PDA

View Full Version : GFS strat parts/subtiele relicing



Chris Winsemius
27 december 2006, 21:19
Hoi allemaal

(zie ook dit topic) (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=85161)

Voor 'n goedkope maar toch zeer ok-je Strat wil ik wat spullen van GFS gebruiken (elementen, mechanieken en tremolo).

Hoe zijn jullie ervaringen met GFS?

Deze strat heeft 'n rosewood toets, elzen(-achtige) body en klinkt unplugged lekker resonant. Ik zat zelf te denken aan onderstaande onderdelen naast 'n potmeter/schakelaar/uitgang-update uit eigen voorraad:

elementen (http://store.guitarfetish.com/19repralstpi.html)
tremolo (http://store.guitarfetish.com/viusaststsat.html)
tuners (http://store.guitarfetish.com/wiezlotu6inf.html)

Daarnnaast wil ik deze gitaar subtiel relicen; d'r zit nu zo'n harde surfplank-lak :) op. Ik wil 'm wat doffer hebben en indien mogelijk met wat van die haar/kraak-lijntjes. Voor de hals weet ik al wat om 'm donkerder/ingeleefder te krijgen

Alvast zeer veel dank voor jullie input!

Renoud
27 december 2006, 21:43
Ik heb goede ervaringen met GFS, goed spul en vlotte verzending.. duurde ongeveer een weekje voordat ik alles binnen had.

Ik heb zelf nog Texas pups besteld voor mijn strat-in-aanbouw, zodra die er is zal ik mijn bevindingen er wel over posten ;)

Ik wilde die tremolo ook bestellen, maar die is dus uitverkocht, net als een paar andere dingen die ik nodig had (Tuners, straplock), die Tuners die jij noemt stonden er vorige week nog niet :( Die zijn wel interessant..

Chris Winsemius
27 december 2006, 21:58
Hoi Renoud

Thanks!
Die tremolo moet ergens in januari weer binnen zijn bij GFS, mailden ze mij net.

Ik bestel gewoon wat spul daar in januari. Normaal gesproken gebruik ik SD, Lollar of handgewikkelde PUs (v/e gozer uit Canada) maar voor dit project wil ik het gewoon 'n beetje betaalbaar houden.

@all:
nog wat relic-tips?

Renoud
27 december 2006, 22:04
Hoi Renoud

Thanks!
Die tremolo moet ergens in januari weer binnen zijn bij GFS, mailden ze mij net.

Ik bestel gewoon wat spul daar in januari. Normaal gesproken gebruik ik SD, Lollar of handgewikkelde PUs (v/e gozer uit Canada) maar voor dit project wil ik het gewoon 'n beetje betaalbaar houden.

@all:
nog wat relic-tips?
Ah dank voor de info. Ik zit momenteel in de race voor een usa fender tremolo, de tuners heb ik al.. Kon me niet inhouden. Maar goed mocht ik niet winnen :)

Tips voor het relicen: Licht opschuren met heeel fijne korrel, dan gaat je glans er binnen no time af en krijg je een beetje een doffe 'satijnen' finish.

Voor die cracks enzo zou ik het niet weten, je kan natuurlijk met allerlei gereedschappen aan de gang gaan en dat ding gewoon mishandelen. maar de vraag is of hij er mooier op word. Je kan er natuurlijk ook niet voorzichtig mee omspringen, dan gaat t vanzelf ;)

Chris Winsemius
27 december 2006, 22:42
Ah dank voor de info. Ik zit momenteel in de race voor een usa fender tremolo, de tuners heb ik al.. Kon me niet inhouden. Maar goed mocht ik niet winnen :)

Tips voor het relicen: Licht opschuren met heeel fijne korrel, dan gaat je glans er binnen no time af en krijg je een beetje een doffe 'satijnen' finish.

Voor die cracks enzo zou ik het niet weten, je kan natuurlijk met allerlei gereedschappen aan de gang gaan en dat ding gewoon mishandelen. maar de vraag is of hij er mooier op word. Je kan er natuurlijk ook niet voorzichtig mee omspringen, dan gaat t vanzelf ;)

Ok!

Voor cracks had ik al dingen gehoord als stikstof of in de vriezer leggen. Ondanks 2 vintage koelkasten heb ik hier geen grote (strat-size) vriezer en stikstof in spuitbus-vorm is lastig of niet te krijgen (of tips!!!).

Meestal krijgen mijn gitaren binnen no time wat deuken/etc. maar deze ziet er gewoon te bling bling uit :)

DarknessAwaits
27 december 2006, 22:48
Ik heb al vaker dan eens gelezen dat ze de body in een voorverwarmde oven doen en vervolgens weer afkoelen, bijvoorbeeld door vloeibaar stikstof erover te gieten. Zelf zou ik het niet proberen, maar als jij het ziet zitten :D.

Noid
27 december 2006, 22:57
Waarom kies je voor die tremolo? Zowel gezien de prijs, als het type - en mijn ervaring met zulke vintage strat tremolo's - vraag ik me af of het een stabiele tremolo zou zijn. Wellicht iemand hier die ervaring heeft met dit ding, want ik lees dat ie speciaal voor GFS gemaakt wordt.

Voor niet veel meer zou je ook voor een 2 point (http://store.guitarfetish.com/usast2pohast.html) kunnen gaan, of als het 6 screw moet zijn deze. (http://store.guitarfetish.com/wivitrpoarst.html)

Chris Winsemius
27 december 2006, 23:05
Waarom kies je voor die tremolo? Zowel gezien de prijs, als het type - en mijn ervaring met zulke vintage strat tremolo's - vraag ik me af of het een stabiele tremolo zou zijn. Wellicht iemand hier die ervaring heeft met dit ding, want ik lees dat ie speciaal voor GFS gemaakt wordt.

Voor niet veel meer zou je ook voor een 2 point (http://store.guitarfetish.com/usast2pohast.html) kunnen gaan, of als het 6 screw moet zijn deze. (http://store.guitarfetish.com/wivitrpoarst.html)

Ik gebruik de tremolo eigenlijk nooit op Strats maar heb wel ondervonden dat 'n dikker blok onder zo'n trem. 'n positieve invloed heeft op de sound.

Vandaar dus :)

Noid
27 december 2006, 23:16
Ik gebruik de tremolo eigenlijk nooit op Strats maar heb wel ondervonden dat 'n dikker blok onder zo'n trem. 'n positieve invloed heeft op de sound.

Vandaar dus :)

Aha, duidelijk.

guvnor
28 december 2006, 12:35
Ik gebruik de tremolo eigenlijk nooit op Strats maar heb wel ondervonden dat 'n dikker blok onder zo'n trem. 'n positieve invloed heeft op de sound.

Vandaar dus :)

Om diezelfde reden heb ik bij hun de Wilkinson trem gekocht. Die heeft gegarandeerd een stalen blok.

Lees de tekst nog eens. Er staat dat de constructie van staal is en dat het blok full size cast is. Dat hoeft dus geen staal te zijn en die indruk krijg ik ook niet als ik de foto zie.

Renoud
28 december 2006, 12:39
Om diezelfde reden heb ik bij hun de Wilkinson trem gekocht. Die heeft gegarandeerd een stalen blok.

Lees de tekst nog eens. Er staat dat de constructie van staal is en dat het blok full size cast is. Dat hoeft dus geen staal te zijn en die indruk krijg ik ook niet als ik de foto zie.
Ik denk ook dat het geen stalen blok is, als het zo was had er wel bij gestaan. Steel saddle zegt mij genoeg..

hoofd
28 december 2006, 12:42
@all:
nog wat relic-tips?

Touw, trekhaak, snelweg.. Kan niet misgaan!

Chris Winsemius
28 december 2006, 14:03
Touw, trekhaak, snelweg.. Kan niet misgaan!

Nee-hee, ik bedoel subtiel en anders komen d'r krassen op de trekhaak en butsen op het asfalt :D

Rutger
28 december 2006, 14:57
Hoi allemaal

(zie ook dit topic) (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=85161)

Voor 'n goedkope maar toch zeer ok-je Strat wil ik wat spullen van GFS gebruiken (elementen, mechanieken en tremolo).

Hoe zijn jullie ervaringen met GFS?


alleen met de pickups, een setje sc's voor tele en een hm-sized P90.

het zijn degelijke pu's voor weinig, maar je mist toch wat... ze zijn me wat te steriel en levenloos, het verveelt gauw

maar prima spul voor een "goedkope maar toch zeer ok-je Strat" :)

G.G.
28 december 2006, 16:51
Voor de tremelo zou je ook kunnen kijken bij tonefactory, die hebben de Diego deluxe. Ik heb die trem op twee gitaren zitten, in ik ga geen andere meer gebruiken. Dat ding is echt helemaal geweldig.

Negative K3 fan
28 december 2006, 17:45
haar/krak lijntjes krijg je geloof ik alleen met een nitro-cellulose finish...

Renoud
28 december 2006, 18:03
Voor de tremelo zou je ook kunnen kijken bij tonefactory, die hebben de Diego deluxe. Ik heb die trem op twee gitaren zitten, in ik ga geen andere meer gebruiken. Dat ding is echt helemaal geweldig.
Is dat ook een vintage style trem dan? klinkt interessant..

DaveItUp
28 december 2006, 18:11
Goeie tent dat GFS. Heb een dream90 in een epi sg en die bevalt. Verwacht nu een soapbar en een wilkinson wraparound voor m'n ouwe epi olympic(vind die schaller maar een kutbrug, volgens mij had jij er ook zo een Chris?).

Leveren echt belachelijk snel. En goedkoop natuurlijk.

Chris Winsemius
28 december 2006, 18:25
Goeie tent dat GFS. Heb een dream90 in een epi sg en die bevalt. Verwacht nu een soapbar en een wilkinson wraparound voor m'n ouwe epi olympic(vind die schaller maar een kutbrug, volgens mij had jij er ook zo een Chris?).

Leveren echt belachelijk snel. En goedkoop natuurlijk.

Let wel op de stud-to-stud-spacing (en laat even weten hoe dat bij jou uitpakt). Ben zeer benieuwd....

Heb inderdaad 'n Schaller op 'n gitaar hier maar dat ie niet bevalt heeft meer te maken met de eerste oetl*l die de body maakte en geen rekening hield met hoeken/etc.

G.G.
28 december 2006, 18:53
Is dat ook een vintage style trem dan? klinkt interessant..

6 bevestigingsgaten voor de schroeven, ouderwetse gebogen zadeltjes. Het mooiste is dat de arm geen schroefdraad heeft maar in een zeer goed passende, spelingvrije bus valt. Ook hebben de zadeltjes een V-vormige groef die heel flauw is maar wel de snaren netjes op hun plek houden. Er hangt een schitterend alu blok onder waar ik eerst mijn twijfels over had, maar de klank is super.

De bijgeleverde 6 schroeven hebben een hele subtiele groef waarbij de trem zwevend altijd netjes in zijn oude postitie komt (wel met een graphtech net).

DaveItUp
28 december 2006, 19:11
Let wel op de stud-to-stud-spacing (en laat even weten hoe dat bij jou uitpakt). Ben zeer benieuwd....

Heb inderdaad 'n Schaller op 'n gitaar hier maar dat ie niet bevalt heeft meer te maken met de eerste oetl*l die de body maakte en geen rekening hield met hoeken/etc.

Volgens mij zou t moeten passen, maar dat zie ik dan wel weer. Kostte niet veel en naar mijn weten(en zo te zien) is er niet eerder gesleuteld aan de body om die schaller te laten passen.

Te massief die brug vind ik. Las van anderen op plexipalace dat t niet echt een geweldige brug is. We'll see. :)

Fijn gitaartje verder. Wel een fragiele hals, maar speelt erg lekker en met een p-90 zal die net wat meer krijsen dan met de stock mm pups.

up-guitarman
28 december 2006, 19:52
alleen met de pickups, een setje sc's voor tele en een hm-sized P90.

het zijn degelijke pu's voor weinig, maar je mist toch wat... ze zijn me wat te steriel en levenloos, het verveelt gauw

maar prima spul voor een "goedkope maar toch zeer ok-je Strat" :)

Zijn ze zo steriel? Ik bedoel als je ze vergelijkt met de stock pickups uit een USA Tele of strat, hoe klinken ze dan ???

G.G.
28 december 2006, 20:20
Zijn ze zo steriel? Ik bedoel als je ze vergelijkt met de stock pickups uit een USA Tele of strat, hoe klinken ze dan ???

Heb zelf een setje primium alnico staggers en kan niet zeggen dat ze geen karakter hebben.

Ik vind ze geweldig, maar het kan ook aan de combinatie van body, hals en hardware liggen (weet het wel zeker)

up-guitarman
28 december 2006, 20:40
Heb zelf een setje primium alnico staggers en kan niet zeggen dat ze geen karakter hebben.

Ik vind ze geweldig, maar het kan ook aan de combinatie van body, hals en hardware liggen (weet het wel zeker)

Mja kijk, het is voor in een Squier Affinity strat:
- Body is kuthout
- Komt nieuwe neck op uit de duurde squier serie
- Brug is vastgezet met een blokje hout
Ik veronderstel dat het voor deze gitaar wel een redelijk goede upgrade zal zijn?

als dit meevalt schaf ik ze wss ook aan voor mijn yamaha (RGX112, zal ook wel een upgrade zijn tov de stock pickups zeker?)

Is het voor een USA tele een verbetering of kan ik hier beter de stock pickups houden (brug is trouwens reeds vervangen door een vintage reissue pickup van fender, lekkere sound !!!)