PDA

View Full Version : Carl Martin Delayla XL - tap-probleem



artnaz
26 december 2006, 12:11
Ten eerste, ook al is het al wat laat: Prettige feestdagen!

Onlangs heb ik een tweedehandse Carl Martin Delayla XL gekocht. Nu heb ik volgens mij een probleem: Als ik de tapfunctie indruk begint mijn amp een seconde lang iets te ruisen. Bovendien is de zijn de delays in verhouding met mijn getap te snel. Of ik moet heel aritmisch zijn...

Volgens mij hoort dit niet... Weet iemand wat er precies mis mee is en of ik zelf het kan maken met wat simpel gesoldeer?

--------------------

Nog iets... Ik vind het apparaat wat groot, want die slapback-functie gebruik ik nooit. Nu weet ik dat er genoeg delay-topics zijn geweest, maar ik vind het toch vreemd. Ik wil namelijk een analoge delay met minstens 700ms en tapfunctie. Is dit dan de enige (een beetje betaalbare) optie?

Diamond Memory Lane - 500ms
T-Rex Replica - duur, en het hij beviel me toch niet zo super
Maxon AD-999 - geen tap

Dat was het? Alvast bedankt!

Nellyrocks
28 december 2006, 16:18
Ik zou naar een muziekwinkel gaan en een nieuwe proberen. Heeft die het zelfde probleem dan hoort het waarschijnlijk en kan je hem altijd weer verkopen als het je niet zint. Doet die in de winkel het goed moet je die gast waar je hem van gekocht hebt aan zijn haren trekken.

Ik ken het pedaal verder niet maar hoe jij het beschrijft lijkt het me niet normaal.

Einzeln
29 december 2006, 22:15
Ik zou naar een muziekwinkel gaan en een nieuwe proberen. Heeft die het zelfde probleem dan hoort het waarschijnlijk en kan je hem altijd weer verkopen als het je niet zint. Doet die in de winkel het goed moet je die gast waar je hem van gekocht hebt aan zijn haren trekken.

Ik ken het pedaal verder niet maar hoe jij het beschrijft lijkt het me niet normaal.

Probeer het ook even op het forum van Carl Martin of op HCFX. Gooi een visje uit en dan gaat Rid reageren. Hij werkt bij Carl Martin en hij heeft het apparaat gemaakt. Mijn gevoel zegt dat hij je naar de importeur stuurt, en dat het gerepareerd wordt.

artnaz
30 december 2006, 00:11
Bedankt voor de reacties jongens:D, ik zal beide proberen!

Wat betreft de analoge delays in het algemeen dan, is het waar dat alleen de Delayla XL en de T-Rex Replica de enige delays zijn met >700ms en tap-functie? Beetje weinig, of zie ik iets over het hoofd?

Lucluc
30 december 2006, 00:28
Volgens mij zijn beide delays niet analoog, zoals een AD-9 of memory man dat wel zijn. Of in ieder geval zeker de replica niet.

Ik heb het al vaker op dit forum gezegd, maar voor mij persoonlijk werkt een memory man erg lekker. Je kan met je voet de delaytijd instellen door die grote knoppen en dat werkt voor mij zelfs beter dan een taptempo.

Een andere delay die je misschien nog kan proberen is de DLS echotap. Helaas is de kwaliteit van Carl Martin op z'n zachts gezegd nogal wisselend. :mad:

Als ik weer eens tijd heb ga ik een delay bouwen, zoiets als de rebote van tonepad.

Einzeln
30 december 2006, 10:00
Carl Martin zegt zelf daarover dat de delayla er op bepaald moment mee uitscheidt. De xl zijn ze wel tevreden over.

gvink
30 december 2006, 11:48
Bedankt voor de reacties jongens:D, ik zal beide proberen!

Wat betreft de analoge delays in het algemeen dan, is het waar dat alleen de Delayla XL en de T-Rex Replica de enige delays zijn met >700ms en tap-functie? Beetje weinig, of zie ik iets over het hoofd?

Het punt met analoge delays is dat het verschrikkelijk lastig is (lees: duur) om een analoge delay te maken die langer gaat dan +350ms.. Je krijgt dan erg gauw te maken met ruis en (erg veel) signaal verlies. Dit is op zich wel op te lossen maar dan schieten de kosten omhoog... Bij de Diamond Memory Lane is het beste compromis toegepast, max 550ms, al merk je bij de langste delay tijden al dat er wat 'ruis' bij komt.
Er is er nog een maar die is over de $600.. (Echoczar)

Lucluc
30 december 2006, 12:09
Daarom moet je ook niet per se een lange delaytijd en analoog willen hebben. Maar als je de replica ook al als analoog omschrijft, dan is er dus geen probleem. :)

Joey Handsome
30 december 2006, 13:00
Die Moogerfooger delay gaat toch tot iets van 800ms? Geen idee of die kan tappen. Duur is ie wel, heel duur.

Guinness
30 december 2006, 17:26
De Delayla is zeker niet analoog. De Replica trouwens ook niet.

Waarom probeer je de Marshall Echohead niet eens? Die heeft alles wat je wilt alleen niet het zwaaroverschatte handgebouwd.

artnaz
30 december 2006, 20:38
Hmm... Mijn vermoeden was dus toch juist.

- Ik heb inderdaad veel goede verhalen over de Memory Man gehoord. Ik zal hem zeker ook een keer proberen.
- De DLS Echotap ken ik niet, maar ik zal het in mijn achterhoofd houden.
- Echoczar is een pracht van een apparaat, alleen al van de foto's. Maar 600 dollar is niet niks (bovendien zegt de site dat de wachttijden meer dan een jaar lang zijn)...:(
- Moogerfooger delay zal vast wel heel goed zijn, maar ook veel te duur en veel te groot voor mij. Die houten panelen zien er wel heel classy uit.
- Marshall Echohead - Ik hoef niet zo'n ingewikkeld apparaat of iets met veel (voor mij overbodige) opties. Gewoon "Level", "Feedback" en de delaytijd...

Als ik het zo bekijk moet ik nog een paar jaar wachten voor de Toneczar of de Fulltone Tube Tape Echo...:seriousf: Maar ik ben best tevreden over de Delayla (als die tap het weer doet dan), dus voorlopig kan ik er wel mee door...

Dirk_Hendrik
30 december 2006, 20:52
De Delayla is zeker niet analoog.

Correctie. De XL is niet analoog. De originele Delayla is zo analoog als het maar kan.

Lucluc
30 december 2006, 21:21
Volgens mij zijn beide delays niet analoog, zoals een AD-9 of memory man dat wel zijn. Of in ieder geval zeker de replica niet.

Ik wist het ook niet zeker.

gvink
31 december 2006, 00:01
Daarom moet je ook niet per se een lange delaytijd en analoog willen hebben. Maar als je de replica ook al als analoog omschrijft, dan is er dus geen probleem. :)

Preciezzz.. :B


:)

vinni
31 december 2006, 00:40
Als je een analoge delay wil die ook nog eens niet TE ranzig klinkt
EN modulatie heeft.....de Jacques Prisoner.

Erg goed en niet te duur.

Een trotse bezitter.

Vinni

Guinness
31 december 2006, 15:32
Correctie. De XL is niet analoog. De originele Delayla is zo analoog als het maar kan.

Ok je zal wel gelijk hebben, ik zal iemand van de effectenpolitie niet tegenspreken.

Maar @TStarter:
Is de Maxon AD 999 Analog Delay niets voor je? Voor rond 400€ ben je het mannetje.

Analog Delay with900Milliesekunden, warmly, fat and round Delay sound,Level Delay time and feedback automatic controller permitexact effect attitudes

Lucluc
31 december 2006, 16:54
... and feedback automatic controller permitexact effect attitudes

Kan je dit ff vertalen?

Guinness
31 december 2006, 21:14
Komt van een duitse site. Ik wilde jullie dit niet onthouden.

artnaz
31 december 2006, 23:54
Ik heb de AD-999 getest, en vond hem eigenlijk ook beter klinken dan de Delayla... Maar die tap-functie is toch wel erg handig soms. Misschien zal ik hem er wel een keer bij kopen en dan één van de twee delays verkopen...

Guinness
1 januari 2007, 01:02
Ik heb de AD-999 getest, en vond hem eigenlijk ook beter klinken dan de Delayla... Maar die tap-functie is toch wel erg handig soms. Misschien zal ik hem er wel een keer bij kopen en dan één van de twee delays verkopen...

Als je de delayla wegdoet dan houd ik me warm aanbevolen.

artnaz
1 januari 2007, 15:05
Als je de delayla wegdoet dan houd ik me warm aanbevolen.

Haha, ik zal het onthouden. Maar het duurt nog wel een tijdje hoor voor ik de AD-999 heb en voor ik één van de twee wegdoe...

artnaz
3 januari 2007, 18:49
Net een uitgebreide, nette mail gekregen over het tap-probleem van de Delayla. Ik mag hem naar Denemarken sturen en ze gaan hem gratis repareren of ik krijg een nieuwe!

Over het "ruis" zei hij het volgende: "The rustle you hear is the sampling changing similar to if you turn a tempo potentiometer when a note is played, that we can not change I’m afraid, because that would mean we had to make a mute at 1000 Mec. Which is not good." Maargoed, dat is ook een kleinigheidje wat nauwelijks hoorbaar is...

Joey Handsome
3 januari 2007, 19:16
Worden de verzendkosten ook vergoed?

artnaz
3 januari 2007, 21:02
Ik neem aan van niet, maar de verzendkosten van Denemarken naar mij vast wel... Dus ik ben toch niet zo heel veel kwijt, 7,70 euro volgens mij. Voor dat geld maken ze hem, of ik krijg een nieuwe:D! Dan ben ik al lang blij.

vinni
3 januari 2007, 22:37
Met alle respect voor de heren van CM......

Maar tempo wijziging met als gevolg verandering van de sample frequentie?
Daar moet ik hard om lachen......volslagen onzin.....

Maar goed.....het gaat erom dat-ie gerepareerd wordt....

Vinni

artnaz
3 januari 2007, 23:51
Hij vond het ook heel vreemd, hij hoorde dit voor de eerste keer... Maar het mag eigenlijk niet nee, zoiets gruwelijks voor een 300 eurige "handmade" delay...

Guinness
11 januari 2007, 22:11
Dat vonden ze bij Carl Martin ook en daarom komt geloof ik in april 2007 de Echotone uit ipv de Delayla.

Einzeln
12 januari 2007, 08:24
Dat vonden ze bij Carl Martin ook en daarom komt geloof ik in april 2007 de Echotone uit ipv de Delayla.
Ja maar de xl blijft dacht ik hoor!

Guinness
12 januari 2007, 13:39
Ja, jij zit ook op het forum:0

Guinness
12 januari 2007, 13:40
Ja, jij zit ook op het forum. Smile

artnaz
12 januari 2007, 16:21
Ja, jij zit ook op het forum. Smile

:seriousf:

Ik heb btw nu al een nieuwe Delayla gekregen van CM. Ik snapte niet helemaal wat er aan de hand was met mijn defecte exemplaar, maar het belangrijkste is dat ik een nieuwe heb die het doet:D!

Dit is mijn eerste analoge delay, dus veel ervaring heb ik niet, maar ik moet wel zeggen dat het prachtig klinkt...

Guinness, heb je ook wat specs van die Echotone?

Guinness
12 januari 2007, 23:25
Nee, maar ga even naar www.carlmartin.com/forum en je kunt meteen met de makers in discussie. Waar vind je dat nog?

Er schijnen allerlei nieuwe pedalen te komen. O.a. een Wahwah pedaal.