PDA

View Full Version : Gibson Les Paul Standard EMG of Duncans??



Goldeneye
27 december 2006, 22:45
Hallo Gibson-liefhebbers,

Ik heb al jarenlang een Gibson Les Paul Standard met EMG 85 elementen. (deze zijn origineel)
Ik zit er al een tijdje aan te denken om de elementen te vervangen door passieve Duncan elementen, de '59 PAF voor in de hals en de JB voor in de brug.
In hoeverre zal het geluid veranderen t.o.v de EMG's?
Met de EMG's benader ik erg goed het Gary Moore geluid, met name tijdens stevige solo's. Zullen deze Duncan elementen dit geluid verwaarlozen, of juist alleen maar beter maken?
Reacties zijn welkom! :)

hendrix_appendix
27 december 2006, 22:53
Beter maken, meer rock en warmte en"mojo.

DarknessAwaits
27 december 2006, 23:07
Ja, dat is natuurlijk heel subjectief. Beter maken, h_a zegt, is echt een kwestie van smaak. Als je voor een wat minder klinisch geluid wilt gaan, minder netjes met meer kleuring (*?) dan zeg ik; doen. Is dat niet je doel en hou je meer van strak en neutraal; houden die EMG's.

*geluid beschrijven blijft moeilijk.

Punt
27 december 2006, 23:27
Volgens mij zijn EMG op Gibsons niet orgineel.
Er zijn legio goede PAF clones te vinden, o.a. Duncan.
Ik zou die maar eens proberen als je toon wilt.

Agent_Smith
27 december 2006, 23:43
Ik sluit me volledig aan bij Punt.

Goldeneye
28 december 2006, 10:54
Volgens mij zijn EMG op Gibsons niet orgineel.
Er zijn legio goede PAF clones te vinden, o.a. Duncan.
Ik zou die maar eens proberen als je toon wilt.

Mijn punt is namelijk dat de EMG 85 in de brug een lekkere hoge output heeft, waardoor met veel distortion, de bassen lekker diep, heavy en 'elastisch' klinken, denk aan de solo in 'Still got the blues' wanneer Gary Moore overschakelt naar de treble-pickup, toch heeft het wat heavy's in zich.
Verlies ik deze rock-sound met de Duncan JB en de 59 PAF of zal dit alleen nog maar beter klinken voor mijn muziekstijl dan met de EMG's? (Gary Moore, blues, hardrock)

Agent_Smith
28 december 2006, 12:41
Mijn punt is namelijk dat de EMG 85 in de brug een lekkere hoge output heeft, waardoor met veel distortion, de bassen lekker diep, heavy en 'elastisch' klinken, denk aan de solo in 'Still got the blues' wanneer Gary Moore overschakelt naar de treble-pickup, toch heeft het wat heavy's in zich.
Verlies ik deze rock-sound met de Duncan JB en de 59 PAF of zal dit alleen nog maar beter klinken voor mijn muziekstijl dan met de EMG's? (Gary Moore, blues, hardrock)

Duncans als de JB en de Customs (Custom, CustomCustom en Custom5) hebben ook een hoge output. Daar hoef je je geen zorgen over te maken. Juist voor hardrock en (blues-)rock denk ik dat het met passieve pups beter gaat klinken.

Rutger
28 december 2006, 12:49
Idd, een Duncan JB scheurt de ballen uit je broek... veel bassen, hoge output, een brute en rauwe rocksound gegarandeerd

ik heb nog een JB liggen :D

Goldeneye
28 december 2006, 12:59
Duncans als de JB en de Customs (Custom, CustomCustom en Custom5) hebben ook een hoge output. Daar hoef je je geen zorgen over te maken. Juist voor hardrock en (blues-)rock denk ik dat het met passieve pups beter gaat klinken.

Thanks! Ik zal dit zeker meenemen in mijn keuze bij overgang op passieve pickups. Heb er zelf ook wel een beter gevoel bij. En zoals een ander op het forum ook zegt, is dat de JB wel ballen heeft...zal wel goedkomen dan>
Welke potmeters moet ik er dan eigenlijk opzetten? Dr zitten nu potmeters in die voornamelijk alleen geschikt zijn voor de EMG's (hele hoge output) ...
Is het beste om er gewone standaard Gibson potmeters erin zetten voor de Duncans? Of hier nog tips voor? :)

Ibanez RuleZ
28 december 2006, 13:06
als je geen metal speelt zal je geluid vooruit gaan met passieve elementen. heb ze allemaal gehad, en ze redden het nooit bij passieve elementen van duncan of dimarzio

harrald

Orpheo
28 december 2006, 13:14
zelfs voor heel heftig werk pak ik liever een passief element dan een EMG. ik heb de nailbomb's voor t heftige werk. deze elementen echter, zijn een crime. ieder foutje hoor je, iedere foute pinch hoor je. maar iedere GOEIE pinch word beloond met een pinch die je om je oren vliegt en 'uren' blijft hangen.

volumepot wat dicht, en je hebt een heerlijk clean met die pup. voor muziek met minder gain is dit element ook top. lekker bluesen op dit element kan echt. geen punt!

maar tis wel een lastig element om te controlleren en beheersen. ik heb liever daarom de air norton. met weinig gain is ie lekker open en transparant, warm ook, met goeie pinches, met veel gain word ie superstrak, gaat t niet flubberen, en heb je een super-leadtone. op je hals kan je ongelooflijk lekkere cleane slagjes spelen, op de brug ook funky shit alsje wilt, en dikke solo's, zo vet dat je er een trui van kunt breien, (en toch transprant blijven, heel raar :P ) kan ie ook.

Air norton FTW!

edit: in een les paul :)

Rutger
28 december 2006, 13:58
Is het beste om er gewone standaard Gibson potmeters erin zetten voor de Duncans? Of hier nog tips voor? :)
standaard 500k potmeters voldoen prima, maar je kunt ook experimenteren met grotere natuurlijk

Agent_Smith
28 december 2006, 14:47
standaard 500k potmeters voldoen prima, maar je kunt ook experimenteren met grotere natuurlijk

Idd, zoals Rutger zegt. 500k. Maar die van Gibson (tegenwoordig) vind ik nogal zuigen. Betere zijn imo CTS of RS pots. Ik heb ook nog een LP met dimarzio pots. Zijn ook echt super!

Punt
28 december 2006, 15:01
Gary Moorse speelde toch eerst ook op de '59 LP van Peter Green? Daar zaten gewoon standaard PAF's in. Vintage dus met low gain. Ik heb hem daar pure hardrock enzo mee zien doen.
De scheur maak je met je amp of een pedaal, niet met je pups.
Low gain is betere toon (vuistregel).

Goldeneye
28 december 2006, 19:47
Gary Moorse speelde toch eerst ook op de '59 LP van Peter Green? Daar zaten gewoon standaard PAF's in. Vintage dus met low gain. Ik heb hem daar pure hardrock enzo mee zien doen.
De scheur maak je met je amp of een pedaal, niet met je pups.
Low gain is betere toon (vuistregel).

Ja, Gary Moore bespeelde zeker de '59 LP Standard van Peter Green, maar ook een Heritage Les Paul met EMG elementen (zie o.a dvd Gary Moore-live in Montreaux)
In de '59 LP zaten gewone PAF's, maar deze waren uit fase geschakeld. Met de EMG's heb ik van nature een wat uit-fase-geluid, ben bang dat de passieve elementen dit toch minder hebben en meer droog klinken, minder zingend?
Ik twijfel dus of mijn zwaar wegende Gibson met EMG's van nature zo goed klinkt, of dat dit komt doordat de EMG's zoveel invloed hebben op de sound...

Heb vandaag ook ff met mn andere Gibson LP Standard Honeyburst gespeeld (met 3 Gibson PAF's) en deze is toch heel wat 'rumoeriger', meer 'bijgeluiden' en klinkt dunner, iets minder sustain.
How is that??? Ik ben dus niet zo zeer op zoek naar perse een andere klank, omdat ik zeer tevreden ben met de EMG elementen, alleen Duncan elementen met verchroomde kapjes staan gewoon veel mooier op de gitaar dan de EMG's....maar ik twijfel dus echt of de sound er beter op wordt en in WELK OPZICHT??????

Orpheo
28 december 2006, 20:02
Ja, Gary Moore bespeelde zeker de '59 LP Standard van Peter Green, maar ook een Heritage Les Paul met EMG elementen (zie o.a dvd Gary Moore-live in Montreaux)
In de '59 LP zaten gewone PAF's, maar deze waren uit fase geschakeld. Met de EMG's heb ik van nature een wat uit-fase-geluid, ben bang dat de passieve elementen dit toch minder hebben en meer droog klinken, minder zingend?
Ik twijfel dus of mijn zwaar wegende Gibson met EMG's van nature zo goed klinkt, of dat dit komt doordat de EMG's zoveel invloed hebben op de sound...

Heb vandaag ook ff met mn andere Gibson LP Standard Honeyburst gespeeld (met 3 Gibson PAF's) en deze is toch heel wat 'rumoeriger', meer 'bijgeluiden' en klinkt dunner, iets minder sustain.
How is that??? Ik ben dus niet zo zeer op zoek naar perse een andere klank, omdat ik zeer tevreden ben met de EMG elementen, alleen Duncan elementen met verchroomde kapjes staan gewoon veel mooier op de gitaar dan de EMG's....maar ik twijfel dus echt of de sound er beter op wordt en in WELK OPZICHT??????

ik weet niet waar je woont, maar je mag wel eens bij mij mijn LP's testen. daar zitten echt allerhande elementen in; gibson, BKP, dimarzio. heb je een beeld van diverse les pauls met diverse elementen.

Punt
28 december 2006, 21:26
Mijn R9 mit Timbuckers mag je ook best eens proberen :)

Agent_Smith
28 december 2006, 21:38
Ja!!!! Kunnen we wel een LP-meeting houden! Nemen we allemaal al onze LPs mee! Kan Goldeneye alle soorten en smaken horen. ;)

Orpheo
28 december 2006, 21:41
Ja!!!! Kunnen we wel een LP-meeting houden! Nemen we allemaal al onze LPs mee! Kan Goldeneye alle soorten en smaken horen. ;)

gaaf idee! :D

Goldeneye
28 december 2006, 23:46
gaaf idee! :D

Zou best kunnen. Wie weet vloeit er een band op, met allerlei verschillende muzikale invloeden....natuurlijk met alleen 'vette' tonen!!




:metal:

vulvasonic
28 december 2006, 23:51
Zou best kunnen. Wie weet vloeit er een band op, met allerlei verschillende muzikale invloeden....natuurlijk met alleen 'vette' tonen!!


Tsja. En dan zul je zien dat zo'n band van z'n lang zal ze leven niet werkt zonder dat iemand de telecaster ter hand neemt en de lekkere felle, korte, cleanere, ritmische partijtjes speelt. :D

Punt
28 december 2006, 23:57
Tsja. En dan zul je zien dat zo'n band van z'n lang zal ze leven niet werkt zonder dat iemand de telecaster ter hand neemt en de lekkere felle, korte, cleanere, ritmische partijtjes speelt. :D

Een ritmesectie zou ook wel helpen :)

Orpheo
29 december 2006, 00:32
Zou best kunnen. Wie weet vloeit er een band op, met allerlei verschillende muzikale invloeden....natuurlijk met alleen 'vette' tonen!!




:metal:

zijn we letterlijk 'the gibson brother(s)(erhood) ghehe (the gibson brothers is n rapgroep ofzo uit den haag, zover ik me kan herinneren)

Orpheo
29 december 2006, 00:34
Tsja. En dan zul je zien dat zo'n band van z'n lang zal ze leven niet werkt zonder dat iemand de telecaster ter hand neemt en de lekkere felle, korte, cleanere, ritmische partijtjes speelt. :D

metallica heeft ook een dikke slag en een dikke 'tak' voor solo's, dus t kan heus wel. judas priest idem dito.

Punt
29 december 2006, 09:38
metallica heeft ook een dikke slag en een dikke 'tak' voor solo's, dus t kan heus wel. judas priest idem dito.

Paul Kossoff speelde al slag op een LP.
Offe is dat van voor jullie tijd? ;)

Orpheo
29 december 2006, 10:43
Paul Kossoff speelde al slag op een LP.
Offe is dat van voor jullie tijd? ;)

ik ken 'm van naam, maar meer niet :(

maar gary rossington, jimmy page, thin lizzy, the scorpions (ja echt, in hun begintijd wisselden de schenkerbroertjes wel eens hun V en de LP voor solo of slag) deden dat ook.

mooiste voorbeeld van 2 les pauls voor slag en solo is natuurlijk the darkness (imo dan).

Agent_Smith
29 december 2006, 11:10
Paul Kossoff speelde al slag op een LP.
Offe is dat van voor jullie tijd? ;)

Nee, dat is niet van voor mijn tijd...
Kossoff is een held; een legende! :)

vulvasonic
29 december 2006, 11:26
Twee gitaristen ja. Tuurlijk. Jaren 80 hardrock......
Kossoff speelde in z'n uppie. Page ook.
The Scorpions klonken het best met Uli Roth op z'n strat.
Judas Priest gebruikte meestal de combi Flying V en strat.
Thin Lizzy speelde met 2 Les Pauls, maar 1 van hen gebruikte mini humbuckers en speelde over Bluesbreaker combo's (bovendien heeft hun geluid de tand des tijds niet echt weten te doorstaan - erg hoog pussy gehalte - excuses voor de zere teentjes).
Rossington speelt WEL in een bezetting met 3 gitaristen (of heb ik de verkeerde voor me?), maar daar zit ook weer een stratspeler bij.
En Metallica heeft altijd al een kutgeluid gehad.... :D




Les Pauls klinken geweldig. Twee ook.
Maar een hele groep met alleen Les Paul spelers........., ik zou HUNKEREN naar een telecaster.

Goldeneye
29 december 2006, 11:31
Tsja. En dan zul je zien dat zo'n band van z'n lang zal ze leven niet werkt zonder dat iemand de telecaster ter hand neemt en de lekkere felle, korte, cleanere, ritmische partijtjes speelt. :D


haha, dat is dan ook weer waar :)

vulvasonic
29 december 2006, 11:32
zijn we letterlijk 'the gibson brother(s)(erhood) ghehe (the gibson brothers is n rapgroep ofzo uit den haag, zover ik me kan herinneren)

The Gibson Brothers?
Da's geen Haagse rapgroep hoor. Daar denken ze in het grootste deel van de wereld in ieder geval heel anders over....

http://www.vampyras.com/stack/g/gibsonbrotherscome.jpg

;)

Orpheo
29 december 2006, 11:36
Twee gitaristen ja. Tuurlijk. Jaren 80 hardrock......
Kossoff speelde in z'n uppie. Page ook.
The Scorpions klonken het best met Uli Roth op z'n strat.
Judas Priest gebruikte meestal de combi Flying V en strat.
Thin Lizzy speelde met 2 Les Pauls, maar 1 van hen gebruikte mini humbuckers en speelde over Bluesbreaker combo's (bovendien heeft hun geluid de tand des tijds niet echt weten te doorstaan - erg hoog pussy gehalte - excuses voor de zere teentjes).
Rossington speelt WEL in een bezetting met 3 gitaristen (of heb ik de verkeerde voor me?), maar daar zit ook weer een stratspeler bij.
En Metallica heeft altijd al een kutgeluid gehad.... :D




Les Pauls klinken geweldig. Twee ook.
Maar een hele groep met alleen Les Paul spelers........., ik zou HUNKEREN naar een telecaster.

ik ben t helemaal met je eens, op 2 punten na:

metallica had op de plaat 'ride the lightning' wel n goed geluid (voor wat ze wilden doen althans; trash/speedmetal)

en the scorpions hadden imo de beste sound met michael. niet met uli roth. met matthias hebben ze ook een DIJK van een sound. ik vind uli juist de minste gitarist. het felle van rudolphs V en het dikkere van de xplorer (of zijn strat als tegenhanger van de V) maakt t helemaal. voor mij dan.

Danny Drug
29 december 2006, 11:56
metallica had op de plaat 'ride the lightning' wel n goed geluid (voor wat ze wilden doen althans; trash/speedmetal)

toch apart.. want dat was het laatste album waar james nog pedalen gebruikte voor ze distortion..

en even een persoonlijk nootje.. metallica heeft het mooiste gitaar geluid ooit..
solotje in fade to black bijvoorbeeld.. 10 procent over gestemd.. heerlijk :cooler:

Orpheo
29 december 2006, 12:07
toch apart.. want dat was het laatste album waar james nog pedalen gebruikte voor ze distortion..

en even een persoonlijk nootje.. metallica heeft het mooiste gitaar geluid ooit..
solotje in fade to black bijvoorbeeld.. 10 procent over gestemd.. heerlijk :cooler:

weet ik. ik dacht een rat over een plexi (of iig: een marshall!). daarom vind ik die sound ook zo lekker. ik vind dat na RTL de sound van metallica achteruit holde, met AF en TOE een goeie sound live.

Punt
29 december 2006, 12:15
Voor DE LP toon: Allmanbrothers Band of Clapton bij de Bluesbreakers!!!
Verplichte luisterkost voor gitaristen.

Orpheo
29 december 2006, 12:23
Voor DE LP toon: Allmanbrothers Band of Clapton bij de Bluesbreakers!!!
Verplichte luisterkost voor gitaristen.

niet mee eens: the darkness is DE lp tone.

Punt
29 december 2006, 12:34
niet mee eens: the darkness is DE lp tone.

oh, moet ik toch eens luisteren dan. De naam klinkt niet echt opwekkend, is dat net zo iets als Black Sabbat? :)

Agent_Smith
29 december 2006, 12:34
Thin Lizzy speelde met 2 Les Pauls, maar 1 van hen gebruikte mini humbuckers en speelde over Bluesbreaker combo's (bovendien heeft hun geluid de tand des tijds niet echt weten te doorstaan - erg hoog pussy gehalte - excuses voor de zere teentjes).

Okee, hier kom ik met mijn zere teentjes :)
Nee hoor, maar even iets rechtzetten:
Hun geluid heeft de tand des tijds mijns inziens juist wel doorstaan imo. Wat dat juist niet heeft imo zijn de meeste jaren80 hair-bandjes (muv Europe).
Thin Lizzy heeft de langste tijd zelfs met twee Deluxes (dus mini hums) gespeeld. Ze hebben echter altijd marshall plexi stacks gebruikt en geen bluesbreakers. Later natuurlijk JMPs en JCM800s (van de JMPs ook de 2x12 combo's). De plexi's stonden lekker vol te knallen en je hoort op de opnames dus gewoon de greenback brullen. Meer was er ook niet begin jaren 70. Maar je hoort echt de britse rocksound en dat is imo tijdloos. Het geluid werd daarna steeds ruiger door o.a. de ontwikkeling van de amps.
Totaal geen pussy gehalte. Volledig pussy gehalte vind ik de bovengenoemde (Amerikaanse) 80s bandjes.
Maar goed: op topic!

Orpheo
29 december 2006, 12:39
oh, moet ik toch eens luisteren dan. De naam klinkt niet echt opwekkend, is dat net zo iets als Black Sabbat? :)

absoluut niet. het is heel foute glamrock, maar met een sound waar je haren recht van overeind gaan staan. ga maar eens naar youtube, en type maar in 'the darkness love is only' en dan luisteren....

tis heel simpel wat hun sound is. gitarist1: LP standard, plexi (of een klein ampie van 15 watt met el84 buisjes). gitarist 2: Lp custom, triple recto. supereenvoudig. dijk van een geluid.

Punt
29 december 2006, 13:08
absoluut niet. het is heel foute glamrock, maar met een sound waar je haren recht van overeind gaan staan. ga maar eens naar youtube, en type maar in 'the darkness love is only' en dan luisteren....

tis heel simpel wat hun sound is. gitarist1: LP standard, plexi (of een klein ampie van 15 watt met el84 buisjes). gitarist 2: Lp custom, triple recto. supereenvoudig. dijk van een geluid.

Een hele aardige toon van die slaggitaar, doet me aan een soloalbum van Zakk Wylde denken, maar dan vind ik de toon van Zakk toch een stuk beter.
Die solo's in die videoclip vind ik bagger :)

Orpheo
29 december 2006, 13:11
Een hele aardige toon van die slaggitaar, doet me aan een soloalbum van Zakk Wylde denken, maar dan vind ik de toon van Zakk toch een stuk beter.
Die solo's in die videoclip vind ik bagger :)

de sound of de solo zelf? ik heb 't natuurlijk op cd staan, en ik vind de sound van de solo geweldig. de slagsound doet mij in de verste verte niet denken aan zakk. ik vind zakk's sound veel te compressed, teveel gain.

maar ja ik ben ook flinke 'the darkness' fan dus imo is nagenoeg alles van die groep goed :chicken:

marter544
29 december 2006, 15:01
Ik vind die solo toon ook echt helemaal niks, doe me dan maar bijvoorbeeld het geluid van de beginsolo van Fade To Black, of Steve Vai's For The Love Of God. Het slag geluid van The Darkness in die clip is wel ontzettend vet!
En ik vind het ook niet lijken op het geluid van Zakk Wylde (nu in Black Label Society dan, die rest ken ik niet)! Zakk Wylde is veel meer mid-scooped en donkerder (in BLS).

Punt
29 december 2006, 15:29
Het deed me denken aan een oude solo CD van Zakk met veel akoestisch werk ook erop. Ben de naam vergeten.

Orpheo
29 december 2006, 15:31
Het deed me denken aan een oude solo CD van Zakk met veel akoestisch werk ook erop. Ben de naam vergeten.

book of shadows :)

jerome
29 december 2006, 16:27
Okee, hier kom ik met mijn zere teentjes :)
Nee hoor, maar even iets rechtzetten:
Hun geluid heeft de tand des tijds mijns inziens juist wel doorstaan imo. Wat dat juist niet heeft imo zijn de meeste jaren80 hair-bandjes (muv Europe).
Thin Lizzy heeft de langste tijd zelfs met twee Deluxes (dus mini hums) gespeeld. Ze hebben echter altijd marshall plexi stacks gebruikt en geen bluesbreakers. Later natuurlijk JMPs en JCM800s (van de JMPs ook de 2x12 combo's). De plexi's stonden lekker vol te knallen en je hoort op de opnames dus gewoon de greenback brullen. Meer was er ook niet begin jaren 70. Maar je hoort echt de britse rocksound en dat is imo tijdloos. Het geluid werd daarna steeds ruiger door o.a. de ontwikkeling van de amps.
Totaal geen pussy gehalte. Volledig pussy gehalte vind ik de bovengenoemde (Amerikaanse) 80s bandjes.
Maar goed: op topic!

Ik denk dat ze eens naar de Thin Lizzy live album "Live and Dangerous" moeten luisteren. 1 van de 2 gitaristen heeft een zalig LP geluid, lekker bijtend! (volgens mij Scot Gorham ) Die andere heeft een minder mooi geluid (zachter en indirect, volgens mij Brian Robertson)
Je moet er wel bij bedenken dat het in 1977 opgenomen is dat de opnametechnieken van toen zijn niet zijn te vergelijken met de huidige opnametechnieken!

Punt
29 december 2006, 17:42
Je moet er wel bij bedenken dat het in 1977 opgenomen is dat de opnametechnieken van toen zijn niet zijn te vergelijken met de huidige opnametechnieken!

Ik heb prachtige recordings van b.v. Miles Davis uit de jaren 50 gehoord, dus het kan wel.

Goldeneye
29 december 2006, 20:22
Thin Lizzy; lekkere sound.

Denk aan de live-versie van ''Parasienne Walkways'' (makkelijk te downloaden)en je hoort de geweldige '59 Gibson Les Paul Standard van Gary Moore. Zo behoort een Les Paul te klinken....geen enkele andere gitaar kan daaraan tippen!!



:gitarist:

E-J
29 december 2006, 20:34
Thin Lizzy; lekkere sound.

Denk aan de live-versie van ''Parasienne Walkways'' (makkelijk te downloaden)en je hoort de geweldige '59 Gibson Les Paul Standard van Gary Moore. Zo behoort een Les Paul te klinken....geen enkele andere gitaar kan daaraan tippen!!



:gitarist:

Volgens mij is dat nummer geschreven door Moore nadat hij uit Lizzy was gekieperd...

Agent_Smith en Jerome, hier een demonstratie (met Robertson en Gorham). Wat een nummer, wat een geluid!
Thin Lizzy - Emerald (Live and Dangerous) (http://www.youtube.com/watch?v=rENy7MQIYJs)

De linker gitarist (Brian Robertson) vind ik beter klinken... zou volgens mijn gitaarleraar komen omdat hij de hele tijd een Colorsound Wah halfopen heeft staan... beste periode van Lizzy vind ik... Robertson en Gorham zijn een perfecte match...vullen elkaar echt aan. Snowy White/Moore/Sykes waren veel te eigenzinnig, pasten niet bij de rest.

En kom op, Thin Lizzy pussy klinkend :???: Hoe durf je dat te denken Vulvasonic... ze hebben zo nooit geklinkt (tenzij je wel een erg foute smaak hebt haha). Begin jaren '80 begonnen ze zelfs erg metal te klinken, vooral door die Sykes, met z'n sneltrein solo's. Prachtband. En wat een muziek, dankzij wijlen P. Lynott :)

Orpheo
29 december 2006, 20:40
pff damn naar dat clipje heb ik zitten zoeken! gaaf! supersound.

ik vind sykes een supergitarist, maar was meer op z'n plek bij tygers of pan tang en whitesnake (en solo). HET duo van Thin LIzzy is Robbo en gorham.

dr.distortion
30 december 2006, 01:36
weet ik. ik dacht een rat over een plexi (of iig: een marshall!). daarom vind ik die sound ook zo lekker. ik vind dat na RTL de sound van metallica achteruit holde, met AF en TOE een goeie sound live.

Nopes...daar gebuikte hij een tubescreamer...en James was er niet gelukkig mee...zo vertelde hij later in een interview.

Metallica een kutgeluid? thin lizzy pussygehalte??? Jullie solliciteren naar een plek op mijn zwarte lijst :D

vulvasonic
30 december 2006, 01:49
Okee, hier kom ik met mijn zere teentjes :)
Nee hoor, maar even iets rechtzetten:
Hun geluid heeft de tand des tijds mijns inziens juist wel doorstaan imo. Wat dat juist niet heeft imo zijn de meeste jaren80 hair-bandjes (muv Europe).
Thin Lizzy heeft de langste tijd zelfs met twee Deluxes (dus mini hums) gespeeld. Ze hebben echter altijd marshall plexi stacks gebruikt en geen bluesbreakers. Later natuurlijk JMPs en JCM800s (van de JMPs ook de 2x12 combo's). De plexi's stonden lekker vol te knallen en je hoort op de opnames dus gewoon de greenback brullen. Meer was er ook niet begin jaren 70. Maar je hoort echt de britse rocksound en dat is imo tijdloos. Het geluid werd daarna steeds ruiger door o.a. de ontwikkeling van de amps.
Totaal geen pussy gehalte. Volledig pussy gehalte vind ik de bovengenoemde (Amerikaanse) 80s bandjes.
Maar goed: op topic!

Hahahaha......., de pussy-opmerking neem ik terug!
Wat ik bedoelde is dat ik het helemaal geen agressief geluid vind. Eerder lief. Maar ik hoor het liever dan het jaren 80 hardrock geluid. Dat was pas ECHT voor pussies!!!!!

Maar om nog even terug te komen op Thin Lizzy; Ik ben geen fan en derhalve heb ik me nooit zo in ze verdiept. Maar HET live album heb ik wel en volgens mij zie ik daar toch echt aan 1 kant (volgens mij de kant van Scott Gorham) alleen maar Bluesbreaker combo's staan, of heeft Marshall ook nog andere versterkers gemaakt met zo'n uiterlijk?

Maar nogmaals, ik hoor het tien keer liever dan die jaren 80 metal sound.
Sterker (en nu wordt ik voor pussy uitgemaakt....), ik ben helemaal wild van de GORTDROGE sound op de oude Alice Cooper platen. Billion Dollar Babies, TE GEK!!!!!!!!

Voor mij is DAT het geluid van een Les Paul over een Marshall stack (en ik weet niet eens wat die gitarist gebruikte.....) :D

Overigens vond ik John Sykes' sound op Thunder & Lightning ook erg goed. :)

Agent_Smith
30 december 2006, 09:36
Haha! Gaaf zeg, een discussie over Thin Lizzy! Dat zie je niet vaak meer.


Agent_Smith en Jerome, hier een demonstratie (met Robertson en Gorham). Wat een nummer, wat een geluid!
Thin Lizzy - Emerald (Live and Dangerous) (http://www.youtube.com/watch?v=rENy7MQIYJs)

De linker gitarist (Brian Robertson) vind ik beter klinken... zou volgens mijn gitaarleraar komen omdat hij de hele tijd een Colorsound Wah halfopen heeft staan... beste periode van Lizzy vind ik... Robertson en Gorham zijn een perfecte match...vullen elkaar echt aan. Snowy White/Moore/Sykes waren veel te eigenzinnig, pasten niet bij de rest.


Thanx voor sharing, maar voor mij erg bekend. Ik ken en heb alles van TL. TL is al mijn hele leven (tsja dat is een weer een hele tijd :) ) mijn absolute nr 1 band. Dus door de jaren heen verzamel je toch aardig wat matriaal enzo.
Ik vind idd Gorham/Robbo de beste match, ook omdat ze een verschillend geluid hebben. Volgens mij speelde Gorham toen vaak door een fuzz waardoor zijn geluid wat indirecter wordt. Terwijl Robbo met die Custom (die hij trouwens enkel die tour gebruikt heeft en daarna weer tot op vandaag zijn oude Deluxe gebruikt) een enorm agressief en direct geluid heeft.

Ik vind trouwens (muv S. White) alle gitaristen van TL erg goed. Moore is natuurlijk een legende op zich en Sykes heeft vind ik nooit de waardering gekregen die hij verdient. Sterker nog: Whitesnake had twee gitaristen (adje/vai) nodig om Sykes te vervangen en ze halen het nog niet. Dat zeg voor mij genoeg.


Maar HET live album heb ik wel en volgens mij zie ik daar toch echt aan 1 kant (volgens mij de kant van Scott Gorham) alleen maar Bluesbreaker combo's staan, of heeft Marshall ook nog andere versterkers gemaakt met zo'n uiterlijk?


Ik neem aan dat je Live & Dangerous bedoeld? Daar zie je idd een aantal (stuk of 4 geloof ik) JMP combos opgestapeld staan. Plexi's of 2203/04 in combo formaat. Ik kan het mis hebben hoor, maar ik kan me niet herinneren dat ik TL ooit met bluesbreakers hebgezien.