PDA

View Full Version : Rearloaden/Frontloaded..



Chroxy
27 december 2006, 18:05
Nu ik hier 3 versterkers heb (2 combo's, Marshall DSL401 en Rivera Chubster)..
en 3 speakerkastne (2 1x12's en 1 2x12) heb ik dus een hele rits aan speakers:
2x Celestion 75 watters
1x Celestion goldback (marshall)
1x Celestion 55 watter (van rivera)
2x Celestion V30

Nu wil ik het een en ander gaan testen bij mijn cabinets en mn combo's, welke speaker waar het beste klinkt.. in de Marshall is dit de V30 (al getest) maar de cabinets en Rivera moet ik nog testen.

Nu blijkt de rivera de speaker anders erin te hebben zitten, hij is van voren (waar de knoppen zitten) geschroefd.. is dit dan front loadeden of readloaded?.. ik zou zeggen front..

en wat is het werkelijke verschil in geluid tussen front/rear..? Testen kan inderdaad, maar ik zou van te voren graag wat reacties horen..

Negative K3 fan
27 december 2006, 18:30
je hebt gelijk dat het frontloaded is, de speakers zijn er van voren ingehangen... Het verschil in geluid schijnt best groot te zijn, hoge tonen en strakheid veranderen.

AART
27 december 2006, 18:33
ik heb een speakerkast en daarvan heb ik in de zomer de speakers van rearloaded naar frontloaded gezet, grootste veranderingen:

Strakker!
Meer punch.
Sprankelender clean.

Die cab was echter gesloten, ik vond het een verbetering, en niet zo'n kleintje ook.

schwalbe
27 december 2006, 18:50
Ik snap niet dat er nog fabrikanten zijn die de speakers er van achteren inschroeven... van voren is altijd beter. klinkt gewoon natuurlijker.

AART
27 december 2006, 19:38
Ik snap niet dat er nog fabrikanten zijn die de speakers er van achteren inschroeven... van voren is altijd beter. klinkt gewoon natuurlijker.

+1, daarnaast is het ook nog makkelijker qua constructie, dus ik snap niet dat marshall dat idd nog niet doet.

Mesa, ENGL, VHT, Bogner, Brunetti, Koch, Diezel. bijna allemaal frontloaded.

Chroxy
27 december 2006, 19:40
bedankt!

Mijn speaker hangt dus frontloaded, maar de Rivera site zegt weer rearloaded!?

Verschil kan ik testen, alleen raak ik nogal door de war hoe/wat

Frontloaded is dus schroefjes aan de kant van knopjes
rearloaded is dus schroefjes aan de achterkant van de amp

schwalbe
27 december 2006, 19:44
+1, daarnaast is het ook nog makkelijker qua constructie, .

Niet dus, vandaar dat Marshall ze er nog steeds van achteren inschroeft.

schwalbe
27 december 2006, 19:48
bedankt!


Frontloaded is dus schroefjes aan de kant van knopjes
rearloaded is dus schroefjes aan de achterkant van de amp


De schroefjes doen er niet toe, het gaat erom of je de 'bevestigingsrand' van de speaker tegen de achter- of voorkant van de baffle schroeft.

Chroxy
27 december 2006, 19:49
dan blijft het hetzelfde.. de bevestigingsrand zit voor de baffle.. terwijl de rivera site zegt dat hij rearloaded is..

schwalbe
27 december 2006, 20:00
dan blijft het hetzelfde.. de bevestigingsrand zit voor de baffle.. terwijl de rivera site zegt dat hij rearloaded is..

Dat is toch een van die combo's? - die zijn inderdaad vaak rearloaded omdat frontloaded eisen stelt aan de manier waarop je het speakerdoek bevestigd. (dat is ook de reden dat frontloaded maken duurder is). Best kans dat je die niet eens frontloaded kan maken zonder het speakerdoek te slopen...

Chroxy
27 december 2006, 20:02
Het is inderdaad een combo,

maar hij is dus zoals ik zeg frontloaded (bevestigingsrand voor baffle) en het rivera logo en stof kun je eraf trekken (klitteband)

maar als ik dan kijk naar de rivera site staat dat hij rearloaded is..

schwalbe
28 december 2006, 10:17
vreemd inderdaad; misschien de specs veranderd?

jacky
28 december 2006, 10:36
mischien is dit de zogenaamde reverse front loaded ;-)

Chroxy
28 december 2006, 13:12
haah, dat is mogelijk!

Nee, vandaar was mijn vraag dus ook, ik vond het zo enorm onlogisch en ik had het idee dat iedereen de termen door elkaar gooit.

In ieder geval is me nu duidelijk:
bevestigingsrand voro baffle; front
achter baffle: rear..

Verder denk ik niet dat de Rivera verandert is, ik heb hem nu rearloaded gehangen en er is echt maar NET plek, en waarom zou je dan een voorkant met klitteband speciaal maken terwijl het niet wordt gebruikt?

Zodra ik wat getest heb laatr ik het weten! Dat het verschil maakt weet ik, alleen ik vraag me af wat het verschil is in een open 1x12 combo!

Chroxy
28 december 2006, 16:22
alleen even getest met mn V30 speaker die momenteel in de Rivera zit! Verschli, moeilijk! De versterker was eerst nie opgewarmd en later natuurlijk wat meer..

Het enige echte duideiljke verschil was dat wanneer hij frontloaded was hij veel directer leek, iets wat ik fijner vind.. daarnaast net een tikje strakker..

Al met al genoeg voor mij om hem dan toch maar frontloaded te doen (zo als het ook hoort bij de Rivera)..

maestro_nl
28 december 2006, 23:06
Je kunt front- vs rearloaded gebruiken om je sound te voicen.
Als je weet wat er gebeurd met het geluid kun je dit in je voordeel toepassen.

Persoonlijk ga ik toch voor rearloaded. Meer body, ballen, woodier, 3d. Minder scherp, plat, loudness effect. You can't argue about taste...

Tips & Tricks (http://gtrgear.com/Celestion/speakersTT-NL.htm)

Corporal
25 februari 2007, 08:56
ik heb een speakerkast en daarvan heb ik in de zomer de speakers van rearloaded naar frontloaded gezet, grootste veranderingen:

Strakker!
Meer punch.
Sprankelender clean.

Die cab was echter gesloten, ik vond het een verbetering, en niet zo'n kleintje ook.

Een technisch vraagje Aart ; moet er een rubber-/schuimring tussen de speaker en de baffle voorzien worden als je hem frontloaded monteert, of mag die gewoon rechtstreeks tegen het hout geschroefd worden ?

AART
25 februari 2007, 10:05
mijn speakers hadden l aan twee kanten schuimrand, dus ik denk dat het wel beter is ja, dan sluit de rand beter tegn de baffle, beter luchtdicht.

Corporal
25 februari 2007, 10:40
Thx voor de info ! Had dit al gezien bij PA-boxen, maar wist niet zeker of het bij gitaarversterking van doen was.

Enkel nog zien dat ik die speaker grille terug proper op zijn plaats krijg. Ze hangt vastgeniet aan de baffle met verdorie 160 nietjes... :nervous: (het gaat trouwens over een Marshall cab)

ieme
25 februari 2007, 14:17
ik ga ze ook es omzetten in mn bogner 412