PDA

View Full Version : Snaardikte -> welke tuning?



Yapser
26 december 2006, 22:23
Ik ben aan het twijfelen welke dikte snaren ik op m'n gitaar moet gooien, een simpele Ibanez GRG met helaas een tremolo. Wat ik zelf heb ondervonden:

.009 ~ 0.42 EBGDAE, gewoon normale stemming. Downtunen hoef je niet te proberen
0.10 ~ 0.46 -> EBGDAE of EBGDAD (na verstellen van de tremolo), andere droptunings niet echt slim

Nu vraag ik me af, wat kan ik verwachten als ik er een setje 0.11 ~0.48 op gooi of misschien dikker? Met andere woorden, welke dikte snaren is aan te raden voor welke tuning om een beetje fatsoenlijke tension te hebben? Dus niet dat het extreem flubby klinkt als je een setje .10's 2 steps naar beneden (C) wil tunen ;)

GunMetalBlue
26 december 2006, 22:49
haha... heb je hem met z'n C weer :D

Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord eigenlijk, mij lijkt een antwoord rond de .50 idd wel kunnen...

FruscianteFan
26 december 2006, 23:00
Toen ik mijn Jackson in C# stemde, gebruikte ik daar 013-056 voor. Dat voelt ongeveer aan als een slappe 011 in standaardstemming. Voor C zou ik dan 012 of 013 nemen, als je in standaardstemming 009 gebruikt.

Yapser
27 december 2006, 02:05
haha... heb je hem met z'n C weer :D

What did I miss?


Toen ik mijn Jackson in C# stemde, gebruikte ik daar 013-056 voor. Dat voelt ongeveer aan als een slappe 011 in standaardstemming. Voor C zou ik dan 012 of 013 nemen, als je in standaardstemming 009 gebruikt.
Normaal 010 op m'n gitaar. Ben toch benieuwd wat ze met B-tuning gebruiken, 013-56 is toch zegmaar de max in snaren (Wylde setje uitgezonderd, Jazz-setjes uitgezonderd).

-edit- nu ben ik toch wel benieuwd naar alle stemmingen zegmaar, van 'normaal' tot 5 semitones (2,5 step?) lager.. ben zo'n Korg tuner gewend, daarop zie ik dus niet waarop de snaar dan daadwerkelijk staat. Semitone op zo'n ding is een half step als ik het goed heb..