PDA

View Full Version : Biassen ,



ccc
27 december 2006, 19:16
Moet er bij het vervangen van een eindbuis per definitie ge-biasd worden ?

Ik wou eventueel eens een KT66 ipv een 6L6 testen in mijn ouwe Fender Champ 12 red knob. Ik dacht dat die een fixed Bias heeft, dus ik weet niet echt of het zomaar kan.

jplm
27 december 2006, 19:38
Moet er bij het vervangen van een eindbuis per definitie ge-biasd worden ?

Ik wou eventueel eens een KT66 ipv een 6L6 testen in mijn ouwe Fender Champ 12 red knob. Ik dacht dat die een fixed Bias heeft, dus ik weet niet echt of het zomaar kan.

Ik weet het ook niet, maar toevallig kwam ik deze link tegen, dus je zou zeggen dat ie een fixed bias heeft, en dat je dat kunt aanpassen.

http://www.torresengineering.com/newkitforfen.html

Chris Winsemius
27 december 2006, 19:41
Moet er bij het vervangen van een eindbuis per definitie ge-biasd worden ?

Ik wou eventueel eens een KT66 ipv een 6L6 testen in mijn ouwe Fender Champ 12 red knob. Ik dacht dat die een fixed Bias heeft, dus ik weet niet echt of het zomaar kan.

Fixed bias is 'n onduidelijke term, vaak zou het adjustable fixed bias moeten heten. Fixed slaat op het feit dat de rooster 'n (al dan niet instelbare) voltage krijgt die voor de bepaalde biasing zorgt.

Je Champ 12 is 'n zgn. cathode-biased versterker zodat je ip. elke 6L6 er in kunt pluggen zonder bias-check.

Afgezien v/d gloeistroom (die is bij 'n KT66 hoger, 1.27A vs. 0.9A)) zou je die er gewoon in kunnen prikken.

Ik ken de specs v/d voedingstrafo niet, mocht ie heel warm worden met 'n KT66 dan gelijk stoppen.

'n 6L6 buis met +/- de warmte/dikte v/e KT66 is de TAD 6L6WGC-STR.

Succes!

ccc
27 december 2006, 22:53
Dit is nu het perfecte antwoord , Bedankt !!!

Ik kan weer verder.....