PDA

View Full Version : Humbucker vraag



Crash
26 december 2006, 21:49
Hey,

Ik zit met een vraag over een humbucker. Ik speel op een Fender Stratocaster. Ik speel voornamelijk grunge. Maar ik probeer al een tijdje dat rauwe geluid van grunge er uit te krijgen. Maar dat lukt niet echt, niet lang geleden een Dimarzio Super Distortion humbucker aangeschaft. Komt wel leuk geluid enzo maar toch niet het rauwige.

Tips om af te stellen en tips voor later nieuwe humbuckers ? Seymour o.i.d. ? Brug en nek positie misschien ?

Alles helpt !

alvast bedankt.

jerome
26 december 2006, 21:55
Als je uit een Di Marzio SD geen rauw geluid kan halen dan denk ik persoonlijk dat je het bij je amp en je speakers en je pedalen moet zoeken....

Crash
26 december 2006, 21:56
Als je uit een SD geen rauw geluid kan halen dan denk ik persoonlijk dat je het bij je amp en je speakers en je pedalen moet zoeken....


Ik heb een PROCO Rat 2 en een Boss DS-1 aan distortion en een Peavey Bravo 112 als versterker. Misschien verkeerde instellingen van gitaar / humbucker verkeerd afgestelt ofzo of versterker ??

Lenweë Míriel
27 december 2006, 00:19
draai eerst eens alle knoppen van de gitaar vol open en ga dan met je versterker rommelen. Daar zal waarschijnelijk het probleem liggen, niet in je gitaar, daar zou ik pas later gaan zoeken.

vulvasonic
27 december 2006, 00:29
Ik heb een PROCO Rat 2 en een Boss DS-1 aan distortion en een Peavey Bravo 112 als versterker. Misschien verkeerde instellingen van gitaar / humbucker verkeerd afgestelt ofzo of versterker ??

Het is de Peavey.
Wat je nodig hebt zijn BALLEN en een flinke dosis laag. Als je een accoord aanslaat moet je je broekspijpen voelen wapperen. Dat gaat je nooit lukken met een 1x12 versterkertje.

Hou het rustig met die pedalen. Ze kunnen alleen maar werken met dat wat ze krijgen. Te veel distortion is de grootste dooddoener voor zware muziek.
Ga op zoek naar een versterker die dit geweld aan kan. Da's makkelijk gezegd natuurlijk, het zijn tenslotte mijn centen niet. Maar in feite zou je een goede buizentop moeten hebben en een goede 4x12 speakerkast eronder.

Zolang je DAT niet hebt, kun je dat geluid hooguit simuleren. Een onduidelijke brei van geluid is meestal het gevolg.

jerome
27 december 2006, 00:34
Of minimaal een 50 watt combo met 2 x 12....

vulvasonic
27 december 2006, 00:43
Of minimaal een 50 watt combo met 2 x 12....

BUIZEN!!!!!!!

Ik heb twee Vox AC30's. Geloof me, dat gaat KNEITERHARD!
En als je in een kroeg staat, dan gaat het laag zat en beginnen je broekspijpen ook te wapperen.
Maar op een groot podium (wel een punt wat je in je overweging moet meetellen, want als je daar niet staat heb je het ook niet nodig...) heb ik echt een 4x12 erbij nodig. Liefst 2. :rockon:

jerome
27 december 2006, 00:47
Ja sorry, ik bedoelde ook buizen...

Crash
27 december 2006, 12:48
Hmm... Dus volgens jullie ligt het echt aan mn versterker. In zit momenteel niet zo heel erg in de slappe was maar dat komt nog wel.

Het is dus echt mn versterker ? Ik had laatst eve wat geprutst aan die humbucker en nu hoor ik het verschil niet meer tussen mn clean geluid en distortion (Effect) dus die humbucker zit wel goed. Maar die moet ik nog eve goed afstellen want dat is nu iets te overkill.

Weet iemand nog een goede afstelling voor de andere 2 elementen ? neck en middle ? Hoog / Laag / Gemiddeld ?

Onwijs bedankt voor jullie reacties/tips tot zo ver !

glacius
27 december 2006, 13:02
Als je uit een Di Marzio SD geen rauw geluid kan halen dan denk ik persoonlijk dat je het bij je amp en je speakers en je pedalen moet zoeken....


+1 , juist de super distortion is niet voor de poes

prik deze in een jcm 900 en je nekharen zullen overeind gaan staan

Punt
27 december 2006, 13:10
Ik had laatst eve wat geprutst aan die humbucker en nu hoor ik het verschil niet meer tussen mn clean geluid en distortion (Effect) dus die humbucker zit wel goed.

Als je geen verswchil meer hoort tussen clean en OD dan zit het echt niet goed :stop:

Crash
27 december 2006, 13:11
Als je geen verswchil meer hoort tussen clean en OD dan zit het echt niet goed :stop:
Klopt. Daar ga ik ook wat aan doen enzo :p

Squier4ever
27 december 2006, 13:14
Het is dus echt mn versterker ? Ik had laatst eve wat geprutst aan die humbucker en nu hoor ik het verschil niet meer tussen mn clean geluid en distortion (Effect) dus die humbucker zit wel goed. Maar die moet ik nog eve goed afstellen want dat is nu iets te overkill

je moet je humbucker dan een beetje omlaagschroeven, hij komt nu te dicht bij je snaren.....

Crash
27 december 2006, 15:10
je moet je humbucker dan een beetje omlaagschroeven, hij komt nu te dicht bij je snaren.....

Klopt. Ik weet het. Maar het is nog best tricky om een bepaald soort geluid op die manier uit je geluid te krijgen. Thanks Anyway

Punt
27 december 2006, 18:23
Klopt. Ik weet het. Maar het is nog best tricky om een bepaald soort geluid op die manier uit je geluid te krijgen. Thanks Anyway

Ach kop op, over een jaar of 20 weet je er alles van :)

caliban
27 december 2006, 19:48
Het is de Peavey.
Wat je nodig hebt zijn BALLEN en een flinke dosis laag. Als je een accoord aanslaat moet je je broekspijpen voelen wapperen. Dat gaat je nooit lukken met een 1x12 versterkertje.

Hou het rustig met die pedalen. Ze kunnen alleen maar werken met dat wat ze krijgen. Te veel distortion is de grootste dooddoener voor zware muziek.
Ga op zoek naar een versterker die dit geweld aan kan. Da's makkelijk gezegd natuurlijk, het zijn tenslotte mijn centen niet. Maar in feite zou je een goede buizentop moeten hebben en een goede 4x12 speakerkast eronder.

Zolang je DAT niet hebt, kun je dat geluid hooguit simuleren. Een onduidelijke brei van geluid is meestal het gevolg.

Voor grunge is volgens mij niet zo zeer lampen nodig.
Kurt Cobain speelde lang op een transistor randallamp schijnt het en zijn latere rig had meestal een transistorpoweramp.
Het gitaargeluid bij nirvana was dan ook niet echt vet maar wel heel rauw.

Crash
27 december 2006, 22:18
Voor grunge is volgens mij niet zo zeer lampen nodig.
Kurt Cobain speelde lang op een transistor randallamp schijnt het en zijn latere rig had meestal een transistorpoweramp.
Het gitaargeluid bij nirvana was dan ook niet echt vet maar wel heel rauw.


Ja !! Die zoek ik, dat geluid. Niet dat "strakke rauwe" maar dat echte rauwe van Nirvana. Dat zoek ik. Ik weet dat ie ook vaak op Stratocasters heeft gespeeld. Meestal met 1 humbucker in de brug. Seymour Duncan of Dimarzio.

Weet iemand hoe ik dat geluid uit mn gitaar kan krijgen ?

marter544
27 december 2006, 22:34
Tijdens de bleach periode gebruikte ie Randall heads.. Dus, wat je nodig hebt: Een oude Randall (alles op 10), en beuken maar :rockon: Hij heeft voor de Nevermind tour een Mesa/Boogie pre-amp icm. 800 watt crown power amp gebruikt. Ook gebruikte ie in latere periodes een Mesa/Boogie Trem-o-verb. "In Utero" is opgenomen met een Twin Reverb. Scheurpedalen die ie gebruikte: een DS-1, DS-2, MXR Distortion+. Verder een EHX Polychorus dacht ik, of Small Clone wathever. Hij had vaak ofwel een Duncan JB ofwel een Dimarzio Super Distortioun in de brug.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Crash
27 december 2006, 22:36
Tijdens de bleach periode gebruikte ie Randall heads.. Dus, wat je nodig hebt: Een oude Randall (alles op 10), en beuken maar :rockon: Hij heeft voor de Nevermind tour een Mesa/Boogie pre-amp icm. 800 watt crown power amp gebruikt. Ook gebruikte ie in latere periodes een Mesa/Boogie Trem-o-verb. "In Utero" is opgenomen met een Twin Reverb. Scheurpedalen die ie gebruikte: een DS-1, DS-2, MXR Distortion+. Verder een EHX Polychorus dacht ik, of Small Clone wathever. Hij had vaak ofwel een Duncan JB ofwel een Dimarzio Super Distortioun in de brug.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!


Thanks. Vooral aan die versterkers. Ik zelf heb een Small clone, Polychorus, Boss DS-1 en een Proco rat 2.

Moet ik nog wat doen met het instellen van die elementen ? Bepaalde hoogtes o.i.d. ?

marter544
27 december 2006, 22:39
Mwa, gewoon op normale hoogte lijkt me. Verder, gewoon alles op 10 en beuken!

Crash
27 december 2006, 23:27
Mwa, gewoon op normale hoogte lijkt me. Verder, gewoon alles op 10 en beuken!

Weet jij toevallig een indicatie voor de standaard hoogtes ?

Punt
27 december 2006, 23:48
Gebruik je oren.
Als ze te hoog staan klinkt het hard, metalig, schel met ijspieken e.d.
Als ze te laag staan wordt het weinig dynamisch, wollig.
Ik zou dat in eerste instantie op het cleane kanaal doen.

caliban
28 december 2006, 00:10
Ik zou niet te hard op je gitaar zitten focussen. En ik denk dat je uiteindelijke geluid sowieso niet naar je zin gaat zijn. Het gitaargeluid van Kurt Cobain alleen is niet echt mooi vind ik, het wordt pas goed in combinatie met drum en bas. Heel veel van de vetheid die je zou toeschrijven aan de gitaar ligt bij Nirvana in het basgeluid (dat ook overstuurd was heel vaak) en de cymbalen van de drum. Het gitaargeluid zelf is niet dik. Die mesa/boogiepreamp maakte volgens mij heel weinig uit en het belangrijkste aan het gitaargeluidgeluid van nirvana was dus de distortionbox die gebruikt werd. Als je DS1 niet zwaar genoeg is kan je misschien voor een Turbodistortion kijken van Boss.
Ik weet niet wat de basis afstelling is voor de hoogte van een pickup. Ik schat het op een kleine centimeter van je snaren

Trocar
28 december 2006, 00:13
Van de DiMarzio site:

How high should I adjust my pickups for the best sound?
There is no specific distance that works best for everyone. We measure string height from the top of the polepiece to the bottom of the string when the string (usually the high or low E) is held down at the highest fret. For standard, full-size humbuckers, a reasonable starting point for the bridge pickup is at least 1/16" (1.5mm) from the high E and 5/64" (2 mm) from the low E. There are no recommended distances for the other 4 strings. Their polepieces should be adjusted (if necessary) by ear in relation to the volume established for the first and sixth strings. Once the bridge pickup is adjusted to a useful distance, the neck pickup can be adjusted by ear for a good balance.

Hier heb je een beginpunt, van daar uit kun je zelf wat proberen en luisteren (precies zo als Punt zei in zijn post)!

Pun
28 december 2006, 00:59
www.kurtsequipment.com

Crash
28 december 2006, 10:51
Oke bedankt voor jullie reacties. Hier heb (alweer) wat aan ! :) Thanks.



www.kurtsequipment.com

Deze site kon ik al, staat veel informatie op.