:31
Beetje laat, maar BLOK182 antwoordde al...

De Tubescreamer(achtige) geeft meer saturatie. Meer gain dus. Meer distortion zeg maar...
Dat geldt voor de VHT UL.

Als ik hem voor mijn Uberschall zet, is dat niet om meer gain te hebben (want dat heeft de Uber al meer dan genoeg van zichzelf !), maar om hem strakker te doen klinken. Helpt ècht wel.

Een Tubescreamer gebruiken is een bekende truuk. En het werkt. Voor mij toch...

Cheers !

Jan-Willem
8 januari 2007, 22:41
Is het dan ook zo dat de VHT ook strakker wordt?

Want de VHT is niet zo straks als de Engl Powerball en kun je dankzij die tubescreamer ook meer laag toevoegen?

Maar ik ben benieuwd naar deze truuk, want ik kende hem nog niet :P

Riffcrusher
10 januari 2007, 19:08
De VHT heeft geen laag genoeg ? Whoa ! Nee, serieus: check de knoppen achteraan eens, als je gaat testen... Achteraan rechts zouden twee knoppen moeten zitten: 'presence' en 'depth'... Rara waar de 'depth'-knop voor dient ! Hehe... (En ga dan een eind van de amp staan... Yeah !)

De Tubescreamer geeft dus zoals gezegd meer saturatie maar heeft ook een toonregeling en dus kun je een KLEIN beetje bepalen of hij meer in het laag, of meer in het hoog werkt...

Ik vind de VHT ultrastrak, maar ik speel dan ook niet op een Powerball, dus...
Ach, eens checken hé !

En zoals steeds: have FUN !!!

Jan-Willem
10 januari 2007, 19:27
Toen ik zeg maar ging testen bij de Juxebox, had de VHT niet het laag dat de Powerball had en als je ze vergeleek had de powerball maar een volledig geluid en de VHT meer een mid/hoog geluid maar ik vond de Distortion van de VHT meer ballen hebben als die van de Powerball.

In iedergeval goed dat je me op die knoppen wijst dan kan ik die meenemen voor de volgende keer.

Maar ik had nog wel een vraagje aan je riffcrusher hoe is de Bogner Uberschal vergeleken bij de VHT?

gradje pbc
10 januari 2007, 21:54
Toen ik zeg maar ging testen bij de Juxebox, had de VHT niet het laag dat de Powerball had en als je ze vergeleek had de powerball maar een volledig geluid en de VHT meer een mid/hoog geluid maar ik vond de Distortion van de VHT meer ballen hebben als die van de Powerball.

In iedergeval goed dat je me op die knoppen wijst dan kan ik die meenemen voor de volgende keer.

Maar ik had nog wel een vraagje aan je riffcrusher hoe is de Bogner Uberschal vergeleken bij de VHT?

Veel mensen vergeten dat het laag voor de bassist in een band is weggelegd
en dat je meer aan een lowmid punch hebt. Al dat te veel laag wordt compleet door bas en basedrum weggedrukt.

Een VHT UL is rete strak en heeft veel punch met een pure toon. Een
Engl powerball is minder puur maar heeft een eigen "gekleurd" mid wat je moet liggen.

Riffcrusher
11 januari 2007, 10:19
Héél juist ! Ik hoor veel gitaristen die laag gestemd staan en het lijkt er telkens weer op dat ze als een basgitarist willen klinken...
Dan wordt het algauw één zooi qua geluid. Gitaren klinken voor mij persoonlijk veel beter als ze zich zo'n beetje in het midden.

En laat daar de VHT UL nu net zo geschikt voor zijn !

Oh, Jan-Willem, de Bogner heeft op dit moment mijn voorkeur... Hij heeft echt super veel ballen wat distortion betreft. Met de Tubescreamer ervoor kan ik hem zijn voor mij ietwat te 'boomy' karakter wat afronden naar het midden toe. En hem dus wat strakker maken. (Tubescreamer gain dan wel héél erg laag ingesteld, wegens genoeg gain in de amp zelf, ja hallo !)
De Uberschall is een beest: brutale distortion (genoeg saturatie, wees gerust !), heeft punch (immens veel laag !), een fijne toonregeling.

Het clean (dat natuurlijk geen letterlijk Fender is, toegegeven) is voor mij persoonlijk meer dan voldoende. Heeft trouwens 'tons of headroom' en kan héél erg goed overweg met pedaaltjes, ook distortion !

Cheers !
Jo D.

Het geluid van de Uberschall wordt wel eens als rond, vol, 3-dimensionaal beschreven. Da's volgens mij een goede beschrijving...

gerrekat
11 januari 2007, 13:05
Ik vond de Uberschall een goede amp, maar wat "standaard" klinken en niet helemaal strak genoeg voor mijn smaak.

Jan-Willem
11 januari 2007, 14:39
Ik ben niet laag gestemd ik speel gewoon in E wat ik veel prettiger vind omdat je dan meer spanning op je snaren hebt staan (heb om die reden ook 010-052 snaren)

Ik ben ook niet zo zeer opzoek naar een versterker die onwijs veel laag heeft, want dan ben ik namelijk compleet niet meer te horen onderandere door de bassist, bassdrumm maar ook omdat mijn mede gitarist van de band Soldano instellingen gebruikt. Dus hele lage distortion heb ik heel snel afgeleerd kan ik u verzekeren

Dus ik zoek wel een versterker die de zelfde kant op gaat, maar wel met ballen.
Maar goed ik denk dat het binnen kort een weer eens tijd is voor een tussentijdse evaluatie in de test kamer en dan meneer VHT, Engl en Bogner eens flink aan de tand te voelen

gradje pbc
11 januari 2007, 15:27
Vergeet dat ook de Slodano's niet te testen, deze hebben de juiste lowmid punch die in de mix wel doorkomt. Ook Diezel's zijn vet.

Als je 'alleen' (dus zonder complete band) de versterkers test, is het eigenlijk
verradelijk omdat je niet kunt horen hoe het totaalplaatje is.........

Gérard

PS1 Op dit moment heb ik een Soldano (maar dat kan je gezien bovenstaande
post ook wel raden). Dat ik (weer) een Diezel of VHT zal nemen sluit ik niet uit.

PS2 Splawn zou ik ook eens willen testen, maar die wordt in Europa nergens
geleverd....

JacksonBas
13 januari 2007, 11:13
ik vind die powerball een beetje "te". te veel vermogen, te weinig mids, te veel laag. en die clean is ook niet egt mooi.