PDA

View Full Version : Hammer on, pull off, 'm' achter de noot?



Ramy
28 december 2006, 16:51
Hey,

Heb even een paar vraagjes. :)
Hoe werkt een hammer on en een pull off?
Zie dat vaak in een tab staan, maar ik weet niet hoe ik 'm speel.
Verder vraag ik me ook af wat een 'm' achter de noot betekend, zo zie ik wel eens de noot 'Dm' of 'Am' staan, hoe speel je die dan?

Alvast bedankt!

gorgasm
28 december 2006, 16:55
Dm en Am verwijzen naar je akkoorden; D mineur en A mineur akkoorden.
bovenaan staan sticky's, doorlees die van Jeroen eens en je ziet hoe zo'n Dm wordt gemaakt

hammer on is de snaar 1x aanslaan en 1(of meerdere vingers) bijzetten.
pull off is hetzelfde maar dan trek je ze weg(idd doe je t omgekeerde met je links hand)

Ramy
28 december 2006, 17:11
Oke, dat majeur en mineur snap ik nu!

Alleen nog die hammer on en pull off, ik snap 't eigenlijk nog steeds niet echt.
Je slaat de snaar toch altijd maar 1 keer aan?

peppie
28 december 2006, 17:36
Oke, dat majeur en mineur snap ik nu!

Alleen nog die hammer on en pull off, ik snap 't eigenlijk nog steeds niet echt.
Je slaat de snaar toch altijd maar 1 keer aan?


Stel je speelt 3 noten op een G snaar bijvoorbeeld:

G: 12-13-15

dan sla je elke noot afzonderlijk aan eerste de g(12) dan de Gis(13) dan Ais(15)

Als er dit staat:
G: 12h13h15

Sla je de g(12) aan zet je zonder aanteslaan je vinger op fret 13 (gis) en daarna op fret 15(ais)

pull offs is het zelfde idee maar dan van 15 naar 13 naar 12

15p13p12

Je slaat de 15 aan haalt de vinger in een iets wat neergaande beweging van de snaar af met een andere vinger op fret 13 zonder aan te slaan

hopelijk is het zo duidelijk.

Negative K3 fan
28 december 2006, 17:54
Oke, dat majeur en mineur snap ik nu!

Alleen nog die hammer on en pull off, ik snap 't eigenlijk nog steeds niet echt.
Je slaat de snaar toch altijd maar 1 keer aan?

hammer on/pull off wordt in het nederlands legato genoemd, bij een hammer on sla je met een vinger van je linkerhand op de snaar vlak achter de fret waardoor er een toon klinkt zonder hem met je rechterhand aan te slaan. Een pull off werkt volgens hetzelfde principe, maar in plaats van het slaan trek je je vinger van de snaar af op een dusdanige manier dat er een toon klinkt zonder dat je de snaar aanslaat met je rechterhand.

hier een videootje van hoe joe satriani het doet (http://www.youtube.com/watch?v=T68DTkzy-Dg), met een walgelijk lelijke gitaartoon.

Ramy
28 december 2006, 18:09
Dus als ik het goed begrijp gebruik ik heel mijn rechterhand niet?
Ik sla het aan bij de fret?
Maar als ik bijv. de G12 heb ingedrukt en ik haal mijn vinger ervanaf om naar de G13 te gaan, dan gaat het geluid al bijna uit en er klinkt een raar geluid op het moment dat ik mijn vinger weg trek. Hoe moet ik dit oplossen?

Negative K3 fan
28 december 2006, 18:45
wat bedoel je met G12 en G13??

armageddon
28 december 2006, 18:47
De g-snaar op de 12e en de 13e fret denk ik, maar niet heel zeker :)

Negative K3 fan
28 december 2006, 18:53
stel je slaat een noot aan op de 12e fret van de g snaar (G12) en je wilt een hammer on doen op de 13e fret met je middelvinger, dan laat je je wijsvinger staan en de noot doorklinken, dan sla je met je middelvinger op de snaar bij de 13e fret, je krijgt dan een vloeiende overgang van noten en dat effect wordt in de muziek legato genoemd.

snap je hem?

Ramy
28 december 2006, 19:31
Ah.. nu snap ikhet !! Dankjulliewel!
Met G12 bedoelde ik idd. de 12e fret van de G snaar..

Nu heb ik eigenlijk toch nog een vraagje, dat gaat even over iets anders..
Kunnen jullie me tips geven over dit stukje?
http://www.tabsrus.nl/view/download.php?tab=14922
Het gaat over het beginnetje..
Ik weet niet echt hoe ik me vingers moet houden, vooral niet omdat je daarna op de A snaar van de 6 naar de 7 moet, hebben jullie mischien nog tips?

Gitaristje 18
28 december 2006, 22:36
Nou je houdt zeg maar de snaren al ingedrukt in de goede posities. Dus wijsvinger op de 6e positie van de A snaar, middelvinger op de 6e positie in de D snaar en je ringvinger op de 4e positie van de G snaar en dan begin je met de snaren in de goede volgorde aanslaan. Dan doe je de hammer on en de pull off en dan zet je je vingers in dezelfde positie alleen dan je wijsvinger in de 7e ipv de 6e. Volgens mij moet ie zo lukken. Vertel maar of dit lukt zo.

P.S. Weet je wat ook leuk is om te doen nu je pull offs en hammer ons kan doen.

----5h7p5------------------------
----------7-----------------
-------------------------------
------------------------
-----------------------------
---------------------------

Je slaat de hoge e aan met je wijsvinger in de 5e positie. Je doet een hammer on en een pull of en dan zet je je vinger op de b snaar in de 7 positie en die sla je dan aan. Dan hoef je maar 2 keer een snaar aan te slaan en je kan na ff oefenen dit best wel snel doen. Je hebt nu niet de combinatie tussen snel zijn met je linker hand en snel zijn met je rechterhand (een van de dingen wat gitaar spelen moeilijk maakt.)
Dit is dus een handig truukje om in je gitaarspel zonder al te veel moeite een lekker snel loopje te doen. Succes :satisfie:

Ramy
28 december 2006, 22:46
Nou je houdt zeg maar de snaren al ingedrukt in de goede posities. Dus wijsvinger op de 6e positie van de A snaar, middelvinger op de 6e positie in de D snaar en je ringvinger op de 4e positie van de G snaar en dan begin je met de snaren in de goede volgorde aanslaan. Dan doe je de hammer on en de pull off en dan zet je je vingers in dezelfde positie alleen dan je wijsvinger in de 7e ipv de 6e. Volgens mij moet ie zo lukken. Vertel maar of dit lukt zo.

P.S. Weet je wat ook leuk is om te doen nu je pull offs en hammer ons kan doen.

----5h7p5------------------------
----------7-----------------
-------------------------------
------------------------
-----------------------------
---------------------------

Je slaat de hoge e aan met je wijsvinger in de 5e positie. Je doet een hammer on en een pull of en dan zet je je vinger op de b snaar in de 7 positie en die sla je dan aan. Dan hoef je maar 2 keer een snaar aan te slaan en je kan na ff oefenen dit best wel snel doen. Je hebt nu niet de combinatie tussen snel zijn met je linker hand en snel zijn met je rechterhand (een van de dingen wat gitaar spelen moeilijk maakt.)
Dit is dus een handig truukje om in je gitaarspel zonder al te veel moeite een lekker snel loopje te doen. Succes :satisfie:
Bedankt voor je antwoord!
Alleen de hals van de gitaar zit in mijn linkerhand, dus het is dan niet mogelijk om mijn ringvinger daarna op de 4e fret te leggen..

Gitaristje 18
28 december 2006, 22:50
Oh shit ja idd. Ik had dit ff moeten uitleggen en dan zelf uitproberen met de gitaar erbij.


Ff opnieuw;). Wijsvinger in de 4e positie, pink 6e positie D snaar en ringvinger 6e positie A snaar. Na het hammer on en pull of loopje neem je weer dezelfde houding alleen dan met je ringvinger in de 6e positie van de D snaar en je pink in de 7e positie van de A snaar.

Wat je ook kan doen is je wijsvinger in de 4 positie, ringvinger 6e van de D snaar en pink in de 6e van de A snaar. Dan na het h en p loopje dezelfde houding alleen dan je pink in de 7e positie.

Persoonlijk vind ik de onderste manier fijner, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Ramy
29 december 2006, 14:16
oke, bedankt!

Gitaristje 18
29 december 2006, 17:03
Vertel maar ff hoe dit je bevalt en of het truukje met het hammer on pull of loopje lukt :satisfie:

Ramy
29 december 2006, 22:50
Het stukje gaat nog niet zo heel soepel, maar dat is gewoon oefenen..
Ik speel ook nog niet zo heel lang gitaar..

*ROCKST4R
2 januari 2007, 15:38
Ah.. nu snap ikhet !! Dankjulliewel!
Met G12 bedoelde ik idd. de 12e fret van de G snaar..

Nu heb ik eigenlijk toch nog een vraagje, dat gaat even over iets anders..
Kunnen jullie me tips geven over dit stukje?
http://www.tabsrus.nl/view/download.php?tab=14922
Het gaat over het beginnetje..
Ik weet niet echt hoe ik me vingers moet houden, vooral niet omdat je daarna op de A snaar van de 6 naar de 7 moet, hebben jullie mischien nog tips?


Ramy, Ik heb toevallig een video'tje op youtube staan van snow, wat ik speel, misschien kun je daar iets mee?

http://www.youtube.com/watch?v=QGFMgzQ8Clk dat is m.

Ramy
11 januari 2007, 18:44
Beetje late reactie, maar vet filmpje! Mooi hoe je dat doet!
Alleen mijn hammer on klinkt niet zo net als in snow, komt dat doordat ik akoestisch heb en jij (en de Red hot chili peppers) het met een elektrische doen?

Gitaristje 18
11 januari 2007, 20:43
Ja elektrische gitaren reageren veel meer op hammer on en pull offs. Je zou zo met 1 aanslag 4 hammerons achter elkaar kunnen doen. Das het leuke van elektrisch spelen, de electrische gitaar is zo flexibel, je kan er zo veel dingen mee doen.

Ramy
12 januari 2007, 18:56
Oke..
Heel erg bedankt voor jullie hulp he!
Ik ga waarschijnlijk een elektrische gitaar kopen, dat is ook wel gaaf.. :gitarist:

Gitaristje 18
12 januari 2007, 19:52
Zeker weten ;)