PDA

View Full Version : Hoe ebben brug afwerken?



Gitaarbouwer
27 december 2006, 19:42
Hoi,

Ik heb een ebben brug gemaakt voor mijn dhz-dreadnought gitaar en geschuurd met korrel 1000. Is het gebruikelijk (bij de grote merken) om een ebben brug ook nog te polijsten of lakken? Kan ebben überhaupt gepolijst worden (ik bedoel dus polijsten direct op het kale hout)?

Tho
27 december 2006, 19:46
volgens mij niet...

kiem
27 december 2006, 19:54
Hoi,

Ik heb een ebben brug gemaakt voor mijn dhz-dreadnought gitaar en geschuurd met korrel 1000. Is het gebruikelijk (bij de grote merken) om een ebben brug ook nog te polijsten of lakken? Kan ebben überhaupt gepolijst worden (ik bedoel dus polijsten direct op het kale hout)?je hoeft ebben niet te lakken of te finishen, aangezien ebben zichzelf onderhoud.. al is t wel verstandig om em heel af en toe te olien tegen uitdroging (wat je bij een ebben toets ook zou doen).

ik heb geen idee of grote merken ebben lakken, persoonlijk zou ik t absoluut niet doen.

en polijsten moet inprinciepe kunnen, mischien met zo fijn mogelijk schuurpapier, bv 1800 korrel nat schuurpapier ofzow, kweet alleen niet zeker of dit DE manier is.

ernieman
27 december 2006, 20:30
nee joh, lakken van ebben is helemaal niet mooi en ook niet nodig.
Gewoon een mengseltje maken van 1 deel lijnolie (gezuiverde) en 1 deel terpentine (white spirit hier in belgie, ik hoop dat dat hetzelfde is als terpentine) en daar de brug mee insmeren (wel de onderkant afplakken zodat er geen olie op het lijmvlak komt want dat geeft problemen met lijmen) en daarna met 1000 grit opschuren. Zo voed je het hout met olie (de terpentine/white spirit zorgt ervoor dat de olie wat in het hout trekt) en maak je meteen ook een soort van pasta (olie en ebben schuursel) die je meteen in de (minieme) porieen schuurt.
Als je alles goed doet krijgt je kam een matte glans.

Als je je brug verlijmt kun je hem ook nog aan de onderkant inkerven met een scherp mesje (wel van de randen afblijven natuurlijk). Hierdoor kan de lijm een beetje in het ebben trekken en krijg je een stevigere verbinding.

Gitaarbouwer
27 december 2006, 20:45
Dank je wel!

Enra
27 december 2006, 21:07
Gewoon met 1200 grit waterproof schuurpapier geeft al een heel gepolijst effect, zeker bij de betere kwaliteiten Ebben. En uiteindelijk kan je de brug net als je toets voorzien van een drup toetsenolie. Maar zeker geen lak gebruiken!!!

Gitaarbouwer
27 december 2006, 21:43
Gewoon met 1200 grit waterproof schuurpapier geeft al een heel gepolijst effect, zeker bij de betere kwaliteiten Ebben. En uiteindelijk kan je de brug net als je toets voorzien van een drup toetsenolie. Maar zeker geen lak gebruiken!!!

Thanks!
Nu ik van twee profs hoor heb dat je ebben niet moet lakken, zou ik het niet eens meer durven :) :)
Ik heb de brug er zojuist opgelijmd. T.z.t. zal ik er ee drup toetsolie (lijnolie) overheen smeren.