PDA

View Full Version : Harde Metal Mix



Bloodline
27 december 2006, 20:24
Wat vinden jullie ervan ? De Mix, de Riffs, Guitartone :)

Link:

www.mendelb.com/Bleeding.mp3


Groetjes,

Mendel

Lennert
27 december 2006, 20:36
Wederom vet! Productie klinkt professioneel! Voor mijn persoonlijke smaak sta je wat te laag gestemd, lijkt wel C# (of lijkt dat alleen maar zo?). Op die manier klinkt het iets te zompig, waar ik van een wat scheller/strakker geluid hou. Maar echt een lekker nummer! compositie is erg leuk! Goede riffs!

Je lead geluid is overigens wel errug lekker, solo is ook goed gespeeld.

Ga ik vaker luisteren :)

jw009
27 december 2006, 22:38
Klinkt lekker man :rockon: , vette riffs en dikke tone. De riff op 0:41 vind ik er vet, beetje killswitch achtig. Verder vind k het erg professioneel klinken. Ik mis wel de zang eigenlijk.

jorrit
28 december 2006, 13:29
nice! Escadron... volgens mij spelen wij (The Unspoken) met jullie op de cd pres. van Instil?

Reel Big Fish
28 december 2006, 15:17
Klaar met downloaden:

Lekker begin... knalt meteen al. Die drums in dat begin stuk, lekker agressief. Merk wel dat dit nummer veel meer met zang rekening houdt, i.t.t Dark Pit bijvoorbeeld (die vind ik zo heerlijk van je man!). Solo ook weer fijn, kort maar krachtig!

iwamoto
28 december 2006, 16:39
hmm, nou, zowiezo is de drum naar mijn smaak goed (ik heb altijd zo'n hekel aan te hard opgenomen snare), het is alleen ook naar mijn smaak iets te laag, maar hey, the crowd will love it, great job mendel, en dat voor een linkshandige friese metalneger :D

Geronimo
28 december 2006, 17:12
Klinkt vet, kan je wat meer vertellen over de opname? Wat voor gear e.d.?

Negative K3 fan
28 december 2006, 18:00
klinkt erg goed allemaal op de computer boxjes hier, ik zal ze in enschede nog eens goed kritisch beluisteren op goede aparatuur.

peeke001
28 december 2006, 22:14
vette boel, ongeloofelijk, wat zit ik toch te kloten als ik dit hoor...

Bloodline
28 december 2006, 22:40
nice! Escadron... volgens mij spelen wij (The Unspoken) met jullie op de cd pres. van Instil?

hahah jup klopt ! Wouter ( ex escadron ) zit nu bij Instill. du ik zie je dan wel jorrit !

Bloodline
28 december 2006, 22:43
Klinkt vet, kan je wat meer vertellen over de opname? Wat voor gear e.d.?

Natuurlijk helemaal vergeten.
Gitaren is Podxt + Metal Shop pack.
alles gedaan in Nuendo 3.
Drums met Drumkit from hell superior ( nee geen Ezdrummer... dat is stom ><! )
bass is van edirol super quartet rock bass met btje eq.

het verassende van de mix is dat hij veel prof klinkt dan me ander mixes, en ik heb hier veel minder plugins gebruik. en plugins gebruikt die ik normaal niet gebruik. zoals bijv blue tubes plugins compressors i.p.v Waves Rcomp.

Bloodline
28 december 2006, 22:44
Klinkt lekker man :rockon: , vette riffs en dikke tone. De riff op 0:41 vind ik er vet, beetje killswitch achtig. Verder vind k het erg professioneel klinken. Ik mis wel de zang eigenlijk.

Killswitch klopt, zat aan rose of sharyn te denken toen het eruit floepte.

Bloodline
28 december 2006, 22:44
vette boel, ongeloofelijk, wat zit ik toch te kloten als ik dit hoor...
je had me 1ste mixes moeten horen, je kon wel huilen.
veel oefenen en vooral plezier erin hebben !

pol
28 december 2006, 22:56
klinkt goed, ik ben hier ook net begonnen met cubase en drumkit from hell, de kick krijg ik wel behoorlijk goed, maar ik blijf wat sukkelen met de snare, hoe heb je die zo gekregen ?

peeke001
28 december 2006, 23:01
Plezier en fun, het belangrijkste :)

Nog een vraagje, met wat voor een geluidskaart heb je dit gemaakt?

greetings, Peeke001

pol
28 december 2006, 23:07
geluidskaart speelt niet echt een rol als je werkt met een pod xt en drumkitt from hell he.
met de pod xt heb je zelfs geen geluidskaart nodig.

Kaïn
29 december 2006, 00:26
Lekkere sound. Wel de typische POD sound (Heb er zelf ook een :p) Strak allemaal. Ook goed pan gebruik! Keep it up.
(Ga je wel text eroverheen zetten, toe? Dat zou het echt ten goede komen)

Maiden Michiel
29 december 2006, 15:45
Tering wat klinken die drums toch elke keer fantastisch vet en realistisch!

Negative K3 fan
29 december 2006, 16:24
maar ik blijf wat sukkelen met de snare, hoe heb je die zo gekregen ?

snares zijn het moeilijkst om perfect te krijgen met geprogrammeerde drums... een kunstvorm an sich :D

Bloodline
29 december 2006, 17:43
voor de snaire is compressie heel belngrijk.

treblemaster
29 december 2006, 18:02
Lekkere riffs en gitaar geluid is ook heerlijk!

treblemaster
29 december 2006, 18:02
Lekkere riffs en gitaar geluid is ook heerlijk!

Bloodline
29 december 2006, 22:01
Dankjewel x 2

bobby
30 december 2006, 03:51
Lekkere riffs en gitaar geluid is ook heerlijk!

Plus 1 x 3!

Mendel de Metal Meastro!

Bloodline
31 december 2006, 16:07
dankje wel bobby !

en wanneer kom je nou weer eens op msn ><!

krizz
31 december 2006, 19:58
Zoals altijd echt supervet!

Maar --en ik heb het al eerder gezegd over andere opnames-- je mix is echt zwaar overstuurd.

Check:
http://www.stack.nl/~kris/misc/bleeding.jpg

Alles wat rood is is overstuurd en dat betekend dus dat je aan de top van het 'digitale bereik' zit; en dat is niet netjes.

Omdat je digitaal werkt heb je te maken met zaken als resolutie en bereik; het volume-bereik geeft de minimale en maximale waarde van het volume aan en de resolutie bepaalt in hoeveel stapjes dit bereik is opgedeeld.

Wat er bij jou opname aan de hand is, is dat je meer volume wilt dan dat het bereik toestaat, dus je moet er voor zorgen dat je (voordat je mixed) je volume goed afregelt (limiten of normaliseren) en het bereik zo goed mogelijk benut.

Beter dan dit kan ik het op dit moment ff niet uitleggen.

Succes!

Bloodline
1 januari 2007, 13:45
Krizz dankjewel !!!
Maar is dat dan niet zo met prof opnames ?
ben ik toch wel eens nieuwschierig als je bijv di mp3tje ook zo opmeet:
www.mendelb.com/Vader.mp3
In iedergeval bedankt ! zou je me nog wat verder kunnen helpen dan ? met zulke dingen volume enzo.

Azrael
1 januari 2007, 14:08
Krizz dankjewel !!!
Maar is dat dan niet zo met prof opnames ?
ben ik toch wel eens nieuwschierig als je bijv di mp3tje ook zo opmeet:
www.mendelb.com/Vader.mp3
In iedergeval bedankt ! zou je me nog wat verder kunnen helpen dan ? met zulke dingen volume enzo.

LOL , een prof opname zou geen prof opname zijn als ze dat deden. Het erge is dat het in pop muziek wel een voorkomt net als bij dance. Belachelijk vind ik dat altijd.

Bloodline
1 januari 2007, 15:32
I agree ^^ maarjah ben toch benieuwd

Azrael
1 januari 2007, 16:45
Qua volume is het simpel. Hou je meters in de gaten als je opneemt en als je afmixt. Dat moet 99.9 procent van de problemen al verhelpen. Rood is FOUT , altijd. Digitaal heeft namelijk niet zoiets als mooie vervorming. Rood is fout.

krizz
1 januari 2007, 17:16
Kun je dat niet met Neundo zien? Toevallig gebruik ik een programma dat met rood oversturing aangeeft maar de waveform (zo heet die grafiek) kan elk audiobewerkingsprogramma laten zien.

Het komt in de pro-audio idd best wel veel voor, erg triest. Ik kan me een artikeltje herinneren in de Elektuur (elektrotechniek maandblad) van lang geleden (uit de tijd dat Eric Clapton - Unplugged uit kwam) en toen hebben ze een heel aantal CD's getest op oversturing (allerlei verschillende muzieksoorten) en op bijna drie kwart was oversturing te vinden. Ik weet niet hoe dat tegenwoordig nog is...

Die MP3 van Vader is nog veel erger overstuurd:

http://www.stack.nl/~kris/misc/vader.jpg

Maar dat zegt in principe niets over de CD (en dus de productie), die oversturing kan ook bij de conversie naar MP3 opgetreden zijn (kun je vaak instellen) maar normaalgesproken is dat niet het geval.

Omdat er zoveel distortion wordt gebruikt valt de oversturing van de mix niet meer op.

Distortion is oversturing, alleen wel een beetje beter geregeld maar het idee is het zelfde. De ingang wordt gewoon harder aangestuurd dan dat ie waar kan nemen en daardoor 'clipt' de ingangswaarde tegen het maximum.

Je moet er bij een opname op letten dat je aparte kanalen (gitaar, drums etc.) ook niet overstuurd zijn, daarna moet je de totale mix bekijken.

Door goed rekening te houden met oversturing kun je je mix zo maken dat je volledig gebruik maakt van het volumebereik en betere dynamiek krijgt.

Houdt dus vooral rekening met de stukken in de mix/ apart kanaal waar het 't hardst gaat, op die punten moet je het totale volume van dat kanaal/mix aanpassen.

Wat ik altijd doe:

Opnemen
Check voor het opnemen van je gitaar-kanaal bijv. eerst het maximale volume als je flink in de snaren hakt bijvoorbeeld. Probeer je opnamevolume dan zo aan te passen dat je met zo'n hak-actie net een stukje onder het topvolume zit (90% of zo).

Als je te hard opneemt krijg je oversturing, en als je te zacht opneemt maak je niet optimaal gebruik van het volumebereik. Zoals gezegd, het volumebereik is opgedeeld in stapjes (resolutie) en als je te zacht opneemt moet je later weer versterken waardoor je qualiteit in resolutie verliest.

Vergelijk het met een foto die je met een brakke telefooncamera van 1MPixel maakt die je daarna vergroot naar posterformaat. Er gaat dan detail verloren, zo is het ook bij audio.

Mixen
Ik zorg er altijd voor dat ik alle kanalen in de mix op goed volumeniveau heb, dit doe ik door de opname te normaliseren (normalise). De opname wordt dan versterkt zodat het hoogste piekje (hardste geluid) nog net onder het maximale volume zit.

Voor normalisering kun je vaak instellen tot hoever je van het maximum volume af wilt blijven; 98% (in procenten volume) of zo of 0.5dB (in Decibels).

Als ik alles heb opgenomen ga ik de mix instellen; dit doe ik door de volume van de kanalen te veranderen t.o.v. elkaar. Dit kan met elk mulitrackprogramma, net als dat je de panning per kanaal kunt veranderen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes ermee! Er is ook veel info over te vinden op het web.

PS. een weinig overstuurd jaar gewenst overigens! :)

mdb
1 januari 2007, 17:36
Echt cool! Je liet me luisteren tot het einde, professioneel goed geluid.

Je hebt PM!

Tho
1 januari 2007, 17:38
Super vet inderdaad!!

Ik heb weer een stijve plasser.. :satisfie:

Azrael
1 januari 2007, 17:50
@Krizz

Helemaal mee eens maar heb nog een klein dingetje toe te voegen. Slechts een detail.

"Check voor het opnemen van je gitaar-kanaal bijv. eerst het maximale volume als je flink in de snaren hakt bijvoorbeeld. Probeer je opnamevolume dan zo aan te passen dat je met zo'n hak-actie net een stukje onder het topvolume zit (90% of zo)."

Hou bij het afstellen van de volumes altijd rekening met het werkelijke volume dat je gaat gebruiken. Ga je bijvoorbeeld een rustig tokkel stukje spelen , stel dan je volume af op dat tokkel stok i.p.v even flink raggen. Het zou namelijk anders zonde zijn als je te zacht opneemt en het dan weer flink gaat verhogen. Slecht voor de kwaliteit en toegevoegde ruis.

En wat die vervorming in professionele opnames betreft. Het komt inderdaad vaak voor maar zoals de topic starter , zie ik het bijna nooit. Het gaat vaak om fouten in bepaalde stukken van nummers. Maar het gebeurd helaas inderdaad...komt omdat iedereen ontiegelijk hard alles op de cd wilt hebben. Totaal niet nodig...

pst.....leuk he gnome ;)

krizz
1 januari 2007, 18:44
Ja helemaal gelijk, dat was misschien niet helemaal duidelijk. Maar aangezien er bij de meeste opnames van Mendel 'flink in de snaren wordt gehakt' had het niet veel uitgemaakt :)

Ja, Gnome is erg leuk :)

Bloodline
1 januari 2007, 23:40
Krizz ik be je eeuwig dankbaar

krizz
2 januari 2007, 00:29
Ik stuur de rekening wel!

punkrockacademyfightsong
2 januari 2007, 16:02
volgens mij is die oversturing dikke stierenpoep! dat gebeurd gewoon met mp3 compressie, ook bij professioneel gemasterde platen. als je wav ook zo clipt dan moet je je wel gaan afvragen of dat wel gezond is, maar hoe dan ook: klinkt errrg goed. ik ben niet zo'n fan van de gitaarsound (maar dat is echt een kwestie van smaak) maar megaveel respect voor de drumsound en de totaalsound!

Azrael
2 januari 2007, 16:06
volgens mij is die oversturing dikke stierenpoep! dat gebeurd gewoon met mp3 compressie, ook bij professioneel gemasterde platen.

Pure onzin!

ps. Je naam verknoeit de layout nog al.

Geronimo
2 januari 2007, 16:30
Natuurlijk helemaal vergeten.
Gitaren is Podxt + Metal Shop pack.
alles gedaan in Nuendo 3.
Drums met Drumkit from hell superior ( nee geen Ezdrummer... dat is stom ><! )
bass is van edirol super quartet rock bass met btje eq.

het verassende van de mix is dat hij veel prof klinkt dan me ander mixes, en ik heb hier veel minder plugins gebruik. en plugins gebruikt die ik normaal niet gebruik. zoals bijv blue tubes plugins compressors i.p.v Waves Rcomp.

Kicke hoor goed gedaan! Kloot zelf ook wel wat op de computer maar ik heb er het geduld niet voor. Ik gebruik ook DFH maar zo vet als het bij jouw klinkt krijg ik het niet. Ik dacht heel eventjes dat het een echt drumstel was

Justinschut
2 januari 2007, 16:57
Klinkt vet :D

Ik ben ook net begonnen met Cubase en opnemen enzo, ik gebruik op het moment EZdrummer, ik heb DFH ook liggen, maar geen idee hoe je dat werkend krijgt. (tips ? en andere tips over drums goed laten klinken ?)

Verder heb ik geen Pod of Guitarport ofzo, dus ik gebruik nu Guitar Rig als plug in, klinkt wel aardig, maar ver van geweldig. Zijn Guitarport of Toneport aan te raden ? of is een Pod/PodXT toch het beste (natuurlijk wel een stapje duurder ook)

Azrael
2 januari 2007, 17:08
Klinkt vet :D

Ik ben ook net begonnen met Cubase en opnemen enzo, ik gebruik op het moment EZdrummer, ik heb DFH ook liggen, maar geen idee hoe je dat werkend krijgt. (tips ? en andere tips over drums goed laten klinken ?)

Verder heb ik geen Pod of Guitarport ofzo, dus ik gebruik nu Guitar Rig als plug in, klinkt wel aardig, maar ver van geweldig. Zijn Guitarport of Toneport aan te raden ? of is een Pod/PodXT toch het beste (natuurlijk wel een stapje duurder ook)

Toneport is hetzelfde qua geluid als de PodXT. De PodXT kan je echter ook zonder pc gebruiken.

Bloodline
2 januari 2007, 22:28
Kicke hoor goed gedaan! Kloot zelf ook wel wat op de computer maar ik heb er het geduld niet voor. Ik gebruik ook DFH maar zo vet als het bij jouw klinkt krijg ik het niet. Ik dacht heel eventjes dat het een echt drumstel was


GELUKKIG IK HEB ME DOEL BERIJKT !! iemand d8 dat het net echt was :D

Azrael
2 januari 2007, 23:49
GELUKKIG IK HEB ME DOEL BERIJKT !! iemand d8 dat het net echt was :D

Schoonenberg hoorcomfort heeft daar goede dingen voor...........

:D

krizz
3 januari 2007, 01:29
volgens mij is die oversturing dikke stierenpoep! dat gebeurd gewoon met mp3 compressie, ook bij professioneel gemasterde platen. als je wav ook zo clipt dan moet je je wel gaan afvragen of dat wel gezond is,

Nee, dat gebeurt niet bij de mp3-compressie. Dan weet je dus niet hoe MP3 compressie werkt.

punkrockacademyfightsong
3 januari 2007, 11:46
Nee, dat gebeurt niet bij de mp3-compressie. Dan weet je dus niet hoe MP3 compressie werkt.

leg mij dan maar eens uit hoe het kan dat als ik een willekeurige cd rip en het gewoon als .wav opsla er niks clipt en als ik het als mp3 opsla het meteen wel clipt.
ik zeg ook niet dat ik weet hoe het werkt maar zou erg blij zijn als iemand da mysterie voor mij kan ontrafelen.

verder zeg ik layaout, schmayout

krizz
3 januari 2007, 19:25
leg mij dan maar eens uit hoe het kan dat als ik een willekeurige cd rip en het gewoon als .wav opsla er niks clipt en als ik het als mp3 opsla het meteen wel clipt.
ik zeg ook niet dat ik weet hoe het werkt maar zou erg blij zijn als iemand da mysterie voor mij kan ontrafelen.

verder zeg ik layaout, schmayout
Als ik een WAV omzet naar MP3 gebeurt er niets met het volume.

Voorbeeld:

test.wav (met synthesizer) (http://www.stack.nl/~kris/misc/test.wav)

Even omzetten naar mp3 (constant bitrate, 192kbps):

kris@terminal ~ $ lame --preset cbr 192 test.wav test.mp3
LAME 3.97 32bits
Using polyphase lowpass filter, transition band: 18671 Hz - 19205 Hz
Encoding test.wav to test.mp3
Encoding as 44.1 kHz 192 kbps j-stereo MPEG-1 Layer III (7.3x) qval=3
Frame | CPU time/estim | REAL time/estim | play/CPU | ETA
146/146 (100%)| 0:00/ 0:00| 0:00/ 0:00| 10.897x| 0:00
-------------------------------------------------------------------------------
kbps LR MS % long switch short %
192.0 3.4 96.6 97.9 1.4 0.7
Writing LAME Tag...done
Et voilá, een mp3:

test.mp3 (http://www.stack.nl/~kris/misc/test.mp3)

En nu de waveforms:

test.wav:

http://www.stack.nl/~kris/misc/testwav.jpg

en dan test.mp3:

http://www.stack.nl/~kris/misc/testmp3.jpg

Dusss...geen amplitudeverschil.

Bij MP3-compressie wordt er gebruik gemaakt van entropie, dit is een lang en theoretisch verhaal. Als je echt geinteresseerd bent:

http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_data_compression

Azrael
3 januari 2007, 19:37
leg mij dan maar eens uit hoe het kan dat als ik een willekeurige cd rip en het gewoon als .wav opsla er niks clipt en als ik het als mp3 opsla het meteen wel clipt.
ik zeg ook niet dat ik weet hoe het werkt maar zou erg blij zijn als iemand da mysterie voor mij kan ontrafelen.

verder zeg ik layaout, schmayout

Ik wilde lullig doen maar ik doe het niet ;)

Als je fatsoenlijk een cd ript (Exact Audio Copy bijvoorbeeld) , daar nette .wav bestanden van maakt die niet clippen en GEEN "normalize" of dat soort gekke dingen aanzet maar gewoon puur van .wav naar .mp3 , dan krijg je GEEN clipping. MAAR , zet je dingen als normalize aan dan kan dat WEL gebeuren. Maar dat heeft niks met mp3 te maken. Uiteraard gebruik je een goede mp3 encoder als bijvoorbeeld Lame.
(of gebruik je .ogg dat vind ik altijd fijn en klein)

Davidian
3 januari 2007, 20:19
Klinkt leuk maar te digitaal soms. Het klinkt wel lekker schoon en genoeg gain. Het solo geluid klinkt wel lekker maar de riffs klinken beetje digitaal soms.

De drums klinken ook een beetje "vrij" daardoor hoor je gauw dat het een drumcomputer is, probeer eens wat frequenties met elkaar te mengen(is meestal iets wat je moet verkomen maar dat helpt hier vast wel)

Han S
3 januari 2007, 20:24
Ik heb hem even in Adobe Audition bekeken en inderdaad clipt hij continu, maar niet zo ernstig. De muziek brengt het ook wel met zich mee, zo zal een liedje van Jan Smit er totaal anders uitzien, ook als dat clipt als een gek.

Het ziet er ongeveer uit als dit:

http://www.mindspring.com/~mrichter/dynamics/i10.gif

Het punt is dat het net zo hard kan klinken zonder dat het clipt, kijk ook even naar mijn post 9 en 11 op dit draadje: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=85379&page=1&pp=10

Als je mixt, ga dan nergens in het rood, als je opneemt zeker niet, blijf aan de veilige kant, -6dB is geen ramp. Digitale clippings klinken lelijk, veel lelijker dan analoge clippings en het is nergens voor nodig. Je kunt het net zo hard laten klinken als je wilt, mits je aan het eind een brick wall limiter gebruikt welke je op -0.03dB afstelt, je hebt dan geen clipping meer.

Overigens is normalizing in mijn beleving meestal lelijk, je haalt de dynamiek er op voorhand al uit en ik vind het in de meeste gevallen lelijk klinken. Doe maar wat je zelf het best vind klinken, ik ga voor maximizing als het hard moet. Daar beperk je ook de dynamiek mee, maar ik vind het veel beter klinken.

Kijk ook nog even hier, niet vergeten: http://www.mindspring.com/~mrichter/dynamics/dynamics.htm

Succes met de strijd.

krizz
3 januari 2007, 23:08
@Han S

Wat is dan precies het verschil tussen normaliseren en maximaliseren?

In beide gevallen wordt het volume toch over het hele frequentiebereik gelijkmatig aangepast om de hoogste amplitudepiek aan een vooraf gespecificeerde waarde gelijk te stellen?

Dan heb ik meer het idee dat normaliseren vanuit 0dB is en maximaliseren vanuit -inf dB wordt bekeken.

Je moet idd per muzieksoort kijken hoe hard je de mix maakt, maar aangezien Mendels muziek zo hard mogelijk moet... :)

//EDIT: Aha, ik zie nu wat je bedoeld met een 'maximiser', maar dat is dan al in functieklasse anders dan dat ik bedoel met normaliseren...

Normalisen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_normalization

Terwijl 'maximiser' iets van Steinberg is en meer iets inhoud als compressie...?

Han S
4 januari 2007, 00:06
Een normalizer zoekt naar de hoogste piek in je signaal en past dan het hele signaal aan aan die piek.
Soort van volumeknop; dus nix geen limiting ofzo!
Als bijvoorbeeld je muziek zo rond de -10 schommelt en je hebt één piekje van zeg -3,
dan draait de normalizer er 3 dB bij, zodat de piek netjes op 0 dB komt en de rest dan op -7 schommelt.
De normalizer doet dus nix met de onderlinge verhouding.

Met dank aan Frits van Mourik.

Een maximizer haalt het gemiddelde nivo van het signaal omhoog, maar laat het niet boven een instelbaar maximum komen door brick wall limiting. Er gebeurt iets met compressie, de uiterste pieken komen niet boven bijvoorbeeld 0dB, maar de rest wordt in elkaar gedrukt en omhoog geblazen.

Ik ben geen expert op digitaal gebied, maar zo hoor en zie ik het gebeuren.
Wat ik eerder zei over normalizing is dus niet helemaal juist. Ik heb het echter verschillende keren gebruikt en het geluid ging daar bij mij behoorlijk op achteruit, net zoals het degradeert als je het uitrekt of krimpt, of transponeert. Je kwaliteit holt achteruit en ik ga dan altijd zo snel mogelijk naar control Z.

Als je geluid opneemt en daar mixen van maakt, hou dan zoveel mogelijk dynamiek in stand en doe er zo weinig mogelijk mee, elke bewerking heeft zijn invloed. Zorg dat wat je opneemt in beginsel goed is, met mastering kun je die dynamiek goed gebruiken en als je dan per sé een harde CD wilt zijn er voldoende mogelijkheden. Je kunt een harde CD maken die goed blijft klinken. Als je de boel met opnemen al platperst kun je niet meer terug.

Ik neem alles analoog op en neem op zonder EQ, zonder compressie en zonder effecten. Het geluid van de microfoon komt via de preamp direct zo op twee inch tape en als dat geluid me niet bevalt doe ik wat aan dat geluid (de bron) of ik neem een andere microfoon of plaatsing daarvan.

Ik zie te vaak mensen direct aan knoppen gaan draaien en naar processoren graaien, niet doen. Ook de allerbeste EQ heeft bijwerkingen zoals faseprobleempjes en je hebt gedurende de mix alle controle en kunt altijd terug.

Als je opneemt met compressie krijg je het nooit meer weg, net als galm bijvoorbeeld.

Edit: dat was exact gelijktijdig 0:06 uur :D

krizz
4 januari 2007, 00:16
Ja dat was wat ik bedoelde ja :)


Ik ben geen expert op digitaal gebied, maar zo hoor en zie ik het gebeuren.
Wat ik eerder zei over normalizing is dus niet helemaal juist. Ik heb het echter verschillende keren gebruikt en het geluid ging daar bij mij behoorlijk op achteruit, net zoals het degradeert als je het uitrekt of krimpt, of transponeert. Je kwaliteit holt achteruit en ik ga dan altijd zo snel mogelijk naar control Z.
Je verliest idd qualiteit door die uitrekking/ inkrimping bij normalisatie, daarom is het zaak te proberen je volumebereik maximaal te benutten bij digitale opname.


Edit: dat was exact gelijktijdig 0:06 uur :D
He, ik was alweer aan het editen... :D

Goeie tips trouwens in die andere thread! Bedankt!

Han S
4 januari 2007, 00:43
Met 16 bits is het wel zaak om niet al te zacht te gaan opnemen, je gebruikt dan minder bits, als met 24 bits werkt is dat minder relevant heb ik begrepen.

Als je gaat mixen en je telt alles bij elkaar op is het al gauw te hard en moet je naar beneden met de handel, dus je hoeft echt niet elke track naar dichtbij 0 te jagen.

Ik neem analoog op met twee 24 sporenmachines die sync lopen en dan heb je die problemen niet, als er eens iets flink in het rood vliegt is het meestal nauwelijks hoorbaar. Waar je mee moet uitkijken is hele snelle transients, dus pieken van het ride cymbal of van een triangeltje, dat kan gemene vervorming geven.

Verder moet een analoge mengtafel nogal lachen van al die signalen en verwerkt ze met 2/3 van de lichtsnelheid alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. 192 signalen mixen? Geen enkel probleem.

Het is zelfs leuk om zo'n tafel in de stress te jagen, zijn grenzen te zoeken, sommige tafels klinken het best als je ze wat in de stress jaagt. Het is allemaal zo verschillend van digitaal, heerlijk!

Ik heb een computer die zonder problemen 24 sporen tegelijk opneemt, ik gebruik hem alleen voor mastering, of als er iets aan elkaar moet worden geplakt.

Leuk he?

Bloodline
4 januari 2007, 01:23
Ik heb hem even in Adobe Audition bekeken en inderdaad clipt hij continu, maar niet zo ernstig. De muziek brengt het ook wel met zich mee, zo zal een liedje van Jan Smit er totaal anders uitzien, ook als dat clipt als een gek.

Het ziet er ongeveer uit als dit:

http://www.mindspring.com/~mrichter/dynamics/i10.gif

Het punt is dat het net zo hard kan klinken zonder dat het clipt, kijk ook even naar mijn post 9 en 11 op dit draadje: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=85379&page=1&pp=10

Als je mixt, ga dan nergens in het rood, als je opneemt zeker niet, blijf aan de veilige kant, -6dB is geen ramp. Digitale clippings klinken lelijk, veel lelijker dan analoge clippings en het is nergens voor nodig. Je kunt het net zo hard laten klinken als je wilt, mits je aan het eind een brick wall limiter gebruikt welke je op -0.03dB afstelt, je hebt dan geen clipping meer.

Overigens is normalizing in mijn beleving meestal lelijk, je haalt de dynamiek er op voorhand al uit en ik vind het in de meeste gevallen lelijk klinken. Doe maar wat je zelf het best vind klinken, ik ga voor maximizing als het hard moet. Daar beperk je ook de dynamiek mee, maar ik vind het veel beter klinken.

Kijk ook nog even hier, niet vergeten: http://www.mindspring.com/~mrichter/dynamics/dynamics.htm

Succes met de strijd.

gast, ik ben je dankbaar !!!

Bloodline
4 januari 2007, 20:17
Zou het mischien kunnen dat de mix niet zo best is omdat de gitaren op bijv 4,24 db staan enzo ?

bat
4 januari 2007, 20:55
Altijd kritiek: er zitten wel wat kleine tempofoutjes in.

Positieve annotatie: maar als ik Arise van Sepultura hoor, zit dat daar dus ook gewoon in.

Wat ik wil zeggen: damn man, jij doet op je kamerje met je PC gewoon dingen waar vroeger stoere mannen weken zoniet maanden over deden in een profstudio met (voor die tijd) de beste metalproducer ter wereld.

Zeer veel respect!

BlackSun
4 januari 2007, 21:00
Met 16 bits is het wel zaak om niet al te zacht te gaan opnemen, je gebruikt dan minder bits, als met 24 bits werkt is dat minder relevant heb ik begrepen.


ik weet niet zeker of het bij jullie opnameapparatuur het geval is, maar in de digitale audiotechniek worden bits vaak 'niet-lineair' over de niveauverschillen verdeeld, waardoor het best zo kan zijn dat je bij lage opnameniveaus veel minder bits gebruiktdan je zou denken, omdat het grootste deel van de bits gebruikt worden voor bijvoorbeeld het middengebied.
Dit wordt in ieder geval in de telecommunicatie gedaan, en om de kwaliteit van het op te nemen geluid te verbeteren (omdat doorgaans de meeste geluidsinfo op een redelijk niveau is opgenomen/wordt afgespeeld).

Han S
4 januari 2007, 22:07
Zou het mischien kunnen dat de mix niet zo best is omdat de gitaren op bijv 4,24 db staan enzo ?

Nee, dat heeft er niets mee te maken, als je gaat mixen ga je dingen bij elkaar optellen. Zet een track van een CD die niet clipt in Nuendo, kopieer die track en speel ze beiden af. Je knalt meteen in het rood.

Analoog werkt dat heel anders, je krijgt een verzadiging en uiteindelijk een soort vervorming. Maar digitaal werkt dat niet, als je digitaal in het rood gaat en je rekt je spoor uit in je editor, zie je dat een stuk van die piek een platte lijn is geworden. Analoog zou je nu een geluid horen wat vervormd klinkt, maar digitaal krijg je een soort gekraak. Het gaat hier meestal over miliseconden, maar als je het geluid van bijvoorbeeld een trombone in het rood laat gaan, krijg je een vervelende krakerige toon, heel lelijk.

0dB is voor digitaal opnemen gewoon de uiterste grens, tegenwoordig is er analoge tape waarmee je tot +9dB kunt gaan, maar dat doet er allemaal niet veel toe. Analoge tape ruist en hoe harder je kunt opnemen hoe minder ruis je hebt.

Digitaal ruist niet en als het wel ruist heb je die ruis opgenomen. Je hebt geen idee hoeveel ruis er uit een microfoon kan komen, laat staan 20 microfoons. Maar het opnamemedium zelf heeft een ruisvloer die zo laag is dat je het kunt verwaarlozen.

Het devies is: niet in het rood, nooit.

Dan even over wat Bat zegt: muziek die door mensen wordt gespeeld is per definitie onstrak en dat is ook de bedoeling. In de jazz noemt men dat swing, in de rock, pop en soul noemt men dat groove of feel, maar het is per definitie geplande onstrakheid.

Maar als dingen te ver uit elkaar gaan lopen kun je niet meer spreken van groove, het gaat gewoon te ver van elkaar en dat is niet lekker meer.

Speel maar eens een lekkere keyboardpartij in een sequencer zodat je hem ervaart als een echte lekkere groove. Ga naar je key editor ( je hebt hem op de click ingespeeld) en kijk waar die nootjes zitten op het raster. De meeste zitten niet bovenop de lijntjes. Druk nu op Q en je ziet elk nootje tegen het lijntje schuiven. Speel het nu nog een keer af en hoor dat alles wat zo lekker was nu weg is, het is nu loeistrak tot op de miliseconde en al het leven is er nu uit.

Als je nog eens heel kritisch naar jouw track luistert, hoor je dat je in het hakstuk tussen 2:51 en 3:14 een paar keer flink voor de drums zit te jagen en dat is net ff teveel van het goede. In het hele stuk stuw je de boel prachtig met je gitaren , maar daar ga je ff uit de bocht.

Ik vind dat je het geweldig hebt gedaan, het klinkt zeer bruut, respect daarvoor. Volgende keer wil ik ook brute vocalen horen. :D

Stitch
5 januari 2007, 00:35
Gaaf nummer en leuk topic geworden!

GunMetalBlue
5 januari 2007, 00:52
KUT!

Waarom kan ik dat niet :sneaky:


Ik zit hier te lullen met m'n TonePort UX'je 1... Hoi hoi! Ik durf m'n songs eigenlijk niet eens meer te posten. Ik doe het toch maar ff denkek, tips mensen!


Echt bloodline: vèèèèèèèèèèèèt :rockon:

Bloodline
5 januari 2007, 10:54
dankjewel gast

Han S
5 januari 2007, 17:23
Heb je de vorige pagina gelezen?

Bloodline
5 januari 2007, 18:17
jup wat dan ?

Han S
5 januari 2007, 19:10
Ben je het eens met waar je uit de maat loopt?

Bloodline
6 januari 2007, 01:15
Jup. en er zit ook nog een foutje on dat je ff niks hoort. hoe je dat noemt weet ik btw niet

Han S
7 januari 2007, 01:29
Jup. en er zit ook nog een foutje on dat je ff niks hoort. hoe je dat noemt weet ik btw niet

Je hebt wel zoveel indruk gemaakt dat ik hoor dat een paar mensen teksten aan het bedenken zijn voor jouw nummer. Ik ben benieuwd.

Bloodline
7 januari 2007, 14:19
tjah gaaf, k ben van plan om de zanger van de band waar iki in zit om dit nummer te laten inzingen. Teksten zijn welkom.

Tias
7 januari 2007, 20:36
Omg klink echt vet lekker, als je er meer van heb, Gewoon posten die handel

Bloodline
7 januari 2007, 21:03
hhhaahhaahahh dankjewel :D

worst
8 januari 2007, 14:07
dammn klinkt nice!!!

die bassdrum klinkt ook erg nice maar hoe heb je die zo gekregen?

Tias
8 januari 2007, 14:09
hhhaahhaahahh dankjewel :D
Ga je nog meer van dit soort shit maken? En ga je dit ook proberen met je bandje?:P

Bloodline
8 januari 2007, 18:20
zulk soort "shit" maak ik al met de band ( Escadron.net )
We zijn nu druk bezig met nummers schrijven en doen waarschijnlijk ook mee aan emergenza festival. De nummers zijn een stuk melodischer in mijn kijk van de muziek dan wat ze eerder hadden hadden gemaakt.

Bloodline
8 januari 2007, 18:20
dammn klinkt nice!!!

die bassdrum klinkt ook erg nice maar hoe heb je die zo gekregen?
30 % kick vanandy sneap samples.
70 % verder de gewone DW 2 kick van DFHS.

en tjah mixen !

Tias
8 januari 2007, 20:15
zulk soort "shit" maak ik al met de band ( Escadron.net )
We zijn nu druk bezig met nummers schrijven en doen waarschijnlijk ook mee aan emergenza festival. De nummers zijn een stuk melodischer in mijn kijk van de muziek dan wat ze eerder hadden hadden gemaakt.
oke vet. Maar nogsteeds zo rauw als die demo mix ding. En waar is dat festival misschien kom ik wel even kijken. Weetje waar die sound me aan deed denken: Sons Of Jonathas, weet niet of je het kent maar ik dacht er in ene aan toen ik het hoorde

Bloodline
8 januari 2007, 21:17
het Emergenza festival wordt over de hele wereld gehouden.
Onze voorronde is in Groningen.

Ic3gl0vE
11 januari 2007, 17:40
Brute sound voor een bruut nummer dit! Het beukt echt :rockon:
Het is alleen zonde, zoals al vaker gezegd, dat het zo clipt. Hier en daar hoor ik de mp3 echt storend kraken op mijn speakers.
Ik gooi zelf liever de volumeschuif omhoog dan dat het allemaal zo hard gemasterd moet zijn dat het kraakt.

Bedankt voor het luisterplezier :)

Bloodline
12 januari 2007, 22:08
dankjewel ijshandje !!! (Y)

Mufftin
13 januari 2007, 12:57
ik zeg respect, goed nummer! normaal hou ik niet echt van deze muziek maar van dit wel.

Bloodline
14 januari 2007, 13:09
Deryck jonge, dankjewel voor je comment ^___^