PDA

View Full Version : Metal



the black wizzard
27 december 2006, 11:25
Ik speel nu al een tijdje gitaar maar wil nu een keer metal spelen.

Weten jullie goeie oefeningen en/of makkelijke nummers. Alvast bedankt.

gorgasm
27 december 2006, 12:33
pantera, metallica(oudere), wat jij aanziet als metal, die gewoon uitproberen.

Tho
27 december 2006, 22:12
pantera, metallica(oudere), wat jij aanziet als metal, die gewoon uitproberen.

Pantera is niet te doen voor een beginner, veel te snel. De zwarte tovenaer zou moeten beginnen met een beetje powerkoordjes, snelle up en downstrokes maken en dat zo veel mogelijk af te wisselen. Economypicking zou je ook nog goed van pas kunnen komen, dus werk daar ook veel aan!

gorgasm
27 december 2006, 22:25
i agree op de solo's, maar veel ritmeriffs van dimebag zijn écht beginnersniveau vind ik.

bv. E-0-0-2-1-0-0-2-1-0-0-2-1-

metallic
2 januari 2007, 15:59
master of puppets moet iedere metal fan wel kennen, probeer die uittezoeken...je begint met downpicken op een rustig tempo zoals 170 bmp/180 bmp, en dan schroef je je metronoom steeds een beetje op...als je dat redelijk lukt probeer hem dan ook us met alternate picking te spelen op een snel tempo zoals 220 bmp...dat is een goede oefening en die riffs in master of puppets zijn goed te spelen met alternate picking...

Oja, metallica speelt hem op 220 downpicken maar dat is denk k nog wat snel voor je eerste metal nummer, maar t gaatzich om de oefening:)

interessander
2 januari 2007, 16:16
Master of puppets is inderdaad een goede, probeer niet direct alles met volop distortion te spelen, als je het (bijna) clean al lekker kan laten klinken dan zal dat je distortion geluid ook ten goede komen, te veel distortion verdoezelt je spel, met een clean geluid hoor je fouten veel eerder.

Gitaro
3 januari 2007, 07:02
Metallica en Slayer zijn de metalbijbel. Begin eens met de langzamere nummers (For whom the bell tolls, Mandatory suicide bijvoorbeeld).

Maare, zonder distortion spelen? Het maakt niet zo veel uit. De ene fout hoor je met distortion niet - verkeerd/slecht indrukken van frets, de andere fout hoor je clean niet - slecht palmmuten, doorklinkende snaren niet goed afdempen.

Streef naar perfectie. Dat is het belangrijkste in metal.

interessander
3 januari 2007, 10:18
Je hebt gelijk, alleen maar clean spelen daar heb je ook niks aan, en het klinkt ook nog eens voor geen meter.

-=JEROEN=-
3 januari 2007, 11:02
3 van de meest gemaakte fouten door distortion gitaristen:

1. te veel distortion - de gitarist zelf hoort nog wel welke akkoorden hij speelt, omdat hij weet wat hij speelt, maar het publiek hoort alleen maar één grote brij

2. mid helemaal dicht - mid een beetje afknijpen om die specifieke sound te krijgen, ok, maar door de mid helemaal dicht te draaien verlies je alle definitie, en zal wederom het publiek je muziek als één brij ervaren

3. te hard - gitaristen die dus met te veel distortion en te weinig mid spelen komen altijd met dezelfde fantastiese oplossing: de versterker harder zetten... dit heeft dus totaal geen zin, hierdoor overstem je alleen maar de rest van je bandleden, en je hebt nog steeds een K U T geluid

:hippie:

Tias
7 januari 2007, 20:29
Als je lol heb en je zet je gitaar in drop C, en je bent net een stapje verder moet je iets van Bullet For My Valentine proberen. En anders As I Lay Dying. Tis niet echt Metal uit jaren 80, maar altijd het proberen waard.

Zelf ben ik nu bezig met een grindcore nummer van Job For A Cowboy - Entombment Of A Machine

GibsonSG
7 januari 2007, 20:31
Probeer anders van Metallica Seek and Destroy, de intro riff is wel ruig en niet al te moeilijk. Verder is het nummer ook niet echt moeilijk, maar dan vind ik het een beetje eentonig worden

Tho
7 januari 2007, 21:51
i agree op de solo's, maar veel ritmeriffs van dimebag zijn écht beginnersniveau vind ik.

bv. E-0-0-2-1-0-0-2-1-0-0-2-1-

gast.. ken je álles van pantera? of ken je ze niet zo goed..

gorgasm
8 januari 2007, 01:56
gast, ik ken BIJNA alles van Pantera. Daar zitten verrekt rare en knappe riffs/solo's tussen, maar zitten ook wat beginnersmelodieen tssn

FrankC
8 januari 2007, 11:29
Wat voor mij goed werkte als oefening:
Zoek een goede drummer. Stap de oefenruimte in en improviseer er op los. Speel alles wat erin je opkomt en laat je niet beperken door wat nu wel en niet metal is. Je kunt grofweg een schema afspreken. Dit dwingt je om de slag"structuren" strak te blijven spelen. Als dit lekker loopt dan kun je slag en solo afwisselen. Voordeel van deze manier van spelen vind ik dat je heel veel vrijheid hebt. Je kunt ook met een metronoom gaan spelen maar dan mis je de voordelen en het plezier van het samenspelen. Cherio!

Tias
9 januari 2007, 16:53
gast, ik ken BIJNA alles van Pantera. Daar zitten verrekt rare en knappe riffs/solo's tussen, maar zitten ook wat beginnersmelodieen tssn
Wat zijn dan beginner nummers? en spelen ze ook in drop d of drop c?

zijn er eigenlijk uberhaupt dropC spelers hier?

Mitch_mashinguard
9 januari 2007, 17:10
een drop c speler bestaat niet echt... De meeste gitaristen wisselen heel wat af tussen verschillende tunings... OF je moet echt helemaal verslaafd zijn aan de sound van drop c, dat je nooit iets anders wilt... ik denk dat er niet veel van zulke mensen zijn op dit forum

Tias
9 januari 2007, 20:17
oke mitch je hebt gelijk. Maar ik speel liever in dropc dan bijvoorbeeld standaard E

gorgasm
9 januari 2007, 23:06
becoming, drag the waters, walk,.... kzou t verdr ff moeten overlopen..

Tias
11 januari 2007, 20:37
volgens mij is creeping death van metallica ook wel een makkelijke (op de solo na)