PDA

View Full Version : Flamenco en klassiek



Alcotesto
27 december 2006, 14:39
Hallo,
De afgelopen tijd ben ik me gaan verdiepen in de klassieke en flamenco muziek. De manier van spelen vind ik erg leuk, in tegenstelling tot de western stijl met accoorden. Ik heb veel geluidsfragmenten geluisterd van verschillende gitaristen, klassieke en flamenco. Beide doet mijn oren zeer goed aanvoelen ;-)
Ook heb ik veel gelezen over de verschillen tussen de twee soorten gitaren, waarom ze zo verschillend klinken (gebruikte hout bij constructie).
Ik zou graag in de toekomst beide technieken en muzieksoorten willen leren spelen.
Om hier nu gelijk twee gitaren voor aan te schaffen vind ik wat te gek. Waar ik dus naar op zoek ben is een gitaar die voor beide speelstylen geschikt is, ook qua klank. Niet te warm en niet te fel.
Nu krijg ik waarschijnlijk het advies om te gaan luisteren in een winkel. Dit ga ik ook doen, maar wil eerst graag van jullie advies of dit uberhaupt mogelijk is.

Enra
27 december 2006, 14:56
De bouw van klassiek en flamenco verschilt. De traditionele houtkeuze verschilt en de actie verschilt. En natuurlijk de speeltechniek die bij het flamenco instrument ook vraagt om transparante flamenco slagplaten.

In feite heb je voor beide stijlen een andere gitaar nodig. Anderzijds kan je best flamenco spelen op een klassiek gitaar, zeker als je deze anders afstelt, maar dat is dan meer een compromis met je beurs dan geschikt.

Er zijn echter al hele aardige flamenco gitaren voor beginners met deze stijl te krijgen voor zo'n € 400.--.

Alcotesto
27 december 2006, 16:06
Het zal idd een compromis worden. Qua geluid komt dat goed uit want ik vind het traditionele geluid van de klassieke wat te warm en van de flamenco wat te fel.
Het bedrag wat je noemt zat ik ook een beetje aan te denken, mag ook 2e-hands worden.
Enige ideeen naar welk merk en of type ik naar uit kan kijken, of naar de gebruikte materialen waar ik op moet letten wanneer ik bijv op marktplaats kijk?

edit: die slagplaten heb ik denkik nog niet nodig, lijkt me zeer moeilijk.

Alcotesto
28 december 2006, 05:13
Ik ben al mijn verzamelde informatie weer even na gaan lezen, en ook jouw antwoord Enra (alvast bedankt iig).
Waarschijnlijk zoek ik een gitaar met iig een bovenblad van sparrenhout ivm de wat heldere klanken die ik mooier vind. De verdere combinatie met de zijkanten en achterkant is alleen duidelijk als ik gewoon ga luisteren in een winkel wat ik t mooist vind.
Nu las ik ook op de site van Benelly dat zij een aantal gitaren verkopen die speciaal voor flamenco en klassiek geschikt zijn: Alhambra 3F-CW E1, Alhambra 7F-CT E2 en de Alhambra 7Fy-CT E2 .

Als ik het goed heb zijn dit flamenco gitaren waar ook klassiek goed op gespeeld kan worden. Mijn vraag is nu, kan je beter een klassieke gitaar ( in mijn geval met sparrenhout) gebruiken om ook flamenco te spelen of andersom....of maakt dat niet uit?

petrus
30 december 2006, 03:25
Hi Alcotesto,

Naar mijn mening kun je beter een flamenco gitaar kopen, en daar klassiek op spelen dan andersom.
Op een flamenco gitaar zitten slagplaten die je toch echt nodig zal hebben.
Ook staan de snaren wat lager afgesteld, wat rasgueados, golpes etc. makkelijker maakt en in de toekomst eventuele blessures doet voorkomen.

Je kan er dan altijd klassiek op spelen. Je mist wel wat de warmte van het geluid, maar dat zal je op de koop toe moeten nemen.

Ik kan je ook vertellen dat er flamenco - negra gitaren zijn, dus een flamenco gitaar met palisander zij en achterkanten misschien is dat een oplossing, maar ik denk wel dat die niet in de goedkopere klasses te krijgen zijn.

Uit eindelijk is de kans groot, dat als je verder komt je toch een flamenco ( blanca) en een klassieke gitaar wilt hebben.........
Veel succes met je moeilijke beslissing.

Petrus

Alcotesto
30 december 2006, 10:39
@Petrus: Bedankt voor je reactie, het geluid van de klassieke gitaar vind ik over het algemeen wat te warm, van de echte flamenco gitaar te licht, fel. Het geluid wat hier dus een beetje tussenin zit, waarschijnlijk van de negra modellen, vind ik het mooist. Die warmte zal ik niet missen.
Aangezien je volgens jouw beter klassiek op een flamenco gitaar kunt spelen dan andersom, lijkt me dat de beste keus....alleen dan de prijs he (misschien is dat wel gelijk een goede motivatie om te stoppen met roken ;-) )
Wat bedoel je met voorkomen van blessures, wat voor blessures?

Op de site van Benelly kwam ik ook de volgende gitaar tegen: Kodaira 155 flamenco, http://www.benelly.nl/scripts/prodView.asp?idProduct=150907 .
Ben erg benieuwd hoe dit klinkt, is precies andersom qua gebruikte houtsoorten.
Denk dat ik daar eens langs ga en even luisteren.

petrus
30 december 2006, 11:31
Hi Alcotesto,

Wat de blesures betreft,
Het komt wel eens voor dat een flamenco gitarist die gewend is aan een lage afstelling van de snaren, bij de rechterhand last krijgt van zijn pezen als hij op een hoger afgestelde klassieke gitaar gaat spelen, m.n. bij de golpes ( tikken op het bovenblad) .

Het lijkt me inderdaad heel goed om een keer te gaan luisteren, alle gitaren klinken anders, er zijn blanca's die verassend warm klinken.

misschien mag ik je nog een klein tipje geven; Als je flamenco gaat spelen, speel je meer naar de kam, dus achter het rozet, luister even of de gitaar daar ook lekker klinkt/speelt. Sommigge gitaren klinken boven het rozet ok, maar achteraan erg scherp.

Petrus

Alcotesto
30 december 2006, 12:16
hey Petrus,

Bedankt voor de tips, zijn altijd welkom.... zeker als t over blessures gaat ;-). Het zal waarschijnlijk wel een flamenco worden. Zal volgend jaar langsgaan :0).

Bedankt!!

Alcotesto
5 januari 2007, 03:54
Ik ben inmiddels bij Benelly langsgeweest. Ik heb daar naar een aantal gitaren geluisterd. Nu ben ik op een aantal geluiden een beetje verliefd geworden. Het probleem is nu, dat dit de wat duurdere types betrok, ca. 1200 Euries.
Nu heb ik 4 jaar geleden een Furch gekocht, de D22-SM. Deze heb ik na 2 uur spelen in de kast gezet omdat ik, vanwege beetje worstenvingers, erg veel moeite had om hierop te spelen. Dit werkte zeer demotiverend.
Vanwege de problemen door de smalle hals van mijn Furch ben ik veel gaan lezen en kwam toen bij mijn startpost, zie bovenin.
De Furch was dus een ondoordachte aankoop van mij. Nu wil ik dus mijn Furch verkopen om dus die duurdere spaanse gitaar te kopen. Een maat van mij is wel geinteresseerd maar ik heb geen idee wat ik ervoor kan vragen. Mijn vraag is, wat kan ik voor die Furch vragen? Hij was destijds in de aanbieding voor 700,- Euro.