PDA

View Full Version : TSL100 vs Multitone I



hassent
28 december 2006, 10:21
Ik heb nu een TSL100, maar wil weer eens wat anders. Moet een lekker strak leadkanaal hebben, bluesy crunch en een helder clean. Is een Koch multitone I dan een goede optie? Weet iemand toevallig wat een midimodule voor de koch kost? Klinkt de Koch een beetje over een 2x12 G12T75 marshall kast? Is 1:1 ruil een goede deal?
Zo ff wat vragen gedumpt, ben benieuwd naar de reacties.

Om sommigen vor te zijn; ik heb de zoekfunctie gebruikt en al veel gelezen over de Koch maar ik ben benieuwd of iemand ze ook naast elkaar heeft gehad op dezelfde cab.

jelledevos
28 december 2006, 10:32
koch is een heel andere sound/beestje gewoon luisteren!

hassent
28 december 2006, 10:34
Hoe bedoel je dat? Probeer eens te vergelijken? Ik vind de TSL voor mij niet strak genoeg, te korrelig. Bluesy is ie wel, maar hoe is het bij de Koch. Marshall clean is niet echt mijn ding, hou meer van het heldere fender/mesa clean. Hoe doet de Koch dat?

Dude
28 december 2006, 11:12
Ja hier is iemand die ze op dezelfde cab heeft gehad (2x12 GT75's, marshall 1922)

koch paste beter bij mijn stijl, dat was ook de reden dat de TSL het veld moest ruimen voor de multitone (II welliswaar)

Als je gaat kijken naar multitones bedenk je dan wel dat de 2e uitvoering een stuk praktischer is dan de eerste maar daar straks meer over.



TSL vs Multitone in mijn optiek, TSL is meer hufter(band)proof, geen gekut met instellen, gewoon inprikken en gaan, alles klinkt lekker in de bandmix en hij prikt overal makkelijker doorheen dan de multitone (makkelijker he,,, op alle instellingen dus zonder flink aan te klooien met de knoppen).
Tonewise was ik vele malen meer onder de indruk van de koch dan van de marshall. Ook over die G12T-75's doet die het prima, zelfs de clean's. Tis wat steriel maar zeker niet kil of koud. Gewone warme juicy koch achtige cleans.
De Koch koste mij alleen ERG veel tijd om bandproof te maken, had in het begin vaak een kut geluid, er zijn een paar tips en tricks waar je niet in de eerste instantie aan denkt die de sleutel zijn om door de bandmix te prikken. Hiermee moet je stoeien en klooien unlike de marshall.
Bovendien is de multitone vele malen uitgebreider dan de TSL, de multitone 2 heeft eigenlijk 6 kanalen, clean/drive/dist + nog eens over die 3 kanelen een apart in te stellen solo volume kanaal. Dus da's effectief 6. IDEAAL in een band. Echt... de multitone 2 heeft ook een aantal voicing switches, bight/midshift ed. Ook heel practisch in een bandmix. De multitone 1 heeft dit overgens allemaal niet, ook het solo volume van de multitone 1 is niet handig in te stellen, solo volume is gewoon de master volluit. Wat er op neerkomt dat je je kanaal volumes allemaal laag moet houden wil je je band niet van het podium knallen als je die intrapt. Bij de multitone 2 kan je dus gewoon naar hartelust wisselen van lage kanaal volumes/hoe solovolumes en andersom.



sja... wat is wijsheid he ??
Voor mij was koch wijsheid... 100% al mis ik de no noncense marshall wel af en toe als ik weer een tijdje sta te pielen om een goed bandmix geluid te krijgen.
Ps op de website van mn bandje kan je luisteren (i alone nummertje) naar de multitone over een 4x12 greenback kast met een jazzmaster, voor mij de lekkerste cleans die er zijn, smerig vies en goor maar dat komt met name door de jazzmaster en de greenbacks, je kan hem ook zo clean krijgen als je wil.

Tho
28 december 2006, 11:18
Een van mijn beste vrienden werkt bij koch waar hij de bedrading voor zijn rekening neemt. Volgens hem zijn Kochs een stukje beter dan Marshalls over het algemeen.

hassent
28 december 2006, 11:20
Is de fx-loop bij de multitone switchablelmet de footswitch? Anders kun je misschien hetzelfde trukje uithalen als bij de TSL, door de send-return van de fx-loop met een patchkabel direct door te verbinden, kun je met de FX regelaar een volumeinstellen. Als je dan op de fx schakelaar stampt heb je een volume boost voor solo's.

Heb je dat al eens geprobeerd?

steph
28 december 2006, 11:46
Een van mijn beste vrienden werkt bij koch waar hij de bedrading voor zijn rekening neemt. Volgens hem zijn Kochs een stukje beter dan Marshalls over het algemeen.

Toevallig heb ik 3 kennisen met verschillende Koch versterkers, en die hebben alle drie ieder jaar problemen weer met hun Koch, en ik hoor het veel vaker!!!!
Koch is niet betrouwbaar, althans veel minder dan Marshall, Mesa, Fender etc.

Clean op TSL is zeker niet slecht!!

new deep
28 december 2006, 11:56
Mijn eigen ervaring is dat Koch verstrekers stabiel en betrouwbaar zijn.
Zeer solide gebouwd en ik heb er zelf nooit problemen mee gehad.

Tho
28 december 2006, 12:05
Toevallig heb ik 3 kennisen met verschillende Koch versterkers, en die hebben alle drie ieder jaar problemen weer met hun Koch, en ik hoor het veel vaker!!!!
Koch is niet betrouwbaar, althans veel minder dan Marshall, Mesa, Fender etc.

Clean op TSL is zeker niet slecht!!

Tsja... misschien net een paar rotte appels. Daar heeft elke fabrikant last van. Het blijft natuurlijk allemaal heel persoonlijk en hoe je er mee om gaat heeft er natuurlijk ook mee te maken

Dude
28 december 2006, 12:55
Zo is het maar net, ik heb me afgelopen weken weer eens zitten verbazen over hoe sommige lui met dr gear omgaan, we hebben een flink aantal audities gedaan met de band en als je af en toe mensen met buizenversterkers ziet slepen/smijten, cymbals op de grond ziet laten stuiteren, gitaren neer ziet mikken dan verbaasd het me niks dat sommige materialen dat niet overleven.

Zuinig zijn op spullen is voor mij belangrijk, behavle als ik sta te rocken !

dml
28 december 2006, 17:23
Toevallig heb ik 3 kennisen met verschillende Koch versterkers, en die hebben alle drie ieder jaar problemen weer met hun Koch, en ik hoor het veel vaker!!!!
Koch is niet betrouwbaar, althans veel minder dan Marshall, Mesa, Fender etc.

Clean op TSL is zeker niet slecht!!

Toevallig speel ik ruim 12 jaar bijna uitsluitend op Koch. Twee KC50 dlx' gehad, Multitone en Powertone I, Powertone II (op de laatste speel ik nog steeds). In die 12 jaar nog geen enkel probleem gehad en dat hoor ik ook veel vaker.
Koch is betrouwbaar. Of ze minder of meer betrouwbaar zijn dan andere merkenn durf ik niet te zeggen. Marshall, Fender en Mesa timmeren al behoorlijk langer aan de weg dus kom eens met wat statistieken voordat je wat joelt.

hassent
28 december 2006, 17:26
Bedankt voor de reacties zover, graag zou ik nog wat horen over de verschillen in sound, voicing, hoe je het noemen wilt.

Rormo
28 december 2006, 18:12
Een van mijn beste vrienden werkt bij koch waar hij de bedrading voor zijn rekening neemt. Volgens hem zijn Kochs een stukje beter dan Marshalls over het algemeen.


Om de een of andere reden klinkt dit niet erg objectief :)


Anyways, heb op beiden wel eens een uurtje gespeeld. Kan dus niet zeggen dat ik er alles uit heb gehaald, maar wel een globale indruk.
Persoonlijk vond ik beiden niks. De TSL vond ik te rasperig, te veel neigen naar hardrock. Ik kreeg er gewoon geen lekker overdrive geluid uit. Clean was wel ok, maar ik ben niet zo veeleisend met m'n clean.
De Multitone 2 die ik heb getest (over een Mesa cab), vond ik helemaal niets. Weinig punch en ballen. Met m'n LP classic ging het nog wel, maar mijn Fender strat kwam echt totaal niet uit de verf op die amp. Ik vond het echt verschrikkelijke. Ik ben uiteindelijk voor de DSL gegaan, maar die is wel een stuk beperkter natuurlijk.

yanto
28 december 2006, 18:51
Ik heb de Multitone en de TSL naast elkaar getest. Beide staan in onze oefenruimte. De Koch is van mij en de Marshall van de gitarist van de andere band.
Mijn setup is Koch Multitone I head met Koch 2 x 12 kast.
Andere setup Marshall TSL 100 met 1960A 4 x 12 kast.
Heb beide combi's geprobeerd Koch over de Marshall kast en de TSL over de Koch.

Clean: De Koch heeft echt een fender-like clean wat ook mijn voorkeur heeft. De Marshall heeft uiteraard een Marshall sound.
De Koch wint het hier dus in mijn optiek, maar dit is dus persoonlijke smaak.

Crunch: De Koch gaat op dit kanaal van lichte blues chrunch naar vette overdrive/rocksound.
De Marshall kan doet dit ook, maar de Koch klinkt in mij oren strakker.

Lead: Ook hier wint de Koch, vind het geluid vetter en strakker.
De Marshall klinkt wat smeriger, wat rauwer.

De 4x 12 kast geeft beide tops iets meer laag mee dan de 2 x 12. Wat ook logisch is.

Ik denk dat de keuze vooral een kwestie van smaak is. Beide zijn geen slechte versterkers. Heb mijn Koch nu twee jaar en er is nooit iets mee aan de hand geweest en speel regelmatig live.
Als je normaal met je spullen omgaat kan er in prinicopep weinig mis gaan.
Maar ga vooral veel testen en ervaar het zelf

Helter Skelter
28 december 2006, 19:42
De Kochsound is gewoon heel anders dan de Marshall-sound. De multitone is een typische 6L6 bak: strak, netjes, modern en de TSL heeft alle EL-34 karakteristieken: middig, rauwer, vintage. Als je een TSL met een Koch wil vergelijken zou je dat eigenlijk met de Powertone II EL-34 moeten doen (voor mij met afstand de mooiste Koch)

new deep
28 december 2006, 20:32
De Multitone heeft toch ook gewoon el34 buizen?

zjanke
28 december 2006, 20:35
Ik heb een TSL gehad en 12AT7 buizen (in plaats van 12AX7) doen daar een heel klein wondertje. probeer maar eens.

Helter Skelter
28 december 2006, 20:42
De Multitone heeft toch ook gewoon el34 buizen?

Koch heeft een biasregelfunctie waardoor je allerlei soorten eindbuizen kan gebruiken (zelfs verschillende naast elkaar) maar volgens mij worden de meeste Koch's standaard met 6L6's, 5881's of 6550's uitgerust. Althans: alle Koch's die ik heb gehoord, getest en bespeeld zaten of 6L6's, 5881's of 6550's

yanto
28 december 2006, 21:10
De Multitone heeft standaard el34, de mijne ook.
De Powertone wordt standaard met 6550 geleverd.

Maar idd met de biasregelaar kan je elk type buis gebruiken.

Helter Skelter
28 december 2006, 21:26
De Multitone heeft standaard el34, de mijne ook.
De Powertone wordt standaard met 6550 geleverd.

Maar idd met de biasregelaar kan je elk type buis gebruiken.

aha..ok

ik heb zelf de Powertone gehad met 6550's (een van de allereersten, halverwege de jaren '90 gekocht bij Mijnheer Gitaar in A'dam) en gebruikte die eigenlijk als referentie. Overigens was dat met afstand de onbetrouwbaarste versterker die ik ooit heb gehad, dat ding bleef stuk gaan, ik was blij dat ik er van af was :confused:

Baker
28 december 2006, 23:00
Ik heb de Multitone en de TSL naast elkaar getest. Beide staan in onze oefenruimte. De Koch is van mij en de Marshall van de gitarist van de andere band.
Mijn setup is Koch Multitone I head met Koch 2 x 12 kast.
Andere setup Marshall TSL 100 met 1960A 4 x 12 kast.
Heb beide combi's geprobeerd Koch over de Marshall kast en de TSL over de Koch.

Clean: De Koch heeft echt een fender-like clean wat ook mijn voorkeur heeft. De Marshall heeft uiteraard een Marshall sound.
De Koch wint het hier dus in mijn optiek, maar dit is dus persoonlijke smaak.

Crunch: De Koch gaat op dit kanaal van lichte blues chrunch naar vette overdrive/rocksound.
De Marshall kan doet dit ook, maar de Koch klinkt in mij oren strakker.

Lead: Ook hier wint de Koch, vind het geluid vetter en strakker.
De Marshall klinkt wat smeriger, wat rauwer.

De 4x 12 kast geeft beide tops iets meer laag mee dan de 2 x 12. Wat ook logisch is.

Ik denk dat de keuze vooral een kwestie van smaak is. Beide zijn geen slechte versterkers. Heb mijn Koch nu twee jaar en er is nooit iets mee aan de hand geweest en speel regelmatig live.
Als je normaal met je spullen omgaat kan er in prinicopep weinig mis gaan.
Maar ga vooral veel testen en ervaar het zelf

Grappig.
Heb ook een multitone.
Ik had ook een bandlid met een TSL.
Ik sluit mij 100% aan bij de bovenstaande beschrijving.
Klopt gewoon als een bus. Ik heb exact dezelfde ervaring. (of ben ik dement aan het worden en heb ik het zelf geschreven?)

Baker
28 december 2006, 23:02
De Kochsound is gewoon heel anders dan de Marshall-sound. De multitone is een typische 6L6 bak

Wat een onzin.
Mijn multitone heeft EL 34's
En volgens mij is dat ok standaard bij de multitone.
Bij de 100W versie kum je ze eventueel switchen naar 6L6

dml
29 december 2006, 06:06
Wat een onzin.
Mijn multitone heeft EL 34's
En volgens mij is dat ok standaard bij de multitone.
Bij de 100W versie kum je ze eventueel switchen naar 6L6

Ook als je een 50W versie hebt (mits het geen 6V6-versie is, maar die is alleen nog maar op bestelling leverbaar), kun je er in principe elk setje eindbuizen in proppen, die je wilt.

Helter Skelter
29 december 2006, 08:04
Wat een onzin.
Mijn multitone heeft EL 34's
En volgens mij is dat ok standaard bij de multitone.
Bij de 100W versie kum je ze eventueel switchen naar 6L6


aha..ok

ik heb zelf de Powertone gehad met 6550's (een van de allereersten, halverwege de jaren '90 gekocht bij Mijnheer Gitaar in A'dam) en gebruikte die eigenlijk als referentie.

waarvan akte

ik ging er onterecht vanuit dat de Multitone ook een 6L6-bak was

Baker
29 december 2006, 10:26
Ook als je een 50W versie hebt (mits het geen 6V6-versie is, maar die is alleen nog maar op bestelling leverbaar), kun je er in principe elk setje eindbuizen in proppen, die je wilt.

Hee dennis,

Weet je het zeker?
Ik meende in de handleiding te lezen dat dat alleen met de 100W versie kan...
En wat is een 6v6 versie? Een oudere versie?

Mijn multitone is 1 van de eerdere versies. (ook weer niet zo oud dat ie dat lelijke logo heeft...)

Dude
29 december 2006, 10:54
Uit deze discussie blijkt maar weer... KOCH je vind het prachtig of je vind het ruk.

Ik vind het prachtig... moet zeggen dat ik mijn marshalls qua sounds ook prachtig vind. Maar in een coverbandje waar je veel verschillende geluiden wilt hebben... multitone all the way !


btw @ topicstarter, ik weet niet waar je woont. Maar je bent welkom om in mn studio de multitone effe stevig aan de tand te voelen over verschillende speaker configs hoor. On the other hand kan dat in elke gitaarwinkel ook wel zon beetje, maar goed, tis een optie.



Bart

Wicked Willy
29 december 2006, 13:03
Ik gebruik alweer heel wat jaren de Multitone (versie 1, 100 watt). Zeker in combinatie met een 2x12 cabinet van Koch klinkt ie errug lekker, je moet er wel van houden. Ik heb wel wat problemen gehad om de goede instellingen te vinden, maar sinds 2 jaar draai ik bijna niet meer aan de knoppen. Zeer veelzijdige versterker, gaat loeihard en heeft een eigen geluid. Ik gebruik alle drie de kanalen in combinatie met soms een boost pedaaltje zo haal ik er 6 (en met de master instelling zelfs 12) geluiden uit, maar die gebruik ik lang niet allemaal. Meest gebruikt: crunch kanaal voor slaggitaar (en subtiele solo's samen met een boost pedaaltje) en het leadkanaal voor vette powerchords en heavy lead partijen. Ik ben al jaren tevreden en zou mijn koch niet in willen ruilen.