PDA

View Full Version : Buizen versterkers



Slevin
27 december 2006, 17:01
Goedendag, ik kom even mijn licht op doen over buizen versterkertjes. Ik ben namelijk van plan een nieuwe gitaar te kopen, maar daar moet uiteraard wel een nieuwe versterker bij anders klinkt het nog voor geen meter. Echter, wat is nou een goede versterker in de prijsklasse van laten we zeggen 300 tot 400 euro ?

Het idee is om er eentje aan te schaffen die past bij een Strat, als er uberhaupt wel een leuk versterkertje te vinden is in deze prijsklasse, advies is dus zeer welkom ;)

AART
27 december 2006, 17:04
voor 300 of 400 euro heb je geen buizenbak. Dan zul je toch minimaal 500-600 euro nodig hebben oor een 2ehands redleijke bak.

Misschien lukt een valvestate of leuke randall transistorbak.

Slevin
27 december 2006, 17:08
Ach zo, ik had al zo'n idee, wist het alleen niet zeker :D

DarknessAwaits
27 december 2006, 17:08
Of je moet gaan kijken bij de budget mini buizenamps van Ibanez en Epiphone. Maar waarom wil je per sé buizen? Wat voor sound zoek je?

Slevin
27 december 2006, 17:09
Oh, er komt uit buizen toch een stuk mooi geluid dan uit transistors ? :p

Lexvandoef
27 december 2006, 17:17
Op zich moet je voor €400.00 tweedehands een redelijke buizenversterker kunnen scoren hoor, dat heb ik zelf ook gedaan, 2 keer zelfs.
En dan ook niet de minste, net namelijk voor €420.00 een originele JMP 100 Watt 2x12 combo gescoord.
En daarvoor voor €260.00 een Marshall JMT30 2x10 combo.

Het is gewoon een kwestie van geduld en goed zoeken.

Johnny Ramone
27 december 2006, 17:22
Ik heb 3 weken geleden mijn 1 jaar oude Fender Hot Rod Deluxe voor 350 euro verkocht, dus voor 300 - 400 is er wel een redelijke buizen-versterker te vinden.

Slevin
27 december 2006, 17:22
Ah okay, nog een vraag trouwens. Heel vaak staat er niet specifiek bij dat het een buizen versterker is, dus hoe weet je eigenlijk of het nou een buizen of transistor is ?

@Johny, wow, dat ding is toch nog steeds ~800 euro in de winkel. Mn gitaar leraar heeft er ook een, prachtig geluid komt daar uit.

jelledevos
27 december 2006, 17:41
je moet gewoon weten watvoor versterker het is.
en kijken welke buizen erin zitten

vaak staat er buizenversterker bij terwijl er maar 1 voorversterker buisje in zit ofzoow. het is dan gewoon geen buizenversterker

goedkoopste nieuwe buizenversterker die best ok is is de peavey valveking. maar dan zit je op zon 450 euro voor de combo

Lexvandoef
27 december 2006, 17:43
Epiphone Valve Junior is nog goedkoper:D

Als je trouwens tweedehands zoekt is een oude Bedrock of Kitty Hawk ook een goeie keus.
Goeie versterkers, Kitty Hawk maakt geloof ik veel kopien van Mesa/boogie en Bedrock veel Vox-achtigen, maar niet al te bekend, dus niet al te duur.

Helter Skelter
27 december 2006, 17:55
+1 voor de Bedrock

Erikt
27 december 2006, 22:25
kijk net als je geweldige gitaarleraar ( :hippie: ) eens naar een fender! (wellicht tweedehands)

Lexvandoef
27 december 2006, 22:46
Kan ook, een oude fender champ is voor €400 makkelijk te krijgen op marktplaats. Der staat nu ook een Blues Junior op Marktplaats.
Peavey Classic 30/Delta Blues moet met een beetje afdingen ook wel lukken.

Allemaal niet van mij hoor, ik heb in de vakantie gewoon geen leven en dan ga ik marktplaats iets te goed in de gaten houden:D

sinneD
27 december 2006, 23:14
voor 300 of 400 euro heb je geen buizenbak. Dan zul je toch minimaal 500-600 euro nodig hebben oor een 2ehands redleijke bak.

Misschien lukt een valvestate of leuke randall transistorbak.

Je moet gewoon maar net mensen vinden die hun spul graag kwijt willen, ik heb me fender bassman (50W SF) + 2 speakercabs (origineel 2x15" + zelfbouw 18") voor 200 euro gekocht en daarna 50 euro kosten aan reparatie/buizen verangen.

Slevin
28 december 2006, 00:08
kijk net als je geweldige gitaarleraar ( :hippie: ) eens naar een fender! (wellicht tweedehands)

Welke geweldige leraar ? :stop: ( :hippie: ) . Ja, tweedehands is uiteraard een optie, altijd ff rondneuzen 8-)

JellyRoll
28 december 2006, 11:04
Ola,
Ik zit een beetje met het zelfde dilemma. Buizen versterker maar welke? Fender Blues Junior, Fender blues deluxe, Peavey delta blues, Epiphone valve special (5 watt)/standard (15 watt). Deze heb ik zo'n beetje via internet bekeken, maar nog niet getest. Ik zoek een blues/jazz sound dat clean is met een randje. Ik heb een Hollow body jazz gitaar (aria FA-71) waar op ik ook veel met slide speel. Qua mogelijkheden en sound moet ik volgens mij bij de Fender blues deluxe zijn. Probleem is een beetje dat ik eigenlijk vooral thuis speel, en het kan dus eigenlijk niet te hard gaan. Kan je uit een Fender BD ook op een lager volume een goed geluid krijgen? Of moet ik dan toch meer gaan kijken die 5 watt versterkers van Epiphone. Bij die ben ik een ik een beetje bang dat ik volume te kort kom als ik eens buiten de deur speel.

jerome
28 december 2006, 11:19
Dit snap ik niet..
Je gaat toch niet eerst op internet kijken welke versterker je wil?
Het gaat er toch om hoe jíj een amp vind klinken?
Je kan beter naar een muziekzaak gaan en er een aantal uitproberen!
Dat weet je iig wat jij mooi vind en in welke hoek je het moet zoeken

JellyRoll
28 december 2006, 11:38
Natuurlijk eerst testen voor kopen! Maar op deze site kan je volgens mij terecht met vragen over gitaren etc, en aan dit soort dood doeners hebben we natuurlijk niks. Kunnen ze deze hele site beter meteen opdoeken.

Maar goed, bij Dijkman heb ik wel even over een Fender Blues deluxe gespeeld, maar dat was eigenlijk te kort om alles te proberen. Vandaar mijn verzoek om wijze raad.

Realeigo
28 december 2006, 11:49
Peavey Deuce Misschien? een 2x12" combo voor rond de 400 euro 2de hands.

JellyRoll
28 december 2006, 11:55
Gaat tie niet veel te hard?

LCH
28 december 2006, 11:58
Oh, er komt uit buizen toch een stuk mooi geluid dan uit transistors ? :p
Je zoekt een buizenbak, maar als dit je drijfveer daartoe is kun je beter het e.e.a. zelf aan de tand voelen.

Je hebt ook transistorversterkers met een prachtig geluid. Vox AD60 VT, die kun je tweedehands voor 400 euro wel krijgen. Het is heus niet zo dat je helemaal de man bent met een buizenbak en dat je een loser bent als je op een transistor speelt.

Vaak gaat het om de filosofie erachter. Persoon A vindt een transistor-versterker goed genoeg en koopt er een Boss GT-8 bij, voor de modelling. Persoon B is een purist en koopt een Vox AC30 CC2x. Persoon A kan met een druk op de knop honderden verschillende geluiden produceren, zij het digitaal. Persoon B kan maar een paar geluiden uit die AC30 halen, maar dat is wel the real thing. Persoon A echter moet het doen met simulaties, terwijl persoon B z'n rug breekt als 'ie z'n AC30 wil verplaatsen (kilootje of 35 :D).

Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat je echt geen buizenversterker moet kopen omdat je van iemand hebt gehoord dat 'het beste' is. Als namelijk onomstotelijk vast staat dat Fender 'het beste' is, dan zou er toch geen LesPaul meer verkocht worden? ;)

jerome
28 december 2006, 12:39
helamaal eens...
Naar de gitaarwinkel en lekker rossen op een hoop verschillende versterkers!:jam:
De enige manier om er achter komen wat je zélf lekker vind klinken en zélf lekker vind spelen....

schwalbe
28 december 2006, 13:14
Fame ( http://www.fame-guitars.com ) maakt 2 combo's in je prijsrange;
- GTA-15R : 15 watt, 10 inch celestion speaker
- GTA-40R : 40 watt, 12 inch celestion speaker

Bij Musicstore Koln in Keulen zijn ze 222 en 333 euro: http://www.musicstorekoeln.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewParametricSearch-SimpleOfferSearch;pgid=TOZgSBShVSfZObRg00000000000 0C919yerl?AttributeValue_1=&SearchCategoryUUID=RfzVqHzlDYYAAAEOsG4xe6fF&Manufacturer=Fame&PriceRange=&firstSelection=

JellyRoll
28 december 2006, 14:23
Het blijft kennelijk een lastig onderwerp welke amp en welke gitaar. Een kwestie van smaak? Of zijn er toch wel verschillen in kwaliteit? Ok een middelmatige gitarist met dure apparatuur klinkt nog steeds middelmatig. Ik heb nu een Tiger CG 220 versterker. Geen idee wat het verder allemaal betekent. Ik kreeg hem tweedehands gratis via mijn schoonmoeder. Klinkt niet maar is beter dan niets. Iedereen heeft het over buizen versterkers, helemaal als je blues wilt spelen. En dan komen nog de buizen die er in moeten '..nee zeker niet die of deze want die zijn volkomen kut...' en dan de reviews op Harmony alles en iedereen krijgt een 8 of hoger. Volg jij het nog?

LCH
28 december 2006, 14:37
Het blijft kennelijk een lastig onderwerp welke amp en welke gitaar. Een kwestie van smaak? Of zijn er toch wel verschillen in kwaliteit? Ok een middelmatige gitarist met dure apparatuur klinkt nog steeds middelmatig. Ik heb nu een Tiger CG 220 versterker. Geen idee wat het verder allemaal betekent. Ik kreeg hem tweedehands gratis via mijn schoonmoeder. Klinkt niet maar is beter dan niets. Iedereen heeft het over buizen versterkers, helemaal als je blues wilt spelen. En dan komen nog de buizen die er in moeten '..nee zeker niet die of deze want die zijn volkomen kut...' en dan de reviews op Harmony alles en iedereen krijgt een 8 of hoger. Volg jij het nog?
Och, dat is een beetje inherent aan een forum als deze. Ieder verkondigt zijn mening en iedereen geeft een zo goed mogelijk advies. Materiaal maakt een heleboel uit, dat is een ding wat zeker is. Maar zoals ik in m'n post hierboven ook al zei, het is onzin om te denken dat je met buizen de man bent en zonder buizen een loser.

Het is ook niet zo dat je voor blues een buizenbak nodig hebt. Dergelijke dingen worden nog wel eens gechargeerd. Effecten uit een floorboard als de GT-8 zouden 'digitaal' klinken. Welnu, ik durf te wedden dat 99% van de gitaristen niet het verschil hoort tussen de effecten uit een GT-8 en de effecten uit 'echte' pedaaltjes.

Jij hebt een Tiger CG 220. Als jij plezier hebt in je gitaarspel, kunnen je die dure Bogner's, Koch's, Engl's toch gestolen worden? Het is maar net welke filosofie je aanhangt. Als iemand langskomt met een lulverhaal dat zijn of haar fullstack Marshall beter klinkt dan jouw Tiger zou ik diegene van harte feliciteren. Ik heb het geld iig niet voor zo'n achterlijk grote torenflat. :D

Han S
28 december 2006, 14:42
Als je een echt goed klinkende buizenversterker wilt, moet je ook bereid zijn om wat langer te sparen. Een buizenversterker is kostbaarder omdat de goede onderdelen (buizen en trafo's) duur zijn.

Er worden goedkope buizenamps geleverd, maar stel je daar niet te veel van voor.

Een buis klinkt significant anders dan een transistor als hij flink in de vervorming wordt gejaagd en de vervorming van transistoramps is op dezelfde manier gemaakt als in een pedaaltje.

Goede buizen kunnen heel duur zijn, nou vind je in de gitaaramps over het algemeen de ECC83 als voortrap en de EL34 of 6L6 als eindtrap en die zijn niet zo gek duur.

In microfoons vind je veel duurdere buizen, op gearslutz forum is momenteel iemand uit Amerika op zoek naar een Telefunken VF14, dat is een heel kort buisje en hij heeft al veel mazzel als hij er uberhaupt een vindt en dan nog moet hij rekenen op zo'n €1500.-

Bedenk ook dat het geluid van je gitaar en jouw manier van bespelen minstens zo belangrijk zijn als de versterker.