PDA

View Full Version : les paul 50's neck of 60's neck.



kassie
27 december 2006, 00:07
wat is nu het wezenlijke verschil tussen een 50's neck of een 60's neck van een gibson les paul? groeten Kassie

Anders Destium
27 december 2006, 00:10
Ga naar een winkel en test het! Alles wat wij er hier over kunnen vertellen valt in het niet bij persoonlijke ervaring.

50s is heel dik en bonkig
60s is dunner en ronder

Slim taper (60s) is alleen nog lang niet zo dun als de gemiddelde superstrat hals.

$hifter
27 december 2006, 00:10
10 jaar denk ik :seriousf:

Anders Destium
27 december 2006, 00:11
60s nekken zijn ook wat grijzer en kaler over het algemeen :seriousf:

brunodb
27 december 2006, 00:24
een 60's nek zat vaak op een hippie :p

Chroxy
27 december 2006, 00:27
toevlalig zat ik ook net met een vraag over gibson nekken..

ik heb zelf een Epiphone LP standard .. lekkere flinkere hals. Toen ik eens op de LP van BartL speelde verwachtte ik ook zo'n lekkere dikkere hals: neej, flink dunner! Ook de Gibson LP classic waar mn fender kocht was dunner!

Welke Gibson hals is dus vergelijkbaar met mn epi hals?

vulvasonic
27 december 2006, 00:40
Nou vooruit dan; het 50's profiel is in de regel dikker - meer hout - lekker stevig - voor de echte mannen.
Het 60's profiel is meer voor de mierenneuker - platter - dunner - ieler - snellejongensmetlederenbroekenwerk.

Dit gezegd hebbende; volgens mij mag je het allemaal met een kilo zout nemen, want ik kom zelden twee identieke halzen tegen.
Op mijn ES 347 zit een hals die begint als een potlood en eindigd als een pedaalemmer. Het verloop (volgens mij noemen ze dan 'tapered') is in dit geval gigantisch.
Een andere Gibson van mij heeft een dingesprofiel (kan even niet op de naam komen, maar het houdt in dat de hals aan de kant van de dikkere snaren dikker is dan aan de andere kant - assymetrisch, herinner ik me nu....). Dat ding zou ook een 60's profiel hebben, maar dat heeft ie niet.

Je kunt er geen dinges op trekken (sorry, het is laat - drukke week, dat soort dingen). :D

Orpheo
27 december 2006, 00:43
Op mijn ES 347 zit een hals die begint als een potlood en eindigd als een pedaalemmer.


ok, dit is sig materiaal! :D:D

Nocki
27 december 2006, 11:38
Toen ik weer ging kijken voor een nieuwe gitaar kwam ik erachter dat ik idd voor de 50's nek zou gaan. de 50's nek is zoals gezegd wat voller/dikker. je kunt het vergelijken met een C of D profiel. Als je kijkt naar de letters zie je dat de ronding in de bogen wat anders is. dat is nu precies het verschil bij een 50's of 60's nek. ik zelf ga voor de echte mannen 50's nek maar 60's is ook niet echt verkeerd hoor. en wat er gezegd werd over de nek dat die bij alle gibsons anders is. dat klopt. Gibson kan geen 2 dezelfde gitaren maken :-) laten we dat maar de charme van het producte noemen. wil je perfectie dan moet je gaan voor bv prs ofzo. (jaja ik weet het. in het verleden zijn er ook perfecte modellen van de band gekomen. dus deze post slaat nergens op :) )

Anders Destium
27 december 2006, 12:23
Ik vind 50s nekken eigenlijk meer voor mierenneukers, mensen die zo'n hals nodig hebben om zich echte man te voelen. Het lijkt bijna wel op compensatiegedrag :sssh:

Squier4ever
27 december 2006, 12:27
mja als je een Wizard hals nodig hebt om te kunnen spelen compenseer je ook.....:p

jplm
27 december 2006, 19:54
Nou vooruit dan; het 50's profiel is in de regel dikker - meer hout - lekker stevig - voor de echte mannen.
Het 60's profiel is meer voor de mierenneuker - platter - dunner - ieler - snellejongensmetlederenbroekenwerk.

Ik heb toevallig een Historic Collection '56 Goldtop reissue, en de neck die daar op zit noemen ze wel "baseball-bat neck". Bij welk van de twee bovengenoemde categorieen hoort die dan?

Groet, Jan.

BaseSix
27 december 2006, 20:18
Ik heb toevallig een Historic Collection '56 Goldtop reissue, en de neck die daar op zit noemen ze wel "baseball-bat neck". Bij welk van de twee bovengenoemde categorieen hoort die dan?

Groet, Jan.

Bij geen van de twee jan. Ik heb zelf nu een R8 en een R9 en zelfs de neck van de R9 die nog wat dunner is dan die van de R8 (eveneens een echte boomstam) is die dikker dan de zogenaamde 50's neck van de moderne standards. De customshop kent 12 (!) verschillende neckprofielen, dus het is lastig te zeggen wat nou precies wat is en waarop. Er is nauwelijks een pijl op te trekken bij de customshoppers. Van sommigen zijn de verschillen ook nauwelijks te merken. Bovendien worden ze met de hand afgewerkt, dus afhankelijk van hoe lang iemand staat te schuren heeft dat ook nog invloed. Er is dus niet precies te zeggen wat jij op je R6 hebt. (Zou trouwens nog wel graag een R6 willen om het rijtje LPs bijna compleet te maken...)

Ik heb zelf ook 3 moderne standards gehad waarvan er 2 een 50's hals hadden (waren ook echt gelijk) en één met een '60s hals. Die 60's hals was daarbij beduidend dunner. De hals van een R0 (1960 historic reissue uit de customshop) is dan gek genoeg wel weer dikker als de 60's hals op de moderne standard... volgt iedereen het nog? Er is dus onderscheid tussen de halzen die bij de customshop worden gemaakt en de normale productie gitaren. Naar mijn ervaring zijn bij de moderne Les Pauls (na 2002) alle 50's nekken en 60's nekken echt gelijk... tenminste, die ik in de handen gehad heb wel.

Michiel

vulvasonic
27 december 2006, 20:20
Ik heb toevallig een Historic Collection '56 Goldtop reissue, en de neck die daar op zit noemen ze wel "baseball-bat neck". Bij welk van de twee bovengenoemde categorieen hoort die dan?

Groet, Jan.

Jan, ik heb geen idee. Mijn stelling was slechts bedoeld om het een en ander te nuanceren en tegelijkertijd een eeuwige discussie aan te zwengelen. ;)

Anders Destium
27 december 2006, 20:22
mja als je een Wizard hals nodig hebt om te kunnen spelen compenseer je ook.....:p

Er is een verschil tussen op een hals spelen omdat je dat comfortabeler vindt en op een hals moeten spelen omdat je daar als echte man toe verplicht bent ;)

kassie
29 december 2006, 06:24
oke oke oke. nu even een zeer 'intelligente' vraag..... de alom geprezen ''59 les paul moet dus een 50's hals bezitten? die les paul staat te boek als één van de beste les paul modellen ooit gemaakt. Komt dat dan mede door de hals? En waarom besloot de firma gibson dan om in 1960 met een ander model hals te komen?

en wat is er mis mee om als man zijnde een gitaar te bespelen met een stoere dikke hals? je speelt als man zijnde toch niet als een wijf? tenzij je foute metal maakt natuurlijk.... en een les paul heeft niet voor niets mooie ronde (bijna vrouwelijke) vormen die als 'stoere' man zijnde erg geschikt zijn om je 'muzikale' lusten erop te botvieren.

Anders Destium
29 december 2006, 09:06
De kracht van de 59er lag vooral in de frets, verder heeft hij een ronder profiel dan de meeste 50s halzen. Hij neigt daardoor al meer naar een 60s. Aan de andere kant: als Eric Clapton erop speelt dan kan het natuurlijk nooit een stoere hals zijn geweest!

Misschien wordt het eens tijd voor een poll: 50s neck of 60s neck. En dan allemaal foto's van gitaristen die op verschillende Gibsons spelen. Het zou op zich natuurlijk heel makkelijk moeten zijn: alle stoere knakkers spelen op een 50s neck, de minder stoere niet. Al zit er wel een verstoring in: veel niet-stoere mensen denken hun niet-stoerheid misschien wel te kunnen compenseren door juist wel op een 50s neck te gaan spelen!

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat ongeacht hoe stoer hij is de ene gitarist de 50s neck fijner vindt, en de ander de 60s neck. Rare jongens, die gitaristen...

brunodb
29 december 2006, 10:47
Waarom is het stoer om op een dikke nek te spelen? Het enige waar het van af hangt is hoe groot je poten zijn en wat met de die desbetreffende poten het aangenaamst speelt

Dude
29 december 2006, 11:10
ik kon niks met een 50's neck op mn ouwe lespaul... veels te dik voor mn korte vingertjes.

Tis allemaal smaak mensen, smaak in bespeelbaarheid en geluid.

Fenndangoband
29 december 2006, 11:29
Als alles dan toch van je mannelijkheid afhangt...
kan men ook onmiddellijk afleiden aan de nek van je Paultje welke voorkeur je hebt op het gebied van vrouwen... De '50 liefhebbers houden meestal van die dikke wijven met zo een grote reet dat ze het niet voelen als ze worden bespeeld en de boodschap is dan ook enkel... rammen. De '60 liefhebbers gaan eerder voor de verfijning... voor de mooie sexy dametjes met een lekker kontje om in te bijten en die moeten bespeeld worden met absolute finesse. Als je hun respect verdient is rammen ook nog eens toegestaan. :seriousf:

Nu even serieus... alles hangt af van gewoonte denk ik. Zo kocht ik mijn Les Paul Classic omdat ie toen zo een 500 Euro goedkoper was dan de Standard. Dit was toen ,als student, een belangrijk criterium. IK dacht... heb dat lekker modelletje, een Gibson wat kan mij die nek schelen als hij ietsjes dunner is. IK moet zeggen dat al vele niet-Classic Les Paul spelers hebben gezegd dat mijn nekje heerlijk speelt, wat ik ook vind. Natuurlijk is het verschil groot wanneer ik mijn Lucille vastneem... maar daar speel ik even vlot en soepel op. Het is een kwestie van gewoonte en soms een beetje de juiste manier vinden om met je nek overweg te kunnen... iedere gitaar heeft volgens mij een andere nek... get used to it.

Orpheo
29 december 2006, 11:42
mijn lievelings les paul heeft een heel dun halsje in t begin, en word redelijk dik op t eind. en nee, dit is niet later gemaakt, dit was al zo in den beginne.

mijn andere favo heeft weer een een boomstam als hals. ik speel op beiden even graag, t maakt me niet echt iets uit hoe DIK de hals is. de vorm wel! liefst lekker rond. plat vind ik een HEL. en een superscherpe V ook.