PDA

View Full Version : Strat met serieschakeling



rebulie
27 december 2006, 15:35
Hallo,

Ik heb een 4way switch in mijn telecaster gebouwd en vind dat een toffe uitbreiding van het geluid uit mijn tele. Voor wie het niet weet, stand 4 zet beide pups in serie en zo krijg je dus een soort van humbucker waarvan de spoelen plm 10 cm van elkaar liggen
Het leek mij wel een mooi plan om iets dergelijks met middle en neck van een stratocaster te doen.
Zo zijn de standen van de 5way switch:

brug humbucker, voor het ruige werk
middle en neck in serie, iets minder ruig
middle, gewoon strat
middle en neck paralel, gewoon strat
neck, gewoon strat
Maarrrrr dat alles zonder toevoegingen van extra's als miniswitches en/of pushpulls.

op de foto's kun je zien dat ik van een YM-50 switch op 2 plaatsen een stuk contactmateriaal heb verwijderd.
Ik gebruik de ene rij contacten op een normale manier, contact tussen 0 en 1,2,3 enz, maar bij de tweede rij gebruik ik de schakelruiter(het bewegende deel) om de contacten 1,2 en 3 onderling te verbinden.

Ik hoop dat de afbeeldingen een beetje duidelijkheid verschaffen...
http://home.wanadoo.nl/roelhessels/IMG_2194.JPG



http://home.wanadoo.nl/roelhessels/IMG_2203.JPGhttp://home.wanadoo.nl/roelhessels/YM-50%20Strat%20project.jpg

rebulie
27 december 2006, 15:36
Het schema was er nog niet bij.....http://home.wanadoo.nl/roelhessels/YM-50%20Strat%20project.jpg

B_2_the_a
27 december 2006, 16:41
je kan beter een mega 5-way switch pakken
werkt wel

zijn 4 schakelaars in 1 inplaats van 2

en sowiezo betere kwaliteit dan jou plastic troep!

rebulie
27 december 2006, 17:45
weet jij waar ik daar een schema voor kan vinden?

B_2_the_a
27 december 2006, 17:48
zelf tekenen?

rebulie
27 december 2006, 17:57
:seriousf: heel grappig ja, maar hoe zit dat ding in elkaar?

DarknessAwaits
27 december 2006, 18:01
je kan beter een mega 5-way switch pakken
werkt wel

en sowiezo betere kwaliteit dan jou plastic troep!

Hoezo moet een megaswitch nemen? Als het toch werkt met een beetje knutselen is dat toch prima. En het is jouw troep overigens.

piezo
27 december 2006, 18:01
Zeg B2theA, hou jij eens snel op met je negatieve opmerkingen.

Ten eerste vind ik dat rebulie een slim en creatief stukje werk geleverd heeft met het verwijderen van stukjes printbaan en hier bovendien een leuke bijdrage levert aan de kennis op dit forum.

Ten tweede schakelt een 4 polige mega switch stukken zwaarder dan een gewone 2 polige.

Maar rebulie, mocht je er toch over denken nog andere schakelingen te gaan maken, op guitarnuts.com vind je veel stratocaster schakelingen.

B_2_the_a
27 december 2006, 20:51
excuses voor de spelfout en voor mijn voorbarig opmerking..


waarom een dubble 5 way? er zijn al schema's van!


en waarom het niet gaat werken met die switch:
in standje 2 en 4 zijn pootje 1 en 2... 2 en 3... met elkaar verbonden :)

http://www.guitartechcraig.com/techwire/tech25.jpg

pak dit als basis en je komt al een stap verder.


ik zal vanavond wel even pen en papier pakken om te bedenken hoe en wat, want ik vind het wel intressant om zelf ook te toepassen...

heb zelf nu een "stock" wiring met m'n achterste tonepot als volume voor het neck element er parallel bij te draaien in de brug en brug/mid stand...

Heb ook op m'n andere strat een "stock" wiring waarbij je met de achterste tone pot het midden element er in serie bij draait (alleen in de brugstand)... dit werkt overigens alleen met een double schakelaar

rebulie
27 december 2006, 20:51
Over schrijfstijl valt natuurlijk te twisten, maar over de kwaliteit van de YM-50 switch ben ik ook niet heel zeker.
Maar dit zelfde grapje kan misschien ook met die mega switch. Alleen kan ik nergens iets vinden over de werking van dat ding. Heeft iemand een plaatje/diagram van dat ding?

rebulie
27 december 2006, 21:00
:seriousf: Hoe is het mogelijk. Post ik tegelijk met B 2 the A.

Niet echt van belang hoor, maar ik heb maar 1 tone pot meer.Ik heb mijn vol pot een plek naar onder gezet. Dat ik daar aldoor met mijn hand langsstreek, met alle gevolgen van dien, vond ik vervelender dan het gemis van de 2de tone...

rebulie
27 december 2006, 23:22
waarom een dubble 5 way? er zijn al schema's van!


en waarom het niet gaat werken met die switch:
in standje 2 en 4 zijn pootje 1 en 2... 2 en 3... met elkaar verbonden :)



:stop: Op de YM-50 heb je twee schakelaars, dus 2 x lug 0,1,2en3

Dat in de rechterkant van het diagram "in standje 2 en 4 pootje 1 en 2... 2 en 3... met elkaar verbonden" zijn is nou juist de truc die er voor zorgt dat het middle element met ground of in serie met het neck element verbonden wordt.

B_2_the_a
27 december 2006, 23:29
omdat die ym-50 maar 2 schakelbanen heeft lukt dat dus niet met neck + midden element in standje 2, omdat het brugelement ook geschakeld is

je kan het eigenlijk zo zien:
1 t/m pootjes en 4 out
ym-50: 12344321
double way:
1234 4321
1234 4321

de outputs zijn natuurlijk gescheiden....

ik ga morgen wel even kijken, vandaag niet aan gekomen

rebulie
27 december 2006, 23:39
omdat die ym-50 maar 2 schakelbanen heeft lukt dat dus niet met neck + midden element in standje 2, omdat het brugelement ook geschakeld is


ik ga morgen wel even kijken, vandaag niet aan gekomen

In stand 2 is het brugelement niet geschakeld, want daar heb ik (links op het diagram) een stuk van contact 1 weggehaald:)

B_2_the_a
28 december 2006, 07:42
dan pakt ie alleen het midden element,
pak nou gewoon die mega switch, dat werkt het makkelijkst en kwalitatief is dat gewoon beter.. alleen wat zwaarder schakelen

rebulie
28 december 2006, 10:18
Nu haal je alweer de trekker over voordat je gericht hebt.

Je begrijpt schijnbaar mijn idee niet, roept de hele tijd dat ik een andere schakelaar moet gebruiken, maar je verteld er voor het gemak maar niet bij hoe die aangesloten moet worden.

B_2_the_a
28 december 2006, 11:35
ik haal de trekker over tijdens het mikken

heb hier nu pen en papier

B_2_the_a
28 december 2006, 11:52
ben even aan het nadeken
wat er moet gebeuren

in stand 2 moet de plus van de neckpickup aan de aarde van het middelste pickup.. dan aarde van neckpickup naar de massa van de rest...

dus je meot het zo tekenen dat standje 2 de elementen in serie staan, en dan de rest normaal...

hoever ik me nu kan bedenken is dat met een normale 2 polige schakelaar niet te realiseren, ik ben aan het bedenken hoe het op een mega kan... als je even geduld hebt

B_2_the_a
28 december 2006, 12:31
ik heb de bedrading al af, maar dan moet je wel even zorgen dat de printbaantjes aangepast zijn... hoe moet ik nog even bedenken

a1 a2 a3 a4 b4 b3 b2 b1
c1 c2 c3 c4 d4 d3 d2 d1

a1 + brug, - brug aan ground
a2 + mid, - mid aan b4
a3 naar b2 verbinden
a4 out

b4 aan c2 en zit aan de - van het mid element
b3
b2 zit aan a3, en aan de + van het neck element, de - van de neck aan de ground
b1

c1
c2 aan b4
c3
c4 aan de ground

schakelaar d buiten beschouwing houden...


je moet de printbaantjes zo aanpasse dat bij de a schakelaar er in standje 2 geen verbinding is tussen a1 en a2 (Zelfde als je bij de ym-50 hebt gedaan)

daarnaast moet je zorgen dat er bij schakelaar b er alleen in standje 2 verbinding is tussen b4 en b2, als er in standje 3 ook verbinding is dan klopt het geheel niet

en voor schakelaar c moet je zorgen dat alleen verbinding is tussen c2 en c4 in standje 3 (Dus niet in standje 2, dan krijg je kortsluiting)







het is een helse klus, maar misschien helpt dit

rebulie
28 december 2006, 17:47
Bedankt voor je schakelplan.
Ik zal eens zo'n schakelaar aanschaffen.
Ik moet het altijd even zelf zien om het duidelijk te krijgen.:strat:

B_2_the_a
28 december 2006, 22:21
wat een breinkraker was dat, maar het was ene uitdaging omdat ik onder vuur werd genomen :P


ik hoor graag hoe je het opgelost hebt :)