PDA

View Full Version : ongelakte hals met frets lakken



prs
28 december 2006, 15:39
Ik heb een telecaster hals die nog ongelakt is, maar de frets zitten wel al reeds in de toets. Nu wil ik de hele hals en ook de esdoorn toets lakken...volstaat het om gewoon de frets af te plakken, of moeten deze eruit? Indien het laatste het geval is zou olieen dan een alternatief zijn om de frets erin te laten?

fred dons
28 december 2006, 15:45
met scotch tape afplakken (schilderstape gaat doorlekken)dus gewoon stukkie tape erop, met exacto mesje bijsnijden en spuiten maar
je zult onderweg waarschijnlijk nog wel een keertje opnieuw moeten plakken omdat de tape de neiging heeft omhoog te krullen door de lak

btw warmoth en all parts lakken gewoon de frets mee en daar zul je zelf met behulp van je snaren de lak weer moeten verwijderen

hassent
28 december 2006, 16:27
Kun je dan niet makkelijker de hele hals inclusief de frets in z'n geheel spuiten en dan, na uitharden, het fretboard afplakken en de frets schoonmaken met staalwol oid?

fred dons
28 december 2006, 16:41
nou nee, (uitgaande dat je niet met een 2 componentenlak werkt) omdat de weekmakers in de lijm van je tape je verse lak gaan beschadigen, je zou dan eerst een paar weken moeten wachten met afplakken voordat de lak echt volledig uitgehard is voor je dit zou kunnen doen, afplakken van de frets werkt dan een stuk sneller ;)

hassent
28 december 2006, 16:45
Ah, duidelijk!

Samder
28 december 2006, 19:10
Waarom wil je hem lakken?

Ongelakte halzen spelen echt onwijs fijn!!

prs
28 december 2006, 19:21
Waarom wil je hem lakken?

Ongelakte halzen spelen echt onwijs fijn!!

Ik vind gelakte halzen fijner spelen :)

fred dons
29 december 2006, 08:03
ik lak zelf altijd (of in ieder geval meestal :D ) wel de toets bij maple nekken omdat die anders zo smerig worden, de achterkant laat ik dan gewoon kaal

prs
29 december 2006, 22:39
Nog een vraagje: hoeveel lagen nblanke lak moeten er op een hals? Ik neem aan dat dit er niet zoveel hoeven te zijn als op een body?
Wat is een goede lak om te gebruiken om een hals blank mee af te lakken?

The_W85
10 januari 2007, 21:59
Nog een vraagje: hoeveel lagen nblanke lak moeten er op een hals? Ik neem aan dat dit er niet zoveel hoeven te zijn als op een body?
Wat is een goede lak om te gebruiken om een hals blank mee af te lakken?

Dat zou ik ook wel willen weten, aangezien ik ook in bezit ben van een ongelakte nek en deze ook wil lakken.

Valoosj
10 januari 2007, 22:06
met frets bedoelen jullie de ijzeren draden , en met toets het houten stuk ertussen?

als je het fingerboard niet mee wilt lakken, gewoon helemaal afplakken met iets plastic zeker? ik ben ook bezig met mijn project, dus dit is wel handige info allemaal

G.G.
11 januari 2007, 03:26
met frets bedoelen jullie de ijzeren draden , en met toets het houten stuk ertussen?

als je het fingerboard niet mee wilt lakken, gewoon helemaal afplakken met iets plastic zeker? ik ben ook bezig met mijn project, dus dit is wel handige info allemaal

Frets zijn inderdaad die ijzeren draden. Je toets/fretboard/fingerboard is de plak hout waar de frets in zitten. Deze plak is op je hals gelijmd (uitzondering zijn de maple halzen van de fender)

Ik plak de toets altijd gewoon met schilderstape af. Het randje dat na het lakken zichtbaar is (waar het tape gezeten heeft) schuur ik met een hele fijne korrel weg zodat dat bijna niet meer zichtbaar is.

fred dons
11 januari 2007, 07:54
ik lak meestal een laag of drie, bij voorkeur cellulose omdat dat lekker snel hard wordt en dun opgebracht kan worden maar ik heb ook altijd goede resultaten behaald met motip acryl

Valoosj
13 januari 2007, 00:04
moet je hier ook eerst een filler en een sealer gebruiken voor je er enkele topcoats opzet?
mijn nek is net afgeschuurd, en hij voelt zalig, maar ik wil er toch iets opzetten om hem te beschermen

G.G.
13 januari 2007, 01:34
Meeste halzen zijn van mahonie of esdoorn. Mahonie heeft wel een filler nodig (in ieder geval wenselijk, maar op mijn srvstrat heb ik geen filler gebruikt, kost wat meer lak en is waarschijnlijk daardoor minder voor de klank), esdoorn heeft geen filler nodig.

Mattia
13 januari 2007, 07:26
Filler hoeft alleen als je een gladde hals wil hebben; porien voelen is niet erg, verder, en een filler heeft hul effect op lakdikte. Dat heeft de finisher zelf in handen ;)

Valoosj
13 januari 2007, 11:55
en een sealer? die staat bij stewmac er wel bij dat je dat meot gebruiken

Mattia
13 januari 2007, 15:24
Hoeft ook niet. Voordeel van sealer: sneller een dikkere laag. Dat spul is 'dikker' (hogere solids content, hoef je maar 1 ipv 3 lagen te spuiten, en het is vaak goedkoper dan 3x een topcoat spuiten), maar ik heb het echt nog nooit gebruikt. Als ik al een 'sealer' gebruik, is dat eerder wat schellac (zelf mixen, dewaxed flakes+alcohol, of Zinnser Seal Coat), 2-3 laagjes met een stuk keukenrol aanbrengen. Dan grain fill, dan weer seal, dan gewoon lak spuiten.