PDA

View Full Version : triads



sofa
28 december 2006, 12:40
Hoi, ben bezig met het boek Blues Guitar van Matt Smith, daarin een hoofdstuk over de toepassing van triads als fills en dan het gebruik van triads uit een ander akkoord dan die waarin wordt gespeeld. Bv. Als de eerste trap E9 is kun je fills spelen in Amaj, nl. Amaj (xxx655), Bmin (xxx777), Ckruismin(xxx999), Dmaj(xxx101011), Emaj (xxx131212), Fkruismin(xxx222), Gkruisdim(xxx434) en weer Amaj, alsua het boek.

In de tweede trap (A13) zijn de fills in Dmaj en in de 5e trap (B13) fills in Emaj.

Omdat ik hier niets van begrijp (en na jaren heb opgegeven het ooit te begrijpen) maar het wel lekker klinkt probeer ik voor de andere akkoorden vergelijkbare fills uit te vogelen. Maar hoe doe ik dat?

Stel ik doe een bluesje in A (en dus 4e en 5 e trap D en E) dan moeten de fils voor A dus in Dmaj?. Wordt dat dan Emaj (xxx121213), Fismin(xxx1141414), Gismin (xxx444), Amaj (xxx655), Bmaj (xxx778), Cismin(xxx999), Ddim(xxx111011) en Emaj (xxx121213) enz?

Willem

peter_heijnen
28 december 2006, 13:28
Als de eerste trap E9 is kun je fills spelen in Amaj, nl. Amaj (xxx655), Bmin (xxx777), Ckruismin(xxx999), Dmaj(xxx101011), Emaj (xxx131212), Fkruismin(xxx222), Gkruisdim(xxx434) en weer Amaj, alsua het boek.

In de tweede trap (A13) zijn de fills in Dmaj en in de 5e trap (B13) fills in Emaj.

Omdat ik hier niets van begrijp (en na jaren heb opgegeven het ooit te begrijpen) maar het wel lekker klinkt probeer ik voor de andere akkoorden vergelijkbare fills uit te vogelen. Maar hoe doe ik dat?

Stel ik doe een bluesje in A (en dus 4e en 5 e trap D en E) dan moeten de fils voor A dus in Dmaj?. Wordt dat dan Emaj (xxx121213), Fismin(xxx1141414), Gismin (xxx444), Amaj (xxx655), Bmaj (xxx778), Cismin(xxx999), Ddim(xxx111011) en Emaj (xxx121213) enz?
Volgens jouw boek horen deze dingen bij elkaar:
E9 -> A majeur
A13 -> D majeur
B13 -> E majeur

Wat je ziet is dat de ladder waaruit je de triads/drieklanken kunt spelen steeds een kwart hoger of respectievelijk een kwint lager is dan het akkoord waarover je de fills gaat spelen.

Stel je wil dit in A met respectievelijk A7, D7 en E7, dan moet je idd een kwart naar boven of een kwint naar beneden voor de majeurladders waaruit je je fills kunt halen: A7 -> D majeur, D7 -> G majeur, E7 -> A majeur.

De theorie erachter: zie het septime accoord (bijv A7 of E9 of B13) als de 5e trap en plaats op de bijbehorende 1e trap de majeurtoonladder.
Alle drieklanken die je dan speelt zijn de afzonderlijke trappen I tm VII in majeur. De bijbehorende ladders (bij die trappen) zijn overigens de beroemde kerktoonladders.

-=JEROEN=-
28 december 2006, 18:59
De theorie erachter: zie het septime accoord (bijv A7 of E9 of B13) als de 5e trap en plaats op de bijbehorende 1e trap de majeurtoonladder.
Alle drieklanken die je dan speelt zijn de afzonderlijke trappen I tm VII in majeur.
kan je hier een uitgebreider voorbeeld van geven, beginnend met een progressie met een A7 bijv

sofa
28 december 2006, 19:59
Volgens jouw boek horen deze dingen bij elkaar:

De theorie erachter: zie het septime accoord (bijv A7 of E9 of B13) als de 5e trap en plaats op de bijbehorende 1e trap de majeurtoonladder.
Alle drieklanken die je dan speelt zijn de afzonderlijke trappen I tm VII in majeur. De bijbehorende ladders (bij die trappen) zijn overigens de beroemde kerktoonladders.


OK. Even terug naar mijn oorspronkelijke vraag. Klopt dan mijn van Amaj afgeleide reeks drieklanken?

Willem

peter_heijnen
28 december 2006, 20:42
OK. Even terug naar mijn oorspronkelijke vraag. Klopt dan mijn van Amaj afgeleide reeks drieklanken?
De reeks drieklanken klopt, maar dan wel afgeleid van A7 en dus niet van A majeur.

Je bent op zoek naar de drieklanken die horen bij die blues in A. De drie akkoorden daarbij zijn I = A7, IV = D7, V = E7.

Als je die drie akkoorden niet in hun zuivere functie (= I, IV, V), maar wel als "harmonisch afgeleid" beschouwt, kun je zeggen dat ze steeds de Ve trap ergens van zijn.

Vanzelfsprekend hoort bij een Ve trap altijd de bijbehorende Ie trap. In deze gevallen kom je dan uit op:
A7 = D majeur
D7 = G majeur
E7 = A majeur

Hierbij kun je nu alle laddereigen trappen zoeken zoals het in je boek staat en zoals je voor D majeur al had gedaan.

peter_heijnen
28 december 2006, 20:48
kan je hier een uitgebreider voorbeeld van geven, beginnend met een progressie met een A7 bijv
Ik zou niet weten hoe. Willem vraagt hoe je vanuit een statisch septime akkoord, dat je als Ve trap beschouwt, je alle andere laddereigen trappen opzoekt om ze als drieklanken over dat septime akkoord te spelen. Meer is er niet.

-=JEROEN=-
28 december 2006, 23:56
je uitleg in je vorige post verklaart het al


Je bent op zoek naar de drieklanken die horen bij die blues in A. De drie akkoorden daarbij zijn I = A7, IV = D7, V = E7.

Als je die drie akkoorden niet in hun zuivere functie (= I, IV, V), maar wel als "harmonisch afgeleid" beschouwt, kun je zeggen dat ze steeds de Ve trap ergens van zijn.

Vanzelfsprekend hoort bij een Ve trap altijd de bijbehorende Ie trap. In deze gevallen kom je dan uit op:
A7 = D majeur
D7 = G majeur
E7 = A majeur


dank :hippie: