PDA

View Full Version : fretbuzz of een ander probleem



Rormo
26 december 2006, 18:52
Heb net bij mijn Gibson LP classic een probleempje gevonden. Heb de gitaar nu ruim een jaar. Alles was ok er aan, maar er is nu een dingetje ontstaan. Als ik op de hoge e snaar fretje 19 indruk, dan valt de toon heel snel weg. De snaar loopt dus ergens aan. Ofwel een van de hogere fretten (dit heet geloof ik fretbuzz), ofwel op de bridge pickup (die zit heel dicht op de snaar daar).
Persoonlijk heb ik ook het gevoel dat m'n brug langzaam scheef is geworden. De ruimte tussen de pickup en de lage E snaar, of de A snaar is groter dan de ruimte tussen pickup en de B snaar of de hoge e.
Hoe los ik dit op? Gewoon simpelweg de brug iets hoger draaien (aan de kant van de hoge e snaar)? Of moet ik dit ff in de winkel laten doen?

thnx in advance.

mm80
26 december 2006, 19:15
Ik zou in ieder geval het element aan de hoge E zijde even een stukje verder van de snaren schroeven, dus dichter naar de body. Zodoende zou je er achter moeten komen of daar het probleem ligt.

En, heb je al goed gekeken of de snaar een andere fret raakt als je de 19e positie fret? als er sprake is van fretbuzz is dit meestal wel zichtbaar. Is dit het geval dan moet je even het zadeltje van de E snaar een stukje hoger schroeven en kijken of dit uberhaupt iets verbetering brengt.

Doet ie dit alleen of de 19e positie van de E snaar of ook op de andere snaren?

In ieder geval, deze 2 dingen zou ik eerst even checken.

Rormo
27 december 2006, 15:41
Hij doet het alleen op de 19e positie ja. En in mindere maten op 18 en 20. Heb er nog even goed naar gekeken en een papiertje tussen de snaar en fretten en pickup door gehaald. Pickup en snaar ging hij zo tussendoor en ook op het oog raken ze elkaar net niet. Papier loopt echter vast op fret 20 en 21.
Hoe schroef ik het zadeltje hoger bij een LP? Heb het gevoel dat het alleen naar voren en achter kan (zeg maar naar de kop toe en van de kop af) en niet omhoog en omlaag (van de body af of er naar toe). Wat wel omhoog en omlaag kan is de hele brug. Ik weet ff niet hoe ik dit aan moet pakken, hulp wordt gewaardeerd.

Mr.Bluesbreaker
27 december 2006, 16:20
http://i23.photobucket.com/albums/b398/mrbluesbreakerr/60FLP-HB_bridge.jpg

Ik weet niet of je deze brug hebt of een wraparound of wat dan ook, maar:

Kijk goed naar het ovalen ding achter je brugelement. Aan de zijkanten zitten van die ronde vlakken met karteltjes zegmaar. Deze draai je heen en weer, en je ziet het complete metalen ding er bovenop omhoog en naar beneden gaan.
That's it!

Rormo
28 december 2006, 00:26
precies dat bedoelde ik. Maar ik kan dus niet de individuele e snaar omhoog zetten begrijp ik.

Mr.Bluesbreaker
28 december 2006, 11:14
Nee, bij strats wel. Die hebben per snaar een apart zadeltje waarmee je de actie kunt bijstellen.
Maar in de meeste gevallen kom je bij een Les Paul hier mee weg, omdat de hals geen bolle toets heeft zoals een strat. Bij strats moetje daarom de actie afstellen aan de hand van de bolling van de toets.

Tho
28 december 2006, 11:31
Ik weet niet of je deze brug hebt of een wraparound of wat dan ook, maar:

Kijk goed naar het ovalen ding achter je brugelement. Aan de zijkanten zitten van die ronde vlakken met karteltjes zegmaar. Deze draai je heen en weer, en je ziet het complete metalen ding er bovenop omhoog en naar beneden gaan.
That's it!

Even een lekenvraagje, dat moet wel als de snaren er af zijn toch?

Marc Oblivian
28 december 2006, 12:06
Neuh...de snaarspanning voldoende verlagen is genoeg.
snaren slapper draaien met de stemmechanieken dus totdat je de brug op bovengenoemde wijze omhoog kunt draaien. daarna weer stemmen en kijken of ie nog aanloopt.

Tho
28 december 2006, 12:09
Neuh...de snaarspanning voldoende verlagen is genoeg.
snaren slapper draaien met de stemmechanieken dus totdat je de brug op bovengenoemde wijze omhoog kunt draaien. daarna weer stemmen en kijken of ie nog aanloopt.

aah, heel fijn! Ik moet het ook even doen namelijk en ik was al bang dat ik er 10 setjes snaren doorheen moest gaan jagen :hippie:

Rormo
28 december 2006, 13:12
ok bedankt voor de reacties. Nu nog even een lekenvraag, waar ik ook wel achter kan komen door het te proberen, maar als iemand het weet is het makkelijker. Om de brug omhoog te draaien, moet je dan met de klok mee, of tegen de klok in draaien?

wiltin
28 december 2006, 15:22
ok bedankt voor de reacties. Nu nog even een lekenvraag, waar ik ook wel achter kan komen door het te proberen, maar als iemand het weet is het makkelijker. Om de brug omhoog te draaien, moet je dan met de klok mee, of tegen de klok in draaien?
Tegen de klok in !

Goldeneye
29 december 2006, 00:07
ok bedankt voor de reacties. Nu nog even een lekenvraag, waar ik ook wel achter kan komen door het te proberen, maar als iemand het weet is het makkelijker. Om de brug omhoog te draaien, moet je dan met de klok mee, of tegen de klok in draaien?

Weet het niet zeker meer...ga het nu niet meer proberen, omdat mijn actie nu perfect is. Maar kun je ff zelf testen..dat is niet erg, ben je wel ff'tjes mee bezig om uit te pluizen, maar dan issie ook perfect naar je smaak afgesteld.

Heb het pas ook op mijn Gibson les Paul Standard gedaan omdat ik ook ratelingen hoorde over de toets. Nu issie weer perfect. Geen gedoe etc met trekstang, das het voordeel van het afstellen van een Gibson.
De actie is nu niet SUPER laag, maar ratelt niet meer en naar mijn mening moet de actie van een Gibson niet te laag zijn, omdat je tijdens solo's anders gauw perongeluk 2 snaren tegelijk kunt pakken i.p.v 1, dus er moet wel wat ruimte tussen de toets en de snaren liggen.....perfect afstellen naar je eigen smaak!!
Ik denk dat TE laag ook niet goed voor de intonatie is (sneller problemen met stemmen)...je kunt eerst bijv. de bassen op de goede hoogte afstellen, door aan de linkerkant van de brug te experimenteren (met de snaren los) en dan moet de rechterkant van de brug misschien nog wat lager of hoger, zodat ook de 3 onderste snaren nergens meer ratelen en dan kijk je uiteindelijk hoe de gitaar speelt over de hele toets (losse tonen) en hoe de snaren boven de eerste fret liggen......als dit maar een fractie is en de snaren zo goed als dezelfde hoogte hebben boven de eerste fret zonder ratelen, is the job done.
No Problemo.

Gaat je vast wel lukken! Veel succes!

:gitarist:

Rormo
29 december 2006, 13:37
Was idd tegen de klok in. Heb net ff de brug iets omhoog gedraaid en hij lijkt goed nu. Kon door omstandigheden alleen even onversterkt spelen, maar de fretbuzz leek verdwenen en de actie voelde nog steeds goed (hij is ook maar een heel klein beetje omhoog gegaan).

Bedankt voor de hulp mensen!

Azrael
29 december 2006, 13:42
@Goldoneye

Actie te laag slecht voor je intonatie? Eerder andersom....actie te hoog is veel slechter.